Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Tåglinjen Bangkok-Nong Khai klar till 2019


MPR Nyheter

Recommended Posts

andersbangkok

Hej

När det handlar om krafter som använder stridsvagvar och militärkupper som vapen, och dessutom förbjuder och upplöser landets största och populäraste partier för att få sina egna favoriter till makten, förbjuder deras ledande personer att arbeta politiskt i 5 år och det gällde hundratals människor, använder domstolarna i politiskt syfte för att bli av med konkurenter och samtidigt öka sina egna favoriters chanser att vinna då känns det inte helt fel att tala om politiska fiender i landet, något annat ord vore ett understatement, eller har du något annat ord som passar bättre?

Så i ljuset av allt detta känns det logiskt att dom delar av befolkningen som har drabbats av allt detta trots att dom har vunnit 5 raka val organiserar sig för demokratin och vill undvika att råka ut för sånt här igen, tycker du att dom bara ska ta emot och låta landets odemokratiska krafter styra i kulisserna och inte minst med militärens hjälp behålla ett politiskt inflytande fast dom inte vinner några val eller ens är valbara.

Mvh Isan Lover

Där rapade skivan upp sig.

Vem är den ende PM som utvisat internationella journalister användande LM-lagarna? Det är den demokrati du efterfrågar förstår jag!

dessutom så de exempel du sveper över, de har med Thailändsk lag att göra. Är det fle att följa lagen? Jo vi har en annan tråd där en av dina politiker vill göra just det; se tiull att parlamentariker skall undantas lagen. Demokratiskt så det förslår de där PT politikerna!!

Det enda jag har haft att invända mot de röda lägren är att jag tror, baserat på tidigare händelser, inte kommer vara demokratiskt.

Du har virrat in dig i att "det är ok att vanliga lokala politiker visst kommer kunna deltaga" och "demokratiska partier, inte sådana som PAD och andra" visst kommer kunna deltaga.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    10

  • noBuzz

    6

  • Roi Et Perra

    6

  • leifen

    6

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Där rapade skivan upp sig.

Vem är den ende PM som utvisat internationella journalister användande LM-lagarna? Det är den demokrati du efterfrågar förstår jag!

dessutom så de exempel du sveper över, de har med Thailändsk lag att göra. Är det fle att följa lagen? Jo vi har en annan tråd där en av dina politiker vill göra just det; se tiull att parlamentariker skall undantas lagen. Demokratiskt så det förslår de där PT politikerna!!

Det enda jag har haft att invända mot de röda lägren är att jag tror, baserat på tidigare händelser, inte kommer vara demokratiskt.

Du har virrat in dig i att "det är ok att vanliga lokala politiker visst kommer kunna deltaga" och "demokratiska partier, inte sådana som PAD och andra" visst kommer kunna deltaga.

Hej

Ja jag vidhåller det positiva i att fattiga på landsbygden organiserar sig politiskt precis som det gick till en gång i västvärlden för 100 år sedan och som på senare tid har skett i en del syd amerikanska länder, sen att extremistiska organisationer som PAD förmodligen inte kommer att välkommnas tror jag löser sig självt, dom har aldrig besökt dessa byar tidigare och kommer nog inte att göra det nu heller, men lokala registrerade politiska partier kommer säkert att besöka dom inför valen precis som tidigare.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tung OT raderad

järnvägar är det

get on track ! :D

Get on the train, ska det vara...

läser man sen lite på länken så tolkar jag det att man ska förse den redan befintliga sträckningen med dubbelspår-inte bygga en helt ny järnväg mellan Bangkok och Nong Khai. Kan ju vara intressant i sammanhanget. Ett bra beslut, hoppas att man samtidigt ser till att spåren viker av ner mot Laem Chabang utan att behöva åka inom Bangkok och vända.. Risken är ju dock att de nyöppnade industrierna kommer att få hård konkurrens av nyöppnade Laotiska industrier som också kommer att dra nytta av den upprustade järnvägen för export av sina produkter, löneläget kommer inom överskådlig framtid att vara lägre i Laos så det blir en tuff konkurrent för Thailand.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har rätt mycket vattenkraft, och den elen är det väl inget fel på.

jag sökte på nätet och eligt uppgift så framställs 94% av fossila bränslen och 6,4% av

vattenkraft ,om detta stämmer så är det väl inte så värst miljövänligt eller ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag vidhåller det positiva i att fattiga på landsbygden organiserar sig politiskt precis som det gick till en gång i västvärlden för 100 år sedan och som på senare tid har skett i en del syd amerikanska länder, sen att extremistiska organisationer som PAD förmodligen inte kommer att välkommnas tror jag löser sig självt, dom har aldrig besökt dessa byar tidigare och kommer nog inte att göra det nu heller, men lokala registrerade politiska partier kommer säkert att besöka dom inför valen precis som tidigare.

Mvh Isan Lover

Kallar du att organisera sig i ett enda parti och inte tillåta andra partier för demokratiskt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Ja jag vidhåller det positiva i att fattiga på landsbygden organiserar sig politiskt precis som det gick till en gång i västvärlden för 100 år sedan och som på senare tid har skett i en del syd amerikanska länder, sen att extremistiska organisationer som PAD förmodligen inte kommer att välkommnas tror jag löser sig självt, dom har aldrig besökt dessa byar tidigare och kommer nog inte att göra det nu heller, men lokala registrerade politiska partier kommer säkert att besöka dom inför valen precis som tidigare.

Mvh Isan Lover

Och jag vidhåller att risken för politisk inavel är stor. "Röda byar" ger ju en tydlighet att man inte förväntar sig något annat. Därmed är demokratin satt ur spel. Jag spekulerar nu men händelserna inför förra valet ger en fingervisning åt det håll det komemr gå.

Nu är det "lokala registrerade politiker" som du tycker ska ha rätt att bedriva valkampanj. Du trasslar in dig mer och mer.

Dessutom så organiserades inge "röda byar" där man bara fick ha en åsikt. man organiserade politiska partier t.ex. S i Sverige. Du kanske kan ge något exempel på liknande läger som de "röda byarna"? Annat än Hitlers utrensningar och diverse Sovjetiska försök menar jag.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på var elen kommer ifrån ? (om vi snackar el-lok)

mvh

Oavsett ellok eller ej, är ett tåg bättre än de lastbilar som finns i Thailand. Bilparken i Thailand är stora miljöbovar, helt utan tvivel!

Det är väl gasbilarna som kan tävla miljömässigt med tåget, men det skulle behövas många flera, och mycket större i så fall. Det viktiga är att sträckningen på linjerna blir så att järnvägen når fram till där lasterna finns i så stor utsträckning som möjligt. Dvs så lite omlastning som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta är undermåligt i Thailand. Med samma logik kan man hävda att alla satsningar som göres är bra.

Och så är det ju naturligtvis. Men det är ju en ungefär lika intressant synpunkt som att säga att det är bra att äta mat.

Om man har en begränsad budget, och ska försöka åstadkomma så mycket och bra som möjligt, så måste man jämföra olika satsningar.

I den jämförelsen - mellan olika investeringar - så är olika satsningar olika bra.

Och det är ju självklart ur det perspektivet man måste titta på besluten.

Annas kunde man ju självklart hävda att det vore bra om man stängde alla sjukhus i ett år och byggde järnväg för pengarna istället.

Eftersom "allt som förbättrar kommunikationerna ut i landet" är positivt.

Eller hur?

I din värld är allting svart elle vitt förstår jag.

Ungefär som att säga att det är bra att bada men inte när isen ligger och man är sjuk, då är det bättre att ligga nedbäddad...

Synd att du inte tycker min synpunkt är intressant, men det är upp till dig att kommentera dem, så liiiite intessant är det nog.

Märkliga abstrakta jämförelser du kommer med...hoppas att du förstår ditt eget resonemang.?

Ungefär som att säga ta bort alla lagar så blir fängelserna tomma...? Underligt resonemang av dig...

Det är självklart att alla har olika prioriteringar på agendan...det är det som skiljer politiken för det mesta.

Ändrades av Roi Et Perra

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallar du att organisera sig i ett enda parti och inte tillåta andra partier för demokratiskt ?

Oj! När förbjöd dom alla andra partier? Jag missar då allt :crazy:

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! När förbjöd dom alla andra partier? Jag missar då allt :crazy:

Om byarna organiserar sig med det "röda partiet" och blir en "röd by" så ser dom effektivt till att hinda alla andra partier att på lika villkor tävla om röstarnas röster

Demokratiskt ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

I din värld är allting svart elle vitt förstår jag.

Ungefär som att säga att det är bra att bada men inte när isen ligger och man är sjuk, då är det bättre att ligga nedbäddad...

Synd att du inte tycker min synpunkt är intressant, men det är upp till dig att kommentera dem, så liiiite intessant är det nog.

Märkliga abstrakta jämförelser du kommer med...hoppas att du förstår ditt eget resonemang.?

Ungefär som att säga ta bort alla lagar så blir fängelserna tomma...? Underligt resonemang av dig...

Det är självklart att alla har olika prioriteringar på agendan...det är det som skiljer politiken för det mesta.

Varför inte bara skriva att du inte förstod, så att jag kunde försöka förtydliga mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om byarna organiserar sig med det "röda partiet" och blir en "röd by" så ser dom effektivt till att hinda alla andra partier att på lika villkor tävla om röstarnas röster

Demokratiskt ?

Är det förbjudet att inte rösta på de röda?

Fick aldig svar på frågan.

Det andra sakerna du beskriver är en annan sak.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

För en som inte känner till Nong Khai så bra; finns det mycket industri där? Vad gör att man valt just Nong Khai?

Detta är en seriös fråga utan ironi eller baktanke.

Jag har aldrig varit där så det skulle vara intressant att få lite input från några som vet.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bara skriva att du inte förstod, så att jag kunde försöka förtydliga mig?

Försökte beskriva med metaforer som du gör. Begripligt? Knappast!

Jag förstår vad du menar, men jag köper det inte.

Tror mig veta ganska väl vad du står och tycker.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

För en som inte känner till Nong Khai så bra; finns det mycket industri där? Vad gör att man valt just Nong Khai?

Detta är en seriös fråga utan ironi eller baktanke.

Jag har aldrig varit där så det skulle vara intressant att få lite input från några som vet.

Det är nog för att det fortsätter spår in i Laos och kanske in i Kina...osäker om det gör det.

Nu skall man plugga, plugga, plugga.

Undra vad man skall bli när man blir stor?

Link to comment
Dela på andra sajter

För en som inte känner till Nong Khai så bra; finns det mycket industri där? Vad gör att man valt just Nong Khai?

Detta är en seriös fråga utan ironi eller baktanke.

Jag har aldrig varit där så det skulle vara intressant att få lite input från några som vet.

Det finns ingen större industriverksamhet i Nong Khai, anledningen till att man valt den staden är väl för att de redan existerande järnvägen går dit tillsammans med järnvägsövergången mot Laos. Man skulle inte bygga en helt ny järnväg utan bara förse den befintliga med dubbelspår och förhoppningsvis högre kapacitet. Kina bygger/ska bygga en järnväg igenom Laos som ska ansluta till järnvägen i Nong Khai.

Risken finns att Nong Khai, Udon Thani och Khon Kaen bara blir transitstationer för billiga kinesiska och laotiska produkter på väg ner till exporthamnrana i siambukten

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Är det förbjudet att inte rösta på de röda?

Fick aldig svar på frågan.

Det andra sakerna du beskriver är en annan sak.

Jag tar mig friheten att komma med ett svar (min åsikt) i denna fråga.

Självklart ska man få rösta på det parti man vill!! Allt annat är fullständigt otänkbart enligt min åsikt.

Det som bekymrar mig är begreppet "röda byar". Vad betdyer det? att man måste vara röd för att bo där? Får inte andra partier än de röda kampanja där?

vad innehåller orden "röda byar?

Med de händelser som vi upplevde inför förra valet med mördade och hotade politiker från andra partier, aktivt störa motståndarnas valmöten ; risken är stor att demokratin blir fullständigt satt ur spel i de "röda byarna". Då riskerar det bli röda läger där man bara tillåts ha en åsikt. Det vore vidrigt.

Det ligger ett mycket stort ansvar på befolkningen i dessa byar till demokrati. Tillåt mig tvivla starkt på att dom kommer ta det ansvaret.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det finns ingen större industriverksamhet i Nong Khai, anledningen till att man valt den staden är väl för att de redan existerande järnvägen går dit tillsammans med järnvägsövergången mot Laos. Man skulle inte bygga en helt ny järnväg utan bara förse den befintliga med dubbelspår och förhoppningsvis högre kapacitet. Kina bygger/ska bygga en järnväg igenom Laos som ska ansluta till järnvägen i Nong Khai.

Risken finns att Nong Khai, Udon Thani och Khon Kaen bara blir transitstationer för billiga kinesiska och laotiska produkter på väg ner till exporthamnrana i siambukten

Hmm... låter inte som man avser stödja egen industri utan andra länders...

Det skulle vara intressant att höra IL´s åsikt i frågan eftersom han hyllade detta som ännu ett klokt beslut av regeringen. vad ser han att denna breddade järnväg tillför Isaan?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken vad händer i Isan är det att man hittat en partner? eller naturen eller folket ? själv torsk på Bangkok kan ge massor med tipps om denna vackra stad trust me

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

ja det är en fråga för politikerna. Det finns väl skäl för att satsa dessa pengar på en utbyggd järnväg?

Notera att jag inte är för eller emot; jag skulle bara vilja veta skälen.

Tycker inte du Burrabus det vore kul att höra? Kanske detta är en del i en större industrisatsning? vad vet jag?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... låter inte som man avser stödja egen industri utan andra länders...

Det skulle vara intressant att höra IL´s åsikt i frågan eftersom han hyllade detta som ännu ett klokt beslut av regeringen. vad ser han att denna breddade järnväg tillför Isaan?

Hänger inte lönenivåerna i Laos med de i Thailand så ligger framtida industrietableringar i Issan lite pyrt til.

I Laos kontrolleras och styrs lönenivåerna av det styrande kommunistpartiet och de kommer ju givetvis se till att de ligger på en konkurrenskraftig nivå gentemot grannlandet Thailand. Det kan nog vara klokt för Thailand att fördröja sista etappen mellan Nong Khai och Udon Thani tills man känner att man är konkurrenskraftiga gentemot Laos.

Problemet är att de inflytelserika i Thailand som skulle kunna se till att industrier etablerades i issan likaväl kan gå in i lönsamma JV med Laos och deras regering och kommer förmodligen att göra så då de är sig själv närmast-det viktigaste är att fylla sin familj/klans fickor och vad som gynnar Thailand kommer normalt sett långt efter det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror inte jag, till skillnad från dysterkvistarna som ser en Shinawatra bakom varje knut, att det är till nackdel för Issan att det kommer ett i sammanhanget miljömässigt bättre alternativ till landsvägstrafiken, det finns ju redan i dag ett utbrett kommunikativt utbud i form av jvg, landsväg och flyg så att förbättra en expansiv bygds transportmöjlighet så fort som möjligt känns bara rätt, och att Kina trycker på bakom kulisserna för att skaffa en shippingport till har säkert sin betydelse.

Det går att tänka lite hur som helst om Thailändska affärsmän och deras metoder men jag har svårt att se bl.a.Centaragruppen slänga 2-3 miljarder på soptippen, det är i den storleksordningen satsningen på Udon ligger.

Som exempel, nytt enormt köpcenter, i o för sig inte Centara till 100% men en ny sportanlägggning, enl. uppgift den största i variabler som finns i landet, nya hotell i närområdet av sportanläggningen som efter vad jag fattat även skall kunna användas som konventanläggning, m.m. För att inte tala om nya centrumdelen med boullevarder och flotta butiker, nä, ser inte några faror i att järnvägen rustas/byggs ut, bara fördelar!

Att Laos får en utökad möjlighet känns även det rätt om man ser till den hyfsat stora del av arbetarna i Thailand som kommer därifrån, i synnerhet med tanke på innevånarnas antal jmf Thailand.

Kina må vara en fara för världshandeln i stort, men det finns säkert krafter som kommer att stävja utökad kopiering, dock kommer det att ta tid, finns ju rätt många munnar att mätta i Kina!

SJ SJ gamle vän.

Heja järnvägen, nu kommer rallarna till Issan!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En järnväg som går från Kina via Laos ned till Laem Chabang i Thailand, skulle bli mycket lönsam för landet.

Jag tror att det i första hand är råvaror och jordbruksprodukter som transporteras för export.

Billiga kinesiska varor kommer nog inte in den vägen, då de produceras i andra delar av Kina.

Där gäller sjöfart med container till en importhamn och sen bil till kund.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hmm... låter inte som man avser stödja egen industri utan andra länders...

Det skulle vara intressant att höra IL´s åsikt i frågan eftersom han hyllade detta som ännu ett klokt beslut av regeringen. vad ser han att denna breddade järnväg tillför Isaan?

Hej

Att länka ihop Bangkok och Kina med den nya järnvägen låter jättebra, visst kommer det att gå gods åt båda hållen och inte minst ger järnvägen möjligheter till industrietableringar längs hela dess sträckning, och man förväntar sig mycket Kinesiska turister till området som redan har stor turism ifrån dom andra grannländerna, så det blir helt klart ett lyft för området.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...