Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Dömd till 7,5 års fängelse för lese majeste


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nu håller ju jag med IL i det mesta , detta på grund av att jag vet att han han har en del i sin kappsäck, Högern på forumet tillsammans har inte ens hälften. Men han synlig gör dem tydligt. Och de som varit med några år förhoppnings vis ser den röda tråden mellan de som agiterar mot IL.

Nej kunskap kommer inte enbart från skrifter, utan framför allt från den verklig het man lever i, samt ha en social kometens.

Själv lever jag i en ampur liknade ILs Med en fruktans värd utveckling Detta ca 40 mil från ILs by.

Sen om det beror på om de är sk röda har jag ingen aning om, men framåt går det.

Nu har jag ju inte så stor erfaren het, mer att jag jobbat häcken under 35 år för att löntagare i Sverige skall få bättre villkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 376
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    54

  • MaiChai

    29

  • janne_h

    24

  • Tallviking

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Det är ju bra! Då har du i alla fall lagt ribban för hur du vill uppfattas av din omgivning.

Du håller alltså inte med om att det är sakligare att se till vad dom verkligen gör istället för att se till partifärg/person?

Mvh Janne

Hej

Ja det har jag aldrig gjort någon hemlighet av, jag stöder medvetet medvetet folket i min omgivning (släkt, vänner och andra i liknande situation) i Isaan och deras strävan efter ett jämlikare samhälle, bättre utbildning, bättre liv o.s.v, och anser folk i norra och nordöstra delarna av landet att TRT, PPP och nu PT är det bästa alternativet för dom så har jag ingen anledning att betvilva detta.

Jag är ledsen om du har uppfattat det som om jag har försökt vara opartisk i dessa diskussioner för det har aldrig varit min mening, det finns högst en handfull relativt neutrala aktiva i dom politiska trådarna och men jag tillhör definitivt inte dessa.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det har jag aldrig gjort någon hemlighet av, jag stöder medvetet medvetet folket i min omgivning (släkt, vänner och andra i liknande situation) i Isaan och deras strävan efter ett jämlikare samhälle, bättre utbildning, bättre liv o.s.v, och anser folk i norra och nordöstra delarna av landet att TRT, PPP och nu PT är det bästa alternativet för dom så har jag ingen anledning att betvilva detta.

Jag är ledsen om du har uppfattat det som om jag har försökt vara opartisk i dessa diskussioner för det har aldrig varit min mening, det finns högst en handfull relativt neutrala aktiva i dom politiska trådarna och men jag tillhör definitivt inte dessa.

Mvh isan Lover

Nja kritiken kommer väl knappast av att du skulle göra något sken av att vara opartisk. Snarare tvärtom.

Kritiken ligger väl i framförandet snarare än intentionerna. Om du värnar om (släkt, vänner och andra i liknande situation) så anser jag att ditt sätt att framföra det på snarare skadar dom än hjälper dom. Då du inte är konsekvent i din beskrivning av verkligheten. Lika lite som flygplatsockupation gagnade PAD,s sak i förlägninge så gagnade UDD ockupationen inte heller UDD i förlängningen.

Thaksin har gjort många bra saker, liktväl som att han har gjort ett antal dåliga saker för att berika sig själv. Och vad gäller kuppen som du ältar igen och igen i dina inlägg. Så är det nog så att dina kombatanter håller med dig om att en militärkupp är dålig för landet. Men det är minst lika dålig med en PM som klamrar sig fast vid makten med odemokratiska medel.

Hade Dr T värnat om demokratin så hade han låtit någon mer trovärdig sköta rodret 2006 till nästa val. Tyvärr kunde han ej hålla fingrarna borta ur syltburken. Varvid han tyvärr retade upp militären som avsatte honom.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår postades en mycket välskriven artikel om Thailands politik, om att det troliga är att gräsrötterna i framtiden kommer få mer inflytande, dock inte via den röda rörelsen samt genom Thaksins försorg. Hela andemeningen i artikeln var just det att den röda rörelsen tack vare Thaksin inte kommer framåt, de är Thaksin egna verktyg för att infria Thaksins egna agenda. Dessutom menar man att den röda Thaksin rörelsen och även de gula motståndare just nu är ett hinder för framsteg inom Thailändsk politik.

Många skribenter på detta forum som skrivet liknande saker om och om genom åren, så många gillade nog denna artikel.

Postande medlem var IL, och han ansåg också att artikeln var bra, många var vi som blev överraskade.

Idag har vinden vänt och vi är tillbaka på det vanliga agiterandet, valda delar av artikeln har highlightats av IL, och övrigt lämnats ute, men som sagt, artikels verkliga slutsats bortses det nu ifrån fullständig, sicket nedrans fegt sätt att argumentera. :kort:

Sedan dyker herr Carpenter upp och säger att de som inte håller med IL har fel, de har nämligen inte tillnärmelsevis lika mycket erfarenhet av Thailand som IL.

Vad vet han om det, det finns så många medlemmar på MPR som har enorm erfarenhet av Thailand, en betydligt bredare erfarenhet dessutom.

De har nämligen arbetat i landet, ja faktiskt också levt både i lilla byn och i stora staden, dessutom har de haft barn i skolor i Thailand, och många lever så fortfarande.

Gärna en debatt om politik, men här är den numera ingen debatt, bara agitationer, och javisst det finns IL motståndare som gör samma sak.

Dråpligt dock när man först agiterar för en sak, för att i nästa sekund inse att man har fattat/läst fel och försöker finta bort sitt lilla missförstånd genom att skriva om något helt annat.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=4]

Hej

Du missade helt anledningen till att jag kopierade in artikeln, det var ett försök att se det hela lite neutralare och förklarande om dom båda sidornas ståndpunkt och inte som ett inlägg enbart för dom röda.

Men är det något postivt för dom röda du söker så är det enligt mig sånt här.

"It can be said that Thaksin is one of the three most influential political figures since 1957. The other two are former military strongman Field Marshal Sarit Thanarat and Gen Prem Tinsulanonda.

Thaksin has gained more and more political influence through his populist policies and his swift actions in tackling some problems particularly illicit drugs."

Att Thaksin är en av dom mäktigaste ledarna landet har haft håller jag med om.

"The people are now generally divided into two groups – the red shirts and the conservatives. The people in the two groups hold to strong ideological conflicts.

Mr Thirayuth believes the red shirts or the grass roots are now in an advantageous position and the conservatives are at a disadvantage."

Här skriver han att landets befolkning kan delas in i två grupper röda och konservativa, och han kallar dom röda för gräsrötter vilket jag själv också gör och ofta har blivit kritiserad för på forumet.

"While the red shirts claim legitimacy through elections in a democratic system, the conservatives’ opinions are limited to the nation, the monarchy, history and traditions.

The conservatives’ outlook puts them on the defensive, while the grass roots are open more widely to new innovations backed by financial support and a wide range of resources.

Mr Thirayuth believes there is no way out of this situation in the short term. The grass roots believe they have long been taken advantage of by the conservatives, who are strongly loyal to institutions which have long existed throughout the nation’s history.

Both sides believe the other side is trying to eradicate them, he said."

Att dom röda får sin legitimitet via valen och deras konkurenters legitimitet begränsar sig till monarkin, historien och traditionerna vilket har gjort dom defensivare, medan gräsrötterna (dom röda) är öppnare för förändringar, han säger dessutom att gräsrötterna anser att dom sedan länge har utnyttjats av dom konservativa, vilka är lojala mot dom instutitioner som har funnits historiskt, detta tycker jag är en klockren beskrivning.

"The problem was deep-rooted, he said, and stemmed from a century of political centralisation and socio-economic and political disparity between urban and rural areas. It was also an ideological conflict between well-to-do political conservatives who value centralised controls, morality, law and order, and the poor, who want to see respect for the majority of the electorate, better livelihoods and progress.

A key factor, Theerayuth said, was for people from both sides of the political divide to acknowledge the existence of one another. Yellow shirts were often characterised as being “ultra-nationalists” by red shirts, he said, while yellow shirts regarded red shirts as “fools who are being deceived” by ousted and fugitive former premier Thaksin Shinawatra. He urges both sides of the divide to “adjust” themselves without fear of losing face, and to be fair to one another.

The sociologist, who has long been critical of Thaksin, warned that poor people, most of whom are red shirts, will no longer accept calls to be good people and sacrifice for the common good when they are poor – while those who tell them to sacrifice are well-off. “[They] always call for ordinary folks to be patient, to sacrifice … When the hegemonic discourse doesn’t work, they resort to staging military coups,” Theerayuth said, adding that he does not support coups despite his failure to oppose the coup in 2006."

Han säger att det här är ett djupt rotat problem som härstammar ifrån en lång tids centraliserad politik, och social, ekonomisk och politisk ojämlikhet mellan stad och landsbygd, det är också en ideolologisk konflikt mellan politiskt konservativa som värderar centraliserad kontroll, moral, lag och ordning, och fattiga som vill ha respekt för majoriteten i valen och bättre liv och utveckling, detta tycker jag också stämmer klockrent i hur jag själv ser på och beskriver skillnaden mellan dom röda och dom konservativa traditionella makthavarna, vilket en del forum medlemmar har invändningar mot ofta.

Han säger dessutom att dom röda betecknar dom gula som ultra nationalister och att dom gula betecknar dom döda som dumhuvuden som utnyttjas av Thaksin, han uppmanar båda sidor att anpassa sig utan fruktan och rädsla för att förlora ansiktet och vara rättvisa mot varandra, vilket jag tycker är ett bra råd.

Han säger sig inte stödja militärkuppen även om han misslyckades att opponera sig emot den.

"Thirayuth is still critical of Thaksin, but he is also very critical of the establishment."

Han är kritisk mot Thaksin men han är också mycket kritisk till etablissimanget, vilket jag tolkar som positivt och som ett försök att se båda sidors fel i denna konflikt.

Detta var lite av det som jag tyckte var positivt i artikeln och jag hoppas det räcker för noBuzz annars får jag förtydliga mig med fler exempel ifrån artikeln i Bangkok Pundit.

Mvh isan lover

[/size]

[size=4]Hej IL.[/size]

[size=4]Du behöver knappast förtydliga dig eftersom det du fetmarkerat är tydligt nog. :)[/size]

Blev däremot lite förvånad över innehållet eftersom det inte stämde med vad jag tyckte att jag hade läst i BP.

[size=4]Så när jag letade upp min artikel igen, och jämförde med det du kopierat, och [/size]se & skåda .. det fanns tydligen två artiklar! :)

[size=4]Den första, som punditen kopierade, finns på http://www.bangkokpo...ut-in-short-run.[/size]

[size=4]Den andra, som jag läste, finns på http://www.bangkokpo...-power-stiffens[/size]

[size=4]I den första artikeln verkar dock Thirayuth betydligt mer kategorisk vilket jag inte håller med om. [/size]

[size=4]Tycker inte att landet är delat i progressiva och konservativa så tydligt som det framställs. [/size]Vilket också bevisas av valresultatet.

Tonen i den andra stämmer betydligt bättre med min egna syn. Så jag undrar om det är översättningarna som blir fel.

Ska försöka leta upp lite thailändska artiklar med hans uttalanden i för att se om det blir tydligare där.

[size=4]Men i det stora hela så håller jag naturligtvis med honom.[/size]

[size=4]Och självklart så håller jag med i det sista han skriver (som du inte tog med i din kopiering).[/size]

[size=3][size=4]"Mr Thirayuth said he personally believes Thaksin has no true intentions of building democracy for the grass roots.[/size][/size]

[size=3][size=4]Thaksin is more a marketing leader than a democracy leader. Thaksin's aim is more to make the grass roots his clients than to make them a sustainable foundation of the Thai economy.[/size][/size]

[size=3][size=4]In fact, the current conflict in the country derives from Thaksin's insatiable desire for wealth and power, he said."[/size][/size]

[size=3][size=4]Och det antar jag att du också numera, äntligen, gör?[/size][/size]

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

.....

[size=4]Och självklart så håller jag med i det sista han skriver (som du inte tog med i din kopiering).[/size]

[size=3][size=4]"Mr Thirayuth said he personally believes Thaksin has no true intentions of building democracy for the grass roots.[/size][/size]

[size=3][size=4]Thaksin is more a marketing leader than a democracy leader. Thaksin's aim is more to make the grass roots his clients than to make them a sustainable foundation of the Thai economy.[/size][/size]

[size=3][size=4]In fact, the current conflict in the country derives from Thaksin's insatiable desire for wealth and power, he said."[/size][/size]

[size=3][size=4]Och det antar jag att du också numera, äntligen, gör?[/size][/size]

Vilket är precis vad vi är flera som argumenterat kring under ett par års tid. Thaksin har ingen vilja att hjälpa Thailand; hans intresse ligger i att bygga sin rikedom än mer.

Jag träffade igår ett par personer som sitter väldigt nära regeringspersoner (dom tillhör röda sidan; den sida sådana som jag aldrig träffar enligt dig. Tänk så fel det kan bli ibland)

Dessa personer var mycket bekymrade över att Thaksin inte kan hålla fingrarna borta från syltburken, inte ens när han är utomlands. nu genom Badluck. Dom talade om att deras uppfattning är att Thaksin inte kan komma tillbaka till politiken. Anledningen är att dom sett att folk i allmänhet blir mer och mer upplysta och har tillgång till fler medier att skaffa sig uppfattningar om Thailändsk politik.

Att Badluck har fingrarna i syltburken har jag fått bekräftat genom en annan vän.

Denne vän har just blivit tilldelat ett STORT, då menar jag flera 100 M THB projekt. En av förutsättningarna för att få detta projekt var att ha diskussioner med Badluck personligen vilket han haft. Han fick senare Badlucks välsignelse att få projektet. Du kan ju fundera på vad dom kom överens om när dom hade sin 1-1 diskussion :-) Jag var ju själv inte med men eftersom jag känner denne man så förstår jag mycket väl vad diskussionen handlade om.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem trodde att IL inte är slug han har ju den store Takksen som sin förebild och stora idol.men från att vara slug till att vara intelligent är det dock en väsentlig skillnad.

De meningar som den sluge IL givetvis "medvetet" hoppade över att kopiera säger egentligen ALLT om Takksen och hans minst sagt krimminella avsikter i alla avseenden.

Mr Thirayuth said he personally believes Thaksin has no true intentions of building democracy for the grass roots.

Takksen har inga verkliga intentioner att bygga demokrati för gräsrötterna.

[size=3][size=4]Thaksin is more a marketing leader than a democracy leader. Thaksin's aim is more to make the grass roots his clients than to make them a sustainable foundation of the Thai economy.[/size][/size]

[size=3][size=4]Takksen är mer en marknadsledare än en demokratiledare. Takksens mål är mer att göra gräsrötterna till sina klienter än att göra dem till en hållbar grund för den thailändska ekonomin.[/size][/size]

[size=3][size=4]In fact[/size][size=4], [/size][size=4]the current conflict in the country derives from Thaksin's insatiable desire for wealth and power, he said.[/size][/size]

I själva verket härstammar den nuvarande konflikten i landet från Takksens omättliga begär efter rikedom och makt.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nja kritiken kommer väl knappast av att du skulle göra något sken av att vara opartisk. Snarare tvärtom.

Kritiken ligger väl i framförandet snarare än intentionerna. Om du värnar om (släkt, vänner och andra i liknande situation) så anser jag att ditt sätt att framföra det på snarare skadar dom än hjälper dom. Då du inte är konsekvent i din beskrivning av verkligheten. Lika lite som flygplatsockupation gagnade PAD,s sak i förlägninge så gagnade UDD ockupationen inte heller UDD i förlängningen.

Thaksin har gjort många bra saker, liktväl som att han har gjort ett antal dåliga saker för att berika sig själv. Och vad gäller kuppen som du ältar igen och igen i dina inlägg. Så är det nog så att dina kombatanter håller med dig om att en militärkupp är dålig för landet. Men det är minst lika dålig med en PM som klamrar sig fast vid makten med odemokratiska medel.

Hade Dr T värnat om demokratin så hade han låtit någon mer trovärdig sköta rodret 2006 till nästa val. Tyvärr kunde han ej hålla fingrarna borta ur syltburken. Varvid han tyvärr retade upp militären som avsatte honom.

Mvh Janne

Hej

Vad det gäller kuppen så är den givetvis ett helt oaccetabelt övergrepp på demokratin som borde straffas med långa fängelsestraff, vad det gäller att en folkvald PM sitter kvar vid makten även om militären och överklassen vill ha någon annan så ser jag inga som helst demokratiska eller lagliga problem med det, det är väljarna och majoriteten i parlamentet som bestämmer när ett land ska byta PM.

Och så länge en PM har en majoritet med sig för sin förda politik och inte ställer in utlovade och planerade val eller förbjuder oppositionspartier att verka eller ställa upp i valen eller något liknande så får man nog anse att han är i högsta grad legitim, tanken att det skulle vara ok att en liten högljudd och inflytelserik minoritet skulle ha vetorätt över folkets rätt att tillsätta landets PM är ju helt absurd, och att denna grupp tillåts göra detta ostraffat har nu lett till att landet har haft 17-19 militärkupper.

Och själv tycker jag att det är dessa som hindrar en demokratisk utveckling i landet och inte att folk får rösta och vem dom röstar på i valen, enligt mig ska denna möjligheten för dessa starka minoritets grupper med egna särintressen som inte delas av landets majoritet tas bort omedelbart och om någon gör det igen ska det straffas mycket hårt minst 20 års fängels.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

[size=4]Hej IL.[/size]

[size=4]Du behöver knappast förtydliga dig eftersom det du fetmarkerat är tydligt nog. :)[/size]

Blev däremot lite förvånad över innehållet eftersom det inte stämde med vad jag tyckte att jag hade läst i BP.

[size=4]Så när jag letade upp min artikel igen, och jämförde med det du kopierat, och [/size]se & skåda .. det fanns tydligen två artiklar! :)

[size=4]Den första, som punditen kopierade, finns på http://www.bangkokpo...ut-in-short-run.[/size]

[size=4]Den andra, som jag läste, finns på http://www.bangkokpo...-power-stiffens[/size]

[size=4]I den första artikeln verkar dock Thirayuth betydligt mer kategorisk vilket jag inte håller med om. [/size]

[size=4]Tycker inte att landet är delat i progressiva och konservativa så tydligt som det framställs. [/size]Vilket också bevisas av valresultatet.

Tonen i den andra stämmer betydligt bättre med min egna syn. Så jag undrar om det är översättningarna som blir fel.

Ska försöka leta upp lite thailändska artiklar med hans uttalanden i för att se om det blir tydligare där.

[size=4]Men i det stora hela så håller jag naturligtvis med honom.[/size]

[size=4]Och självklart så håller jag med i det sista han skriver (som du inte tog med i din kopiering).[/size]

[size=3][size=4]"Mr Thirayuth said he personally believes Thaksin has no true intentions of building democracy for the grass roots.[/size][/size]

[size=3][size=4]Thaksin is more a marketing leader than a democracy leader. Thaksin's aim is more to make the grass roots his clients than to make them a sustainable foundation of the Thai economy.[/size][/size]

[size=3][size=4]In fact, the current conflict in the country derives from Thaksin's insatiable desire for wealth and power, he said."[/size][/size]

[size=3][size=4]Och det antar jag att du också numera, äntligen, gör?[/size][/size]

Hej

Att det fanns två artiklar förklarar saken, jag blev förvånad när du påpekade att Thirayuth ensidigt var för traditionalisterna och helt emot dom röda, jag tycker att han i artikeln belyste både dom röda och gulas synpunkter och varför läget är som det är på ett ganska neutralt sätt, och att det fanns bitar som talade till båda sidornas fördel i artikeln, och han visade även på en väg framåt för dom.

Därför tyckte jag att den var bra och passade in i diskussionen här på MPR, men när du påpekade att den inte stämde med min syn på händelserna dom senaste åren kände jag mig tvungen att påvisa att så inte var fallet med några exempel ifrån den artikel som jag hade läst, men det var inte min tanke ifrån början, jag tyckte bara att artikeln i sin helhet var bra och läsbar.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja den artikel du la in är den mindre kritiska till de röda och herr Thaksin, den andra är mer kritisk, men skillnaderna är mycket små.

Nog för att vi alla sett en del udda argumentationsteknik av dig IL, men i denna tråd tar du nog priset.

1: här är en artikel som jag gillar och håller med om

2: det är de här meningarna som jag höll med om

3: det är bara vissa delar av artikeln jag menade

4: det är fel artikel som jag kopierade in, jag menade något annat

Jisses!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tja den artikel du la in är den mindre kritiska till de röda och herr Thaksin, den andra är mer kritisk, men skillnaderna är mycket små.

Nog för att vi alla sett en del udda argumentationsteknik av dig IL, men i denna tråd tar du nog priset.

1: här är en artikel som jag gillar och håller med om

[size=5]Fel, det var ett motinlägg eftersom noBuzz påstod att artikeln totalt gick emot mina åsikter, och då kopierade jag in delar av artikeln som visade att noBuzz påstående var felaktigt, sedan visade det sig att vi hade läst två olika artiklar.[/size]

2: det är de här meningarna som jag höll med om

[size=5]Fel igen, dessa meningar var exempel på att artikeln hade delar som även stödde mina teorier och åsikter, t.ex att det egentligen bara finns två politiska alternativ just nu dom röda och dom konservativa, och att dom röda utgörs av gräsrötter vilket alla på forumet inte håller med om, det kändes skönt att åtminstone att dela denna åsikt med Thirayuth.[/size]

3: det är bara vissa delar av artikeln jag menade

[size=5]Fel igen, själv avsåg jag att hela artikeln var bra och inte bara delar av den, eftersom den skildrade läget ur ett relativt neutralt perspektiv och inte bara var ensidigt för eller emot gula - röda.[/size]

4: det är fel artikel som jag kopierade in, jag menade något annat

[size=5]Fel igen, själv kopierade jag ju in den artikel som jag läste och tog ställning till, och det hade vem som helst av er kunnat konstatera om ni hade bevärat er med att öppna och läsa den bifogade länken innan ni svarade, hur skulle jag kunna veta att noBuzz hade hittat en annan länk som han använde, det naturliga är väl att svara på den länk som bifogas i inlägget och inte egna som jag aldrig har läst eller hänvisat till?[/size]

[size=5]Ja herre jisses.[/size]

[size=5]Mvh Isan lover[/size]

Jisses!

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Fel igen, dessa meningar var exempel på att artikeln hade delar som även stödde mina teorier och åsikter, t.ex att det egentligen bara finns två politiska alternativ just nu dom röda och dom konservativa, och att dom röda utgörs av gräsrötter vilket alla på forumet inte håller med om, det kändes skönt att åtminstone att dela denna åsikt med Thirayuth.

Vilka på forumet håller inte med om att de röda utgörs av gräsrötter? Snälla namnge EN sådan medlem. :)

Vad alla som kritiserar "de röda" säger - är att "de röda" utgörs av en majoritet lantsortsbor, varav vilka många är gräsrötter, och som vallas av maktfullkomliga ultrahögerpolitiker.

Det är väl ingen, alltså inte en endaste medlem, som påstår att "de röda" inte utgörs av gräsrötter? Om det finns en sådan så visa mig gärna det.

Jag tycker inte att PT är ett gräsrotsparti. Däremot så röstar en hel del gräsrötter på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vilka på forumet håller inte med om att de röda utgörs av gräsrötter? Snälla namnge EN sådan medlem. :)

Vad alla som kritiserar "de röda" säger - är att "de röda" utgörs av en majoritet lantsortsbor, varav vilka många är gräsrötter, och som vallas av maktfullkomliga ultrahögerpolitiker.

Det är väl ingen, alltså inte en endaste medlem, som påstår att "de röda" inte utgörs av gräsrötter? Om det finns en sådan så visa mig gärna det.

Jag tycker inte att PT är ett gräsrotsparti. Däremot så röstar en hel del gräsrötter på dem.

Hej

En inte helt ovanlig åsikt på forumet brukar vara att TRT, PPP och nu PT är ett rojalistiskt högerparti parti som inte skiljer sig ifrån andra Thailändska partier, själv tycker jag det faktum att deras väljarbas utgörs av gräsrötter i norr, nordost och Bangkoks slum som gör dom lite unika.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej IL, du la ut nämnda artikel och kallade den bra, du skrev inte att vissa delar av denna är bra utan att artikeln var bra.

Ja IL, du förstod antagligen inte vad slutsatsen i artikeln var, inte förrän andra MPR skribenter förklarade.

Ja IL, då highlightade du några meningar i artikeln samt tog bort slutsatsen och på så vis ändrade du artikeln från A till Ö.

Nej IL det är ingen, njae någon då, som går på dina finter för att inte tappa ansiktet eller på annat sätt verka ha fel.

Men som sagt man kan ju läsa mors lille Olle, sluta precis innan vargen skall äta upp Olle, då verkar vargen ju vara snäll, men den som läser saker på detta vis verkar dock dum, något att fundera över.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

TRT, PPP och nu PT är ett rojalistiskt högerparti parti som inte skiljer sig ifrån andra Thailändska partier, själv tycker jag det faktum att deras väljarbas utgörs av gräsrötter i norr, nordost och Bangkoks slum som gör dom lite unika.

Mvh isan lover

Precis, exakt! Att Thaksin lyckats dupera så många gräsrötter är inte bara unikt, utan helt ofattbart otroligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, exakt! Att Thaksin lyckats dupera så många gräsrötter är inte bara unikt, utan helt ofattbart otroligt.

Än mer otroligt är hur Thaksin, utan att ens anstränga sig, även lyckas dupera välutbildade faranger med kunskap om demokrati och hur ledning av ett land "borde fungera" :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Än mer otroligt är hur Thaksin, utan att ens anstränga sig, även lyckas dupera välutbildade faranger med kunskap om demokrati och hur ledning av ett land "borde fungera" :whistle:

Förstod att den kommentaren skulle komma. Nu är det ju bara frågan om ett fåtal, men visst är det också otroligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

En inte helt ovanlig åsikt på forumet brukar vara att TRT, PPP och nu PT är ett rojalistiskt högerparti parti som inte skiljer sig ifrån andra Thailändska partier, själv tycker jag det faktum att deras väljarbas utgörs av gräsrötter i norr, nordost och Bangkoks slum som gör dom lite unika.

Mvh isan lover

Skälet till att många "gräsrötter" röstar på Thaksins partier är en enkel logik.

Thaksin et al gör några populistiska saker varje valperiod; 1 M THB lån, lite vägbyggen lokalt etc.Det gör att folk tror att han faktiskt arbetar för dem, vilket inte är fallet. Thaksin-klanen är smarta, det måste man ge dem.

Att han fått även dig, som är en normalt skolad person med västerländskt kritiskt tänkande (trodde jag men är långt från säker längre) visar att hans enkla strategi är framgångsrik.

I den artikel du själv tyckte var bra så har Thailändare själva analyserat fram just detta.

Thaksin och anhang är just nationalistiska, rojalistiska och, med vår skala, ett definitivt högerparti.

Du har kanske hört devisen "ge lite skådespel till folket..." Det är just vad dom gör.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nu håller ju jag med IL i det mesta , detta på grund av att jag vet att han han har en del i sin kappsäck, Högern på forumet tillsammans har inte ens hälften. Men han synlig gör dem tydligt. Och de som varit med några år förhoppnings vis ser den röda tråden mellan de som agiterar mot IL.

Nej kunskap kommer inte enbart från skrifter, utan framför allt från den verklig het man lever i, samt ha en social kometens.

Själv lever jag i en ampur liknade ILs Med en fruktans värd utveckling Detta ca 40 mil från ILs by.

Sen om det beror på om de är sk röda har jag ingen aning om, men framåt går det.

Nu har jag ju inte så stor erfaren het, mer att jag jobbat häcken under 35 år för att löntagare i Sverige skall få bättre villkor.

Den genomgående röda tråden man kan se i dina inlägg är att du lever mitt i verkligheten och har en otrolig erfarenhet av det mesta och trots detta så har du ingen aning om någonting..

Måtte den sociala kometens omloppsbana korsa dina elefanters outgrundliga vägar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nej IL, du la ut nämnda artikel och kallade den bra, du skrev inte att vissa delar av denna är bra utan att artikeln var bra.

Ja IL, du förstod antagligen inte vad slutsatsen i artikeln var, inte förrän andra MPR skribenter förklarade.

Ja IL, då highlightade du några meningar i artikeln samt tog bort slutsatsen och på så vis ändrade du artikeln från A till Ö.

Nej IL det är ingen, njae någon då, som går på dina finter för att inte tappa ansiktet eller på annat sätt verka ha fel.

Men som sagt man kan ju läsa mors lille Olle, sluta precis innan vargen skall äta upp Olle, då verkar vargen ju vara snäll, men den som läser saker på detta vis verkar dock dum, något att fundera över.

Hej

Du får ju tro vad du vill, men jag vet att det du påstår inte stämmer och att du ljuger när du påstår detta, vilket tydligt framgår om man läser mina inlägg i ämnet, men det är ju upp till dig att tycka och tro vad du vill hur felaktigt det än är, du har väl någon avsikt eller anledning till att göra detta, men den har ingenting med sanningen att göra.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis, exakt! Att Thaksin lyckats dupera så många gräsrötter är inte bara unikt, utan helt ofattbart otroligt.

Hej

Att man företräder och attraherar gräsrötter i norra, nordöstra Thailand och Bangkoks slum ger enligt mig partiet en enorm politisk tyngd i ett så ojämlikt samhälle som det Thailändska, men politiskt inflytande och en politik som gynnar dessa skrämmer tydligen överklassen som ser sin privilegier hotade.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att man företräder och attraherar gräsrötter i norra, nordöstra Thailand och Bangkoks slum ger enligt mig partiet en enorm politisk tyngd i ett så ojämlikt samhälle som det Thailändska, men politiskt inflytande och en politik som gynnar dessa skrämmer tydligen överklassen som ser sin privilegier hotade.

Mvh Isan Lover

Här hittar ni lite bilder från Bangkok's slum. Dusit. Ett av distrikten i Bangkok som PT vann.

http://www.google.com/search?q=dusit+Bangkok&start=10&hl=sv&client=firefox-a&hs=Xqb&sa=N&rls=org.mozilla:sv-SE:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=nbpqT_7gH8XTrQeW69C9Ag&ved=0CEgQsAQ4Cg&biw=1280&bih=661

Fattigt värre ser det ut som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Här hittar ni lite bilder från Bangkok's slum. Dusit. Ett av distrikten i Bangkok som PT vann.

Fattigt värre ser det ut som.

Hej

Här är lite bilder ifrån verkligheten.

http://www.google.com/search?q=bangkos+slum&hl=sv&rls=com.microsoft:sv&prmd=imvnsb&source=lnms&tbm=isch&ei=7r5qT5v9OPOM4gT40KTjBQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CA8Q_AUoAQ&biw=1280&bih=827

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här är lite bilder ifrån verkligheten.

http://www.google.co...iw=1280&bih=827

Mvh Isan Lover

Enligt din definition på slum så består ca 1/3 av Bangkok huvudsakligen av slum. Eftersom PT vann ca 1/3 av distrikten i Bangkok. Bl.a. i Dustin. Som i alla fall inte jag klassar som slum. Men det är klart. Jag är inte storgodsägare så jag har nog ett något annorlunda perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du får ju tro vad du vill, men jag vet att det du påstår inte stämmer och att du ljuger när du påstår detta, vilket tydligt framgår om man läser mina inlägg i ämnet, men det är ju upp till dig att tycka och tro vad du vill hur felaktigt det än är, du har väl någon avsikt eller anledning till att göra detta, men den har ingenting med sanningen att göra.

Mvh Isan lover

Jo, det jag skrev stämmer, räcker att läsa de sista sidorna i denna tråd så kan vem som helst se detta.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...