Jump to content
IGNORERAD

Skrev ett par rader till IKEA angående maten.


Tommy

Recommended Posts

Guest Chan2011

Kanske av liknande anledningar som att priset på en Volvo i Sverige är långt mycket billigare än priset på en likadan Volvo i Thailand..

Mycket dalig jamforelse,det ar stor skillnad pa en Volvo och en bokhylla,helt andra tullavgifter och skatter beroende pa varan,och framfor allt vad dom importeras fran till Thailand,i bokhyllans fall ar det med all sakerhet fran Kina, samt att det finns en del mobel leverantorer for Ikea i Thailand,bl.a Billy,hur kan jag nu vara sa saker pa detta.jo.jag har jobbat som inkopare for detta multikriminella bolag i Asien incl. Thailand,laste aven nagot om dalig kvalitet,ja man far vad man betalar for och kvaliten ar ingen hojdare,jamfort med tex Index har dom mycket battre kvalitet till nastan samma pris och 100ggr battre service.

Halsningar

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    14

  • svampen

    9

  • Sam sip sam

    9

  • Wangthong

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

mamma bäng fan pappa käng

Hm .. inte mycket att hänga i granen i matsorimentet ..

http://www.ikea.com/ms/en_TH/the_ikea_story/the_ikea_store/swedish_food_market.html

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt var på IKEA i Bkk igår, matsortimentet var bedrövligt.

"Vi var på IKEA i Bangkok igår, fantastiskt!

En stor bit av Sverige mitt i Thailand, jag och frugan (som är Thai) kände igen oss överallt i varuhuset, och shoppade loss lite grann, trots att vi har nära till 2st IKEA i Göteborg där vi bor, vem kan motstå en väggklocka för 39 Bath tex?

Vad som, tyvärr var lätt att motstå var utbudet av "Svensk" mat som såldes, inget var rätt och det var tragiskt att se "Euroshopper-Chokladen" istället för Marabou, Dajm-kopian smakar inget vidare, Mjölkchokladen är vidrig.

Kaviar kunde jag inte hitta "Smoked salted fish roe", låter förresten inget vidare, klart att ingen köper det.

"Kalles Kaviar" med en blond yngling på tuben, lockar nog till att fler nyfikna handlar på prov för att sedan kanske återkomma.

Just Dajm och Kalles är förresten produkter som jag av erfarenhet vet att Thailändare gillar, men i trista Oranga förpackningar med tveksam kvalité så trist att ingen Svensk köper det, så tvivlar jag på att ni får sålt så mycket.

Om ni hade Svenska kunder som shoppade mat i era butiker, så skulle fler Thai också göra det, Igår var det ingen som köpte nåt på IKEAs mat avdelning i "Mega Bagna".

Kycklingkorven i bröd var hyfsad, men korven i Sverige är bättre, och där kanske man kan få "Slotts" senap till, fortfarande?

Jag förstår att det lät som en bra idé att sälja IKEA-mat, men sortimentet är tristare än Kosums "Blå-Vita" varor, lika dåligt som "Euroshopper", som verkar vara var chokladen heter egentligen.

Från att ha varit en mötesplats för svenskar utomlands (jag har köpt tex Kalles i Spanien, Frankrike, Singapore och ett par platser i USA) så har er matförsäljning fått Svenskar att sky IKEA, tråkigt.

Bara att kunna köpa ett Par "Mariestad" pilsner i Singapore eller Julöl i Barcelona, hjälpte till att lätta på hemlängtan.

Att köpa in varor till en Midsommarfest på IKEA i USA, var också trevligt, men det kommer tyvärr aldrig hända igen om ni inte ändrar er.

MVH Tommy"

Om ni vill skriva nåt liknande, kanske de ändrar sej?

http://www.ikea.com/...rack_email.html

MVH Tommy

Jag var där den 6 december förra året. Om jag minns rätt så hade dom en "soft opening" i början av nov.

Kan bara instämma matsortimentet var uselt. Hur många skandinaver bor eller vistas i Bangkok,Pattaya Rayong, Hua Hin för att ta några orter? Dom flesta skulle säkert besöka IKEA Bang Na för att proviantera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hemma tycker så gott som alla thailändare jag haft med på Ikea om deras varm korv.

I Thailand så har frugans syster slutat sälja sin smakrika sai kock, numera säljer hon mycket av hot dog. Att hitta en korv som är mera smaklös än den måste vara en bedrift. Hon köper den på Macro för nästan ingenting. Den säljer bra, och är verkeligen blaskig. Men du har rätt i att thailändarna inte vill ha senap på den.

Frugan har döpt senap till ขี้ เด็ก (kee dek) säger allt om vad hon tänker om senap.
Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har döpt senap till ขี้ เด็ก (kee dek) säger allt om vad hon tänker om senap.

Min fru gillar inte heller senap i sej, men hon har kommit på att använda senap som krydda vid viss farangmatlagning och det har blivit ett ordentligt smaklyft för såser och annat. Nu letar hon själv upp olika senapssorter i affären och experimenterar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru gillar inte heller senap i sej, men hon har kommit på att använda senap som krydda vid viss farangmatlagning och det har blivit ett ordentligt smaklyft för såser och annat. Nu letar hon själv upp olika senapssorter i affären och experimenterar.

Min flickvän gillade dijonsenap. Fast det är väl knappast en typiskt svensk smak.

Det första hon sa när hon smakade var "wasabi?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har döpt senap till ขี้ เด็ก (kee dek) säger allt om vad hon tänker om senap.

:) Jag brukar också hoppa över senapen på Ikea-korven. Ketchup måste det vara på. Öknamnet på den kan vara! :crazy:

Däremot kan jag inte tänka mig ugnsstekt falukorv utan senap, eller julkorv samt fläsklägg med rotmos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte ens korven har de "fått rätt" på IKEA i Bkk...

Kycklingkorv istället för wienerkorv, jag gillar det inte men kanske Thai?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker maten på IKEA har försämrats här hemma också. För 20 år sen smakade varm korvarna riktigt gott men nu smakar de ganska illa.

Och en annan negativ anmärkning är att förr var varmkorvsbiträdena var snärt-ärtiga ungdomar. Nu är det överviktiga medelålders bittra typer som står där och langar över maten...

:-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker maten på IKEA har försämrats här hemma också. För 20 år sen smakade varm korvarna riktigt gott men nu smakar de ganska illa.

Och en annan negativ anmärkning är att förr var varmkorvsbiträdena var snärt-ärtiga ungdomar. Nu är det överviktiga medelålders bittra typer som står där och langar över maten...

:-(

Nja, här i Uppsala var det en söt thaitjej som serverade korv senast :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ikea har jättedyra potatis. Jag var på Ikea i Karlstad, där jag

köpte köttbullstallrik, stor=15 köttbullar. Till det fick jag 3 potatis,

jag tyckte det var för lite så jag frågade om jag kunde få några fler.

Svaret jag fick var att jag kunde få köpa till 3 potatis för 10 kr.

Vad är detta, har aldrig varit med om något liknande någonsin

Link to comment
Dela på andra sajter

Ikea har jättedyra potatis. Jag var på Ikea i Karlstad, där jag

köpte köttbullstallrik, stor=15 köttbullar. Till det fick jag 3 potatis,

jag tyckte det var för lite så jag frågade om jag kunde få några fler.

Svaret jag fick var att jag kunde få köpa till 3 potatis för 10 kr.

Vad är detta, har aldrig varit med om något liknande någonsin

Det verkar skilja sig mellan olika städer. I Sundsvall får man ett tefat med potatisar till 15 köttbullar. Uppskattningsvis 5 st. Men dom brukar vara snåla med sås och lingonsylt, fast påpekar man öses mer på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker maten på IKEA har försämrats här hemma också. För 20 år sen smakade varm korvarna riktigt gott men nu smakar de ganska illa.

Och en annan negativ anmärkning är att förr var varmkorvsbiträdena var snärt-ärtiga ungdomar. Nu är det överviktiga medelålders bittra typer som står där och langar över maten...

:-(

Hur stor och sur skulle inte du bli om du fått stoppa i dig korv i 20 år!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ikea har jättedyra potatis. Jag var på Ikea i Karlstad, där jag

köpte köttbullstallrik, stor=15 köttbullar. Till det fick jag 3 potatis,

jag tyckte det var för lite så jag frågade om jag kunde få några fler.

Svaret jag fick var att jag kunde få köpa till 3 potatis för 10 kr.

Vad är detta, har aldrig varit med om något liknande någonsin

Thailand har sina risskandaler. Hur ser det ut i Karlstad? Har det måhända setts någon thailändare från Dubai gå runt och sälja potatis till överpris? Kanske i utbyte mot ris!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ikea har jättedyra potatis. Jag var på Ikea i Karlstad, där jag

köpte köttbullstallrik, stor=15 köttbullar. Till det fick jag 3 potatis,

jag tyckte det var för lite så jag frågade om jag kunde få några fler.

Svaret jag fick var att jag kunde få köpa till 3 potatis för 10 kr.

Vad är detta, har aldrig varit med om något liknande någonsin

Nä man får ju vad man betalar för sen att kalla det köttbullar bättre ord "GummiBoll" med ströbröd!

post-4567-0-29709800-1351183455.jpg

post-4567-0-11011700-1351183457.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har av en säker källa (sitter i styrelsen för Ikea) fått berättat att den mesta maten har samma tillverkare som förut, men förpackningarna har ändrats till Tex Ikea köttbullar..

Typ som ICA gör med ``sina egna´´ varor...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har av en säker källa (sitter i styrelsen för Ikea) fått berättat att den mesta maten har samma tillverkare som förut, men förpackningarna har ändrats till Tex Ikea köttbullar..

Typ som ICA gör med ``sina egna´´ varor...

Intressant! Om det inte är alltför genant så ta gärna upp det där om att varm-korvarna smakar äckligt nu jämfört med för 20 år sedan. =)

Lobba gärna för ett återgående till förra leverantören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt var på IKEA i Bkk igår, matsortimentet var bedrövligt.

"Vi var på IKEA i Bangkok igår, fantastiskt!

En stor bit av Sverige mitt i Thailand, jag och frugan (som är Thai) kände igen oss överallt i varuhuset, och shoppade loss lite grann, trots att vi har nära till 2st IKEA i Göteborg där vi bor, vem kan motstå en väggklocka för 39 Bath tex?

Vad som, tyvärr var lätt att motstå var utbudet av "Svensk" mat som såldes, inget var rätt och det var tragiskt att se "Euroshopper-Chokladen" istället för Marabou, Dajm-kopian smakar inget vidare, Mjölkchokladen är vidrig.

Kaviar kunde jag inte hitta "Smoked salted fish roe", låter förresten inget vidare, klart att ingen köper det.

"Kalles Kaviar" med en blond yngling på tuben, lockar nog till att fler nyfikna handlar på prov för att sedan kanske återkomma.

Just Dajm och Kalles är förresten produkter som jag av erfarenhet vet att Thailändare gillar, men i trista Oranga förpackningar med tveksam kvalité så trist att ingen Svensk köper det, så tvivlar jag på att ni får sålt så mycket.

Om ni hade Svenska kunder som shoppade mat i era butiker, så skulle fler Thai också göra det, Igår var det ingen som köpte nåt på IKEAs mat avdelning i "Mega Bagna".

Kycklingkorven i bröd var hyfsad, men korven i Sverige är bättre, och där kanske man kan få "Slotts" senap till, fortfarande?

Jag förstår att det lät som en bra idé att sälja IKEA-mat, men sortimentet är tristare än Kosums "Blå-Vita" varor, lika dåligt som "Euroshopper", som verkar vara var chokladen heter egentligen.

Från att ha varit en mötesplats för svenskar utomlands (jag har köpt tex Kalles i Spanien, Frankrike, Singapore och ett par platser i USA) så har er matförsäljning fått Svenskar att sky IKEA, tråkigt.

Bara att kunna köpa ett Par "Mariestad" pilsner i Singapore eller Julöl i Barcelona, hjälpte till att lätta på hemlängtan.

Att köpa in varor till en Midsommarfest på IKEA i USA, var också trevligt, men det kommer tyvärr aldrig hända igen om ni inte ändrar er.

MVH Tommy"

Om ni vill skriva nåt liknande, kanske de ändrar sej?

http://www.ikea.com/...rack_email.html

MVH Tommy

Som boende I Bangkok skriver jag under på allt du säger, det är ett bedrövligt utbud idag!

Själv har jag redan skrivit till IKEA tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har av en säker källa (sitter i styrelsen för Ikea) fått berättat att den mesta maten har samma tillverkare som förut, men förpackningarna har ändrats till Tex Ikea köttbullar..

Typ som ICA gör med ``sina egna´´ varor...

Chokladen var inte marabou ,

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan äga sin riktighet, alla leverantörer ville inte sänka sina priser och även embalera men Ikeas varumärke.

Jag har ett par gånger köpt vitvaror som e exakt lika (samma tillverkare) som Ikeas vitvara, men ett par tusen kr. dyrare styck. Bara för att slippa Ikeastämpeln på varan

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan äga sin riktighet, alla leverantörer ville inte sänka sina priser och även embalera men Ikeas varumärke.

Jag har ett par gånger köpt vitvaror som e exakt lika (samma tillverkare) som Ikeas vitvara, men ett par tusen kr. dyrare styck. Bara för att slippa Ikeastämpeln på varan

SLIPPA ?????

Tycker INTE om dom som kan allt om allt  :fie:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt var på IKEA i Bkk igår, matsortimentet var bedrövligt.

"Vi var på IKEA i Bangkok igår, fantastiskt!

En stor bit av Sverige mitt i Thailand, jag och frugan (som är Thai) kände igen oss överallt i varuhuset, och shoppade loss lite grann, trots att vi har nära till 2st IKEA i Göteborg där vi bor, vem kan motstå en väggklocka för 39 Bath tex?

Vad som, tyvärr var lätt att motstå var utbudet av "Svensk" mat som såldes, inget var rätt och det var tragiskt att se "Euroshopper-Chokladen" istället för Marabou, Dajm-kopian smakar inget vidare, Mjölkchokladen är vidrig.

Kaviar kunde jag inte hitta "Smoked salted fish roe", låter förresten inget vidare, klart att ingen köper det.

"Kalles Kaviar" med en blond yngling på tuben, lockar nog till att fler nyfikna handlar på prov för att sedan kanske återkomma.

Just Dajm och Kalles är förresten produkter som jag av erfarenhet vet att Thailändare gillar, men i trista Oranga förpackningar med tveksam kvalité så trist att ingen Svensk köper det, så tvivlar jag på att ni får sålt så mycket.

Om ni hade Svenska kunder som shoppade mat i era butiker, så skulle fler Thai också göra det, Igår var det ingen som köpte nåt på IKEAs mat avdelning i "Mega Bagna".

Kycklingkorven i bröd var hyfsad, men korven i Sverige är bättre, och där kanske man kan få "Slotts" senap till, fortfarande?

Jag förstår att det lät som en bra idé att sälja IKEA-mat, men sortimentet är tristare än Kosums "Blå-Vita" varor, lika dåligt som "Euroshopper", som verkar vara var chokladen heter egentligen.

Från att ha varit en mötesplats för svenskar utomlands (jag har köpt tex Kalles i Spanien, Frankrike, Singapore och ett par platser i USA) så har er matförsäljning fått Svenskar att sky IKEA, tråkigt.

Bara att kunna köpa ett Par "Mariestad" pilsner i Singapore eller Julöl i Barcelona, hjälpte till att lätta på hemlängtan.

Att köpa in varor till en Midsommarfest på IKEA i USA, var också trevligt, men det kommer tyvärr aldrig hända igen om ni inte ändrar er.

MVH Tommy"

Om ni vill skriva nåt liknande, kanske de ändrar sej?

http://www.ikea.com/...rack_email.html

MVH Tommy

Kalles kaviar, marabou choklad, algrens bilar, gott & blandat, center mm finns på Villa Market. Iallafall för ett par dagar sen i Thonglor's Villa Market

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...