Jump to content
IGNORERAD

Swedbank stoppat SEK i betalningar till LOS

NangYak

Recommended Posts

Fick svar från swedbank nu idag,dom har tagit bort möjligheten att skicka sek till Thailand via internetbanken.Men man kan ringa telefonbanken eller gå till sitt lokala bankkontor o skicka sek till Thailand.

Får nog bli telefonbanken då,,,,,blir som en jäkla promenad annars,,,,,,,,,,,,för mej som bor i Thailand

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

• Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• pigge01

16

• Nypan

16

• leifen

14

• Fritz

12

Mest aktiva i denna tråd

Fast då kostar det 100kr, mot 50kr om man gör det via internetbanken... Jag ringde och kollade nu, och hon på personlig service sa att hon får upp SEK så det ska inte vara några problem att skicka SEK. Kursen låg nu på 4.56THB.

Dela på andra sajter

Fick svar från swedbank nu idag,dom har tagit bort möjligheten att skicka sek till Thailand via internetbanken.Men man kan ringa telefonbanken eller gå till sitt lokala bankkontor o skicka sek till Thailand.

Vad har det för betydelse vad du skickar?

Om du så skickar floriner, så tas det från ditt konto med svenska pengar. Det intressanta är väl att få så mycket Bath som möjligt på andra sidan! Med ett minimum av krångel och avgifter.

Dela på andra sajter

Vad har det för betydelse vad du skickar?

Om du så skickar floriner, så tas det från ditt konto med svenska pengar. Det intressanta är väl att få så mycket Bath som möjligt på andra sidan! Med ett minimum av krångel och avgifter.

Hahahahahaha. Annars e det..? Det e ju det som e hela poängen, att man kan skicka SEK. För om du skickar THB så betyder det att din svenska bank redan gjort växlingen vilket betyder sämre kurs. Förstår du nu???

Dela på andra sajter

Du får betala 35sek+ 1,5% vid uttag i ATM utanför EU! på Handelsbanken:

http://www.handelsba...1256AAB0040C23B

Detta är 0+ 0% på ICA-Banken

Är det mycket och varje månad så är ett separat konto utan kredit mm ett så kallat E-konto.

Att föredra och då i ICA-Banken.

Du ser i din eller på tjejens inloggning när dom tagit ut pengarna.

Detta kan kosta 150 bath per uttag, om de bor för långt från AEONs ATM.

Detta kort kostar 20/ månad + 34 sek (150b) = 54 sek i månaden.

Att sända kan vara billigare med måste planeras, då det tar 3-6 bankdager.

ICA-Kortet tar ca: 15 minuter.

Hälsar pigge01

Tar exakt 2 arbetsdagar att skicka med Nordea!

Hemma bra men borta bäst...

Dela på andra sajter

Hej Sarne,

Jag har direktflytt på pensionen, det som jag ser som problem är att det går via Nordea och därifrån ser jag inte hur mycket som dem har dragit och till vilken kurs. Det jag ser är summan och kursen när jag har fått in det på mitt Thai konto och det är inte så bra. Funderar på att flytta pensionen till ICA då jag har alla andra tilläggspensioner där och ändå måste flytta över därifrån. Kostanden är som sagt 100:- SEK plus max 500 bath i Bangkok Bank. Behöver man ta ut i ATM så använder jag AEON som inte har 150 bath avgiften, men kursen som gäller är alltid Mastercards kurs.

Rebnel

Om du vistas i Thai längre tid så skaffa H-B konto och överför eller ändra dina utbetalningar till H-B så spar du bara på detta 60x12 kr = 840 kr /år då H-B tar 40 för T/T överföring ICA 100kr.

Har KTB.co.th i Thai ger bra kurs.

"Nypan"

Dela på andra sajter

Hahahahahaha. Annars e det..? Det e ju det som e hela poängen, att man kan skicka SEK. För om du skickar THB så betyder det att din svenska bank redan gjort växlingen vilket betyder sämre kurs. Förstår du nu???

Vad finns det för belägg för att svenska banker ska ha sämre kurs än thailändska banker?

Dela på andra sajter

Om du vistas i Thai längre tid så skaffa H-B konto och överför eller ändra dina utbetalningar till H-B så spar du bara på detta 60x12 kr = 840 kr /år då H-B tar 40 för T/T överföring ICA 100kr.

Har KTB.co.th i Thai ger bra kurs.

Du han har redan Nordea så byte till HB är rena förlusten

HB = 40 sek

Nordea = 30sek

120sek mera på Handelsbanken = HB

Växlar du i Sverige på alla banker utom ICA så får du betala för detta ca: 1,48 %

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Jag skickade ett meddelande till Swedbanks kundservice med följande innehåll

" Hej. Jag bor i Thailand och brukar överföra SEK via internet till min thailändska bank och växlingen till bath sker här vilket ger bättre kurs. Nu ser det ut som den möjligheten är borttagen och jag måste växla till thaibath innan pengarna skickas eller har jag missuppfattat ?"

Nu har jag fått följande svar.

" Det är en utlandsbetalning du gör när du säger att du för över pengarna?!

Vid en utlandsbetalning har man möjlighet att välja vilken valuta man vill skicka i, du ska allså kunna välja SEK. Och eftersom kontot du skickar pengarna till inte är ett SEK konto utan BATH så växlas pengarna då innan de sätts in på kontot i Thailand. Det har inte blivit någon ändring utan ska fortfarande fungera för dig."

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag var ner på banken å frågade om dom tagit bort tjänsten skicka svenska pengar till thb

hon kollade å sa att det hade dom inte tagit bort och att dom fortfarande hade 4 st valutor att skicka

Svenska,thb,dollar så tror jag hon sa euro

Dela på andra sajter

Kollade för c:a 2 min sedan på swedbanks inetbank och konstaterar att svekr är borttagna de enda valutor som går att sända är thb, $ och euro, så vem ni har talat med så kan ni meddela dem att de ljuger så skiten stänker

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag var in nu å kollade å då fanns det inte svensk valuta

Får ta ett snack med dom igen

Och höra förklaringen varför dom ändrat

Ändrades av Forden34
Dela på andra sajter

Ändrade mig :-)

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Du han har redan Nordea så byte till HB är rena förlusten

HB = 40 sek

Nordea = 30sek

120sek mera på Handelsbanken = HB

Växlar du i Sverige på alla banker utom ICA så får du betala för detta ca: 1,48 %

Hälsar pigge01

Men Pippe sluta nu !!

Hur räknar du ?? 120 kr för vad då ??? Jag överför SWE KR från min H-B till min Thaibank H-B tar 40 sek Vad får du allt ifrån. min växling sker i Thailand.

Den 20 feb skickade jag pengar på mitt Thaikonto 22 fanns dom på mitt konto KUES 4,58 Tbh.

Har INTE varit inne på ett Nordea bankkontor i hela mitt liv, hur kan du påstå detta att jag är kund där.

Nordea är ingen bank i mina ögon, detta är en plats som vissa finner viss trygghet i att bevista för där har man EGEN "bankman", som har till uppgift att få dig att göra så många transaktioner och fondförflyttningar som är möjlig. Det är det som man kallar sevice och du som "kund" får betala. Lycka till!!!

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Dela på andra sajter

Jag skickade ett meddelande till Swedbanks kundservice med följande innehåll

" Hej. Jag bor i Thailand och brukar överföra SEK via internet till min thailändska bank och växlingen till bath sker här vilket ger bättre kurs. Nu ser det ut som den möjligheten är borttagen och jag måste växla till thaibath innan pengarna skickas eller har jag missuppfattat ?"

Nu har jag fått följande svar.

" Det är en utlandsbetalning du gör när du säger att du för över pengarna?!

Vid en utlandsbetalning har man möjlighet att välja vilken valuta man vill skicka i, du ska allså kunna välja SEK. Och eftersom kontot du skickar pengarna till inte är ett SEK konto utan BATH så växlas pengarna då innan de sätts in på kontot i Thailand. Det har inte blivit någon ändring utan ska fortfarande fungera för dig."

Fritz..

Hej FritZ!!

Kopierade deras svar nedan

eftersom kontot du skickar pengarna till inte är ett SEK konto utan BATH så växlas peangrna innan de sätts in på kontot i Thailand. Det har inte blivit någon ändring utan ska fortfarande fungera för dig."

Dom svara ju INTE på din fråga samt anger att dom växlar INNAN pengarna skickas. Vilket kryptiskt svar.

"Nypan"

Dela på andra sajter

Vad finns det för belägg för att svenska banker ska ha sämre kurs än thailändska banker?

Det framgår lämpligtvis av dom transaktioner som man gör, sedan några år tillbaka.

Det är c:a 2 % på överfört belopp sämre att växla i SWE

"Nypan"

Dela på andra sajter

Hej FritZ!!

eftersom kontot du skickar pengarna till inte är ett SEK konto utan BATH så växlas peangrna innan de sätts in på kontot i Thailand. Det har inte blivit någon ändring utan ska fortfarande fungera för dig."

Dom svara ju INTE på din fråga samt anger att dom växlar INNAN pengarna skickas. Vilket kryptiskt svar.

Vid utlandsbetalning i SEK från ditt svenska bankkonto till ditt thailändska bankkonto, så bestäms växlingskursen i Thailand innan pengarna går in på thaikontot i din kontoförande bank.

När jag några gånger har fört över lite större belopp från Sverige, så har jag gått till min lokala, kontoförande bank och därifrån telefonledes förhandlat med en bankkille på huvudkontoret i BKK, där kursen bestäms.

Nu vet jag inte om pengarna växlas och kursen bestäms på huvudkontoret även vid små belopp, men kanske är det så.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Hej FritZ!!

Tjenare Nypan. Som så många påpekat så kan man inte direkt längre välja att skicka SEK från Swedbank till sin thailändska bank.

Men om jag väljer att tex skicka 100.000 bath så kan jag i en ruta nedanför sätta ett kryss i en ruta där det står " Motvärde i SEK".

Förhoppningsvis blir det då så att det görs en beräkning av hur många SEK som behövs och sedan skickas den summan och växlas här i Thailand. Så tolkar jag det i alla fall men jag har ju haft fel förr.

Men Forden34 skulle väl kolla upp hur det är med den saken så vi får förhoppningsvis besked snart. Annars får jag fråga Swedbank igen eller agera testpilot och göra en överföring.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Tjenare Nypan. Som så många påpekat så kan man inte direkt längre välja att skicka SEK från Swedbank till sin thailändska bank.

Men om jag väljer att tex skicka 100.000 bath så kan jag i en ruta nedanför sätta ett kryss i en ruta där det står " Motvärde i SEK".

Förhoppningsvis blir det då så att det görs en beräkning av hur många SEK som behövs och sedan skickas den summan och växlas här i Thailand. Så tolkar jag det i alla fall men jag har ju haft fel förr.

Men Forden34 skulle väl kolla upp hur det är med den saken så vi får förhoppningsvis besked snart. Annars får jag fråga Swedbank igen eller agera testpilot och göra en överföring.

Fritz..

Ni behöver nog inte prova. Enligt deras Hjälp står det

[size=3]Det belopp som ska skickas kan anges I vald valuta eller som Motvärde i SEK. Exempel: Vill du skicka en betalning på 500 SEK i USD, välj valuta USD i rullistan, markera Motvärde i SEK och ange 500 i beloppsfältet.[/size]

Tycker det är klart som korvspad. Man skickar THB

hf

Dela på andra sajter

Ni behöver nog inte prova. Enligt deras Hjälp står det

Tycker det är klart som korvspad. Man skickar THB

hf

Och får automatiskt en sämre kurs.

Jag gjorde en test innan under dagen med 5000 men stoppade överföringen i sista skeded bara för att kolla summan, swedbanks summa var sämre än bkkbk:s TT kurs för dagen.

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Men Pippe sluta nu !!

Hur räknar du ?? 120 kr för vad då ??? Jag överför SWE KR från min H-B till min Thaibank H-B tar 40 sek Vad får du allt ifrån. min växling sker i Thailand.

Den 20 feb skickade jag pengar på mitt Thaikonto 22 fanns dom på mitt konto KUES 4,58 Tbh.

Har INTE varit inne på ett Nordea bankkontor i hela mitt liv, hur kan du påstå detta att jag är kund där.

Nordea är ingen bank i mina ögon, detta är en plats som vissa finner viss trygghet i att bevista för där har man EGEN "bankman", som har till uppgift att få dig att göra så många transaktioner och fondförflyttningar som är möjlig. Det är det som man kallar sevice och du som "kund" får betala. Lycka till!!!

Sluta för att just du skriver det. 5 5 5 5

Det finnes inte i min värd! :nyam:

Ditt inlägg är inget bra.

Du kan inte hur saker och ting hänger i hopa.

JAG HAR TVÅ BANKER ICA-Banken och Nordea.

Det mesta jag handlar och betalar göres på ICA-Banken.

Nordea är den bank min lön betalas in på av min arbetsgivare.

Där betalar jag inga räkningar.

Jag över för det mesta där i från.

Att sända från Nordea till Thailand via internet är 10 sek billigare än HB.

På ett år tjänas 120sek i mindre avgiften.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Var någon som skrev att det går att skicka SEK om man ringer eller kommer in på sitt bankkontor, men att möjligheten att göra betalningen själv över internet är borttagen.

Polaren drog ett mail och frågade varför dom slutat med SEK och fick till svar att:

1. Det blir dyrare för kunden att göra växlingen i Thailand.

2. Inte alla banker klarar av utlänska valutor.

3. Betalningen kan ta längre tid om man skickar i annan valuta än THB.

Vad sägs om dom svaren...?

Ändrades av THAISWEDE
Dela på andra sajter

Guest Forden34

1 vilket skitsnack

2 Vilket skitsnack

3 Vilket skitsnack

Banken gör allt för att försämra för kunden OCH att tjäna pengar = Banken förlorar kunder

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

1 vilket skitsnack

2 Vilket skitsnack

3 Vilket skitsnack

Banken gör allt för att försämra för kunden OCH att tjäna pengar = Banken förlorar kunder

:thumbsup:

hf

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...