Jump to content
IGNORERAD

Thaksin vill ha ditt hus....


Juha

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    7

  • noBuzz

    6

  • måne

    5

  • Surin P3

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag kan förstå att man inte vill ha odlingsbar mark ligga för fäfot.

Men när den utvandrade thai-mark-ägaren dör och dom utlands-uppfödda barnen ärver så återgår rimligen marken till någon inhemsk thailändare, en hel del rai ligger såklart rullande i detta limbo-tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

För miljön, och problemen med översvämmningarna, så har en förklaring debatteras av experter och det är att för mycket mark är odlad eller brukas. Mera odlingbar mark borde ligga i träda eller återplanteras med skog.

Så kommer nog att ske med automatik med att landet övergår till ett industrialiserat samhälle.

Nya generationer thailändare kommer att tjäna pengar på sin mark genom att plantera gummiträd och andra trädslag.

Inkomsterna i övrigt kommer från jobb i industri eller inom tjänstesektorn. Marken blir en bonus.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror tvärtom att priset på ris kommer fortsätta öka i samband med en ökande folkmängd, både i Thailand och världen.

Gummi etc. skulle inte vara så inkomstgivande om alla sysslade med det. Dessutom är jordmånen inte alltid gynnsam för så mycket annat än ris.

Dock får vi ju se vad klimatet gör det möjligt att odla i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror tvärtom att priset på ris kommer fortsätta öka i samband med en ökande folkmängd, både i Thailand och världen.

Gummi etc. skulle inte vara så inkomstgivande om alla sysslade med det. Dessutom är jordmånen inte alltid gynnsam för så mycket annat än ris.

Dock får vi ju se vad klimatet gör det möjligt att odla i framtiden.

Du har rätt, ang priset på ris. Men det betyder att inte att det är Thailand som står för den produktionen.

Numera så är Thailand en stor importör av ris från billigare länder, och Vietnam kommer att gå om Thailand som klotets största exportör av ris. Grannländerna Laos, Kambodja, Mayanmar/Burma och Vietnam konkurrerar snabbt ut Thailand, därför lönerna är bara hälften.

Då blir marken inte lika lönsam för ris. Stiger lönekostnaderna så blir det manuella risodlandet olönsamt.

Risodlingar i terassodlingar som inte kan skördas maskinellt, slås snabbt ut. Riset måste odlas på stora platta arealer i det varmare delare av Thailand som medger två skördar per år.

Därför blir de utslagna arealerna lönsamma för "gummi" och "pappersmassa" odlingar.

Jag tror vi har samma syn på det hela.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ombudsman barking up the wrong tree

Här är ett inlägg på BBB-Post som ifrågasätter själva underlaget till påståendet.

"Although an increasing number of foreigners now own land in Thailand through nominees or their Thai spouses, the ombudsman's claim that foreigners now own one-third of the country is simply just not credible. And if the truth be told, foreign ownership of land is a lesser threat than the non-stop illegal land grabs by influential figures that have depleted our fast declining forest cover."."Any man with a pinch of commonsense or a modicum of wisdom will immediately find this study highly incredible and agree that it should not be used as a reference."

Läs hela artikeln här: http://www.bangkokpo...-the-wrong-tree

BTW, jag ser inte kopplingen till någon Thaksin, vad har jag missat?

Möjligen har Thaksin fått en affärside! Genom att ta marken från de fula falangerna gör han landet en tjänst. Kan han köpa in det för bra pris och sälja vidare skattefritt kan landet tjäna mycket på att landet återgår i thailändsk ägo. Eventuellt skulle man kunna ge bort småplättar till fattiga bönder som röstar hedervärt. Dessa plättar skulle då kunna märkas med, skänkt av Thaksin skyltar på framträdande plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattas bara att det införs "belöningspengar" till de som informerar berörd myndighet om att

en farang eller annan utlänning indirekt har investerat i mark i Thailand.

Farangen ska bötfällas och sedan utvisas,

och de Thailändska kollaboratörerna ska som talande exempel få skaka galler för sitt "landsförräderi".

En liknande hetsjakt bedrevs under 1940-talet i Tyskland och den kallades då för "arisering".

Då var det en annan etnisk grupp som fick bli syndabockar och de fick då

lämna ifrån sig sina investeringar till de som ansåg sig mer renrasiga och lämpliga som markägare.

SN

Nu ser jag klart, och en del funderingar som jag tidigare haft faller på plats! :crazy:

Jag har aldrig riktigt förståt hur massor av falanger låter sig luras, gång på gång på gång av sina tgf.

Buffel sjuk, mother sick, baby must go to school, etc. Nu går det upp för mig att det är ett ont spel av falangen för att fånga sig en proxie. Så att de sedan kan komma åt det thailändska röda guldet, den thailändska marken. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen har Thaksin fått en affärside! Genom att ta marken från de fula falangerna gör han landet en tjänst. Kan han köpa in det för bra pris och sälja vidare skattefritt kan landet tjäna mycket på att landet återgår i thailändsk ägo. Eventuellt skulle man kunna ge bort småplättar till fattiga bönder som röstar hedervärt. Dessa plättar skulle då kunna märkas med, skänkt av Thaksin skyltar på framträdande plats.

Skräm inte IL nu, har han bevis på att han inte är gul eller överklass.

Att frun är bulvan är ju inte säkert, och att han är en röd frihetskämpe för underklassen i Issam kan bli svårt att bevisa.

Allt är möjligt eller omöjligt i LOS.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...