Jump to content
IGNORERAD

Skrev ett par rader till IKEA angående maten.


Tommy

Recommended Posts

Här hemma tycker så gott som alla thailändare jag haft med på Ikea om deras varm korv.

I Thailand så har frugans syster slutat sälja sin smakrika sai kock, numera säljer hon mycket av hot dog. Att hitta en korv som är mera smaklös än den måste vara en bedrift. Hon köper den på Macro för nästan ingenting. Den säljer bra, och är verkeligen blaskig. Men du har rätt i att thailändarna inte vill ha senap på den.

Är inte bara korven, även köttbullar, fiskbullar och det andra man köper friterat på pinne är som regel mest bara mjöl.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    14

  • svampen

    9

  • Sam sip sam

    9

  • Wangthong

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Handlar i Ikea kanske 3 gånger om året när värmeljusen tagit slut här hemma i sverige.

Korv 5 kronor är prisvärt och barnportionen på restaurangen tar vi också ibland för dottern och vi slipper flänga runt efter matställen.

Trodde att Ikea skulle ha samma sortiment som vi utomlands men smaken är som baken.

Har svårt och tro att en Thai mm skulle föredra våran blaskiga korv med senap före sina egna så det är en lång väg och gå innan de äter våra.

Här hemma så finns ju inga alternativ så en korv får duga.

Tror inte heller att de drar in miljarderna på korven och det vore snålt om de snålade på kvaliten.

Tycker också att det är dålig affärside att barnen bara får vara en timme i leklandet.

Vi måste nästan springa genom affären och hinner knappt impulshandla.

Men pengar gör de.

Kommer säkert och prova korven mm i Bangkok snart av ren nyfikenhet.

Få se om de har någon raketbajs chilirätt med ris och erbjuda gumman?

IKEA har haft olika matsortiment i alla länder jag testat, Spanien var bäst där kunde man köpa Snaps och öl av svenskt fabrikat, de hade Älgkorv och en massa olika sill också, och det svenskaste av svenskt Kalles kaviar och Ahlgrens bilar.

Såg ingen Stark Chili i korvmojjen, men de hade friterade kycklingvingar i restaurangen.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hemma tycker så gott som alla thailändare jag haft med på Ikea om deras varm korv.

I Thailand så har frugans syster slutat sälja sin smakrika sai kock, numera säljer hon mycket av hot dog. Att hitta en korv som är mera smaklös än den måste vara en bedrift. Hon köper den på Macro för nästan ingenting. Den säljer bra, och är verkeligen blaskig. Men du har rätt i att thailändarna inte vill ha senap på den.

Frugan åt en varmkorv hon med, hon sa "Oooh CP" menandes "gott, från CP!" (ett kvalitetsmärke som säljs bland annat på 7/11 samt i en massa varuhus och "CP Fresh Mart"), på korven som finns att köpa i "Svenskmatsaffären" står det att den tillverkas i Thailand, kanske är det verkligen "CP-korv".

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan åt en varmkorv hon med, hon sa "Oooh CP" menandes "gott, från CP!" (ett kvalitetsmärke som säljs bland annat på 7/11 samt i en massa varuhus och "CP Fresh Mart"), på korven som finns att köpa i "Svenskmatsaffären" står det att den tillverkas i Thailand, kanske är det verkligen "CP-korv".

MVH Tommy

Bra inlägg...ganska CP tråd hehehehehee

Link to comment
Dela på andra sajter

Orginalprodukter?? jag har levererat varor till Ikea i 10 år allt Halvfabrikat!!!!

Tror Du att han har den bästa Hjortronsylten,laxen,köttfärsen,sillen & lägger in röker syltar själv i sina kök? ???

Samt att luncherna består enbart av inköpta halvfabrikat som värms? ???

Herregud Han stjänar pengar på Billy"hyllan" Du vet!

Vi käkar inte på en Mich-Krog!

Ta det vad det är inte Svensk Hemlagad Mat samma på Ikea Svedala undersök vart dessa äckliga korvar kommer ifrån? ???

Mvh Svampen!

Men Tycker man att Kamprad förestår en svensk Meny i svenska varuhus tycker jag att man är ute & seglar!!!!

Sen kan man ju inte ifrågasätta priserna Frukost 10:- Korv 5:- "man får vad man betalar för"!

Go for Michelin!!!

Hjortronsylt hade varit bra mycket trevligare än Krusbärssylt, som finns att köpa på IKEA i Bangkok tillsammans med lingon och Blåbärssylt, vem fan äter Krusbärssylt i Sverige?

Jag har aldrig sett det i nån butik förut, varken i Sverige eller annorstädes.

Orsaken till att jag överhuvudtaget såg det i Bkk var väl att det endast fanns totalt 15-20 olika varor att välja på, kasst utbud som sagt.

Lingon-Blåbär-Hjortron hade väl varit mer passande, för vad plockar Thai i Sverige?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg...ganska CP tråd hehehehehee

Väntat svar speciellt på en Lördagkväll!

Kolla upp märket "CP" i Thailand, så ser du strax att det är speciellt, och ägs av en av Thailands rikaste familjer.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, IKEA har ju alltid förknippats med kvalitet.

A.

Jämfört med lågprismöbler i USA eller Thailand tex, så är det kvalité, med bra design dessutom.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjortronsylt hade varit bra mycket trevligare än Krusbärssylt, som finns att köpa på IKEA i Bangkok tillsammans med lingon och Blåbärssylt, vem fan äter Krusbärssylt i Sverige?

Jag har aldrig sett det i nån butik förut, varken i Sverige eller annorstädes.

Orsaken till att jag överhuvudtaget såg det i Bkk var väl att det endast fanns totalt 15-20 olika varor att välja på, kasst utbud som sagt.

Lingon-Blåbär-Hjortron hade väl varit mer passande, för vad plockar Thai i Sverige?

MVH Tommy

IKEA:s krusbärssylt har jag inte provat, men har köpt den på andra affärer i Sverige. Men har också kokat den själv. JAG gillar nämligen krusbärssylt. :nyam:

Men Lingon-, Blåbärs- och Hjortronsylt är också gott, men jag har dock inte provat IKEA:s varianter. :thumbsup:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker IKEA borde slopa matavdelningen helt.

För nu kommer de sälja mindre möbler pga att maten är dålig.

Jag kommer i alla fall inte att handla en endaste stol eller soffa där, innan de tagit bort all mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag tycker IKEA borde slopa matavdelningen helt.

För nu kommer de sälja mindre möbler pga att maten är dålig.

Jag kommer i alla fall inte att handla en endaste stol eller soffa där, innan de tagit bort all mat.

Den var faktiskt lite kul

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämfört med lågprismöbler i USA eller Thailand tex, så är det kvalité, med bra design dessutom.

MVH Tommy

Bara för att det finns nåt som är sämre betyder inte att det är bra.

Fortfarande halvdålig kvalitet på IKEA-grejer.

O, vad det gäller designen, så är väl även den "hasip hasip".

A.

Ändrades av Axell
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det finns nåt som är sämre betyder inte att det är bra.

Väldigt kloka ord.

Sen skiter resten i det.....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker IKEA borde slopa matavdelningen helt.

För nu kommer de sälja mindre möbler pga att maten är dålig.

Jag kommer i alla fall inte att handla en endaste stol eller soffa där, innan de tagit bort all mat.

Har du smakat maten?

bara nyfiken :y15:

Här hemma ger jag betyget ätbart.

Jag brukar sällän äta på Ikea men det händer när familjen skriker och det är ingen tvång :nono:

dottern måste få sin korv och mjukglass.

antar att du är ironiskt :y15:

Mjukglass borde gå åt som smör i solsken i Thailand?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du smakat maten?

bara nyfiken :y15:

Här hemma ger jag betyget ätbart.

Jag brukar sällän äta på Ikea men det händer när familjen skriker och det är ingen tvång :nono:

dottern måste få sin korv och mjukglass.

antar att du är ironiskt :y15:

Mjukglass borde gå åt som smör i solsken i Thailand?

Har inte smakat maten på IKEA, men det är själva principen.

Plus att jag läst på vissa forum att maten är dålig. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar också att inte köpa nån stol eller soffa på IKEA i Bkk.

Vad sen frugan köper kan jag ju inte styra...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar ni mat i möbelaffären hemma också?

Leif

Jag har köpt möbler på ICA Maxi, räknas det?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Har inte smakat maten på IKEA, men det är själva principen.

Plus att jag läst på vissa forum att maten är dålig. ;)

Maten på IKEA fyller ju iaf en vettig funktion ;)

Men det är ju kul att du likställer dig själv och dina grupper med ett multinationellt företags sätt att suga ur några extra kronor ur kunderna genom att rucka på kvaliteten :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lustiga, för mej, var att jag trodde att jag inte brydde mej...

Men med minnena från tidigare IKEA besök utomlands i skallen, så blev jag klart upprörd över hur dåligt det är nu för tiden.

Det näst bästa alternativet till att återgå till att sälja riktig svensk mat, är att lägga ner matförsäljningen

Men som jag skrev i en annan tråd om IKEA mat, det är nog inte vi svenskar som är målet med matförsäljningen, målet är ökad vinst, och JAG tror IKEA kommer att missa målet.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite knepigt nu för tiden, på bensinmackarna finns det mängder av olika sorters korvar, smörgåsar, kakor mm men det finns ju varken fläktremmar, termostater eller andra små bildelar att köpa om så skulle behövas.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Skickade mail till IKEA och frågade farför är en bokhylla dyrare här än i Sverige :ahh: samt bifogade bild på bokhylla från svenska katalogen med pris och beskrivning :rtfm: . 2 månader sen, ingen svar än. Undrar varför :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade mail till IKEA och frågade farför är en bokhylla dyrare här än i Sverige :ahh: samt bifogade bild på bokhylla från svenska katalogen med pris och beskrivning :rtfm: . 2 månader sen, ingen svar än. Undrar varför :bag:

Kanske av liknande anledningar som att priset på en Volvo i Sverige är långt mycket billigare än priset på en likadan Volvo i Thailand..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade mail till IKEA och frågade farför är en bokhylla dyrare här än i Sverige :ahh: samt bifogade bild på bokhylla från svenska katalogen med pris och beskrivning :rtfm: . 2 månader sen, ingen svar än. Undrar varför :bag:

Kanske av liknande anledningar som att priset på en Volvo i Sverige är långt mycket billigare än priset på en likadan Volvo i Thailand..

Hej :)

Och det finns till och med ett namn för detta fenomen... Och det heter import skatt..

Fasen, jag är ju nästan professor som helt själv räknat ut detta :wink:

PS!. Jag tror redan Tallviking räknat ut detta alldeles själv också..

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hej :)

Och det finns till och med ett namn för detta fenomen... Och det heter import skatt..

Fasen, jag är ju nästan professor som helt själv räknat ut detta :wink:

PS!. Jag tror redan Tallviking räknat ut detta alldeles själv också..

Ha en bra dag!

:wai:

Många svenskar köper sina IKEA-kök nere i IKEA-butiker i Polen istället för här hemma

IKEA:s fabriker ligger flera av dom i Polen och inräknat kostnad för resa och uppehälle till Polen blir det ändå avsevärt billigare att köpa det nere i Polen jämfört med att köpa det här hemma på IKEA-varuhuset

Och eftersom min arbetsplats skall vara landets experter inom handelsregler, tullregler, tekniska regler, export/import-skatter, handelshinder, anti-dumping etc har jag en svag insyn i den verksamheten ja. :whistle:

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...