Jump to content
IGNORERAD

Bara Thai och Internationella körkort godkända i Thailand enligt info från polisen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Ville dom inte ha ett dokument från IM mynd. ?? Det krävde dom av mig för 3 mån sedan, men som sagt Thai är Thai

Grattis till dina nya KK, roligt att dom utfärdar 2 st och inte som hemma alla på samma kort.

Jag äker hoj och har tecknat en särskild försäkring för motparten, om något skulle hända 1500 Tbh / år.

Mors.

Nja, alltså, har man husbok (gula boken) så är en av förändringarna den att då går man direkt till Transportministeriet och fixar KK, Har man INTE husbok så är det som förut, alltså först till Mig och därefter till TM, en jävla massa mer kopior på allting!

Baa, vitt slödder på vift (med nya KK)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    18

  • Tallviking

    8

  • Nypan

    8

  • Wangthong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Forden34

En fråga

Hur får man den gula husboken?

Printa ned allt som man behöver göra för att få den och vad som krävs

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga

Hur får man den gula husboken?

Printa ned allt som man behöver göra för att få den och vad som krävs

Kan man bara få gula husboken om man bygger hus? ???? ?????

Det bästa rådet är att kontakta amphur och få uppgifterna därifrån, eftersom det uppenbart skiljer från amphur till amphur,,,,,TiT

Du behöver inte bygga hus för att få gula boken "tambien bahn" men måste ha en fast adress

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge gäller det internationella körkortet? Lika länge som sitt vanliga? Står det i det att man oxå har A-kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast adress har jag i Thailand

Måste man vara skriven i Thailand åsså??

Inte om du har en fast adress, som är verifierad av bostadens ägare, att du bor där, sedan vill de flesta, kanske alla amphur, att pujaj bahn, byhövdingen, och någon till i byn även verifierar att du bor hos din tjej eller svärmor, var det nu är du nu brukar skruva sönder alla mopparna när du är i Thailand.

Är du här nere nu så ta tjejen med dej i morron in till amphur så kan hon få exakt info om hur du ska gå till väga.

Jag åkte upp till Konkaen tillsammans med frugan och gick in på imm med mitt pass, hennes pass, hennes blå husbok och äktenskapsbeviset, fick där en skriftlig garanti att jag faktiskt var jag, ( känndes skönt att få veta vem det är som brukar stå på andra sidan spegeln när jag rakar mej ) sedan ner till Chayjaphum amphur med kopior på rubbet och där fyllde jag i ett paper med namnen på mina föräldrar, som en ansvarig på amphur översatte till Thaitext därefter så skulle man hämta byhövdingen och någon från byn som också skulle skriva sin namnteckning på att jag bor här, men chefen amphur tyckte att skit samma det kan jag intyga, därpå så sattes alla dessa handlingar i en mapp och den gula boken skrevs ut mot en lagstadgad ersättning, kommer inte håg den exakta summan men det var några hundringar mot kvitto. Allt fixat på en och samma dag.

Detta var i Chayjaphum, troligen är det annorlunda där du bor, så innan du börjar jaga kopior så,,,,hör med din lokala amphur

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast adress har jag i Thailand

Måste man vara skriven i Thailand åsså??

Det här lämnade jag på Amphur i Januari 2012 för att få min husbok :

kopior av :

Pass

Visa (O-A multiple entries)

Vigselbevis översatt till Thailändska

Registrering av samma giftermål i Thailand

Frugans husbok och id-kort

Foto

svärmors husbok o id-kort

bychefens husbok o id-kort

+ bychefen o svärmor fick följa med på Amphur

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge gäller det internationella körkortet? Lika länge som sitt vanliga? Står det i det att man oxå har A-kort?

Det är en kopia av vad som står i dit riktiga körkort.

Det finns 1årigt och 3årigt.

I Thailand ska du ha det 1-åriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ville dom inte ha ett dokument från IM mynd. ?? Det krävde dom av mig för 3 mån sedan, men som sagt Thai är Thai

Grattis till dina nya KK, roligt att dom utfärdar 2 st och inte som hemma alla på samma kort.

Jag äker hoj och har tecknat en särskild försäkring för motparten, om något skulle hända 1500 Tbh / år.

Hej

Samma för mig ett dokument ifrån Immigration alternativt ett stämplat intyg ifrån hem Amphue, i övrigt exakt samma som för Baa.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Samma för mig ett dokument ifrån Immigration alternativt ett stämplat intyg ifrån hem Amphue, i övrigt exakt samma som för Baa.

Mvh Isan Lover

Har i o för sig redan svarat, men det är en ändring/förenkling som trätt i kraft för de som har husbok, då behövs inga intyganden från Mig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog mina körkort (bil o mc) för några dagar sedan. Jag knallade bara upp till Svenska ambassaden och fick två exemplar (ett för bil och ett för MC) av ett adressintyg och en engelsk översättning av mitt svenska körkort. Kostade iof dryga 1100 baht. Verkar vara ett smidigare sätt.. Sedan iväg till "trafikverket" och få de nya körkorten... Väldigt smidigt måste jag säga

Ändrades av Peter_BKK
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag hade skaffat mitt thaikörkort skrev jag ner en längre sköna i ämnet.

Här kommer en nerbantad version.

----------

Körkortet

Jag fick fram en lista på 5 saker man behöver.

1.

Ett dokument från Immigration Office, som jag inte har en aning om vad det är bra för. Det innehåller information, på thai, hämtat från ett dokument som finns fastnitat i passet och som är baserat på info från den ”blå boken”. Den ”blå boken” berättar att ”jag” äger huset på adressen som står där. Hängde du med så här långt?

Bra, då är du en. Jag blev avhängd för 2 veckor sedan.

Stort fint dokument med foto och stämplar, är det.

2.

Kopior på passet. – Förstasidan. – Ettårsvisat. - ”Förstavisat”.

3.

Kopior på Svenska körkortet och ev. Int. Körkort (men det hade ju gått ut).

4.

Intyg från läkare.

Jag frågade min ”Warandoktor” om han kunde fixa det. Jodå. Tog en blankett och skrev lite, pekade på en röd ficklampa och frågade vad det var för färg. Sedan gjorde han liknande tester för blått, grönt och gult. Jag befanns vara OK för körkort!

Fast, det är klart, han har ju följt mitt allmäntillstånd varje månad i 1-2 års tid, så det var väl ok?

5.

2 foton. Jag gick till Kodakbutiken och fick en hel drös för 24 spänn.

Jag bad Ma följa med mig till ”Transportation Office” i Cha-AM.

Jag visade min mapp med alla saker och körkort och pass i original.

Sedan visade det sig att mitt svenska körkort gällde till 2013 för bil men 2003 för motorcykel. Betyder att jag farit runt körkortslös hela tiden!.

Att får thaikörkort för bil var lätt som en plätt. Lite Bath, kanske 20 SEK.

Att skaffa thaikörkort för motorscykel var lite mera komplicerat, då jag inte hade någon svensk motsvarighet.

Det blev till ”uppkörning” !

Teoriprov. Godkänd efter 2 försök.

Sedan skulle det bli praktisk uppkörning. Det gick också bra.

Vi var hemma 16.15 och jag var skittrött. Helt slut.

Men jag hade två nya körkort med mig.

Dom gäller bara ett år. Sedan ska jag åka tillbaka och förnya dom. Med alla papper igen. Men då får jag dom på 5 år om jag inte varit ur landet i mer än 3 månader !?!?!!

Jaa, jag säger då det.

Men vi har i alla fall tur med vädret.

Varje dag!

------

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är då säker

Det lika många rätta svar som det finns avdelningar i Thailand som ger ut körkort :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är då säker

Det lika många rätta svar som det finns avdelningar i Thailand som ger ut körkort :crazy:

Helt klart Kenneth.

Jag har alltid hävdat: att om du behöver ett beslut, åk till den som ska fatta beslutet, först. Och fråga.

:wai:

Ändrades av Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

3 Månader finns väl åsså som jag fattat det

Forden !!! Du har alldeles rätt. Läs detta från Motormännen.

Thailand

Enbart svenskt körkort räcker inte. Komplettera med ettårigt internationellt körkort IKK, annars riskerar du böter. Treåriga IKK godkänns inte. För längre vistelser än tre månader krävs thailändskt körkort.

Thailand kräver körkort för alla motorfordon, även mopeder. För moped fordras AM eller annan A-behörighet.

B-behörighet brukar accepteras, i alla fall för turister. Äldre förarbevis för EU-moped kan fungera om det är översatt till engelska. Mopeduthyrarna vill sällan titta på körkortet, det är polisen som då och då gör kontroller.

Hjälm är obligatorisk när du kör moped. Mopeder som hyrs ut på turistorter saknar ofta försäkring. Försök hitta en uthyrare som erbjuder åtminstone trafikförsäkring. Mopedolyckor är mycket vanliga.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Udon har de också blivit hårdare, har fått två böter på denna resa.

En bot på att mitt svenska körkort bara är på personbil och jag inte får köra "moppe" på det i Thailand - 200 baht.

En andra bot på att det inte är internationellt körkort utan bara vanligt svenskt - 200 baht.

Flera andra gånger har de bara tittat på mitt svenska körkort och släppt förbi mig utan problem.

Problemet är INTE Polisen !! Problemet är försäkringsbolagen, dom kan reglerna men inte polisen så ofta. Så tänk på att du har stora problem att få ersättning både för dig själv, och motparten om du har bara IKK. så då om du har detta så gäller det BARA 3 mån och inget annat. Se annat inlägg i denna tråd.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det en Farang inblandad, och framförallt om han har försäkring så blir han ibland automatiskt vållande. Många Thai säger, kan du så kör bara vidare, det blir inget straff för smitning. Säg bara att du var i chock, om dom hittar dig senare.

Jag har vid ett flertal tillfällen sett (smitningsolyckor) i Bangkok.

Speciellt en olycka vid korsningen sukhumvit soi 29 och soi 22 En polis i korsningen + en polis med en motorcykel.

Det va en som körde ihjäl en äldre dam där men givetvis så smet han, men han kom inte längre än c:a 50 meter i rusningstrafiken.

Undrar vad han gör nu?

Senare såg jag en annan smitning det var i början på sukhumvit ungefär vid Thermae ungefär

Det låg två BMV shoppar där en på varje sidan gatan, så en av dom anställda skulle ta en BMV över gatan till nästa sida gatan.

Det gick åt helvete. en driver som som sprang fort som fan

undrar va han gör nu

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak är då säker

Det lika många rätta svar som det finns avdelningar i Thailand som ger ut körkort :crazy:

Nu tror jag faktiskt du underdriver!

Om varje avdelning bara hade en tjänsteman skulle jag hålla med dig. Men eftersom det är vanligt att avdelningarna som ger ut körkort i Thailand har fler än en anställd. Så vill jag påstå att det finns fler rätta svar än det finns avdelningar i Thailand som ger ut körkort :crazy: :crazy: :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Här nedan finns varet på min fråga ang IKK i Thailand.

Björn Nordlund på Motormännen har delgivit mig nedanstående text.

Håll till godo alla ni som kör i Thailand.

Hej igen

Den här texten är den text som vi har från Thailändska myndigheter:

Licence for new residents

After a stay of more than 3 months in Thailand, it is strongly recommended to apply for a Thai driving licence, even though international driving permits are legally accepted for up to one year. Several insurance companies have, for example, a fine print stating that the driver should hold a valid Thai driving licence to be fully covered.

To obtain a temporary Thai driving licence, holders of valid foreign driving licences must present:

- a valid passport with valid non-immigrant visa;

- signed copies of the passport's first page, the page with the current non-immigrant visa, the page with the last entry stamp and the TM-card;

- a certified letter of address from the applicant's embassy, or from the Immigration Bureau (document can not be older than 30 days), the letter from the embassy being the fastest option;

- a doctor's certificate stating that the applicant is in good health, both physically and mentally (standard forms are available from most clinics and should not be more than 30 days old);

- 2 photos, 1 x 1 inch and not older than 6 months;

- valid international driving permit plus signed photocopy or translated regular driving licence from the applicant's home country, certified by Embassy or consulate. (if available).

Period of validity of national driving licence

The temporary licence is valid for one year. After that, the definitive driving permit must be renewed every 5 years.

Model for national driving licence

The Thai temporary driving licence, valid one year, is blue; the definitive driving licence is green.

Model for international driving permit

International driving permits issued in Thailand conform to the model in the 1949 Convention.

Med Vänlig Hälsning / Kind Regards

Björn Nordlund

M Service

Club Correspondent

Customs & Int´l Documents

NPM – National Program Manager Show your Card!© Sweden

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Som medlem stöder du vårt arbete för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Många medlemsförmåner, rabatter och erbjudanden. Kostnadsfri personlig rådgivning om biljuridik, bilteknik och bilresor. Läs mer på www.motormannen.se

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

hundra battare fin dam löser det mesta drive on

Nu är du nog ute och cyklar, det är inte polisen som är haken, där räcker det med battingar utan försäkringsbolagen, dom skiter totalt i såväl fin dam som hundrabattare, skall nog till ett helt gäng tusenbattare, om du överlevt smällen, annars fär dina anhöriga lösa ut dig!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
swedenfarang

Forden !!! Du har alldeles rätt. Läs detta från Motormännen.

Thailand

Enbart svenskt körkort räcker inte. Komplettera med ettårigt internationellt körkort IKK, annars riskerar du böter. Treåriga IKK godkänns inte. För längre vistelser än tre månader krävs thailändskt körkort.

Thailand kräver körkort för alla motorfordon, även mopeder. För moped fordras AM eller annan A-behörighet.

B-behörighet brukar accepteras, i alla fall för turister. Äldre förarbevis för EU-moped kan fungera om det är översatt till engelska. Mopeduthyrarna vill sällan titta på körkortet, det är polisen som då och då gör kontroller.

Hjälm är obligatorisk när du kör moped. Mopeder som hyrs ut på turistorter saknar ofta försäkring. Försök hitta en uthyrare som erbjuder åtminstone trafikförsäkring. Mopedolyckor är mycket vanliga.

 

 

Intressant, jag förnyade mitt körkort hemma i Sverige nyligen och då la de till AM till mitt B-körkort. Innebär detta helt säkert att man kan köra mopparna i Thailand tillsammans med sitt internationella körkort? Vad räknas som "moppe"? Mopparna i Thailand är ju mycket snabbare än vad AM i Sverige skulle godkänna.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai
Intressant, jag förnyade mitt körkort hemma i Sverige nyligen och då la de till AM till mitt B-körkort. Innebär detta helt säkert att man kan köra mopparna i Thailand tillsammans med sitt internationella körkort? Vad räknas som "moppe"? Mopparna i Thailand är ju mycket snabbare än vad AM i Sverige skulle godkänna.

 

Kolla med någon som utfärdar internationellt KK vad de säjer.

Klart intressant för de som inte har MC-kort.

Ändrades av BpaijingKatai
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...