thaikonsult Inlagd Mars 13, 2012 Dela Inlagd Mars 13, 2012 Cecilia är enhetschefen på ambassaden. Jessica är en av beslutsfattarna tillsammans med Edita. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 19, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 19, 2012 (ändrad) Uppdatering: [size=4]"Överklagandet har vidarebefordrats till Migrationsdomstolen (Förvaltningsrätten) i Göteborg." Vad händer nu? Ska jag agera på något sätt?[/size] Ändrades Mars 19, 2012 av acarls Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Uppdatering: [size=4]"Överklagandet har vidarebefordrats till Migrationsdomstolen (Förvaltningsrätten) i Göteborg." Vad händer nu? Ska jag agera på något sätt?[/size] Det här är intressant... Håll oss underättade... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 19, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 19, 2012 Ja jag ska försöka Åker till Thailand på Söndag. Får väl se hur fort dom jobbar i Göteborg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pensionaren Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Utan att ha några belägg för mina tankegångar...kan det vara så att ensamstående thailänska damer, med kompisars hjälp vill till sverige av anledningar som inte redogörs i ansökan.nämligen att finna en man som framöver kan sörja för att hon kan få en framtid i sverige.Att detta förekommer i sådan utsträckning att hårdare restriktioner.införts.Vill inte på något sätt ifrågasätta uppriktigheten i nämnda fall , Ett vanligt turistvisum borde ju inte vara några "konstigheter" om inte särskilda skäl föreligger... Vidare hade jag svårt att finna någon motivering i Immigrationsverkets beslut ...Däremot borde nog tjänstemännen på immigrationsverket lära sig att formulera sig på ett politiskt korrekt sätt av det svenska språket... Hoppas det löser sig för er fortsättningsvis... mvh pensionaren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 19, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 19, 2012 Visst är det väl så, att "nöjda" Thailändska tjejer försöker hjälpa sina kompisar att hitta en bra och pålitlig farang. Men det ska väl inte Mig-verket ha något med att göra? Blir ju först när de söker UT som de kan ifrågasätta, tycker jag. Jag står ju som garant och hon måste ha försäkring Alltså inga problem för Sverige Jag antar att vi hade givit en för tunn förklaring vad hon vill göra här i Sverige. Hoppas att den överklagan vi skrev kan vara mer övertygande, och förklarande. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Lite OT men. Tänk den dagen man står på Thaiambassaden och dom kräver inbjudan, körschema samt släktudredning INNAN man får sitt O-Visa. Hemska tanke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Ännu en gång ! Turistvisa kan väl inte vara några problem, eller ? Pengar o garant, sen är det klart ! //piipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 19, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 19, 2012 Ännu en gång ! Turistvisa kan väl inte vara några problem, eller ? Pengar o garant, sen är det klart ! //piipe Ja det trodde jag också. Men man lär sig (förhoppningsvis) något nytt varje dag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Förstår inte riktigt, har själv fixat visum 2ggr till olika personer med thainationalitet+ 2 års UT en gång, aldrig några problem. Har själv 1 årsvisa i Thailand 2ggr, aldrig några problem. Min slutsats: ni som håller på och älter här på forumet om avslag har antagligen ej rent mjöl i påsen eller så har den sökande ej det, eller så saknas pengar eller så har ni fyllt i pappren fel eller saknar dokument som behövs. Min bedömning. //piipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 19, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 19, 2012 Förstår inte riktigt, har själv fixat visum 2ggr till olika personer med thainationalitet+ 2 års UT en gång, aldrig några problem. Har själv 1 årsvisa i Thailand 2ggr, aldrig några problem. Min slutsats: ni som håller på och älter här på forumet om avslag har antagligen ej rent mjöl i påsen eller så har den sökande ej det, eller så saknas pengar eller så har ni fyllt i pappren fel eller saknar dokument som behövs. Min bedömning. //piipe Din slutsats 1: FEL Din slutsats 2: FEL Din slutsats 3: FEL Din slutsats 4: FEL (enligt ambassaden) Din slutsats 5: FEL (enligt ambassaden) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Din slutsats 1: FEL Din slutsats 2: FEL Din slutsats 3: FEL Din slutsats 4: FEL (enligt ambassaden) Din slutsats 5: FEL (enligt ambassaden) Nu är du allt lite rolig ! Vem har lyckats och vem har misslyckats ? Ok ! Jag har fel, du vinner ! Orkar inte tjafsa med dig mer, men har faktiskt försökt ge dig ett seriöst tips för ett tag sedan som du inte nappade på. Och en grej till ! Sverige behöver inte fler bidragstagare. //piipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
khun-petch Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Okej men du har ju skrivit en hel del nu så då kanske du kan skriva en kort sammanfattning om hur det ska gå till. Du verkar ju ha koll. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Phimai Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Bärplockare söker inte visum utan arbetstillstånd. De behöver inte vara släkt utan behöver en seriös arbetsgivare med justa villkor och som betalar ut deras lön. Mvh Thaikonsult Betala ut lön ? Hur i fridens namn har alla bärplockare kunnat komma till norrland dom senaste åren. Det är ju rikstjänt att inga löner betalats ut ju. Dålig koll är vad det är. Men dom som är seriösa får avslag med buller och bång. Mr Phimai Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Betala ut lön ? Hur i fridens namn har alla bärplockare kunnat komma till norrland dom senaste åren. Det är ju rikstjänt att inga löner betalats ut ju. Dålig koll är vad det är. Men dom som är seriösa får avslag med buller och bång. Mr Phimai År 2010 var det en bärföretagare som stack med kassan, och inte betalade ut lönen. De lönerna har bärplockarna fått ut senare, via konkursförvaltare och lönegaranti. År 2011 tjänade de flesta riktigt bra via lön. Sen blev en del kineser lurade att bären skulle plockas i odlingar och inte i skogen, och strejkade. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 År 2010 var det en bärföretagare som stack med kassan, och inte betalade ut lönen. De lönerna har bärplockarna fått ut senare, via konkursförvaltare och lönegaranti. År 2011 tjänade de flesta riktigt bra via lön. Sen blev en del kineser lurade att bären skulle plockas i odlingar och inte i skogen, och strejkade. Leif 2010 var det flera högar med plockare som inte fick pengar. Det var året med urusel bärtillgång och rekordmånga plockare. Snacket om en företagare kan du glömma. Det var anledningen till att de stramade upp bestämmelserna 2011. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Är lite fundersam om snacket med att den som skulle komma inte hade arbete. Förut har jag bjudit in folk med arbete som inte fått visum med hänvisning att de kunde tappa arbetet om de åkte till Sverige! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 2010 var det flera högar med plockare som inte fick pengar. Det var året med urusel bärtillgång och rekordmånga plockare. Snacket om en företagare kan du glömma. Det var anledningen till att de stramade upp bestämmelserna 2011. Var det fler som stack med kassan? Eller var det några som bara inte fick ihop till lönerna, pga. urusel tillgång och rekordmånga plockare. De uppstramade reglerna är ju för att skydda plockarna inte företagarna Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Var det fler som stack med kassan? Eller var det några som bara inte fick ihop till lönerna, pga. urusel tillgång och rekordmånga plockare. De uppstramade reglerna är ju för att skydda plockarna inte företagarna Det var nog bara en som stack med kassan. De andra plockarna gick det nog sämre för. Många var det som gick back på resan. Företagen är ju listiga på att ta ut avgifter så att de ska klara sig. Det finns flera trådar om detta. slut OT! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Mars 19, 2012 Dela Inlagd Mars 19, 2012 Okej men du har ju skrivit en hel del nu så då kanske du kan skriva en kort sammanfattning om hur det ska gå till. Du verkar ju ha koll. Finns det en garant vad gäller logi och pengar, eller om sökande har pengar själv, så är det inga problem att få turistvisa om både garant och sökande har rent mjöl i påsen+ en trovärdig story om varför komma till sverige. Det är väl självklart att myndigheter skall vara försiktiga vid sina bedömmningar vid viserings och UT ärenden, för mig har det alltid kännts som ett stort ansvar att ta en människa från främmande land till sverige. Men vissa här på forumet verkar göra gällande att myndigheter försöker sätta käppar i hjulet etc. Man kanske skulle ta och rannsaka sig själv istället. //piipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 20, 2012 Dela Inlagd Mars 20, 2012 Hej Jack Jag förstår att du känner dig frustrerad över avslagsbeslutet. Jag antar att det var Adita som fattade beslutet. Ibland kan det även vara Jessica som tar besluten. Din frus kusin räknas inte som nära anhörig enligt Utlänningslagens definition. Men även som "icke när anhörig" kan kusinen få visum för att besöka din fru. Dock vill man oftast inte bevilja 90 dagar utan en utförlig beskrivning över vad besökaren ska göra under det ganska långa besöket. Hade ni ansökt om en kortare besökstid kanske visumansökan hade beviljats. När sedan en släkting ansöker om visum för besök måste släktingen styrka släktförhållandet för ambassaden så det föreligger ett verkligt släktförhållande. Thailändare har en viss förmåga att även kalla grannar och bästa vänner för kusiner, etc. Sedan är det ingen hemlighet att Schengenländerna stramat åt visumreglerna för besökare som inte tillhör kärnfamiljen. Detta för att minska de s.k. avhoppen till sexindustrin i Tyskland, Holland och Belgien. Sverige har många gånger kritiserats för att vara ett genomfartsland på grund av sina liberala visumregler. Men avslutningsvis kan du be ambassadens beslutsfattare att ompröva avslaget om du kan förklara varför vad kusinen ska göra i Sverige under det långa besöket. Mvh Thaikonsult Hej Jag tror att du har rätt i detta, men jag ycker att det är sorgligt att dom gör på detta sättet, det borde vara helt självklart att släkt och vänner får besöka varandra i dom båda länderna, finns det ett släktskap, garant och inbjudan så borde saken vara klar, alla vi svenskar tar ju för givet att vi ska kunna resa överallt i världen t.o.m utan släktskap eller inbjudningar och garanter, detta sätt som Ambassaden hanterar Thailändska medborgare på känns faktiskt både rasistiskt och grundat på fördommar, fy skäms Sverige. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carpenter Inlagd Mars 20, 2012 Dela Inlagd Mars 20, 2012 Problemet är nog inte om du är garant eller inte, om man misstänker att vistelsen från en avlägsen släkting skall resultera i ett svart jobb på en thai restaurang så blir det avslag. Jag lovar det är många som arbetar på detta sätt , ock det med låga löner. Så hur skall man veta vilka som kommer hit är seriösa, samt blir försörjda av avlägsna släktingar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
McTwist Inlagd Mars 20, 2012 Dela Inlagd Mars 20, 2012 Om man är lite bevandrad i svensk myndighetsutövning, byråkrati och statstjänstemannatänk så vet man att de vill ha så mycket info som möjligt. Jag har själv aldrig haft några problem när det gällt alla turer med Mrs Mtwist och pappersomgångarna. Jag har alltid sett till att all info är överskådlig och använt samma torra byråkratspråk som handläggarna är vana vid och förstår. I hela luntan med papper som skall lämnas in har jag klart och tydligt specifierat de olika delarna i handlingen med små märkta post-it lappar i olika färger så att det skall vara lätt att hitta bland de olika dokumenten samt inlett det hela med ett försättsblad och en innehållsförteckning. Jag har använt ungefär samma teknik som när jag lämnade in uppsatser och grupp/enskilda arbeten när jag gick på universitetet. Har som sagt alltid funkat klockrent. Sedan är det alltid en stor hjälp att lusläsa villkoren för ett beviljande och använda sig av samma formuleringar. Lycka till, det löser sig hoppas jag. Mvh mctwist -Forza Gnaget- Östra Övre Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Mars 20, 2012 Dela Inlagd Mars 20, 2012 Jag känner flera här i Sverige som tar hit släktingar på besöksvisa för att de skall jobba under vistelsen. Arbeten som bärplockning, skogsplantering, restuarant och sexindustri förekommer. Sådana jobb utan arbetstillstånd, svarta löner, utan försäkringar med arbetsgivare som inte tar ansvar och ibland rena slaveriet. Det är bra att det finns filter som kan hitta sådant. Reglerna gäller för hela Schengen, så det är inte bara Thailändare som granskas. Besök av anhöriga söks från forna östblocket, mellanöstern, afrika samt fler regioner. Många av dessa besökare försvinner och reser inte ut ur Europa. Flest från afrikanska länder blir kvar som statslösa utan papper, på ständig flykt och jakt på mat för dagen. Utnyttjas som arbetskraft för en spottstyver. Självklart skall släkt få träffas och umgås, och för det skall 90 dagar räcka, tycker jag. För mig som Svensk har jag inte heller all frihet att resa vart jag vill i världen. Det är visum "hit och dit", snart överallt utanför Europa. Som Svensk behandlas vi inte heller så bra av Thailändska myndigheter, inga permanenta uppehållstillstånd utan ofta viseringar som också oftast gäller 90 dar i taget. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stefan Inlagd Mars 20, 2012 Dela Inlagd Mars 20, 2012 Om man är lite bevandrad i svensk myndighetsutövning, byråkrati och statstjänstemannatänk så vet man att de vill ha så mycket info som möjligt. Jag har själv aldrig haft några problem när det gällt alla turer med Mrs Mtwist och pappersomgångarna. Jag har alltid sett till att all info är överskådlig och använt samma torra byråkratspråk som handläggarna är vana vid och förstår. I hela luntan med papper som skall lämnas in har jag klart och tydligt specifierat de olika delarna i handlingen med små märkta post-it lappar i olika färger så att det skall vara lätt att hitta bland de olika dokumenten samt inlett det hela med ett försättsblad och en innehållsförteckning. Jag har använt ungefär samma teknik som när jag lämnade in uppsatser och grupp/enskilda arbeten när jag gick på universitetet. Har som sagt alltid funkat klockrent. Sedan är det alltid en stor hjälp att lusläsa villkoren för ett beviljande och använda sig av samma formuleringar. Lycka till, det löser sig hoppas jag. Mvh mctwist Japp, mctwist! Det är precis min åsikt också, man ska "prata med bönder på bönders vis" skicka med innehållsföteckning, bilageförteckning, massor av videmerade bilagor, foton och så mycket text som det bara går. Men framför allt skall man vara trovärdig och svara på ALLA frågor så byråkratiskt man kan. Det är även oerhört viktigt att du på något vis dokumenterar vad du skrivit i din ansökan, då detta ligger till grund för en framtida PUT ansökan. (typ skapa en hotmail adress och maila alla dokument dit. Gratis backup, om man minns lösenordet). Men framför allt skall man vara serriös i sin ansökan med att ta hit en tjej från ett främmande land. //S ps, jag har glömt vad jag svarade på för tråd, men det jag skrev kanske kan hjälpa någon! There can be only one (Stefan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu