Jump to content
IGNORERAD

Bara Thai och Internationella körkort godkända i Thailand enligt info från polisen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Finns det en Farang inblandad, och framförallt om han har försäkring så blir han ibland automatiskt vållande. Många Thai säger, kan du så kör bara vidare, det blir inget straff för smitning. Säg bara att du var i chock, om dom hittar dig senare.

Menar du att man kan bli automatiskt vållande om man har svenskt försäkringsbolag?

 

Har varit med om 3 olyckor varav en smet, har thailändskt försäkringsbolag.

Händer det en olycka, ring omedelbart ditt försäkringsbolag. De skickar direkt en representant för dig (sig själva eftersom de naturligtvis helst slipper betala) iaf om du har thailändskt bolag.

Hur det funkar utanför Bkk vet jag inte men beror antagligen på hur långt det är till närmsta representant.

 

Flytta INTE på ditt fordon förrän polisen säger åt dig att göra det. Kan vara svårt att motstå om man skapar långa jobbiga köer men Thai vet oftast om detta och förstår så gör det inte.

 

Att någon smiter beror troligen på att de är oförsäkrade och inte vill/kan betala, ingen aning om hur ev. straff påverkas.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    18

  • Tallviking

    8

  • Nypan

    8

  • Wangthong

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nej för tusan, varför ska man i så fall byta ut det om man kan fortsätta köra omkring på det gamla ?

 

Fritz..

Ett helt logiskt svar i alla andra länder i världen.

Fast jag var inte säker på att det fungerade så, även med thailogik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fel.Jag var och bytte mina utgångna körkort i dag och fick nöjet att titta på en videofilm om hur man ska bete sig i trafiken i Thailand ( på thailändska) innan jag fick ut mina nya kort. Och man ska inte alls varken sig tuta eller skälla. Det fanns enligt filmen två alternativ. En "halvvai" med lite huvudbugning eller ett litet vinkande med handen strax ovanför axeln. Jag minns. För säkerhets skull upprepades sekvensen hur man ska bete sig minst 4-5 gånger.

Lite kul var det med de sekvenser i filmen som skulle visa upp felaktigt beteende i trafiken. Och det hade gått på ett nafs att hitta de scenerna i Bangkok. Men eftersom thailändare aldrig gör fel, eller i alla fall inte erkänner att de gör fel, så var de scenerna inspelade i ett land med högertrafik så att det klart framgick att det inte var fråga om thailändare som gjorde fel.

Ett litet tips. Thailändska körkort går ut på din födelsedag. Jag var ute och skulle byta dom dan innan men då var det strömavbrott så det fick vänta tills efter födelsedagsfirande och byttes alltså i dag. 2 dagar efter att jag fyllt år. Och då fick ut nya kort som gäller 5 år plus tiden fram till nästa födelsedag. Vilket alltså blev 6 år minus 2 dar. Det är tillåtet att byta ut gamla körkort upp till ett år efter de gått ut.

När jag fick titta på filmen var det en arg thailändare som körde som en blådåre och orsakade en olycka där hans son var skadad. Dock minns jag inte vilken sida dom körde på?

Samma film?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller egentligen, jag har svensk körkort och ett utgånget internationellt körkort, gift med thai och bor här i Thailand, har workpermit och visa Business, vill självklart ha ett thaikörkort och köra lagligt, en del säger att man bara behöver visa upp sitt körkort och intyg från ambassaden och får då thaikörkort utan några prov, andra säger att man måste göra vissa tester som färgprov o bromsprov! ? Kanske är det olika beroende på var man bor, jag bor sedan några år i Bangkok, är även intresserad av att ha ett motorcyckelkörkort men jag har bara B-körkort, måste då jag köra upp? Tacksam för svar, ha en riktigt trevlig fredagskväll alla här :-)

 

Enligt DLT gäller följande:

 

TEMPORARY (ONE YEAR) DRIVING LICENSE

IN CASE OF FOREIGNER

TEMPORARY (ONE YEAR) DRIVING LICENSE

HAVE TO PREPARE THE DOCUMENTS AS FOLLOW

1. PASSPORT WITH VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY)

2. ORIGINAL PRESENT RESIDENT ADDRESS IN Thailand CERTIFY FROM EMBASSY / IMMIGRATION BUREAU (VALID FOR 1 YEAR) OR WORK PERMIT WITH ORIGINAL AND PHOTO COPY

3. ORIGINAL MEDICAL CERTIFICATE (5 DISEASES FORM) FROM CLINIC OR HOSPITAL (VALID FOR 1 MONTH)

4. ORIGINAL AND PHOTO COPY OF INVALID INTERNATIONAL DRIVING LICENCE (1949 OR 1968 CONVENTION) OR LOCAL DRIVING LICENCE (TRANSLATE IN TO ENGLISH OR THAI LANGUAGE AND CERTIFY BY EMBASSY IF IT IS N'T IN ENGLISH LANGUAGE)

 

PROCEDURE

1) CHECK THE DOCUMENTS

2) PRINT THE APPLICATION FORM

3) - IF YOU ARE QUALIFIED IN NO.4 -> TAKE ONLY A PHYSICAL TEST

    - IF YOU ARE DISQUALIFIED IN NO.4 - FULL STEP FOLLOWING

 

  • TAKE A TRAINING 4 HOURS
  • TAKE A PHYSICAL TEST
  • TAKE A THEORY TEST
  • TAKE A PRACTICAL TEST

 

4) PAY THE FEE / TAKE A PHOTO AND PRINT DRIVING LICENCE

    (FEE 105 BAHT AND PLASTIC SMART CARD 100 BAHT)

 

 

Länk:

 

http://www.dlt.go.th/th/index.php?option=com_content&view=article&id=3470:in-case-of-foreigner&catid=131:2011-09-08-02-09-23&Itemid=88

 

Lennart

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån pattis räv här som vet om man kan köpa sig ett thaikörkort i Pattis ?

Vad jag förstått så åker inte du vanligtvis till pattis? Varför pattis? Är förmodligen enklare att fixa i isaan?

Allra helst om du har non immigrant.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan

Vad jag förstått så åker inte du vanligtvis till pattis? Varför pattis? Är förmodligen enklare att fixa i isaan?

Allra helst om du har non immigrant.

Jo där uppe är det tydligen inga problem,nu blir det nog så att jag ska till Pattis i 2v och kolla in lite saker så jag hinner inte upp till tjejens stad/by så där av frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat förstå att det inte bara är droger som är orsaken till alla trafikolyckor i Thailand. När jag tog mitt thailändska körkort så var det en reaktionstest som man var tvungen klara för att få godkänt. Man skulle trycka på en "bromspedal" inom en viss tid när en grön lampa slog över till rött. Thailändaren före mig missade åtskilliga ggr men fick hålla på tills han lyckades och då blev han godkänd.

Det kändes som om han skulle fått hålla på hur länge som helst tills han till slut lyckades chansa in att bromsa inom tidsmarginalen.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån pattis räv här som vet om man kan köpa sig ett thaikörkort i Pattis ?

Nix pix är svaret. Anledningen är helt enkelt att det inte finns någon myndighet i Pattis som utfärdar körkort.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix pix är svaret. Anledningen är helt enkelt att det inte finns någon myndighet i Pattis som utfärdar körkort.

 

Fritz..

 

Clion skrev att han hämtade ut ett körkort i Pattis via nån körskola nära BigC

 

Edit: J666 skrev också om körkort han tog i Pattis

Ändrades av Khemmarat

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Rensat ut lite tjafs. Håll god ton annars låser vi igen.

Ändrades av swedenfarang

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller egentligen, jag har svensk körkort och ett utgånget internationellt körkort, gift med thai och bor här i Thailand, har workpermit och visa Business, vill självklart ha ett thaikörkort och köra lagligt, en del säger att man bara behöver visa upp sitt körkort och intyg från ambassaden och får då thaikörkort utan några prov, andra säger att man måste göra vissa tester som färgprov o bromsprov! ? Kanske är det olika beroende på var man bor, jag bor sedan några år i Bangkok, är även intresserad av att ha ett motorcyckelkörkort men jag har bara B-körkort, måste då jag köra upp? Tacksam för svar, ha en riktigt trevlig fredagskväll alla här :-)

Har du bara B och vill ha för motorcykel måste du göra prov uppkörning och teoriprov på dator. Men är du bara normalbegåvad och kan läsa och förstå engelska så fixar du det ganska enkelt.

 

För bil får du utan prov om du kan visa upp Internationellt eller intyg från ambassaden. Färgtest, reaktionstest, djupseende måste du göra oavsett

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest bangkokkille
Har du bara B och vill ha för motorcykel måste du göra prov uppkörning och teoriprov på dator. Men är du bara normalbegåvad och kan läsa och förstå engelska så fixar du det ganska enkelt.

 

För bil får du utan prov om du kan visa upp Internationellt eller intyg från ambassaden. Färgtest, reaktionstest, djupseende måste du göra oavsett

Då var det som jag misstänkte, tackar så mkt för info, ska nog fixa ett körkort nästa vecka. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Clion skrev att han hämtade ut ett körkort i Pattis via nån körskola nära BigC

 

Edit: J666 skrev också om körkort han tog i Pattis

Då finns det folk som vet mer än mig. Informationen som jag fått säger att Banglamung är det närmaste stället från Pattaya om man ska skaffa sig ett thaikörkort.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då finns det folk som vet mer än mig. Informationen som jag fått säger att Banglamung är det närmaste stället från Pattaya om man ska skaffa sig ett thaikörkort.

 

Fritz..

Dom tror att det är Pattaya eftersom Banglamung ligger så nära

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fel.Jag var och bytte mina utgångna körkort i dag och fick nöjet att titta på en videofilm om hur man ska bete sig i trafiken i Thailand ( på thailändska) innan jag fick ut mina nya kort. Och man ska inte alls varken sig tuta eller skälla. Det fanns enligt filmen två alternativ. En "halvvai" med lite huvudbugning eller ett litet vinkande med handen strax ovanför axeln. Jag minns. För säkerhets skull upprepades sekvensen hur man ska bete sig minst 4-5 gånger.
 
Lite kul var det med de sekvenser i filmen som skulle visa upp felaktigt beteende i trafiken. Och det hade gått på ett nafs att hitta de scenerna i Bangkok. Men eftersom thailändare aldrig gör fel, eller i alla fall inte erkänner att de gör fel, så var de scenerna inspelade i ett land med högertrafik så att det klart framgick att det inte var fråga om thailändare som gjorde fel.
 
Ett litet tips. Thailändska körkort går ut på din födelsedag. Jag var ute och skulle byta dom dan innan men då var det strömavbrott så det fick vänta tills efter födelsedagsfirande och byttes alltså i dag. 2 dagar efter att jag fyllt år. Och då fick ut nya kort som gäller 5 år plus tiden fram till nästa födelsedag. Vilket alltså blev 6 år minus 2 dar. Det är tillåtet att byta ut gamla körkort upp till ett år efter de gått ut.
 
 

 

Jag kollade idag giltighetstiden på mina thaikörkort för bil och Mc.

 

Så här står det på korten:

 

Issu Date  7 July 2005     Expire Date   22 September 2016

 

Det blir alltså en giltighetstid på drygt 11 år.

 

De är generösa i Banglamung. :14:

 

Undrar vad som händer vid en kontroll eller när jag skall förnya 2016.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade idag giltighetstiden på mina thaikörkort för bil och Mc.

 

Så här står det på korten:

 

Issu Date  7 July 2005     Expire Date   22 September 2016

 

Det blir alltså en giltighetstid på drygt 11 år.

 

De är generösa i Banglamung. :14:

 

Undrar vad som händer vid en kontroll eller när jag skall förnya 2016.

 

Jag tror att det är så enkelt som att ditt första körkort i Thailand utfärdades 2005. Och nu är du inne på ditt tredje 1+5+5 år = 11 år + bonus till födelsedag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är så enkelt som att ditt första körkort i Thailand utfärdades 2005. Och nu är du inne på ditt tredje 1+5+5 år = 11 år + bonus till födelsedag.

 

Ja så måste det klart vara, annars hade det ju varit så dags att kolla expire date nu.

Kom inte ihåg att jag har fått 5-års 2 ggr.

 

Alzheimer hälsade på. :bag:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aven i Udon kan man fixa KK via korskolan, kurs inkl.. KK 3500THB, da tar dom fotot inne i stan (AEK Udonhuset) och vips kommer det nya ut i handen efter 5 minuter!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade lite svårt att läsa den föregående skylten,jag skall byta till 5-årigt snart,vad behöver jag ha med mig.Kanske står här i tråden,orkar inte scrolla,dock. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade bara gamla KK och lakarintygen 2 st ett for bil o ett for MC

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

micke isaan
Hade lite svårt att läsa den föregående skylten,jag skall byta till 5-årigt snart,vad behöver jag ha med mig.Kanske står här i tråden,orkar inte scrolla,dock. 

Orkar du inte ens scrolla hur ska du ens orka ta dig dit ?   :) Du har suttit på röven för länge i lastbilen vid åke ståhl :) 

Ändrades av micke isaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade lite svårt att läsa den föregående skylten,jag skall byta till 5-årigt snart,vad behöver jag ha med mig.Kanske står här i tråden,orkar inte scrolla,dock. 

 

Kolla i den här länken. 

 

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/thai%20license%20Checklist.pdf

 

I mitt fall var det mesta likadant även uppe hos oss. Dock bara ett foto till adressintyget, men 500 baht i avgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

När jag bytte ut mina femåriga.dom gamla körkorten,läkarintyg,husboken plus krav på rätt visa/uppehållstillstånd,inga foton.

Dom tog kort och fixade nytt körkort på en kvart.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar du inte ens scrolla hur ska du ens orka ta dig dit ?   :) Du har suttit på röven för länge i lastbilen vid åke ståhl :)

jasså det var du,misstänkte väl det :y6:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...