Jump to content
IGNORERAD

Studera i Thailand

Larryb

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar om det är någon som pluggat i Thailand. Är sugen att studera och tänkte kolla om det är någon som har eller gör det?

Och vad gäller studiemedel hur funkar det?

mvh Larry

Dela på andra sajter

Hej Larryb

Jag har lite ont om tid. Men jag ska skriva ett kort svar na ka.

Det beror på vad du ska läsa och hur länge.

Om du vill läsa på ett thailändskt universitet kan du kolla på

http://www.au.edu/

http://www.chula.ac.a/en/index.html

http://www.mahidol.ac.th/

Vill du har fler namn på universitet med gott rykte kan jag ge dig emejl till mina vänner i Thailand. De kan det bättre än mig som lämnat landet för sju åtta år sedan.

Om du vill läsa på distanskurser/program på svenska högskolor medan du befinner dig i Thailand kan du kolla på den här länken.

http://www.plugga-i-...d.se/index.html

Där kan du säkert kontakta någon och bolla tankar med.

De kanske även har tips på den tredje saken jag tänker ta upp dvs. att läsa thailändska.

---

Jag har en tolkelev som läst thailändska på AUA - mycket gott resultat.

Sen har jag hört några som läser thailändska på Chulalongkorn universitet. Jag vet inte om det fortfarande finns kurser där. Men hoppas du kan hitta det via länkarna ovan, eller fråga någon på Plugga i Thailand.

---

Om du vill ha en svartlista på vilka universitet du inte bör läsa kan du mejla mig, eftersom jag inte vågar skriva något sådant öppet här.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Dela på andra sajter

Hej!

Om du skall studera något annat så är det bortkastade pengar ...

Riktigt så illa är det nog inte. Vet att t ex vid Handelshögskolan i Göteborg så kan studenter göra sitt utlandsår/termin vid Thamasan i BKK. Deras Buisness School har inte så uselt renommé, många av lärarna har doktorerat utomlands och finns flera disputerade faranger som är verksamma där under kortare och längre perioder.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Dela på andra sajter

Chula, Mahidol, Kasetsart, Assumption plus nagra till haller val ganska hog standard over hela kursutbudet. Sen finns det flera andra som har helt ok eller bra enstaka institutioner (framforallt de int. department). Beroende pa vad man ar sugen pa att lasa sa ar det nog bast att soka upp specifika kommentarer/asikter om relevant int. fakultet. Som ex. kan namnas Ramkamheng som a ena sidan har ett bedrovligt rykte som "Open University" men som andra sidan har en skaplig internationell fakultet.

Dela på andra sajter

• 6 månader senare...

I början när jag kom på dessa tokiga idéer som att studera i Bangkok hade jag en miljon olika frågor och funderingar. Jag jagade runt efter folk som studerar eller har studerat där nere men det var inte det lättaste. Efter att jag startade upp min blogg har jag fått kontakt med fler och fler. Både personer som redan studerar där nere men också ploppade det plötsligt fram fler och fler som ska ner nu redan i höst men också en del som funderar på att studera där nere, men precis som jag i början, hade en miljon frågor.

För att underlätta för alla oss som studerar eller ska studera i Bangkok tänkte jag att det krävs en bra samlingsplats där vi kan bolla våra tankar och hjälpas åt och därför skapade jag en grupp på facebook som ni hittar om ni söker med namnet:

Svenska studenter i Bangkok

Dela på andra sajter

• 5 månader senare...

Hej!

Jag läste thai på Koh Lanta i vintras och det funkade bra. Fick svenska studiemedel från CSN så skolan håller hög klass. De har ett samarbetsavtal ned Chulakorn i Bangkok och det kom ner inspektörer och var med under klassen. Lite dyr men bra lärare. En ganska tråkig plats att gå i skolan på. Koh Lanta vart i alla fall jag trött på efter två veckor när man sett allt. Min kurs varade i 13 veckor.

// Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Dela på andra sajter

• 5 månader senare...

Hejsan

Jag såg att du har liknande tankar som mig. Jag fundera på detta nu att studera i Thailand. Jag vill uppgradera mig typ. Jag hoppas att det går att genomföra detta. Om jag kommer att få igenom min ansökan så ska även min sambo söka utbildning och bege ta ett csn lån.

Det som jag har i min tanke är el´ingenjör utbildning. Tror att dett kan vara nåt. Har smygtittat detta på svenska högskolor osv men kan man ta detta i Thailand så varför inte. Man lever bara en gång förmodligen.

Ska söka mig till en skola i Korat, Suranaree University of Technology.

Men ska kolla upp detta ännu mera. Har bara forskat i nån dag.

Och Jannis, har ansökt om medlemskap på facebook :)

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...
broder tuk tuk

Får man läsa in gymnasiet i Thailand med studimedel ?

Mvh Nissefisk

Bäste herr Nissefisk!!

Jag förmodar att det är frugan eller dottern som vill läsa in gymnasiekompetens i Thailand med hjälp av svenskt studiemedel?

Jag misstänker att ni är lite för gammal för att börja på gymnasiet i Thailand.

Däremot kan man ju oavsett ålder alltid gå kurser i thai på olika språkskolor runt om i Thailand.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

Herr Chang

Bäste herr Nissefisk!!

Jag förmodar att det är frugan eller dottern som vill läsa in gymnasiekompetens i Thailand med hjälp av svenskt studiemedel?

Jag misstänker att ni är lite för gammal för att börja på gymnasiet i Thailand.

Däremot kan man ju oavsett ålder alltid gå kurser i thai på olika språkskolor runt om i Thailand.

BTT

Tja BTT,

Du kanske förmodar för mycket. Tror nog att det är nissefisk1 som är intresserad för egen räkning.

Jag tvivlar starkt på att det finns någon åldersgräns för att tillägna sig svensk gymnasiekompetens. Däremot blir det kanske svårt att hitta en skola i Thailand som erbjuder just den utbildningen. Men om man finner en sådan vore det väl rimligt att man får studiemedel för det.

Bara mina spekulationer.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Tja BTT,

Du kanske förmodar för mycket. Tror nog att det är nissefisk1 som är intresserad för egen räkning.

Jag tvivlar starkt på att det finns någon åldersgräns för att tillägna sig svensk gymnasiekompetens. Däremot blir det kanske svårt att hitta en skola i Thailand som erbjuder just den utbildningen. Men om man finner en sådan vore det väl rimligt att man får studiemedel för det.

Bara mina spekulationer.

Herr Chang har talat.

Nu nämner ju inte Nissefisk om det är svensk eller thailändsk gymnasieutbildning det handlar om.

Mig veterligen finns det inga svenska gymnasieskolor i Thailand.

Finns väl ett antal privata grundskolor och dagis med svenska lärare.

I Nissefisks fall måste vi ju tala om vuxengymnasieutbildning i så fall och då är jag nästan övertygad om att några sådana skolor existerar det inte i Thailand.

BTT

Soi 7

Dela på andra sajter

nissefisk1

Frågan är för min egen del då jag har jobbat sen jag va 16 år :) Men har för mig att jag läst att det finns skolor i Thailand med svenska lärare, jaja vad vet jag :)

Mvh Nissefisk

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...