Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Tåglinjen Bangkok-Nong Khai klar till 2019


MPR Nyheter

Recommended Posts

andersbangkok

Hej

Att länka ihop Bangkok och Kina med den nya järnvägen låter jättebra, visst kommer det att gå gods åt båda hållen och inte minst ger järnvägen möjligheter till industrietableringar längs hela dess sträckning, och man förväntar sig mycket Kinesiska turister till området som redan har stor turism ifrån dom andra grannländerna, så det blir helt klart ett lyft för området.

Mvh Isan Lover

hmmmm. blir det så mycket bättre bara för att det blir två spår istället för ett? Klart att det påverkar tiden det tar att åka dit men turister brukar väl inte ha tid som första argument varför man åker till en viss plats?

Jag har dock för lite kunskap om infrastrukturen däruppe för att kunna ha någon egentlig uppfattning.

Får väl följa detta och se hur det utvecklar området.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    10

  • noBuzz

    6

  • Roi Et Perra

    6

  • leifen

    6

Mest aktiva i denna tråd

ja det är en fråga för politikerna. Det finns väl skäl för att satsa dessa pengar på en utbyggd järnväg?

Notera att jag inte är för eller emot; jag skulle bara vilja veta skälen.

Tycker inte du Burrabus det vore kul att höra? Kanske detta är en del i en större industrisatsning? vad vet jag?

Satsning på ett lands infrastruktur är väl nästan aldrig fel. I detta fall när det gäller att förbättra ett av huvudstråken för Thailands järnvägar finns det många fördelar. Inte bara för eventuella industrisatsningar, utan även minskning av landsvägstransporter i övrigt, både när det gäller både gods och persontrafik. Det kanske tom. medför en minskad flygtrafik, speciellt på de kortare linjerna. En effektivare transport av gods och människor innebär en ökad konkurensskraft för landet.

Allt detta bör dessutom innebära miljövinster. Förutsättningen är naturligtvis att järnvägen konkurrerar med övrig trafik på ett effektivt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

hmmmm. blir det så mycket bättre bara för att det blir två spår istället för ett? Klart att det påverkar tiden det tar att åka dit men turister brukar väl inte ha tid som första argument varför man åker till en viss plats?

Jag har dock för lite kunskap om infrastrukturen däruppe för att kunna ha någon egentlig uppfattning.

Får väl följa detta och se hur det utvecklar området.

Hej

Det finns ett express tåg på den nuvarande järnvägen mellan Nong khai och Bangkok men det är nästan alltid slutsålt, och det går masor av "mjölktåg" som kör så sakta att du cyklar fortare och som stannar igen så fort dom har fått upp farten lite och man börjar tro att man kanske kommer någonstans till slut ändå.

Själv har jag och frugan gått av tåget i Khon Kaen och tagit buss resten av vägen till Bangkok när vi förstod hur lång tid det skulle ta att komma fram, tåg och vagnar är dessutom gamla, utslitna och omoderna.

Själv tror jag att det finns massor av folk som vill åka tåg bara järnvägen byggs ut kapacitetmässigt, nya tåg och vagnar som gör det bekvämare att resa och fram för allt att man kan få ned restiden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Satsning på ett lands infrastruktur är väl nästan aldrig fel. I detta fall när det gäller att förbättra ett av huvudstråken för Thailands järnvägar finns det många fördelar. Inte bara för eventuella industrisatsningar, utan även minskning av landsvägstransporter i övrigt, både när det gäller både gods och persontrafik. Det kanske tom. medför en minskad flygtrafik, speciellt på de kortare linjerna. En effektivare transport av gods och människor innebär en ökad konkurensskraft för landet.

Allt detta bör dessutom innebära miljövinster. Förutsättningen är naturligtvis att järnvägen konkurrerar med övrig trafik på ett effektivt sätt.

Visst är det så. Järnväg är dock en av de dyraste investeringar i infrastruktur som finns. Det är därför viktigt att det verkligen ger effekt. Vår egen Bottnia-bana är exempel på en synnerligen tveksam satsning.

Men som jag sagt tidigare; jag har för lite kunskap om det geografiska området för att ha någon uppfattning.

Skall ta och läsa på för att få en bättre uppfattning.

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns ett express tåg på den nuvarande järnvägen mellan Nong khai och Bangkok men det är nästan alltid slutsålt, och det går masor av "mjölktåg" som kör så sakta att du cyklar fortare och som stannar igen så fort dom har fått upp farten lite och man börjar tro att man kanske kommer någonstans till slut ändå.

Själv har jag och frugan gått av tåget i Khon Kaen och tagit buss resten av vägen till Bangkok när vi förstod hur lång tid det skulle ta att komma fram, tåg och vagnar är dessutom gamla, utslitna och omoderna.

Själv tror jag att det finns massor av folk som vill åka tåg bara järnvägen byggs ut kapacitetmässigt, nya tåg och vagnar som gör det bekvämare att resa och fram för allt att man kan få ned restiden.

Mvh Isan Lover

Min granne (svensk i Udon) åkte nattåget till BKK och vice versa, gick smidigt och höll nästan tidtabellen, bara 1,5 resp 2 timmar sen..nästan alltså, men det var bekvämt och det gick enligt honom att sova helt OK. Om man då spekulerar i dubbelspårets tidsvinst torde det gå att ta typ kvällståg runt 9-10 tiden från Udon eller NongKhai och ändå vara i BKK vid 7 blecket nästa morgon, förhoppningsvis efter en skön natts sömn, och ännu mer förhoppningsvis en billig peng jmf flyget!

Håller fortfarande detta vara en av de mest positiva händelser just för denna delen av Issan.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min granne (svensk i Udon) åkte nattåget till BKK och vice versa, gick smidigt och höll nästan tidtabellen, bara 1,5 resp 2 timmar sen..nästan alltså, men det var bekvämt och det gick enligt honom att sova helt OK. Om man då spekulerar i dubbelspårets tidsvinst torde det gå att ta typ kvällståg runt 9-10 tiden från Udon eller NongKhai och ändå vara i BKK vid 7 blecket nästa morgon, förhoppningsvis efter en skön natts sömn, och ännu mer förhoppningsvis en billig peng jmf flyget!

Håller fortfarande detta vara en av de mest positiva händelser just för denna delen av Issan.

Baa

Tänk vilken tidsvinst om man skulle få in lite åt snabbtågshållet med hastigheter upp mot 200km/h.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Visst är det så. Järnväg är dock en av de dyraste investeringar i infrastruktur som finns. Det är därför viktigt att det verkligen ger effekt. Vår egen Bottnia-bana är exempel på en synnerligen tveksam satsning.

Men som jag sagt tidigare; jag har för lite kunskap om det geografiska området för att ha någon uppfattning.

Skall ta och läsa på för att få en bättre uppfattning.

Hej

Det som skiljer Bottnia bananan och järnväg till Nong Khai är väl inte minst antalet människor längs banan, och slutar den sedan i Kina så är ju antalet tänkbara passagerare enormt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det finns ett prospekt som ska göra snabbjärnväg hela vägen till Kina.

"[size=3]

Thailand och Kina är redan överens om tre tågprojekt. Dessa ska förbinda Nong Khai med Bangkok, Bangkok med Rayong och Bangkok med Padang Besar i Malaysia."

[/size]

[size=3]

Källa:

[/size]http://www.aftonbladet.se/resa/tag/article12702595.ab

Sen får man tro på detta eller inte.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej,

Det finns ett prospekt som ska göra snabbjärnväg hela vägen till Kina.

"

Thailand och Kina är redan överens om tre tågprojekt. Dessa ska förbinda Nong Khai med Bangkok, Bangkok med Rayong och Bangkok med Padang Besar i Malaysia."

[size=3]Källa: [/size]

http://www.aftonblad...icle12702595.ab

Sen får man tro på detta eller inte.

Rebnel

Hej

Mycket spännande, hoppas det blir verklighet.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt gods och passagerare som går att få bort från vägarna är positivt

Inte minst för miljön och säkerheten på vägarna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det som skiljer Bottnia bananan och järnväg till Nong Khai är väl inte minst antalet människor längs banan, och slutar den sedan i Kina så är ju antalet tänkbara passagerare enormt.

Mvh Isan Lover

Jo det är nog bra. Hur är det med spårvidden? Har verkligen Thailand och Kina samma spårvidd?

Det blir ju lite futtigt om man inte har det. Då måste man omlasta vid gränsen och ett fiasko står för dörren.

Någon som vet hur det är med detta?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har smalspår, 1000mm, Kina normalspår 1435mm. Denna typ krävs for den planerade snabblinjen i Thailand. Det är inte fråga om en utbyggnad till dubbelspår som några hävdat. Dubbelspår Bkk-Nong Khai finns redan. Vad som är tänkt är att bygga en ny järnväg, som går parallellt med den nuvarande från Nong Khai men till Laem Chabang utan att gå in i Bangkok. Denna järnväg ska då ha tre räls med två vidder, 1000 och 1435mm och ha eget signalsystem och egna stationer.

Ett annat problem är Lao. Den enda järnväg där är de 3km från Friendship Bridge till stationen. Man måste alltså bygga en ny järnväg från kinesiska gränsen till Vientiane. Lao är mycket bergigt och de dryga 42 milen behover 19 mil tunnlar plus ett antal broar. Bygget skulle startats i april 2011 och vara klart 2015 med hjälp av bla 50.000 kinesiska banarbetare. Foreställ er logistiken som krävs for att detta ska fungera. Bara att hålla igång 50.000 personer varje dag forutom materialtransporterna. Landet är som sagt bergigt och vägnätet begränsat. Nu kom man inte igång i april pga problem i det kinesiska bolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Thailand har smalspår, 1000mm, Kina normalspår 1435mm. Denna typ krävs for den planerade snabblinjen i Thailand. Det är inte fråga om en utbyggnad till dubbelspår som några hävdat. Dubbelspår Bkk-Nong Khai finns redan. Vad som är tänkt är att bygga en ny järnväg, som går parallellt med den nuvarande från Nong Khai men till Laem Chabang utan att gå in i Bangkok. Denna järnväg ska då ha tre räls med två vidder, 1000 och 1435mm och ha eget signalsystem och egna stationer.

Ett annat problem är Lao. Den enda järnväg där är de 3km från Friendship Bridge till stationen. Man måste alltså bygga en ny järnväg från kinesiska gränsen till Vientiane. Lao är mycket bergigt och de dryga 42 milen behover 19 mil tunnlar plus ett antal broar. Bygget skulle startats i april 2011 och vara klart 2015 med hjälp av bla 50.000 kinesiska banarbetare. Foreställ er logistiken som krävs for att detta ska fungera. Bara att hålla igång 50.000 personer varje dag forutom materialtransporterna. Landet är som sagt bergigt och vägnätet begränsat. Nu kom man inte igång i april pga problem i det kinesiska bolaget.

Hej

Om Thailand klarar sin del av bygget så är ju redan där mycket vunnit, och Kina är ju ett land med eknomiska muskler så om dom verkligen vill ha denna järnväg så är nog inte logistik eller antalet personer som behövs för bygget något problem, och ett spännande projekt är det onekligen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Undrar hur det är med detta?

Fick länken av en person här på MPR.

http://www.nationmultimedia.com/business/Sino-Thai-high-speed-rail-link-put-on-hold-for-now-30176665.html

Prime Minister Yingluck Shinawatra’s government for now has derailed a plan to construct high-speed railways linking Thailand to Asean countries and China, agreed in principle by the previous government

Marionetten har i sin visdom, enligt denna artikel, stoppat det projektet till förmån för det andra. Det ger väl mer pengar till familjen.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt. Shinawatra kommer ju från Chiang Mai så det passar dem bättre med snabbtåg dit. Skit samma vad som är bäst for landet. De har väl gjort bort sig totalt i Lao och Kina nu men vi får se vad som händer. Jag är säker på att Kina inte kommer att släppa detta utan vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...