Jump to content
IGNORERAD

Bara Thai och Internationella körkort godkända i Thailand enligt info från polisen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Intressant, jag förnyade mitt körkort hemma i Sverige nyligen och då la de till AM till mitt B-körkort. Innebär detta helt säkert att man kan köra mopparna i Thailand tillsammans med sitt internationella körkort? Vad räknas som "moppe"? Mopparna i Thailand är ju mycket snabbare än vad AM i Sverige skulle godkänna.

Det är förfarande 50 cc som gäller om du ska kalla det moped. Det är inte utseende som bestämmer

om det är moped eller motorcykel utan slagvolym på motor.

Så kallade mopeder i Thailand är regelrätta motorcyklar med motor volym på från 125 och mer cc.

Alltså lätta motorcyklar i svenska mått mätt. Det finns riktiga mopeder att köpa i Thailand på 50 cc.

Såg senast i ChiangMai på Air Port Plazza bredvid det runda akvariet på bottenvåning 23-33 tusen bath.

Men eftersom jag hade ingen intresse för det så kollade jag aldrig vad som gäller just moped. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    18

  • Tallviking

    8

  • Nypan

    8

  • Wangthong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kolla med någon som utfärdar internationellt KK vad de säjer.

Klart intressant för de som inte har MC-kort.

 

Turister utan erfarenhet av den Thailändska trafiken, skall inte köra bil eller motorcykel i Thailand oberoende av vad de har för körkort.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
Det är förfarande 50 cc som gäller om du ska kalla det moped. Det är inte utseende som bestämmer

om det är moped eller motorcykel utan slagvolym på motor.

Så kallade mopeder i Thailand är regelrätta motorcyklar med motor volym på från 125 och mer cc.

Alltså lätta motorcyklar i svenska mått mätt. Det finns riktiga mopeder att köpa i Thailand på 50 cc.

Såg senast i ChiangMai på Air Port Plazza bredvid det runda akvariet på bottenvåning 23-33 tusen bath.

Men eftersom jag hade ingen intresse för det så kollade jag aldrig vad som gäller just moped. 

 

Någon som har sett ifall det finns 50cc att hyra i Jomtien? En sådan skulle räcka för mig att åka ner på till Maitan från condon. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har sett ifall det finns 50cc att hyra i Jomtien? En sådan skulle räcka för mig att åka ner på till Maitan från condon. :)

Det vet jag inte för att de trakter besöker jag väldig sällan. Eller rättare sagt aldrig. Har varit där en gång.  Jag undviker turist ställe och håller mig på sidan.

Men Pattaya fantaster borde veta det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara å få Haffa å skriva ut en körsedel så kan dom inte ens ta 100thb! hehe

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Turister utan erfarenhet av den Thailändska trafiken, skall inte köra bil eller motorcykel i Thailand oberoende av vad de har för körkort.

 

Utan att köra så är det inte lätt att få erfarenhet, kallas moment 22.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att köra så är det inte lätt att få erfarenhet, kallas moment 22.

Turister ska inte ha erfarenhet, dom ska betaloa b500 THB till TucTucmaffian!

 

 

Allvarligt, tror man klarar sig utan eget fordon pa en semester, skillnad om man ska tillbringa langre tid och kanske inte just i turistvimlet, da kan man skaffa sig erfarenhet.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att köra så är det inte lätt att få erfarenhet, kallas moment 22.

 

Tyvärr så tar det längre tid att få erfarenhet än den normala turisten tillbringar i Thailand. Det finns ju folk som har varit här i åratal och fortfarande klagar på trafiken. Ja du vet, köra mot trafiken, köra ut till en större väg från en soi utan att se sig för, svänga av från en huvudled 2 meter innan betongavskiljaren mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju folk som har varit här i åratal och fortfarande klagar på trafiken.

 

Efter 13 år här, så är det min rättighet och ett av mina nöjen att klaga på trafiken.

 

Ibland skriker (skrev skriver först, hehe) jag åt de som kör på t.ex. fel sida av vägen, ibland skakar jag på huvudet och ibland skrattar jag.

Ett bra sätt för mig att få utlopp för mina känslor emellanåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 13 år här, så är det min rättighet och ett av mina nöjen att klaga på trafiken.

 

Ibland skriker (skrev skriver först, hehe) jag åt de som kör på t.ex. fel sida av vägen, ibland skakar jag på huvudet och ibland skrattar jag.

Ett bra sätt för mig att få utlopp för mina känslor emellanåt.

 

Har du hört talas om "road rage" i Thailand? Kan sluta illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 13 år här, så är det min rättighet och ett av mina nöjen att klaga på trafiken.

 

Ibland skriker (skrev skriver först, hehe) jag åt de som kör på t.ex. fel sida av vägen, ibland skakar jag på huvudet och ibland skrattar jag.

Ett bra sätt för mig att få utlopp för mina känslor emellanåt.

Ditto, i borjan holl jag mig till det som skulle forestalla trafikregler och tutade, blinkade e.t.c. at de som felade, problemet va att ingen fattade VAD JAG TUTADE OCH BLINKADE PA!

Lika bra att inratta sig i ledet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditto, i borjan holl jag mig till det som skulle forestalla trafikregler och tutade, blinkade e.t.c. at de som felade, problemet va att ingen fattade VAD JAG TUTADE OCH BLINKADE PA!

Lika bra att inratta sig i ledet!

 

Ja, att ändra på saker eller visa vad som är rätt eller fel går inte.

Men att gnälla, tycker jag ibland har sin charm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att ändra på saker eller visa vad som är rätt eller fel går inte.

Men att gnälla, tycker jag ibland har sin charm.

Och det ska du citera en valkand "gnallgubbe" med

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Turister utan erfarenhet av den Thailändska trafiken, skall inte köra bil eller motorcykel i Thailand oberoende av vad de har för körkort.

Hur ska man få erfarenhet då ??

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
Hur ska man få erfarenhet då ??

 

Ja, det har jag grubblat på hela dagen. hehehe... Moment 22 som sagt.

 

Nä, det får väl bli att man kör pickis som vanligt - tryggare men tråkigare.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har jag grubblat på hela dagen. hehehe... Moment 22 som sagt.

 

Nä, det får väl bli att man kör pickis som vanligt - tryggare men tråkigare.

 

Kan man inte köra, så är Thailand ett dumt ställe att börja på om man är van vid att sitta i passagerarsätet i Sverige.

 

Annars är det väl bara att köra.

Tuta lite här, gnälla lite där och köra allmänt varsamt i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fel.Jag var och bytte mina utgångna körkort i dag och fick nöjet att titta på en videofilm om hur man ska bete sig i trafiken i Thailand ( på thailändska) innan jag fick ut mina nya kort. Och man ska inte alls varken sig tuta eller skälla. Det fanns enligt filmen två alternativ. En "halvvai" med lite huvudbugning eller ett litet vinkande med handen strax ovanför axeln. Jag minns. För säkerhets skull upprepades sekvensen hur man ska bete sig minst 4-5 gånger.
 
Lite kul var det med de sekvenser i filmen som skulle visa upp felaktigt beteende i trafiken. Och det hade gått på ett nafs att hitta de scenerna i Bangkok. Men eftersom thailändare aldrig gör fel, eller i alla fall inte erkänner att de gör fel, så var de scenerna inspelade i ett land med högertrafik så att det klart framgick att det inte var fråga om thailändare som gjorde fel.
 
Ett litet tips. Thailändska körkort går ut på din födelsedag. Jag var ute och skulle byta dom dan innan men då var det strömavbrott så det fick vänta tills efter födelsedagsfirande och byttes alltså i dag. 2 dagar efter att jag fyllt år. Och då fick ut nya kort som gäller 5 år plus tiden fram till nästa födelsedag. Vilket alltså blev 6 år minus 2 dar. Det är tillåtet att byta ut gamla körkort upp till ett år efter de gått ut.
 
 
Ändrades av Poffa
Link to comment
Dela på andra sajter

Turister utan erfarenhet av den Thailändska trafiken, skall inte köra bil eller motorcykel i Thailand oberoende av vad de har för körkort.

 

 

Om man börjar med att gå och cykla i den thailändska trafiken så får du erfarenhet. En sådär 100 mil borde räcka. Överlever du det är du redo att övergå till att köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

. Det är tillåtet att byta ut gamla körkort upp till ett år efter de gått ut.
 
 

Är det tillåtet att köra på kortet tills man har bytt ut det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille

Vad gäller egentligen, jag har svensk körkort och ett utgånget internationellt körkort, gift med thai och bor här i Thailand, har workpermit och visa Business, vill självklart ha ett thaikörkort och köra lagligt, en del säger att man bara behöver visa upp sitt körkort och intyg från ambassaden och får då thaikörkort utan några prov, andra säger att man måste göra vissa tester som färgprov o bromsprov! ? Kanske är det olika beroende på var man bor, jag bor sedan några år i Bangkok, är även intresserad av att ha ett motorcyckelkörkort men jag har bara B-körkort, måste då jag köra upp? Tacksam för svar, ha en riktigt trevlig fredagskväll alla här :-)

Ändrades av bangkokkille
Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Finns det nån pattis räv här som vet om man kan köpa sig ett thaikörkort i Pattis ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det tillåtet att köra på kortet tills man har bytt ut det?

Nej för tusan, varför ska man i så fall byta ut det om man kan fortsätta köra omkring på det gamla ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...