Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Chalerm: Knarklangare ska avrättas fortare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Så du förespråkar metoden "Kill them all and let God sort them out"?

Det har provats i Thailand, funkade inget vidare då...

Alla-även en knarklangare-ska ha rätt till att få sitt fall prövat i en domstol och dess olika instanser och domarnas verkställande ska inte skilja sig ifrån andra brott med liknande eller samma påföljd. Det är en demokratisk grundsten som jag personligen inte skulle kunna ge avkall på som Thailändska myndigheter verkar vilja göra här.

Låter som du syftar du på WOD. Det var väl den enskilt effektivaste insatsen mot droger i Thailands historia. Då har jag bortsett från att en del oskyldiga fått sätta livet till. Sedan att det var helt moraliskt, etiskt och rättsligt förkastligt förstår de flesta av oss. Frågan är väl också vilket samhälle det fött om det fått fortgå? Förmodligen har nackdelarna med ett sådant system fått hemska följdverkningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    13

  • MaiChai

    8

  • Wangthong

    4

  • Nicholas

    4

Mest aktiva i denna tråd

Låter som du syftar du på WOD. Det var väl den enskilt effektivaste insatsen mot droger i Thailands historia. Då har jag bortsett från att en del oskyldiga fått sätta livet till. Sedan att det var helt moraliskt, etiskt och rättsligt förkastligt förstår de flesta av oss. Frågan är väl också vilket samhälle det fött om det fått fortgå? Förmodligen har nackdelarna med ett sådant system fått hemska följdverkningar.

Läser man på lite om WOD så ser man ganska snabbt att effekten var tillfällig och inte alls så effektiv i det långa loppet som vissa få det att se ut som.

Nästan tvärtom.

De tunga drogmissbrukarna gick över till att använda andra "lätta" droger i större mängd och i och med det har andra problem uppstått, problem som har spridit sig till större delar av Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser man på lite om WOD så ser man ganska snabbt att effekten var tillfällig och inte alls så effektiv i det långa loppet som vissa få det att se ut som.

Nästan tvärtom.

De tunga drogmissbrukarna gick över till att använda andra "lätta" droger i större mängd och i och med det har andra problem uppstått, problem som har spridit sig till större delar av Thailand.

Det beror väl på att det inte var genomtänkt och långsiktigt. Metoderna drog på sig så mycket kritik att ingen ville fullfölja det som påbörjades, om det nu var politiskt möjligt. Hade Thaksin inte gjort det det till det krig det blev, så hade det kanske kunnat fortsätta och möjligen kunnat bli lyckosamt. Jag har inte följt med vad som hänt efter WOD. Men före WOD var det riktigt dåligt med narkotikasituationen. Det var väldigt utbrett med knark runt ikring Thailand. En par år efter WOD var situationen mycket bättre vad man hörde i "mina trakter". Det tog lång tid innan det märktes påtagligt att det var ett stort samhällsproblem igen. För ett par år sedan var nog situationen att likna vid före WOD i mina trakter. Nu är det katastrofalt.

Varför det blivit sämre, tror jag är för att de på högre nivå som tjänar pengar på narkotikahandeln vet att de kan köpa sig fria. Riskerna ligger till största del hos de närmast missbrukarna. Thailand ligger nog inte långt från Mexico senariot. Pga den korruptionskultur som finns i Thailand är det svårt att komma till rätta med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har läst många artiklar här om stora beslag. Vad händer med dom ?

Kommer det ut på marknaden igen via bakvägen så att säga ?

Har aldrig sett någon artikel om när det förstör en massa knark utan bara piratkopior

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har läst många artiklar här om stora beslag. Vad händer med dom ?

Kommer det ut på marknaden igen via bakvägen så att säga ?

Har aldrig sett någon artikel om när det förstör en massa knark utan bara piratkopior

Det förstörs nog. Meta-amfetamin (yaa-baa) som är den drog som gisslar Thailand är så billig och enkel att tillverka att det är skitsamma. Du behöver inte ens vara kemist för att röra ihop en laddning, som t.ex. Kim Eriksson-Sirawan fick lära sig.

Dessutom så påstås det att det tillverkas i industriell skala i Kina, Kambodja och Burma så det finns en del att ta av.

Ändrades av zwa
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte röra ihop en regeringsdrog som är billigare än alla andra och laglig.

Inga biverkningar och inte beroendeframkallande

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte röra ihop en regeringsdrog som är billigare än alla andra och laglig.

Inga biverkningar och inte beroendeframkallande

Beer Chang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte röra ihop en regeringsdrog som är billigare än alla andra och laglig.

Inga biverkningar och inte beroendeframkallande

Ibland funderar man om de inte redan tagit fram den, men bara använder den internt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nyhet: Chalerm: Knarklangare ska avrättas fortare

Japp det e väl det mest humana att ente låta varken djur eller människor plågas i onödan ???

Link to comment
Dela på andra sajter

http://nationmultimedia.com/national/Chalerm-wants-drug-convicts-executed-15-days-after-30178566.html

Varför vänta 15 dagar, led ut dem bakom domstolen och skjut dem där?

Hans chef effektiviserade det ju så pass mycket att han avskaffade momentet med domstolar och rättegångar och sköt alla misstänkta på fläcken istället, men så länge det är populärt hos befolkningen så är det ju okej att bryta mot lagar...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et Perra

Det är kanske i den änden man ska börja istället, det vill säga göra något åt korruptionen inom poliskåren?

Anledningen till att man vill avrätta folk inom 30 dagar är ju för att de inte skall få en chans att peka ut de högre upp i hierakin (Poliser, Militärer, Politiker, osv) som tjänar pengar på knarkhandeln och som hittills aldrig ställts till svar i Thailand utan det är bara gatulangarna man har jagat.

Sen måste ju normal rättssäkerhet även gälla knarklangare, varför är det viktigare att avrätta en knarklangare inom 30 dagar efter en dom har fallit och inte göra samma sak med en mördare som också dömts till döden?

Intressant.hmm.bevis på det? Eller är det din egna tolkning av hans uttalande?

Att dem aldrig ställts till svars stämmer rätt bra, men inte bara i Thailand utan det gäller i hela världen.

Har du en lösning så skulle nog alla som är trötta på knarkhandeln och dess förödande konsekvenser gärna vilja höra den.

Personligen tror jag att han är ute och försöker infria vissa val löften som dem avgett under valrörelsen.

Han är ju politiker och dem brukar ju vara mycket högljudda men får lite uträttat.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.hmm.bevis på det? Eller är det din egna tolkning av hans uttalande?

Att dem aldrig ställts till svars stämmer rätt bra, men inte bara i Thailand utan det gäller i hela världen.

Har du en lösning så skulle nog alla som är trötta på knarkhandeln och dess förödande konsekvenser gärna vilja höra den.

Personligen tror jag att han är ute och försöker infria vissa val löften som dem avgett under valrörelsen.

Han är ju politiker och dem brukar ju vara mycket högljudda men får lite uträttat.

Det finns folk i Thailands fängelser som dömts till döden för mord, rån och drogsmuggling. Varför är det viktigt att avrätta en drogsmugglare fortare än en mördare eller rånare?

idi*ten har för övrigt reviderat sin tidsplan, nu är det 15 dagar som gäller mellan dom och avrättning.

När det gäller drogsmuggling så finns det i 99.9% av fallen någon "högre upp" som tjänar på gatulangarnas dealande, när det gäller mördare så är det klart mindre troligt att det är beordrat från någon annan och vid rån så är det näst intill unikt.

Men det enda brottet där man hade kunnat nysta upp fler involverade i högre upp i kedjan med lite tålamod så avrättar man den dömde-inom 15 dagar!

Varför då kan man ju undra?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är en fin demokrati och människorättmänniska, Chalerm !! :ironi:

Bangkok: -- Deputy Prime Minister Chalerm on Thursday vowed to push for law amendments to have drug convicts executed 15 days after the Appeal Court's verdict upholds the death sentence.

He said he would propose an amendment to the criminal procedure code so that drug convicts who appeal to the Central Appeal Court but have their death sentences upheld by the Court are executed within 15 days of the Court's decision.

He said that if the drug convicts were simply jailed, they could deal drugs from behind bars and mingle with other criminals. "Criminal meeting criminal equals arch-criminal. I won't listen to National Human Right Commission or NGOs, because I answer to the country and the public."

He was speaking after presiding over a press briefing for the Wednesday drug bust that seized 1,020,000 Yaba tablets and 20kgs of crystal meth (also known as ice) worth Bt400 million from a house in Pathum Thani's Lam Lukka district and second-hand car dealer shops, used as cover-up businesses.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det finns folk i Thailands fängelser som dömts till döden för mord, rån och drogsmuggling. Varför är det viktigt att avrätta en drogsmugglare fortare än en mördare eller rånare?

idi*ten har för övrigt reviderat sin tidsplan, nu är det 15 dagar som gäller mellan dom och avrättning.

När det gäller drogsmuggling så finns det i 99.9% av fallen någon "högre upp" som tjänar på gatulangarnas dealande, när det gäller mördare så är det klart mindre troligt att det är beordrat från någon annan och vid rån så är det näst intill unikt.

Men det enda brottet där man hade kunnat nysta upp fler involverade i högre upp i kedjan med lite tålamod så avrättar man den dömde-inom 15 dagar!

Varför då kan man ju undra?

Hej

Att man i flera länder jorden runt och inte minst i Asien ser allvarligt på narkotikahandel och t.o.m har dödsstraff för detta beror nog på att dom ser denna handel som ett stort och mycket allvarligt problem, vi i väst har ju både en liberalare syn på droger och förordar mildare straff, så vi ser nog lite olika på det här, jag är nog också inne på att Chalerms uttalande både är lite populistiskt och samtidigt menat för att belysa hur allvarligt den här regeringen ser på droghandel, och det är ingen tillfällighet att kampanjer som denna vi nu ser startas när partier som TRT, PPP och nu PT har makten, dom går ju faktiskt till val på att driva denna kamp och det är väldigt populärt i landet och lockar många väljare.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man i flera länder jorden runt och inte minst i Asien ser allvarligt på narkotikahandel och t.o.m har dödsstraff för detta beror nog på att dom ser denna handel som ett stort och mycket allvarligt problem, vi i väst har ju både en liberalare syn på droger och förordar mildare straff, så vi ser nog lite olika på det här, jag är nog också inne på att Chalerms uttalande både är lite populistiskt och samtidigt menat för att belysa hur allvarligt den här regeringen ser på droghandel, och det är ingen tillfällighet att kampanjer som denna vi nu ser startas när partier som TRT, PPP och nu PT har makten, dom går ju faktiskt till val på att driva denna kamp och det är väldigt populärt i landet och lockar många väljare.

Mvh Isan lover

Brukar inte du väldigt ofta påstå att PT är för demokrati och likhet inför lagen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Brukar inte du väldigt ofta påstå att PT är för demokrati och likhet inför lagen ?

Hej

Det är riktigt och tanken ifrån deras sida är nog att alla som är involverade i narkotikahandeln ska behandlas lika inför lagen, men man vill bestraffa dessa hårdare än andra brottslingar eftersom man anser (rätt eller fel) att denna typ av brottslighet är allvarligare och utgör ett större hot mot samhället än annan brottslighet.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man i flera länder jorden runt och inte minst i Asien ser allvarligt på narkotikahandel och t.o.m har dödsstraff för detta beror nog på att dom ser denna handel som ett stort och mycket allvarligt problem, vi i väst har ju både en liberalare syn på droger och förordar mildare straff, så vi ser nog lite olika på det här, jag är nog också inne på att Chalerms uttalande både är lite populistiskt och samtidigt menat för att belysa hur allvarligt den här regeringen ser på droghandel, och det är ingen tillfällighet att kampanjer som denna vi nu ser startas när partier som TRT, PPP och nu PT har makten, dom går ju faktiskt till val på att driva denna kamp och det är väldigt populärt i landet och lockar många väljare.

Mvh Isan lover

Nu är jag visserligen motståndare till dödsstraff men varför ska en dödsdömd langare avrättas inom 15 dagar och inte en dödsdömd mördare? Kan du svara på varför det är viktigt?

Du brukar ju vurma för likhet inför lagen, men inte om det är PT som föreslår idi*tierna tydligen?

En sak kan vi ju vara säker på om idi*ten till inrikesminister får igenom detta, ingen högre upp i knarkhandelskedjan kommer någonsin att dömas då eventuella vittnesmål mot dem redan är avrättade. De är väl rädda att de högre upp ska ha länkar till någon partisponsor?

Kambodja har avskaffat dödsstraffet, Burma har infört ett moratorium mot verkställandet av dödsstraff men Thailand ska börja avrätta folk så snabbt man bara kan...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu är jag visserligen motståndare till dödsstraff men varför ska en dödsdömd langare avrättas inom 15 dagar och inte en dödsdömd mördare? Kan du svara på varför det är viktigt?

Du brukar ju vurma för likhet inför lagen, men inte om det är PT som föreslår idi*tierna tydligen?

En sak kan vi ju vara säker på om idi*ten till inrikesminister får igenom detta, ingen högre upp i knarkhandelskedjan kommer någonsin att dömas då eventuella vittnesmål mot dem redan är avrättade. De är väl rädda att de högre upp ska ha länkar till någon partisponsor?

Kambodja har avskaffat dödsstraffet, Burma har infört ett moratorium mot verkställandet av dödsstraff men Thailand ska börja avrätta folk så snabbt man bara kan...

Hej

Jag har mig veterligen inte uttalat mig för dödsstraff i något inlägg i ämnet, kan du länka till något sådant?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har mig veterligen inte uttalat mig för dödsstraff i något inlägg i ämnet, kan du länka till något sådant?

Mvh Isan Lover

Nej, jag skrev inte att du uttalat dig för dödsstraff, jag skrev att jag är visserligen emot dödsstraff.

Varför ska en knarklangare avrättas inom 15 dagar och inte en mördare?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej, jag skrev inte att du uttalat dig för dödsstraff, jag skrev att jag är visserligen emot dödsstraff.

Varför ska en knarklangare avrättas inom 15 dagar och inte en mördare?

Hej

Jag tror precis som jag skrev att Chalerms uttalande både är lite populistiskt och samtidigt menat för att belysa hur allvarligt den här regeringen ser på droghandel, jag tror inte att det kommer att genomföras, men man har helt klart en hård inställning till droghandel och detta är nog ytterligare ett sätt att profilera sig påvisa detta på.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror precis som jag skrev att Chalerms uttalande både är lite populistiskt och samtidigt menat för att belysa hur allvarligt den här regeringen ser på droghandel, jag tror inte att det kommer att genomföras, men man har helt klart en hård inställning till droghandel och detta är nog ytterligare ett sätt att profilera sig påvisa detta på.

Mvh Isan Lover

Så varför fördömer du då inte detta odemokratiska och olikhetinförlagen-uttalande från Chalerm på samma sätt du brukar fördöma allt annat du inte anser vara demokratiskt eller inte är lika-inför-lagen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En knarklangare har nog ställt till med större skada en en mördare Ja om han inte Breivik förståss

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske i den änden man ska börja istället, det vill säga göra något åt korruptionen inom poliskåren?

Anledningen till att man vill avrätta folk inom 30 dagar är ju för att de inte skall få en chans att peka ut de högre upp i hierakin (Poliser, Militärer, Politiker, osv) som tjänar pengar på knarkhandeln och som hittills aldrig ställts till svar i Thailand utan det är bara gatulangarna man har jagat.

Sen måste ju normal rättssäkerhet även gälla knarklangare, varför är det viktigare att avrätta en knarklangare inom 30 dagar efter en dom har fallit och inte göra samma sak med en mördare som också dömts till döden?

Eller varfor åtalas inte en polismordare overhuvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...