acarls Inlagd Mars 5, 2012 Dela Inlagd Mars 5, 2012 En kompis till min fru har sökt visa för att komma till sverige och besöka oss. Hon fick idag avslag på visumansökan med följande motivering: "Du ska tillsammans med din väninna och hennes make se hur vackert Sverige är. Du är ensamstående och har två barn. Du har inte någon anställning. Du har aldrig varit inom Schengenområdet. Mot bakgrund av de uppgifter som har kommit fram angående dina hemförhållanden och sociala situation i Thailand, din relation till den person du avser att besöka i Sverige samt det uppgivna syftet med besöket kan du inte anses ha styrkt ändamålet med den planerade vistelsen, särskilt med beaktande av den långa period som du ansökt om visering. Det saknas därmed förutsättningar för att bevilja den sökta viseringen. Din ansökan avslås därför." Antar att man måste hitta på en bättre motivering om man vill överklaga. Några erfarenheter eller idéer? Kan också nämna att hon aldrig fick gå in för någon intervju vid ansökningen. Bara lämna papprena och åka hem igen för att vänta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd Mars 5, 2012 Dela Inlagd Mars 5, 2012 Ganska hånfull inledning på avslagsbeskedet. Trist. Har dock inga bra tips. Känns bara som det är nån bitterkärring som har nåt agg som har tagit beslutet. Kanske på goda grunder men ändock så tyder formulering på bitterhet. Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 5, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 5, 2012 Ganska hånfull inledning på avslagsbeskedet. Trist. Har dock inga bra tips. Känns bara som det är nån bitterkärring som har nåt agg som har tagit beslutet. Kanske på goda grunder men ändock så tyder formulering på bitterhet. Edita Stasaityte Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
korp Inlagd Mars 5, 2012 Dela Inlagd Mars 5, 2012 (ändrad) Det behövs kanske lite mer detaljer. Bland annat vad ni planerar göra ihop, vad ni ska se, hur hon ska bo, hur hon ska försörja sig (om ni ska stå för hennes konstnder så skriv det) om hon inte arbetar, vem som ska passa hennes barn när hon är hos er osv osv osv. Det faktum att hon inte varit i Schengen eller Sverige behöver ju inte vara något negativt, för då kan nu ju påpeka hur otroligt viktigt det är för er att hon får denna chans att komma till er, ni är ju så nära vänner och ni vill verkligen ge hennes en chans för hon är en så nära vän. Det är ju även bra att påpeka hur nära vänner hon är med din fru och hur de känt varandra hela livet (överdriv lite om det behövs) samt hur bra hon känner dig också (överdriv lite där med om det behövs) osv osv osv. Jag är ingen expert på Schengen visum, men jag har hjälpt till lite att skriva ett par ansökningar och även ett par överklagan för visum till England, så mina råd kanske inte passar lika bra eller så kanske du skrivit allt detta redan... Jag tror även inte första meningen på avslaget är " bitert" de brukar ju ofta använda de fraser och ord som man själv använder som fanns i själva ansökan, som ett sätt att visa att de läst ansökan och inte missat något. Ändrades Mars 5, 2012 av korp #BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.# Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd Mars 5, 2012 Dela Inlagd Mars 5, 2012 Aha..okej. Ja det låter ju faktiskt rimligt. Jag förhastade mig kanske lite där. Såg framför mig en bitter kvinna vars man hade lämnat henne för en thailändska. Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Mars 5, 2012 Dela Inlagd Mars 5, 2012 Hej Acarls ! Finns det bara en garant vad gäller pengar, kost o logi så skall det inte vara några problem. //piipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 5, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 5, 2012 Hej Acarls ! Finns det bara en garant vad gäller pengar, kost o logi så skall det inte vara några problem. //piipe Det finns det. Vi skickade en lönespec från mig och skrev att vi skulle stå för alla hennes kostnader. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 5, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 5, 2012 Det behövs kanske lite mer detaljer. Bland annat vad ni planerar göra ihop, vad ni ska se, hur hon ska bo, hur hon ska försörja sig (om ni ska stå för hennes konstnder så skriv det) om hon inte arbetar, vem som ska passa hennes barn när hon är hos er osv osv osv. Det faktum att hon inte varit i Schengen eller Sverige behöver ju inte vara något negativt, för då kan nu ju påpeka hur otroligt viktigt det är för er att hon får denna chans att komma till er, ni är ju så nära vänner och ni vill verkligen ge hennes en chans för hon är en så nära vän. Det är ju även bra att påpeka hur nära vänner hon är med din fru och hur de känt varandra hela livet (överdriv lite om det behövs) samt hur bra hon känner dig också (överdriv lite där med om det behövs) osv osv osv. Jag är ingen expert på Schengen visum, men jag har hjälpt till lite att skriva ett par ansökningar och även ett par överklagan för visum till England, så mina råd kanske inte passar lika bra eller så kanske du skrivit allt detta redan... Jag tror även inte första meningen på avslaget är " bitert" de brukar ju ofta använda de fraser och ord som man själv använder som fanns i själva ansökan, som ett sätt att visa att de läst ansökan och inte missat något. Ja jag misstänker att vi skrivit lite för "enkelt" kopierade i stort sett det jag skrev när hennes syster var här på besök. Antar att det måste vara lite mer övertygande när det är någon utanför familjen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Isan Lover Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Hej Förutom att ansökan var för dåligt underbyggd verkar det också som om dom tyckte att tiden var för lång "särskilt med beaktande av den långa period som du ansökt om visering.", försök förklara lite bättre varför det är viktigt att hon får stanna så länge. Vi hade ju ett systerbarn på 16 år hos oss i nio månader för 1.5 år sedan så det är fullt möjligt att få visum för längre perioder om man har "bra" skäl. Mvh isan Lover Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 6, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 6, 2012 Hej Förutom att ansökan var för dåligt underbyggd verkar det också som om dom tyckte att tiden var för lång "särskilt med beaktande av den långa period som du ansökt om visering.", försök förklara lite bättre varför det är viktigt att hon får stanna så länge. Vi hade ju ett systerbarn på 16 år hos oss i nio månader för 1.5 år sedan så det är fullt möjligt att få visum för längre perioder om man har "bra" skäl. Mvh isan Lover Ja jag har uppfattat det precis som du, men vi sökte bara för 3 månader. Gäller väl att skriva ihop något övertygande, och berätta lite mer om hur hennes barn blir omhändertagna hemma i Thailand under tiden hon är i Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Ta hjälp av Thaikonsult så bli dä nog bra! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chiangmai Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Damen på ambassaden , Edita Stasaityte är nog helt ok, Hon har tipsat mig att det är ok att jag står för inbjudan till Sverige för min hustru, trots att jag inte bor i Sverige, Bara att jag talar om var vi skall bo , och relationen de de personer vi bor hos... Så gör ett nytt försök. edita.stasaityte@foreign.ministry.se [size=1]Second Secretary Embassy of Sweden in Bangkok 20 fl. One Pacific Place 140 Sukhumvit Road (btw soi 4-6) Bangkok 10110 Tel: +66 (0)2 263 7273 Fax: +66 (0) 2 263 7267[/size] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Man kan ju tro att man har satt upp "Järnridån" igen och denna gång utanför Sverige. Om någon garanterar någons uppehälle ska då staten lägga sig i vem eller hur länge man har någon på besök så länge de inte är för fara för andra? Man får ju dock förhålla sig de regler som finns så jag håller med Korp om att gå in på bakgrunden och att de i ser varandra som släkt för att de har känt varandra x år och så vidare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Mars 6, 2012 Dela Inlagd Mars 6, 2012 Turistvisa då ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 6, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 6, 2012 Turistvisa då ? Tror inte det är någon skillnad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd Mars 7, 2012 Dela Inlagd Mars 7, 2012 Tja, Vi fick också avslag på ett besöksvisa med samma motivering, men det löste sig eftersom jag var i Thailand just då. Ringde till ambassaden och frågade om de kunde intervjua mig i egenskap av garant. Då fick man även en annan handläggare eftersom det ska tas ett andra beslut. Kanske kan de prata med dig via telefon? Erkki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Mars 7, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Mars 7, 2012 Tja, Vi fick också avslag på ett besöksvisa med samma motivering, men det löste sig eftersom jag var i Thailand just då. Ringde till ambassaden och frågade om de kunde intervjua mig i egenskap av garant. Då fick man även en annan handläggare eftersom det ska tas ett andra beslut. Kanske kan de prata med dig via telefon? Erkki Hej Erkki Jag skrev ihop ett långt brev och berättade vad hon vill göra i Sverige, hur hon känner min fru och hur hennes barn tas om hand medan hon är i Sverige. Tänkte att hon ska skriva på det och skicka in men tack för tipset. Kan ju ringa ambassaden om ett par dagar när brevet kommit in Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
motivas Inlagd Mars 8, 2012 Dela Inlagd Mars 8, 2012 hej! wernis mjölby fick också avslag i december 2011,samma då vi hade rest 3 veckor i Thailand fyllt i allt,jag åkte ner och vi gjorde om allt tog med foto var där på måndagen(jan 2012) fick besökvisa på torsdagen. så försök en gång till vet att det kostar en del att göra om allt. häl. lycka till wernis mjölby. (dom borde lära sig att peka på det som inte är rätt eller vad dom saknar i ansökan) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jack26 Inlagd Mars 12, 2012 Dela Inlagd Mars 12, 2012 Hej! Vi fick också avslag att min frus kusin ska komma till sverige och uppleva olika årstider i Sverige för 90 dagar. Motivering lyder på att min fru o hennes kusin är inte " nära släkt" som migrationsverket har eget regler. Enligt nära släkt innebär för de att det ska vara inom familj dvs pappa, mamma syskon eller bror. Det vad migrationsverket kallar för nära släkt och att min fru befinner sig just nu i Thailand, det borde räcka att träffa i Thailand, men inte uppleva Sverige tillsammans Vi har översätta dokument från thailänska till engelska att bevisa de att de är verkligen kusiner! Min frus mamma o kusin mamma är syskon. Men enlig beslut de tyder ändå på att de är inte nära släkt!! Annan sak också att hennes kusin har precis avslutat sin studie ( University) slutet av Januari i år. Motivering var också att hennes kusin, har inget jobb, ingen barn eller ekonomi att försörjer sig i Thailand. Men hur i guds namn ska man kunna försörjer sig när man har just avslutet sitt skolgång! Om man vänder på motivering på ett annat bild : De menar att min kusin har ingen att återvänder till i Thailand, de är rädd att hon ska stanna längre än visering. skaffa sig svensk man, m.m. Det är egentligen deras motivering, det skrev de inte på papperet men i back tanke är det så de menar. Men det är inte detta fallet! Pratade med Sunne som är kundtjänst han berättade att det finns ett fall ex : en person sökte för visum 90 dagar men stanna här i Sverige för 6 år. Typiskt thai ! Tar ingen händsynd till regler (inte alla dock). De har blivit mycket hårdare med visum numera! Det var själva chefen av migrationsverket i Bangkok som rättade ansökan som heter (jag vill inte nämmer namnet), har pratat med henne. Jag har också skrivit ett överklagande brev. Innan 2 dagar ska de ta ett nytt beslut annars skickar de till Göteborgsdomstol. Pengar, boende är inget problem! Håller tummarna! Alla har rätt att komma till Sverige för att besöka vänner, släkt även man är ensamstående,inget barn, arbetslös och inget ekonomi när det finns rimlig skäl och ekonomi täcks under hela vistelse. Välkommen till det NYA SVERIGE! En riktig besviken // Jack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Mars 12, 2012 Dela Inlagd Mars 12, 2012 Hej Jack Jag förstår att du känner dig frustrerad över avslagsbeslutet. Jag antar att det var Adita som fattade beslutet. Ibland kan det även vara Jessica som tar besluten. Din frus kusin räknas inte som nära anhörig enligt Utlänningslagens definition. Men även som "icke när anhörig" kan kusinen få visum för att besöka din fru. Dock vill man oftast inte bevilja 90 dagar utan en utförlig beskrivning över vad besökaren ska göra under det ganska långa besöket. Hade ni ansökt om en kortare besökstid kanske visumansökan hade beviljats. När sedan en släkting ansöker om visum för besök måste släktingen styrka släktförhållandet för ambassaden så det föreligger ett verkligt släktförhållande. Thailändare har en viss förmåga att även kalla grannar och bästa vänner för kusiner, etc. Sedan är det ingen hemlighet att Schengenländerna stramat åt visumreglerna för besökare som inte tillhör kärnfamiljen. Detta för att minska de s.k. avhoppen till sexindustrin i Tyskland, Holland och Belgien. Sverige har många gånger kritiserats för att vara ett genomfartsland på grund av sina liberala visumregler. Men avslutningsvis kan du be ambassadens beslutsfattare att ompröva avslaget om du kan förklara varför vad kusinen ska göra i Sverige under det långa besöket. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Mars 12, 2012 Dela Inlagd Mars 12, 2012 Får se vad som händer. Frugan och hennes vännina ska lämna in visumansökan imorgon. Liten undran alla bärplockate är släkt då??!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd Mars 12, 2012 Dela Inlagd Mars 12, 2012 Bärplockare söker inte visum utan arbetstillstånd. De behöver inte vara släkt utan behöver en seriös arbetsgivare med justa villkor och som betalar ut deras lön. Mvh Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Mars 12, 2012 Dela Inlagd Mars 12, 2012 Jag försökte bara skoja till det lite Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Mars 12, 2012 Dela Inlagd Mars 12, 2012 Tycker det är konstigt att man inte kan vara garant åt frugan bara för man inte är skriven i Sverige längre. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jack26 Inlagd Mars 12, 2012 Dela Inlagd Mars 12, 2012 Hej Roffe Jag har ändrat i överklagande brev att ändra vistelse från 90 dagar till 45 dagar. Det borde och hoppas att bli beviljad lättare. Syfte med vistelse har jag skrivit att, åka skidor, salalom, köra skoter, uppleva vinter,vara tillsammans med sin kusin,uppleva sommar, resa runt sverige och fiska på is som man inte kan göra i Thailand! Just nu är det fortfarande vinter för oss som bor i norrland. Det tycker jag att det borde räcka. Men tydligen är skäl inte starkt nog, pga min fru befinner sig just nu i Thailand. Det borde räckas att de träffas där nere! Tyvärr har Jessica slutat jobba där, nu är det annan chef som heter Cecilia. Jag vet också att om man betala ett extra slant under bordet, men den summan vill jag inte betala för att jag vet att jag har gjort helig till. // Jack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu