Jump to content
IGNORERAD

Patetiskt


falukorven

Recommended Posts

Kanske det börjar bli dags att beställa ner sin norrbottniska folkdräkt, ett mörkblått Helly-Hansen-underställ så man har nåt fint att sätta på sig när man är bortbjuden nästa gång. Mina norska vänner får väl ta på lusekofter när dom ska gå på lokal. :ahh:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • falukorven

    16

  • noBuzz

    13

  • stefan5300

    11

  • andrejsdenruskige

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kanske det börjar bli dags att beställa ner sin norrbottniska folkdräkt, ett mörkblått Helly-Hansen-underställ så man har nåt fint att sätta på sig när man är bortbjuden nästa gång. Mina norska vänner får väl ta på lusekofter när dom ska gå på lokal. :ahh:

Fritz..

Va på en Paristripp för att kolla fotboll för en massa år sedan, med på resan fanns en äldre gentleman från Småland nånstans och han hade investerat i ett par nya Fristadsbyxor av snickarmodell, det tyckte vi alla andra va jäkligt coolt, inte en fnysning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va på en Paristripp för att kolla fotboll för en massa år sedan, med på resan fanns en äldre gentleman från Småland nånstans och han hade investerat i ett par nya Fristadsbyxor av snickarmodell, det tyckte vi alla andra va jäkligt coolt, inte en fnysning!

Hade han även en Lantmännens keps med solfilm som skärm hade han varit min idol. Jag gillar helskarpt människor som vågar/vill vara annorlunda och inte alltid följa med modet utan helt enkelt bara sk*ter sig i vad andra tycker. :thumbsup:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

De där som har thaifolkdräktsstjorta har säkert såna där amuletter med nåt buddagrejs på också, sen har de säkert tatuerat sina namn skrivet med thailändska tecken på höger underarm.

Tjena!

Är och har alltid varit ateist. Men då det gäller att välja mellan Buddism och Kristendom så lutar det åt Buddha.

Min Thai-svärfar gick bort för 8 år sedan. Han har haft en Buddha figur hängande i en 3-Bahts guldlänk i många år.

Är en mycket känd Munk vid namn SOM DED(med reservation för stavningen).

Direkt efter begravningen kom min Svärmor och ville mig något. Hon räckte högtidligt över länken och medaljongen till mig.

Frugan tolkade och översatte: Denna ska Thomas bära som beskydd för sig och hans familj.

Den mest fantastiska gåva jag har fått i hela mitt liv.

Buddha-figuren har ett värde på ca 120.000-150.000 Baht.

Har under årens lopp haft massor med Thailändare som har bugat djupt och ödmjukt

frågat om dom får se på medaljongen med sina små förstorningsglas.

Så den bär jag med stolthet 24/7(men inte kvälls och nattetid i fiskebyn.) :thumbsup:

post-8709-0-06261800-1331021338_thumb.jp

post-8709-0-06261800-1331021338_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Patetiskt?

Tja, det är väl individuellt. Tycker man kan låta folk klä sig som de vill. Var och en har vi ju våra egna ideal och stilar.

Om inte annat så kan man ju fnissa lite för sig själv om man stöter på outsiders - men de är ju lyckliga med sin stil.

Jag klär mig vanligtvis bekvämt. Det får exempelvis till följd att jag jämt går och drar i braxorna för att jag inte vill dra åt bältet ordentligt. Folk påpekar det ibland, men det är ju skönt.

Framför allt underviker jag (i Thailand) att väcka anstöt, vill gärna visa respekt för folket jag möter på bortaplan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det börjar bli dags att beställa ner sin norrbottniska folkdräkt, ett mörkblått Helly-Hansen-underställ så man har nåt fint att sätta på sig när man är bortbjuden nästa gång. Mina norska vänner får väl ta på lusekofter när dom ska gå på lokal. :ahh:

Fritz..

Helly-Hansen är ju ett norskt märke ju!

Standard att ha under lusekoftan när man ska på "tur".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Är och har alltid varit ateist. Men då det gäller att välja mellan Buddism och Kristendom så lutar det åt Buddha.

Kul att du känner så starkt för gåvan och dess symboliska värde. :thumbsup:

Ville bara ge dig ett tips. Och det är att det går alldeles utmärkt att vara ateist och buddist samtidigt.

Buddismen är nämligen en ateistisk religion eftersom den saknar en gud. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

ZWA.

Din avatar är såå jäkla lik min sorglösa (läs i d i o t) till tyskterrier så jag blir nästan rädd... Jaja han e jättesnäll, men har allvarliga intressekonflikter i huvudet.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Khun Somtam

Finns många stillösa faranger. Upp till var och en att ha vilka kläder som helst enligt mig. Men man måste ju räkna med att behandlas som en billig farang om man kommer till fina restauranger i Bangkok iklädd linne, badshorts, och flipflop. Hur man ens kan fundera på att gå till finkrogar i beach wear och sen bli förbannad för att man inte blir insläppt förvånar mig.

Och det gäller väl när man ska försöka ragga på vanliga tjejer i bkk. Smart casual ökar nog möjligheten ordentligt.

Och är det inte lite så att många killar/gubbar går med på allt tjejen säger hur saker ligger till i Thailand, hur man ska klä sig på olika event etc. Den egna tjejens verklighet är hela thailands verklighet.

Khrapom,

Klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och är det inte lite så att många killar/gubbar går med på allt tjejen säger hur saker ligger till i Thailand, hur man ska klä sig på olika event etc. Den egna tjejens verklighet är hela thailands verklighet.

Tror absolut att det ofta är så. Men vad är alternativet?

Att de visar sin tjej att de inte litar på hennes omdömme gällande klädnorm i hennes egna land, och ska avvakta smak och klädråd från Ambassaden? :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

No Buzz. vad jag menar är att många snubbar lyssnar på sina tjejer för mycket. Sväljer allt. Men verkligheten för en bartjej från isaan har ju en helt annan verklighet än en utbildad bangkoktjej. OCh jag dater hellre det senare...Har mycket mer gemensamt med en sån tjej.

Självklart ska man väl respektera dress codes etc. Men jag har varit på bröllop och det är väldigt blandat kan man väl säga när det gäller kläder.

Man behöver ju inte ta in allt.

men sen finns det ju väldigt mycket tankar om en hel del. Jag klär mig gärna med snygga skjortor etc. Men många tjejer tror ju att jag är gay för att jag klär mig i tajta skjortor (ibland färgglada), slimmade byxor. etc. Men hellre det.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Är och har alltid varit ateist. Men då det gäller att välja mellan Buddism och Kristendom så lutar det åt Buddha.

Min Thai-svärfar gick bort för 8 år sedan. Han har haft en Buddha figur hängande i en 3-Bahts guldlänk i många år.

Är en mycket känd Munk vid namn SOM DED(med reservation för stavningen).

Direkt efter begravningen kom min Svärmor och ville mig något. Hon räckte högtidligt över länken och medaljongen till mig.

Frugan tolkade och översatte: Denna ska Thomas bära som beskydd för sig och hans familj.

Den mest fantastiska gåva jag har fått i hela mitt liv.

Buddha-figuren har ett värde på ca 120.000-150.000 Baht.

Har under årens lopp haft massor med Thailändare som har bugat djupt och ödmjukt

frågat om dom får se på medaljongen med sina små förstorningsglas.

Så den bär jag med stolthet 24/7(men inte kvälls och nattetid i fiskebyn.) :thumbsup:

Men det är kanske just då du skulle behöva dess skyddande egenskaper?

Förstår dess symboliskt viktiga värde för dig och din familj och skulle jag fått något liknande hade jag också vårdat den med respekt-men jag är lite allergiskt mot att kliva runt i Thailand som värsta jugge-turken med feta guldkedjor väl synliga runt halsen, den hade hamnat dold innanför skjortan dels av säkerhetsskäl men även för att jag inte vill se ut som en vandrande guldaffär.

Tveksam till att jag hade vågat kliva runt med så mycket pengar hängande runt halsen, hade nog skaffat en annan mindre iögonfallande länk till den i såfall.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är kanske just då du skulle behöva dess skyddande egenskaper?

Förstår dess symboliskt viktiga värde för dig och din familj och skulle jag fått något liknande hade jag också vårdat den med respekt-men jag är lite allergiskt mot att kliva runt i Thailand som värsta jugge-turken med feta guldkedjor väl synliga runt halsen, den hade hamnat dold innanför skjortan dels av säkerhetsskäl men även för att jag inte vill se ut som en vandrande guldaffär.

Tveksam till att jag hade vågat kliva runt med så mycket pengar hängande runt halsen, hade nog skaffat en annan mindre iögonfallande länk till den i såfall.

Tjena!

Ett: Jag är varken Jugoslav eller Turk.Kalla folk för Jugge är för mig lite rasistiskt.

Två: Jag bor inte i Bangkok...här där jag bor,kan man faktiskt bära guld utan att vara rädd.

Tre: Har tyvärr ingen guld-affär och framförallt.har ingen vandrande dito.(kanske en bra affärside)

Fyra: Enda skyddande jag behöver i fiskebyn: Vara trogen,garva och ta det med en klackspark. :thumbsup::17:

Link to comment
Dela på andra sajter

ZWA.

Din avatar är såå jäkla lik min sorglösa (läs i d i o t) till tyskterrier så jag blir nästan rädd... Jaja han e jättesnäll, men har allvarliga intressekonflikter i huvudet.

Snott den av en kompis. Kanske rent av är han själv som photoshoppad in tillsammans med din terrier ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror absolut att det ofta är så. Men vad är alternativet?

Att de visar sin tjej att de inte litar på hennes omdömme gällande klädnorm i hennes egna land, och ska avvakta smak och klädråd från Ambassaden? :)

Men ska det vara så märkvärdigt att frugan måste behöva berätta hur man ska klä sig..

Det kan väl inte vara första gången gubbarna lämnar sin by i Svedala..

Handlar väl om sunt förnuft... Min flickvän har då aldrig kommenterat mina klädval under våra 8 år tillsammans, detsamma gäller mig..

Hon klarar det alldeles utmärkt på egen hand..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ska det vara så märkvärdigt att frugan måste behöva berätta hur man ska klä sig..

Det kan väl inte vara första gången gubbarna lämnar sin by i Svedala..

Handlar väl om sunt förnuft... Min flickvän har då aldrig kommenterat mina klädval under våra 8 år tillsammans, detsamma gäller mig..

Hon klarar det alldeles utmärkt på egen hand..

Rock on!

I mitt fall har det kommenterats en del. Om alltifrån skrynkliga byxor till t-shirts med fläckar, för tunna jackor eller ovarma skor. :)

Handlar mer om omtanke än att hon försöker styra min klädstil. Och jag ser det absolut inte som att hon måste behöva berätta hur jag ska klä mig.

Men om hon föreslog ett visst plagg för att hon tyckte att jag var snygg i det, så skulle jag slänga på mig det omedelbart. Och med glädje.

Finns absolut inget töntigt i att vilja göra sin kärring glad, tycker jag. Tvärtom.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall har det kommenterats en del. Om alltifrån skrynkliga byxor till t-shirts med fläckar, för tunna jackor eller ovarma skor. :)

Handlar mer om omtanke än att hon försöker styra min klädstil. Och jag ser det absolut inte som att hon måste behöva berätta hur jag ska klä mig.

Men om hon föreslog ett visst plagg för att hon tyckte att jag var snygg i det, så skulle jag slänga på mig det omedelbart. Och med glädje.

Finns absolut inget töntigt i att vilja göra sin kärring glad, tycker jag. Tvärtom.

Nej, det är väl helt och hållet upp en själv..

Men själv så avstår jag hellre från det, utan litar på mig själv i dessa fall och då menar jag inte att jag sätter på mig ett par shorts och linné när vi ska ut och äta..

Men självklart skulle det vara en stor fläck på ryggen som jag inte har sett, så får hon med glädje anmärka på det.

Shorts och linné har man på stranden, sen får man klä upp sig... (Enl. mitt tycke)

Rock on

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Finns absolut inget töntigt i att vilja göra sin kärring glad, tycker jag. Tvärtom.

Blir hon extra glad när du kallar henne "kärring"? :)

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är väl helt och hållet upp en själv..

Men själv så avstår jag hellre från det, utan litar på mig själv i dessa fall och då menar jag inte att jag sätter på mig ett par shorts och linné när vi ska ut och äta..

Men självklart skulle det vara en stor fläck på ryggen som jag inte har sett, så får hon med glädje anmärka på det.

Shorts och linné har man på stranden, sen får man klä upp sig... (Enl. mitt tycke)

Rock on

I mitt fall så händer det väl ungefär en gång om året att frugan föreslår något plagg. Alla andra gånger tvingas jag också att lita på mig själv. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir hon extra glad när du kallar henne "kärring"? :)

Ja, eftersom hon vet att det betyder. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En Käring är en person man är kär i. Används ofta i formen käringa.

Förväxla dock ej med kärring som är nedsättande.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nack Laeng

Tjena!

Är och har alltid varit ateist. Men då det gäller att välja mellan Buddism och Kristendom så lutar det åt Buddha.

Min Thai-svärfar gick bort för 8 år sedan. Han har haft en Buddha figur hängande i en 3-Bahts guldlänk i många år.

Är en mycket känd Munk vid namn SOM DED(med reservation för stavningen).

Direkt efter begravningen kom min Svärmor och ville mig något. Hon räckte högtidligt över länken och medaljongen till mig.

Frugan tolkade och översatte: Denna ska Thomas bära som beskydd för sig och hans familj.

Den mest fantastiska gåva jag har fått i hela mitt liv.

Buddha-figuren har ett värde på ca 120.000-150.000 Baht.

Har under årens lopp haft massor med Thailändare som har bugat djupt och ödmjukt

frågat om dom får se på medaljongen med sina små förstorningsglas.

Så den bär jag med stolthet 24/7(men inte kvälls och nattetid i fiskebyn.) :thumbsup:

tjo, din budda "typ kallas för Som dett så den är ifrån nått tempel och vanligtvis dedikerad till en munk, dock inte "Som dett

mvh

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Käring är en person man är kär i. Används ofta i formen käringa.

Förväxla dock ej med kärring som är nedsättande.

Njae. Först så trodde jag också att kärring betyde käring, som i min "käresta".

Men tydligen så är "Käring" och "Kärring" samma begrepp och betyder ungefär "fru".

Med ursprung i "Karl och Karling" (Jmfr "Man och Kvinna" där "Karling"så småningom blev "Kärling" och "Käring").

Oavsett sin historia så har ju begreppet en negativ klang i viss användning och i folkmun betyder det nog ofta "gammal kvinna" och används nedlåtande.

Nu är ju min fru varken gammal, eller har en man som skulle kalla henne något nedlåtande, så i vårt fall är betydelsen inte den negativa versionen.

Har också flera kompisar som börjat använda begreppet på ett kärleksfullt sätt.

Vad andra sedan tycker är ju självklart ovidkommande. :)

http://www.dn.se/kul...r-och-karringar

http://www.gu.se/omu...ontentId=118397

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae. Först så trodde jag också att kärring betyde käring, som i min "käresta".

Men tydligen så är "Käring" och "Kärring" samma begrepp och betyder ungefär "fru".

Med ursprung i "Karl och Karling" (Jmfr "Man och Kvinna" där "Karling"så småningom blev "Kärling" och "Käring").

Oavsett sin historia så har ju begreppet en negativ klang i viss användning och i folkmun betyder det nog ofta "gammal kvinna" och används nedlåtande.

Nu är ju min fru varken gammal, eller har en man som skulle kalla henne något nedlåtande, så i vårt fall är betydelsen inte den negativa versionen.

Har också flera kompisar som börjat använda begreppet på ett kärleksfullt sätt.

Vad andra sedan tycker är ju självklart ovidkommande. :)

http://www.dn.se/kul...r-och-karringar

http://www.gu.se/omu...ontentId=118397

Det kan jag påstå att det inte är korrekt!!!!!

Jag har lärt mig "the hard way" att så är det inte!!!

Gör om, gör rätt!!

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...