NangYak Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Skulle precis göra en utlandsbetalning till Thailand från Swedbank. Till min förvåning märkte jag att det längre inte gick att välja SEK som valuta. Ringde genast till banken och frågade om vad som hänt och fick som svar att det mycket riktigt inte längre går att betala med SEK från internetbanken. Givetvis var jag nyfiken till varför de stoppat valutan på vilket de svarade att det blir dyrare för kunden att växla i Thailand. Så detta ska vara ett sätt att skydda kunden. Då undrar jag om det har hänt något på senare tid, för jag har haft uppfattningen att det är billigare att växla i Thailand? "Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Swedbank tjänar pengar på växlingen och vill därför tvinga sina kunder att växla här. Fult. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jan53 Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Hej, jag vet ej varför dem har stoppat det, men vi har Nordea o det funkar alldeles perfekt, hade jag varit i dina kläder så hade jag bett dem fa. .. till ett varmare ställe o bytat bank.det är våra pengar o inte bankens Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NangYak Inlagd Februari 25, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Februari 25, 2012 Ja, det är klart att bankerna tjänar pengar på växlingen och Swedbank vill att de ska få den intäkten. Blev bara orolig för om Thaibankerna har hittat på något nytt på senare tid. De erbjuder ju t.ex. växling vid ATM-uttag vilket är en riktig fuling. Om Swedbank gjort detta bara för att tjäna pengar så blir det SEB för min del från och med nu. Där kan man skicka SEK. "Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sheriffen Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Swedbank har blivit enormt giriga senaste åren, tycker man försämrar allt för kunden. Har själv också Swedbank men har nu börjat tröttna på banken och funderar starkt på att byta. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pain is temporary - glory is forever Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Skulle precis göra en utlandsbetalning till Thailand från Swedbank. Till min förvåning märkte jag att det längre inte gick att välja SEK som valuta. Ringde genast till banken och frågade om vad som hänt och fick som svar att det mycket riktigt inte längre går att betala med SEK från internetbanken. Givetvis var jag nyfiken till varför de stoppat valutan på vilket de svarade att det blir dyrare för kunden att växla i Thailand. Så detta ska vara ett sätt att skydda kunden. Då undrar jag om det har hänt något på senare tid, för jag har haft uppfattningen att det är billigare att växla i Thailand? Vad detta inte väntat? Swedbank är ju svenska bank mästare i avgifter mm. [size=5]Byt Bank[/size][size=5]![/size] [size=4]Hälsar pigge01[/size] Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Någon som vet vad det kan göra för skillnad i kurs? Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Ja, det är klart att bankerna tjänar pengar på växlingen och Swedbank vill att de ska få den intäkten. Blev bara orolig för om Thaibankerna har hittat på något nytt på senare tid. De erbjuder ju t.ex. växling vid ATM-uttag vilket är en riktig fuling. Om Swedbank gjort detta bara för att tjäna pengar så blir det SEB för min del från och med nu. Där kan man skicka SEK. Jag tycker du skall överväga någon/några av nisch-bankerna som Skandiabanken, Nordnet bank, ICA-banken, Avanza bank och GEMoneybank. Dessa tillhandahåller olika tjänster på olika villkor. En mer planerat flytt kan innebära 1000-tals sparade kronor per år. Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
falukorven Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Då ska jag ringa och klaga... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Ska höra med chefen på banken på måndag så får vi se vad han säger om det hela Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
falukorven Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Då ska jag ringa och klaga... Jag menar, det borde ju räcka med avgiften de tar. Jävla slonn. Inte för att jag skickar kulor. Men märta gör det och jag har även funderat på att byta ett tag ändå... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Akha Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Länsförsäkringar Bank Internetbanking 0 kr Utlandsbetalning 50 kr Går sända med SEK Handelsbanken Internetbanking 0 kr Utlandsbetalning 40 kr Går sända med SEK Jag lämnade Sparbanken/Föreningssparbanken/Swedbank 2004.Bästa banken på att ta avgifter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter_BKK Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Vi har ett FCD-account (Foreign Currency Deposit) här i Thailand just för att det är MYCKET billigare att växla här... Vi skaffade det när upptäckte att den svenska banken hade nypt oss på ca ca 12 000kr (60 000 baht) vid en av våra månadsöverföringar på 600 000kr. Dom snodde alltså 2% (60 000 baht) än om vi hade växlat här. Numera får vi T/T-kursen här som är betydligt bättre än vanliga växelkursen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thongniam Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Jag skulle föra över pengar idag från Skandiabanken till mitt thaikonto (Kasikorn). märkte att Skandiabanken gjort samma sak att tagit bort möjligheten att välja valuta Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
koratbengt Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 har skickat in en skrivtlig klagan till swedbank i dag,alla ni där ute gjör det samma så kanske dom ändrar sig,om inte så vet dom att det finns ett stort missnöje bland oss kunder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 har skickat in en skrivtlig klagan till swedbank i dag,alla ni där ute gjör det samma så kanske dom ändrar sig,om inte så vet dom att det finns ett stort missnöje bland oss kunder. Fixat “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Mitt tips.. Länsförsäkringar bank.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Mitt tips.. Länsförsäkringar bank.. Är dom bättre än ICA-Banken?! Själva använder jag ICA-Banken med Nordea som långivare bank. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Är dom bättre än ICA-Banken?! Själva använder jag ICA-Banken med Nordea som långivare bank. Hälsar pigge01 Gör du överföringar i SEK till thaibank via ICA-Banken? Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 (ändrad) Är dom bättre än ICA-Banken?! Själva använder jag ICA-Banken med Nordea som långivare bank. Hälsar pigge01 Jag har ICA-Banken med. Länsförsäkringar är bättre eftersom man kan göra utlandsbetalningar i SEK. Det kan man ju inte med Skandia. Det som är sämre med länsförsäkringar är att dom kör med dosa istället för SMS-koder. Tillägg.. det finns annat som är bättre med LF också kom jag på. T.ex att man kan koppla bankgiro till kontot om man är enskild näringsidkare. Ändrades Februari 25, 2012 av noBuzz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Akha Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Gör du överföringar i SEK till thaibank via ICA-Banken? Leif ICA Banken har utlandsbetalningar, görs via telefon, kostnad 100 kr... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noBuzz Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 ICA Banken har utlandsbetalningar, görs via telefon, kostnad 100 kr... Där ser man. Man ringer alltså in och begär en utlandsbetalning, i SEK, istället för att använda internetbanken? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
leifen Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 ICA-Banken 100 kr. Swedbank 50 kr. Handelsbanken 40 kr. Inte är Swedbank värst på avgifter... Nästa vecka kanske alla banker gör samma sak, och tar växlingen. Leif Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Enis Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 Nordea 30 kr "Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Februari 25, 2012 Dela Inlagd Februari 25, 2012 ICA Banken har utlandsbetalningar, görs via telefon, kostnad 100 kr... Kan göras med meddelande om man är inloggad på ICA-Banken. Kostar 100 på ICA-Banken Nordea tar 30sek sände 1300sek, till nitts lillebror den 20/2. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu