Jump to content
IGNORERAD

Skrev ett par rader till IKEA angående maten.

Tommy

Recommended Posts

Som sagt var på IKEA i Bkk igår, matsortimentet var bedrövligt.

"Vi var på IKEA i Bangkok igår, fantastiskt!

En stor bit av Sverige mitt i Thailand, jag och frugan (som är Thai) kände igen oss överallt i varuhuset, och shoppade loss lite grann, trots att vi har nära till 2st IKEA i Göteborg där vi bor, vem kan motstå en väggklocka för 39 Bath tex?

Vad som, tyvärr var lätt att motstå var utbudet av "Svensk" mat som såldes, inget var rätt och det var tragiskt att se "Euroshopper-Chokladen" istället för Marabou, Dajm-kopian smakar inget vidare, Mjölkchokladen är vidrig.

Kaviar kunde jag inte hitta "Smoked salted fish roe", låter förresten inget vidare, klart att ingen köper det.

"Kalles Kaviar" med en blond yngling på tuben, lockar nog till att fler nyfikna handlar på prov för att sedan kanske återkomma.

Just Dajm och Kalles är förresten produkter som jag av erfarenhet vet att Thailändare gillar, men i trista Oranga förpackningar med tveksam kvalité så trist att ingen Svensk köper det, så tvivlar jag på att ni får sålt så mycket.

Om ni hade Svenska kunder som shoppade mat i era butiker, så skulle fler Thai också göra det, Igår var det ingen som köpte nåt på IKEAs mat avdelning i "Mega Bagna".

Kycklingkorven i bröd var hyfsad, men korven i Sverige är bättre, och där kanske man kan få "Slotts" senap till, fortfarande?

Jag förstår att det lät som en bra idé att sälja IKEA-mat, men sortimentet är tristare än Kosums "Blå-Vita" varor, lika dåligt som "Euroshopper", som verkar vara var chokladen heter egentligen.

Från att ha varit en mötesplats för svenskar utomlands (jag har köpt tex Kalles i Spanien, Frankrike, Singapore och ett par platser i USA) så har er matförsäljning fått Svenskar att sky IKEA, tråkigt.

Bara att kunna köpa ett Par "Mariestad" pilsner i Singapore eller Julöl i Barcelona, hjälpte till att lätta på hemlängtan.

Att köpa in varor till en Midsommarfest på IKEA i USA, var också trevligt, men det kommer tyvärr aldrig hända igen om ni inte ändrar er.

MVH Tommy"

Om ni vill skriva nåt liknande, kanske de ändrar sej?

http://www.ikea.com/...rack_email.html

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

• Svar 135
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tommy

14

• svampen

9

• Sam sip sam

9

• Wangthong

6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sam sip sam

Köpte en choklakaka när jag var där påminde i smaken som cloettas

choklad

Dela på andra sajter

Köpte en choklakaka när jag var där påminde i smaken som cloettas

choklad

Är det bra eller dåligt?

Dela på andra sajter

Sam sip sam

Är det bra eller dåligt?

Gillar man cloetta är det bra och för min personliga del helt ok

att äta

Dela på andra sajter

I brist på bröd får man äta limpa :search:

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Dela på andra sajter

Det genuina i att ha svenska varor till försäljning runt om i världen får stryka med när Herr Ingemar Kamprad visar sitt rätta jag.

Han leker fattig smålänning, men är egentligen Sveriges största kapitalist, så kan han tjäna 12 öre extra på att markadsföra billig och skitdålig kaviar så gör han det. Och alla ni som inte gillar detta måste inse att det är en jädrans skillnad mellan att ha 100 miljarder och att ha 101 miljarder, så skit i kvalliten och sälj skit samt hoppas på att folk inte bryr sig.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

Det har ju varit ett himla liv om detta i diverse (svenska) tidningar. Att utlandssvenskar inte gillar att de bytt till IKEAs egna varor tvivlar nog ingen på. Men är det så troligt att thailändare, ryssar, etc. bryr sig om det är varor från traditionella svenska varumärken? Jag håller nog med Ingvar här och tror att de (icke svenskar) som handlar mat på IKEA inte bryr om detta. De handlar bara någon konstig mat från Sverige (även om den råkar vara tillverkad i Tyskland). Visst är det lite synd om oss utlandssvenskar men det finns andra butiker som fyller denna nisch.

Dela på andra sajter

Klaga på maten vet hut,svält ihjäl reser ni till Thailand för att gå och äta på IKEA snacka om att gå över ån för att hämta vatten :bs_help: I NED A RODDBÅT

Dela på andra sajter

Även Ikea i Norge har sina egna märken,ingen kalles.Men korv med bröd e gott.

Dela på andra sajter

Det har ju varit ett himla liv om detta i diverse (svenska) tidningar. Att utlandssvenskar inte gillar att de bytt till IKEAs egna varor tvivlar nog ingen på. Men är det så troligt att thailändare, ryssar, etc. bryr sig om det är varor från traditionella svenska varumärken? Jag håller nog med Ingvar här och tror att de (icke svenskar) som handlar mat på IKEA inte bryr om detta. De handlar bara någon konstig mat från Sverige (även om den råkar vara tillverkad i Tyskland). Visst är det lite synd om oss utlandssvenskar men det finns andra butiker som fyller denna nisch.

Helt rätt, men jag tycker och tror att själva idén med att sälja mat från Sverige på IKEA är förstörd.

I midsommartid fanns det små specialitéer från det svenska matbordet att skaffa i Virginia, USA.

Inför Julen 2006 eller 2007 så gick det att få rödkål och Julöl mm på IKEA i Barcelona.

Alla Svenskar som är i "Utlandet" är inte där på semester, och då kan det väl vara skönt med lite traditionsmat?

Allt är sämre nu, och utbudet är förutom att det är bleka kopior på orginalen dessutom mycket tunnare, det finns inte en bräkdel av det som brukade finnas som ost, älgkorv, Kaviar (fanns inte i BKK iaf, men Götet säljs "smoked salted fish roe"), Ahlgrens bilar, Marabou mjölkchoklad (den dom säljer nu står det enligt uppgift Euroshopper på, och det är inget kvalitets märke direkt) och svensk snaps till sillen (ABBAS), finns inte heller.

Jag tycker det urvattnar den Svenska kvalitéts-tanken som IKEA vill stå för, Sverige upplevs som blekare än det är.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Det måste vara en stor marknadsförings miss hade varit mycket bättre om dom hade kvar stora märkena och plockat in sina egna matvaror till lägre pris.I bland går girighet för långt hoppas försäljningen går ner mycket då kanske dom går tillbaka till ett riktigt bra sortiment.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Dela på andra sajter

Mr Lumberjack DP14

Hej.

Detta måste vara veckans i-landsproblem. :crazy:

Hejs

Mr Lumberjack DP14

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver och stavar som en idi*t kommer du troligtvis bli betraktad som en sådan.

Dela på andra sajter

Tycker det är bedrövligt att IKEA som är en del av den svenska folksjälen begår ett sådant stort ettikettsbrott. Kommer mer än gärna skriva till dem men måste besöka dem här i BKK först..återkommer...

Dela på andra sajter

Gillar man cloetta är det bra och för min personliga del helt ok

att äta

Det var mycket prat om euroshoper kontra Marabou, det var därför jag frågade.

Själv tycker jag att Cloetta är bättre än euroshoper, men föredrar nog Marabou. Det finns viktigare saker i livet än choklad, så det är nog egentligen en ickefråga för mig. Fast man får väl förstå dom som vill ha något mera genuint än euroshoper när de går till "kvalitetsaffären" IKEA för att handla svenskmat.

Dela på andra sajter

Även Ikea i Norge har sina egna märken,ingen kalles.Men korv med bröd e gott.

Ja köttbullarna där är näst intill oätliga.

Dela på andra sajter

Handlar ni mat i möbelaffären hemma också?

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Ja köttbullarna där är näst intill oätliga.

Även i Swedala!

Har ätit ett flertal ggr men men halvfabrikat blir skit men det är ju billigt!!!!???

En Forumvän som aldrig mer äter på Ikea!!!!!

Mvh Svampen en sann dalmas "ej smålläning"!

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Mja, jag tror nog att ett världsföretag som IKEA inte bryr sig mycket om vad en enskilda medlemmar på MPR anser om deras produkter. Det ligger nog mer avancerade marknadsanalyser bakom deras strategi. Hittills har det väl gått bra för Ingvar Kamprad sen han startade sin karriär med att åka omkring med en cykel och sälja tändsticksaskar

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Mja, jag tror nog att ett världsföretag som IKEA inte bryr sig mycket om vad en enskilda medlemmar på MPR anser om deras produkter. Det ligger nog mer avancerade marknadsanalyser bakom deras strategi. Hittills har det väl gått bra för Ingvar Kamprad sen han startade sin karriär med att åka omkring med en cykel och sälja tändsticksaskar

Fritz..

Kära Ingvar har nog inte ätit av sin egen mat har nog inte råd :thumbsup:

Dela på andra sajter

Fritz..

Tror väl inte heller att enstaka kritiska röster gör till eller från men tror att kritiska rösterna är fler än från detta enskilda forum. Ser han att omsättningen sjunker dramatiskt och ger minus resultat samtidigt som negativ kritik kommer fram i massmedia så då kommer det hända saker men inte förr. Tror inte ens det är hans ide utan känns mer som en skrivbords produkt av en som är familje medlem eller står nära dem...

Dela på andra sajter

Tror väl inte heller att enstaka kritiska röster gör till eller från men tror att kritiska rösterna är fler än från detta enskilda forum. Ser han att omsättningen sjunker dramatiskt och ger minus resultat samtidigt som negativ kritik kommer fram i massmedia så då kommer det hända saker men inte förr. Tror inte ens det är hans ide utan känns mer som en skrivbords produkt av en som är familje medlem eller står nära dem...

Världens smartaste affärside kommer aldrig gå i stöpet men maten har alltid varit under all ?????

Men varför reta upp sig för en varmkorv för 5:- ?????

Man får vad man betalar för.

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Handlar ni mat i möbelaffären hemma också?

Leif

Gjorde ibland förr, på IKEA... och nu när jag tänkt efter en stund kan jag väl erkänna att jag köpt wienerkorv och panpizza ur IKEAs frysdisk nyligen i Sverige, bra pris och smak, Pizzan funkar om man kryddar med lite bacon, tex...

Den Panpizzan fanns i Bkk också, men jag köpte ingen.

MVH Tommy

Dela på andra sajter

Fritz..

Kära Ingvar har nog inte ätit av sin egen mat har nog inte råd :thumbsup:

Det finns en massa gnäll om maten på nätet, inte bara från Svenskar http://www.tomhcanderson.com/2012/02/18/ikea-food-fail/

Men visst, vi Svenskar är nog de som gillar svenska matprodukter mest...

Hörde ett rykte om att Ingvar nyligen stoppat projektet med IKEA-mat (den nya) för att den är dålig, och funderar på att gå tillbaks till orginal produkter, därför kan det vara bra att gnälla lite extra nu.

Syftet från början med att sälja svenska matprodukter var nog att det var exotiskt, lite som Sverige, men när det fungerade så ville väl nån chef se om det går att vrida ut ett par miljoner till genom att lansera IKEA-mat, tror faktiskt att de biter sig i svansen, att lansera Svensk kvalité genom att sälja skräpmat slår nog bakut...

MVH Tommy

Dela på andra sajter

Det finns en massa gnäll om maten på nätet, inte bara från Svenskar http://www.tomhcande...ikea-food-fail/

Men visst, vi Svenskar är nog de som gillar svenska matprodukter mest...

Hörde ett rykte om att Ingvar nyligen stoppat projektet med IKEA-mat (den nya) för att den är dålig, och funderar på att gå tillbaks till orginal produkter, därför kan det vara bra att gnälla lite extra nu.

Syftet från början med att sälja svenska matprodukter var nog att det var exotiskt, lite som Sverige, men när det fungerade så ville väl nån chef se om det går att vrida ut ett par miljoner till genom att lansera IKEA-mat, tror faktiskt att de biter sig i svansen, att lansera Svensk kvalité genom att sälja skräpmat slår nog bakut...

MVH Tommy

Orginalprodukter?? jag har levererat varor till Ikea i 10 år allt Halvfabrikat!!!!

Tror Du att han har den bästa Hjortronsylten,laxen,köttfärsen,sillen & lägger in röker syltar själv i sina kök? ???

Samt att luncherna består enbart av inköpta halvfabrikat som värms? ???

Herregud Han stjänar pengar på Billy"hyllan" Du vet!

Vi käkar inte på en Mich-Krog!

Ta det vad det är inte Svensk Hemlagad Mat samma på Ikea Svedala undersök vart dessa äckliga korvar kommer ifrån? ???

Mvh Svampen!

Men Tycker man att Kamprad förestår en svensk Meny i svenska varuhus tycker jag att man är ute & seglar!!!!

Sen kan man ju inte ifrågasätta priserna Frukost 10:- Korv 5:- "man får vad man betalar för"!

Go for Michelin!!!

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...