jack26 Inlagd Juni 23, 2012 Dela Inlagd Juni 23, 2012 Hej! Nu har min frus kusin laddat i Sverige dryg 2 veckor nu. Vi gjorde ett sista försökt med minska ner visum from 45 dagar till 30 dagar istället! I veckan ska vi dra till Umeå och ansökt om förläng för hennes visum för 3 månader först. Hoppas att det bli bevilja. Har också fått hit mina 9 thai plantörer för dryg 3 veckor sedan med arbetstillstånd tills 23 Sepember. Vi har dryg 3.7 miljon plant som ska sättas iår! De flesta är åt SCA, höst plantering bli de åt Sveaskog. // Jack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Juni 23, 2012 Dela Inlagd Juni 23, 2012 Du kanske ska anlita Thaikonsult så slipper du få det så jobbigt. Även hos ambassaden så handlar det om juridik. Mvh Thiakonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd Juni 24, 2012 Dela Inlagd Juni 24, 2012 Oj allt låter så himla krångligt, vi tänkte bjuda in min sambos "riktiga" syrra hit till Sverige, men det är inte Thailand utan Laos, jag började med att kolla på Svenska ambassaden/SIDA som de lyckats stänga där Bättra att satsa på Afrika istället??? Så vi är hänvisade till Franska ambassaden istället, kikade på deras hemsida, men den är bara på, ja just det Franska, där behövde man tydligen göra en tidsbokningar innan besök. (använde google translate). Känner att jag har lätt för att brusa upp mot Svenska myndigheter, och det gör ju inte saken lättare. Så vi får se hur det blir med besöksvisa till Sverige, om ingen har någon idé om det "enklaste" sättet, kanske bara söka en månad till att börja med eller tom. 3 veckor? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Juni 24, 2012 Dela Inlagd Juni 24, 2012 Oj allt låter så himla krångligt, vi tänkte bjuda in min sambos "riktiga" syrra hit till Sverige, men det är inte Thailand utan Laos, jag började med att kolla på Svenska ambassaden/SIDA som de lyckats stänga där Bättra att satsa på Afrika istället??? Så vi är hänvisade till Franska ambassaden istället, kikade på deras hemsida, men den är bara på, ja just det Franska, där behövde man tydligen göra en tidsbokningar innan besök. (använde google translate). Känner att jag har lätt för att brusa upp mot Svenska myndigheter, och det gör ju inte saken lättare. Så vi får se hur det blir med besöksvisa till Sverige, om ingen har någon idé om det "enklaste" sättet, kanske bara söka en månad till att börja med eller tom. 3 veckor? Hon kan ju alltid söka från Bangkok. Det spelar ingen roll vilken Ambassad hon söker ifrån. Så länge hon inte befinner sig på europeisk mark (Schengen vilket hon söker visum till) så går det bra med vilken svensk Ambassad som helst. Mvh Janne "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd Juni 24, 2012 Dela Inlagd Juni 24, 2012 Hon kan ju alltid söka från Bangkok. Det spelar ingen roll vilken Ambassad hon söker ifrån. Så länge hon inte befinner sig på europeisk mark (Schengen vilket hon söker visum till) så går det bra med vilken svensk Ambassad som helst. Mvh Janne Ja tänkte det också, men sen ska hon ju ha kontakten med den Svenska Ambassaden i BKK, eller sköts det brevledes till henne (Vientiane) eller kan jag vara behjälplig härifrån Sverige?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Juni 24, 2012 Dela Inlagd Juni 24, 2012 Ja tänkte det också, men sen ska hon ju ha kontakten med den Svenska Ambassaden i BKK, eller sköts det brevledes till henne (Vientiane) eller kan jag vara behjälplig härifrån Sverige?? Hon får en dag när det är klart atthämta passet. Så då kan hon ju stanna kvar på hotell den tiden. I övrigt råder jag dig att ringa ambassaden och fråga om det är möjligt att dom sckickar passet per post? Mvh Janne "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jack26 Inlagd Juli 8, 2012 Dela Inlagd Juli 8, 2012 vi har fått beviljad för min frus kusin i Sverige ytterligare 3 månader till! Det tog bara 2 dagar att veta svaret och få ett visum kort och allt! Gjorde det i Boden! Kan reg. personer som ska ta hit sina släkter ifrån Thailand att börja ansöka bara 30 dagar först från Bkk, de flesta brukar bli beviljad och sedan förlänger här i Sverige ytterligare med 3 månader. De har rätt och stanna upp tills 90 dagar även mot 1 år mot mycket bra motivering. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Juli 8, 2012 Dela Inlagd Juli 8, 2012 Hej Det verkar som om Ambassaden har fått ny personal eller nya direktiv eftersom avslag nu verkar ha blivit vanligare trots en inbjudan och en garant som står för vistelsen, själv tycker jag att Ambassaden hanterade detta bättre tidigare och inte minst efter tsunami katastrofen där Thailändarna ställde upp så mycket för dom drabbade svenskarna, men detta verkar den nuvarande Ambassadören och dennes personal nu ha glömt. Det verkar som om Ambassads personalen tycker att det är självklart att alla Svenskar som vill ska få besöka Thailand och njuta av deras gästfrihet men det ska krånglas och ifrågasättas när detta vänliga lands befolkning ska besöka vårt land t.o.m när inbjudan och garant finns, jag finner detta mycket osmakligt och lider med dom som drabbas av denna orättvisa och kränkande behandling som andas lite rasism. Självklart ska både släkt och vänner i dom båda länderna kunna besöka varandra utan att detta ifrågasätts när alla ställda krav uppfylls, själv tycker jag att det verkar vara som om Ambassads personalen upplever dom sökta 3 månaders visumen som för långa och så är ju inte fallet, har man möjlighet att resa så långt vill man naturligtvis stanna ganska länge, och Ambassads personalen verkar inte förstå att det är väldigt vanligt i Thailand att man besöker varandra under längre perioder och att månader inte är ovanligt alls, vi har ju ofta inneboende hos oss under flera månader t.ex systerbarn, morbröder, svärfar eller liknande både i Thailand och ibland i Sverige, och det är samma sak med våra grannar och släktingar i byn som också ofta har långa besök av både släktingar och vänner. Mitt råd är att alltid överklaga avslagen och eventuellt korta ned den sökta tiden något, och dom Ambassads anställda borde skämmas för hur dom behandlar befolkningen i det land dom själva är gäster i och tänka efter hur dom själva skulle uppleva det om dom blev behandlade på detta vis. Mvh Isan lover Med all respekt IL så har nog lite fler Thailändare fått Svenskt medborgarskap än vad svenskar har fått Thai medborgarskap så att Thai är snälla emot oss och vi dumma emot dom , tja det håller väll sisådär. Jag har som mål att få Thai medborgarskap men som du känner till så är reglerna ganska hårda för att uttrycka sig milt, dyrt, tar väldigt lång tid, och nästan omöjligt helt enkelt. Jag är helt övertygad om att det bemötande som Thai får av Svenska myndigheter är mycket mer proffesionellt och sakligt än det som Svenskar får när dom besöker Thai myndigheter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Andreass Inlagd Augusti 15, 2012 Dela Inlagd Augusti 15, 2012 Angående vår avslagna visa-ansökan som vi överklagade, som skickades till Migrationsdomstolen den 28:e Maj 2012. . så har vi inte hört någonting, så jag ringde dom idag. Fick veta att * Domen föll den 12 Juni * Nytt avslag * Anledningen densamma: Inte troligt att hon kommer att lämna Schengen-området innan vistelsens tid tar slut Ringde upp dommaren för samtal. Hon var trevlig, men kunde inte berätta för mig vad vi hade gjort fel eller hur man kan gå vidare. Överklaga igen var i allafall inte lönt. Hon sade att om vi gör en ny ansökan och bifogar sådant som övertygar ambassaden att hon återvänder till Thailand efter besöket så borde det gå bättre. Det känns som att dom svaga punkterna här kom av vår ärlighet att skriva precis hur läget är: * Hon har ingen stark relation till familjen i Thailand (ingen make, inget barn) * Hon hade sagt upp sig (på sitt mkt lågavlönande arbete) inför resan Jag passade även på att fråga om 90 eller 45 dagars visaansökan spelade roll. Hon sade att det inte spelar roll i lagboken, men att ambassaderna mycket väl kan göra olika bedömningar. Mvh Andreas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Andreass Inlagd Augusti 15, 2012 Dela Inlagd Augusti 15, 2012 vi har fått beviljad för min frus kusin i Sverige ytterligare 3 månader till! Det tog bara 2 dagar att veta svaret och få ett visum kort och allt! Gjorde det i Boden! Kan reg. personer som ska ta hit sina släkter ifrån Thailand att börja ansöka bara 30 dagar först från Bkk, de flesta brukar bli beviljad och sedan förlänger här i Sverige ytterligare med 3 månader. De har rätt och stanna upp tills 90 dagar även mot 1 år mot mycket bra motivering. Grattis Vad hade du för motivering till myndigheterna om förlängdning då? Det står väl att det bara är i speciella fall man kan föränga? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chiangmai Inlagd Augusti 15, 2012 Dela Inlagd Augusti 15, 2012 Med all respekt IL så har nog lite fler Thailändare fått Svenskt medborgarskap än vad svenskar har fått Thai medborgarskap så att Thai är snälla emot oss och vi dumma emot dom , tja det håller väll sisådär. Jag har som mål att få Thai medborgarskap men som du känner till så är reglerna ganska hårda för att uttrycka sig milt, dyrt, tar väldigt lång tid, och nästan omöjligt helt enkelt. Jag är helt övertygad om att det bemötande som Thai får av Svenska myndigheter är mycket mer proffesionellt och sakligt än det som Svenskar får när dom besöker Thai myndigheter. Jag har bara pratat med farang som vill ha permanent uppehållstillstånd...aldrig medborgarskap Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoiET Inlagd Augusti 15, 2012 Dela Inlagd Augusti 15, 2012 Grattis Vad hade du för motivering till myndigheterna om förlängdning då? Det står väl att det bara är i speciella fall man kan föränga? Migrationsverket är mycket generösare i sina bedömningar än ambassaden i Bangkok. Det handlar istället om att personer på ambassaden i Bangkok börjat med egna hittepå regler t.ex. vad som är godkänd/lämplig längd för ett besök beroende på om man tillhör kärnfamilj eller inte. Syster? Varsågod 90 dagar! Systerdotter? Glöm 90dagar! Du kan kanske få 30. Lagstöd? Knappast. Godtyckligt och amatörmässigt så det förslår. Ambassaden i Bangkok är ett unikum i världen och på Migrationsverket sitter man spänt och väntar på vad de överklaganden som gjorts kommer att leda då man gör en helt annan tolkning av vad som gäller viseringar till Thailändare. Under tiden så är rådet jag fått från Migrationsverket: Sök för 30 dagar och kom till oss så förlänger vi! http://www.maipenrai.se/forum/t/23687-konto-för-brännskadade-pop/#entry665085 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Augusti 15, 2012 Dela Inlagd Augusti 15, 2012 Jag har bara pratat med farang som vill ha permanent uppehållstillstånd...aldrig medborgarskap Permanent uppehållstillstånd i Thailand är vare sig lätt eller billigt att få. "Efter minst tre år med ”Non Imm O-A”-visum kan man ansöka om permanent uppehållstillstånd i Thailand. Snarlik dokumentation som ovan krävs. Dessutom genomförs en intervju som inkluderar ett test av den sökandes färdigheter i Thai (tal-, läs- och skrivtest). Avgiften uppgår till 191,400 Baht. Maximalt 100 personer per år och per nationalitet får permanent uppehållstillstånd. Observera dock att ett permanent uppehållstillstånd inte är något krav för dig som avser att pensionera dig i Thailand. Även med ”Non Imm O-A”-visum blir din pensionsbeskattning gynnsam, givet att rätt planering sker." Hämtat från denna länk. http://sparsamskatt.se/lander/Thailand Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jack26 Inlagd Augusti 15, 2012 Dela Inlagd Augusti 15, 2012 Grattis Vad hade du för motivering till myndigheterna om förlängdning då? Det står väl att det bara är i speciella fall man kan föränga? jag skrev som det är : min frus kusin har precis gått ur University i Thailand och har ansökt om jobb i Thailand men har inte fått någon svar ännu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ano Inlagd Augusti 15, 2012 Dela Inlagd Augusti 15, 2012 Det känns som att dom svaga punkterna här kom av vår ärlighet att skriva precis hur läget är: * Hon har ingen stark relation till familjen i Thailand (ingen make, inget barn) * Hon hade sagt upp sig (på sitt mkt lågavlönande arbete) inför resan Jag passade även på att fråga om 90 eller 45 dagars visaansökan spelade roll. Hon sade att det inte spelar roll i lagboken, men att ambassaderna mycket väl kan göra olika bedömningar. Åker man bort så lång tid är det nog inte många i Thailand som får behålla jobbet, så hur de i bedömningen kan anse det som konstigt att hon sagt upp jobbet är bara löjligt. Det bevisar varken det ena eller det andra, det är bara så verkligheten ser ut. Sådana här beslut verkar vara rent godtycke. Man "anser att" eller "gör bedömningen att". Som sökande kan man ju inte göra så mycket för att bevisa sin sak än att förklara sina avsikter och ha en bokad returbiljett. Betvivlar att handläggarna är tankeläsare, så hur de kan fatta olika beslut i sådana här ärenden övergår mitt förstånd. Det borde vara enkelt, antingen uppfyller man de krav som ställs eller så gör man det inte. Tiden spelar definitivt roll för bedömningen av visumansökan. Får man visering för en kortare tid kan man alltid försöka få ett tillfälligt UT för besök i ett senare skede (och hoppas på en snällare bedömning). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 17, 2012 Dela Inlagd Augusti 17, 2012 Med all respekt IL så har nog lite fler Thailändare fått Svenskt medborgarskap än vad svenskar har fått Thai medborgarskap så att Thai är snälla emot oss och vi dumma emot dom , tja det håller väll sisådär. Jag har som mål att få Thai medborgarskap men som du känner till så är reglerna ganska hårda för att uttrycka sig milt, dyrt, tar väldigt lång tid, och nästan omöjligt helt enkelt. Jag är helt övertygad om att det bemötande som Thai får av Svenska myndigheter är mycket mer proffesionellt och sakligt än det som Svenskar får när dom besöker Thai myndigheter. Hej Här håller jag inte med, i många fall känns besöket på den Svenska ambassaden mer som om man vore på ett socialkontor i Sverige, har själv mycket positiva erfarenheter av Thailändska myndigheter och tycker att dessa har behandlat mig exemplariskt, vänligt, korrekt och snabbt, och ingen har ännu begärt några mutor, så mina erfarenheter av Thailändska myndigheter är nog bättre än mina Svenska diton. Mvh isan lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 17, 2012 Dela Inlagd Augusti 17, 2012 Hej Vi har ju en släkting här på besök nu, han fick ju avslag på sin 90 dagars ansökan, jag överklagade den och ändrade ansökningstiden till 45 dagar, då beviljades den, sedan förlängde vi den ytterligare 2 månader på migrationsverket i Sverige, så totalt fick han stanna 3,5 månader. Personalen på migrationsverketvar trevliga och hjälpsamma och dom rekommenderade oss att söka en längre tid nästa gång för då handläggs ärendet inte av ambassden utan går direkt till migrationsverket i Sverige för beslut, enligt dom skulle det vara ett både lättare och säkrare sätt att få ett visum beviljat, jag tackade för tipset och kommer att prova detta nästa gång. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 17, 2012 Dela Inlagd Augusti 17, 2012 Hej Här håller jag inte med, i många fall känns besöket på den Svenska ambassaden mer som om man vore på ett socialkontor i Sverige, har själv mycket positiva erfarenheter av Thailändska myndigheter och tycker att dessa har behandlat mig exemplariskt, vänligt, korrekt och snabbt, och ingen har ännu begärt några mutor, så mina erfarenheter av Thailändska myndigheter är nog bättre än mina Svenska diton. Mvh isan lover Du är ju för go (eller inte), jag pratade aldrig om Svenska ambassaden men du tar fram den, Den bestämmer väll inget mig veterligen i ett immigrations-ärende, dom samlar in och skickar vidare som en brevlåda. Dom kan bestämma möjligen i ett besöks-ärende men det disskuterades inte av mig iaf, dessutom kan man gå runt dom även i det fallet. Svara nu: Är svenska regler och vilka papper som ska finnas mer koncisa och specificerade än dom Thailändska eller tvärtom ? Är det vanligare i Thailand eller Sverige att när du uppfyllt dessa krav så säger tomten i luckan att det saknas ett papper eller stämpel etc lik förbannat ? Har fler svenskar fått medborgarskap i Thailand än tvärtom ? Är det lättare att bli medborgare i Thailand än i sverige ? Är det lättare att få PUT i Thailand än i Sverige ? Var går dessa saker snabbast ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Toboas Inlagd Augusti 17, 2012 Dela Inlagd Augusti 17, 2012 Appropå det där med hårdare kontroll så åkte jag med min familj (alltså föräldrar och storebror på den tiden) till USA i mitten av 80-talet. För mina föräldrar och mig som 12-åring var det inga problem med visum. Däremot var det mycket mer kontroll när det gällde min bror som då var 20. Av precis samma anledning som när det gäller ensamma thailändska besökare så visste myndigheterna att vissa "profiler" har en större tendens än andra att vilja stanna kvar längre än visumet säger och kanske har som mål att hitta försörjning i landet. Man kan ju också anta att det är större andel thailändska "turister" som arbetar ilegalt i Sverige med svartjobb och prostitution (OBS - tror inte ett ögonblick att det är aktuellt för någon av de som diskuterats här i tråden!) än det är svenskar i Thailand som gör samma sak. Ett enkelt skäl är ju att om man har någon som helst koppling kvar till Sverige i form av boendekostnader eller liknande så är det ganska svårt att hitta ett jobb i Thailand som gör att det är lönsamt att stanna där och jobba med något som inte dyker upp på myndigheternas radar. En thailändare som hittar ett jobb i Sverige som ger 50 kronor i timmen svart har plötsligt lagt sig i en löneklass en bit över en thailändsk banktjänsteman med utländsk masterexamen (om jag jämför med vad min fru tjänade på K-bank). Det vore väl snarare naivt att tro att ingen arbetslös ensamstående thailändare skulle kunna se det som ett intressant alternativ till att åka hem igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 18, 2012 Dela Inlagd Augusti 18, 2012 Du är ju för go (eller inte), jag pratade aldrig om Svenska ambassaden men du tar fram den, Den bestämmer väll inget mig veterligen i ett immigrations-ärende, dom samlar in och skickar vidare som en brevlåda. Dom kan bestämma möjligen i ett besöks-ärende men det disskuterades inte av mig iaf, dessutom kan man gå runt dom även i det fallet. Svara nu: Är svenska regler och vilka papper som ska finnas mer koncisa och specificerade än dom Thailändska eller tvärtom ? Är det vanligare i Thailand eller Sverige att när du uppfyllt dessa krav så säger tomten i luckan att det saknas ett papper eller stämpel etc lik förbannat ? Har fler svenskar fått medborgarskap i Thailand än tvärtom ? Är det lättare att bli medborgare i Thailand än i sverige ? Är det lättare att få PUT i Thailand än i Sverige ? Var går dessa saker snabbast ? Hej Dom flesta som vill resa eller flytta till sverige kommer väl normalt i kontakt med ambassaderna först och här verkar det vara lite av ett lotteri hur man blir bemött och behandlad, själv tycker jag att migrationsverket ger ett betydligt proffsigare och seriösare intryck. Jag tror helt enlelt inte att så många svenskar söker medborgarskap i Thailand, men jag tror absolut inte att det är omöjligt på något vis om man verkligen bestämmer sig för det. Ett medborgarskaps ärende går nog snabbare i sverige, men vanliga visaförlängningar, körkortsärenden och registrering i husböcker och liknande fungerar alldeles utmärkt i Thailand. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 18, 2012 Dela Inlagd Augusti 18, 2012 Hej Här håller jag inte med, i många fall känns besöket på den Svenska ambassaden mer som om man vore på ett socialkontor i Sverige, har själv mycket positiva erfarenheter av Thailändska myndigheter och tycker att dessa har behandlat mig exemplariskt, vänligt, korrekt och snabbt, och ingen har ännu begärt några mutor, så mina erfarenheter av Thailändska myndigheter är nog bättre än mina Svenska diton. Mvh isan lover Jag säger som domaren i målet mellan samsung och apple till apple,s advokat. Går du på crack när du är i thailnad? När vi var på Landoffice för att få landet vi köpte för flera år sedan registrerat på min fru. Så processade dom turnummer 1 till 4 mellan klockan 8.00 till 14.00. Varför tror du att det var så? Några bath i bröstfickan gav naturligtvis förtur utan könummer. När min fru skulle fixa idkort till sina söner och inte hade alla papper med (enligt vad dom sa) så påpekade man att chefen behövde dricks på ca 2000 bath för att allt skulle gå smärtfritt. Tror knappast att någon på ambassaden krävt muta för att jobba? Polisen vill ha fikapengar o.s.v Sen att dom gör bedömningar på ambassaden som rövaschlen är en annan sak! Och bör inte jämföras med Thailändsk byråkrati. Mvh Janne "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Augusti 19, 2012 Dela Inlagd Augusti 19, 2012 Jag säger som domaren i målet mellan samsung och apple till apple,s advokat. Går du på crack när du är i thailnad? När vi var på Landoffice för att få landet vi köpte för flera år sedan registrerat på min fru. Så processade dom turnummer 1 till 4 mellan klockan 8.00 till 14.00. Varför tror du att det var så? Några bath i bröstfickan gav naturligtvis förtur utan könummer. När min fru skulle fixa idkort till sina söner och inte hade alla papper med (enligt vad dom sa) så påpekade man att chefen behövde dricks på ca 2000 bath för att allt skulle gå smärtfritt. Tror knappast att någon på ambassaden krävt muta för att jobba? Polisen vill ha fikapengar o.s.v Sen att dom gör bedömningar på ambassaden som rövaschlen är en annan sak! Och bör inte jämföras med Thailändsk byråkrati. Mvh Janne Hej Själva har vi ju mest med olika myndigheter i Nong Khai och Phon Phisai att göra och hitills är jag mycket positivt överraskad, alla ärenden vi har utfört hitills har avklarats på ett bra sätt och vi har blivit nöjda, och detta utan mutor. Så själv tycker jag det verkar skilja ganska mycket ifrån plats till plats, jag hade väntat mig både sämre service och att mutor skulle betalas för det mesta, det är ju intrycket man får när man talar med andra. Mvh Isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 19, 2012 Dela Inlagd Augusti 19, 2012 Hej Dom flesta som vill resa eller flytta till sverige kommer väl normalt i kontakt med ambassaderna först och här verkar det vara lite av ett lotteri hur man blir bemött och behandlad, själv tycker jag att migrationsverket ger ett betydligt proffsigare och seriösare intryck. Jag tror helt enlelt inte att så många svenskar söker medborgarskap i Thailand, men jag tror absolut inte att det är omöjligt på något vis om man verkligen bestämmer sig för det. Ett medborgarskaps ärende går nog snabbare i sverige, men vanliga visaförlängningar, körkortsärenden och registrering i husböcker och liknande fungerar alldeles utmärkt i Thailand. Mvh Isan Lover Jag håller fullständigt med dig om ambassaden det är ett lotteri. Att få träffa en svensk på ambassaden är inte det lättaste. De thailändare som jobbar där har en väldigt överlägsen och oproffersionell attityd, speciellt mot andra thailändare. Men även mot mig så skiner det egenom att de är thailändare, kan de inte riktigt svara på en fråga så hittar de på något och du är inne i en situation där du ska överbevisa en thailändare och de ska inte förlora ansiktet. Nu är det ju bara överklaganden som utförs på ambassaden. Normala visafrågor hanteras av en hel del thailändska företag. Vissa av dessa har så dåliga kunskaper i engelska att det går inte att kommunicera med dom. De misstolkar vad som är skrivet på engelska i ansökningar mm. De ger råd som är helt upp i skogen felaktiga, det viktiga är att dra in så mycket pengar som möjligt. Dessa företags anställda har helt enkelt inte den kompetens och kunskap om vad som behövs i det de jobbar med. Därför blir det så fel så fel. När det gäller thailändska myndigheter så beror det mycket på vem du är hur du bemöts. Som svensk bemöts jag betydligt bättre än min fru. Men även thailändare bemöts olika. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu