Jump to content
IGNORERAD

10 260 "röda byar" nu i Thailand, målet är 30 000.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

andersbangkok

Hej

Det jag menar är att en specifik individ i ett parti kan sätta sig själv i en omöjlig situation genom sina handlingar, uttalanden eller samarbete med odemokratiska krafter som PAD, men det innebär ju inte med automatik att hela partiet och dess medlemmar hamnar i samma situation, och själv tycker jag att man kan se tecken på att Abhisit har insett detta själv och har tagit några steg åt rätt håll på senare tid som nu senast när han gick ut och deklarerade att Demokraterna måste satsa på att vinna valen och inte återigen på att få makten via militärern, och väljer man ånyo att ta makten via militären så får dom välja en ny ledare för då hoppar han av som ledare för demokraterna, så han verkar ju ha lärt sig något av tidigare misstag och såna uttalanden kommer helt rätt i tiden och leder förhoppningsvis till avspänning runt honom som person och på sikt till att han åter kan röra sig fritt i samhället utan att riskera sitt liv.

Mvh Isan Lover

Ja och med samma argumentation så har Thaksin än inte kvalificerat för att vara demokrat (och jag tror inte att han någonsin kommer göra det)

Nu var diskussinen inte om Abhisit eller Thaksin. Det jag har påstått är att jag ser en stor risk i att de röda lägren kommer hindra demokratisk utveckling.

Det du beskriver är din uppfattning om en selektionsprocess som du vill styra. Det är odemokratiskt och därför enligt mig helt förkastligt.

Att du inte ser det odemokratiska i ditt eget resonemnag, det är förväntat men obegripligt enligt mig.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    17

  • andersbangkok

    16

  • Tallviking

    5

  • MaiChai

    5

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Ja och med samma argumentation så har Thaksin än inte kvalificerat för att vara demokrat (och jag tror inte att han någonsin kommer göra det)

Nu var diskussinen inte om Abhisit eller Thaksin. Det jag har påstått är att jag ser en stor risk i att de röda lägren kommer hindra demokratisk utveckling.

Det du beskriver är din uppfattning om en selektionsprocess som du vill styra. Det är odemokratiskt och därför enligt mig helt förkastligt.

Att du inte ser det odemokratiska i ditt eget resonemnag, det är förväntat men obegripligt enligt mig.

Hej

Jag tror att vanliga lokala politiker ifrån samtliga partier kan röra sig fritt och hålla sina tal i Isaan,s byar och städer, den enda skillnaden är väl att dom lockar olika mycket folk.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här på Fredags kvällen är det inte någon som sitter på sin kammare o googlar, som kan berätta om de Gula byarna. Skulle vara intressant att veta upp lägget på en gul by.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Så här på Fredags kvällen är det inte någon som sitter på sin kammare o googlar, som kan berätta om de Gula byarna. Skulle vara intressant att veta upp lägget på en gul by.

Här i Sverige är det ju mitt på dagen nu, men framåt kvällen är jag säker på att No Buss googlar fram nåt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Sverige är det ju mitt på dagen nu, men framåt kvällen är jag säker på att No Buss googlar fram nåt :)

Jajamen. Det är på G. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här på Fredags kvällen är det inte någon som sitter på sin kammare o googlar, som kan berätta om de Gula byarna. Skulle vara intressant att veta upp lägget på en gul by.

Varför skulle någon vilja ha en by med bara en politisk inriktning ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Varför skulle någon vilja ha en by med bara en politisk inriktning ?

Det är väl bra om hela byar är hjärntvättade och röstar på "rätt" parti ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra om hela byar är hjärntvättade och röstar på "rätt" parti :wink:

"Demokrati" när den är som bäst ! :crazy:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Antalet gula byar i Thailand borde i alla fall gå att få fram.

Eftersom som man per definition är gul om man inte är röd, så borde det inte vara så svårt att räkna ut.

Det är bara att ta totalt antal byar i Thailand minus 10.260, så har ni svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Det är väl bra om hela byar är hjärntvättade och röstar på "rätt" parti ;)

Kör en Clirre och citerar mig själv :)

Kom på en rolig episod från när jag var i tonåren. Farsan (trogen sosse) stod ute och högg ved 1:a Maj och en gammal arbetskamrat till honom (råsosse) kom förbi och skällde ut honom efter noter för att han stod och utförde "arbete" på denna heliga dag :rolleyes: Så det är inte bara Thailand som har "röda" byar :rotfl: Som tur är har hjärntvätten börjat släppa här hemma i Sverige, men den finns tyvärr kvar i allt för stor utsträckning..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra om hela byar är hjärntvättade och röstar på "rätt" parti :wink:

Framför allt så kommer det ju att bespara landet en massa pengar eftersom det framöver kommer att räcka med att en person lägger hela byns röst i valen.

Dessutom så blir det lättare att räkna rösterna och därmed blir också valresultatet mer tillförlitligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Framför allt så kommer det ju att bespara landet en massa pengar eftersom det framöver kommer att räcka med att en person lägger hela byns röst i valen.

Dessutom så blir det lättare att räkna rösterna och därmed blir också valresultatet mer tillförlitligt.

Hej

Man får nog skilja på att byar organiserar sig och folks rätt att rösta hur dom vill på valdagen, det är två helt skilda saker och jag tycker båda är viktiga och bra.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man får nog skilja på att byar organiserar sig och folks rätt att rösta hur dom vill på valdagen, det är två helt skilda saker och jag tycker båda är viktiga och bra.

Mvh isan Lover

Anser du inte det är bättre om var och en får rösta på vad dom vill och byn i sig är opolitisk ?

Eller vad händer i de röda byarna om "de gula" vinner valet t.ex ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Jag tror att vanliga lokala politiker ifrån samtliga partier kan röra sig fritt och hålla sina tal i Isaan,s byar och städer, den enda skillnaden är väl att dom lockar olika mycket folk.

Mvh Isan Lover

Vi kommer nog inte längre i denna diskussion. Vi har helt enkelt olika uppfattning om demokrati.

Hur kan man demokratiskt prata om "vanliga lokala politiker." vad är det för snack? Betyder det att ovanliga (oklart vem som skall bestämma vad som är vanligt och vad som är ovanligt) nationella politiker inte kan röra sig i dessa röda läger?

Vi har ju facit på hur det gick inför förra valet. Ihjälslagna och trakasserade...det kallar du demokrati.

Där tycker vi olika.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

När man åker runt i Thailand ser man en massa bilder efter vägarna på de lokala politiker som ställer upp i lokala val.

Alla "vanliga lokala politiker" jag ser på dessa bilder är nästan alltid klädda i uniform med gradbeteckningar på axlarna.

Vad betyder detta, är den vanlige lokala politikern är militär?, eller är uniformen och gradbeteckningarna Frälsningsarmen?

Någon som kan förklara?

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När man åker runt i Thailand ser man en massa bilder efter vägarna på de lokala politiker som ställer upp i lokala val.

Alla "vanliga lokala politiker" jag ser på dessa bilder är nästan alltid klädda i uniform med gradbeteckningar på axlarna.

Vad betyder detta, är den vanlige lokala politikern är militär?, eller är uniformen och gradbeteckningarna Frälsningsarmen?

Någon som kan förklara?

Leif

Alla offentliga "tjänstemän" bär mer eller mindre uniform

Det är en tradition som spåras tillbaka till Kung Rama V.

1873 ändrade han reglerna att alla som var i hans närhet skulle gå ner på knä till att alla skulle ha "vit knäppt kavaj (white colar jacket) med minst 5 knappar"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skolan och sjukhusen använder också uniformer, har även sett folk på banken med uniform

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

När man åker runt i Thailand ser man en massa bilder efter vägarna på de lokala politiker som ställer upp i lokala val.

Alla "vanliga lokala politiker" jag ser på dessa bilder är nästan alltid klädda i uniform med gradbeteckningar på axlarna.

Vad betyder detta, är den vanlige lokala politikern är militär?, eller är uniformen och gradbeteckningarna Frälsningsarmen?

Någon som kan förklara?

Leif

Ja fy fan för uniformer i politiska sammanhang!

Enligt min far, (som är en mycket klok man)

Säger han, att folk som gör offentliga politiska uttalanden i uniform.

Dom hör hemma i en nergrävd grop.

Det håller jag med om. Och det har jag fått lärt mig sen barnsben.

mvh

Ändrades av dandic
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Anser du inte det är bättre om var och en får rösta på vad dom vill och byn i sig är opolitisk ?

Eller vad händer i de röda byarna om "de gula" vinner valet t.ex ?

Hej

Att fattiga människor organiserar sig för demokrati, mot militärkupper är naturligtvis bra, ökat poltiskt medvetande och gemensamma mål kommer med stor sannolikhet att göra att deras inflytande i Bangkok ökar liksom möjligheterna till förbättringar på bynivå, och dessutom behövs det som en motvikt till Ammart som ju har både PAD, generalerna och dom kungliga rådgivarnas stöd.

Vad som händer om gula vinner valet är ju en hypotetisk fråga för det finns inget som tyder på att detta skulle vara möjligt inom överskådlig tid, klyftorna i landet och orättvisorna är helt enkelt för stora, men skulle det omöjliga inträffa så är det väl bara att bita ihop och satsa på nästa val för så länge folk får välja sina regeringar och partierna får ställa upp utan militära påtryckningar eller domstols fiffel så måste man ju naturligtvis acceptera valresultaten.

Att det lönar sig och är viktigt att rösta har vi ju sett flera exempel på bara inom dom närmaste dagarna där beslut om projektering av en industripark i Khon Kaen har tagits, man har beslutat om tidigareläggning av den nya järnvägen till Nong Khai och inte minst så är man som bäst ifärd med att just nu återinföra en civil konstitution efter den demokratiska våldtäkten på landet av militären vid den senaste kuppen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att fattiga människor organiserar sig för demokrati, mot militärkupper är naturligtvis bra, ökat poltiskt medvetande och gemensamma mål kommer med stor sannolikhet att göra att deras inflytande i Bangkok ökar liksom möjligheterna till förbättringar på bynivå, och dessutom behövs det som en motvikt till Ammart som ju har både PAD, generalerna och dom kungliga rådgivarnas stöd.

Vad som händer om gula vinner valet är ju en hypotetisk fråga för det finns inget som tyder på att detta skulle vara möjligt inom överskådlig tid, klyftorna i landet och orättvisorna är helt enkelt för stora, men skulle det omöjliga inträffa så är det väl bara att bita ihop och satsa på nästa val för så länge folk får välja sina regeringar och partierna får ställa upp utan militära påtryckningar eller domstols fiffel så måste man ju naturligtvis acceptera valresultaten.

Att det lönar sig och är viktigt att rösta har vi ju sett flera exempel på bara inom dom närmaste dagarna där beslut om projektering av en industripark i Khon Kaen har tagits, man har beslutat om tidigareläggning av den nya järnvägen till Nong Khai och inte minst så är man som bäst ifärd med att just nu återinföra en civil konstitution efter den demokratiska våldtäkten på landet av militären vid den senaste kuppen.

Mvh Isan Lover

du glömde det viktigaste.. samt höjt sjukvårdskostnaderna för de fattigaste

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

du glömde det viktigaste.. samt höjt sjukvårdskostnaderna för de fattigaste

...och infört ökad censur samt aktivt försvarar LM

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

o fan är det så enkelt o fixa jobb till arbetlösa.

bygg industriparker i hela sverige så har vi fina o bra varaktiga jobb.

helt lysande ide

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla offentliga "tjänstemän" bär mer eller mindre uniform

Det är en tradition som spåras tillbaka till Kung Rama V.

1873 ändrade han reglerna att alla som var i hans närhet skulle gå ner på knä till att alla skulle ha "vit knäppt kavaj (white colar jacket) med minst 5 knappar"

Tack för förklaringen.

Men om alla på valafficherna bär uniform, betyder det att alla dessa är offentligt anställda?

Finns det då inga vanliga lokala politiker från privata sektorn eller med "arbetare bakgrund", i valbar position?

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

o fan är det så enkelt o fixa jobb till arbetlösa.

bygg industriparker i hela sverige så har vi fina o bra varaktiga jobb.

helt lysande ide

Hej

Det var ungefär så det gick till en gång i tiden i Sverige, regional och etableringsstöd till stora företag för att etablera sig på nya och avlägsna orter var vanligt, och inte sällan blev resultatet lyckat och en del av företagen blomstrar väl än idag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var ungefär så det gick till en gång i tiden i Sverige, regional och etableringsstöd till stora företag för att etablera sig på nya och avlägsna orter var vanligt, och inte sällan blev resultatet lyckat och en del av företagen blomstrar väl än idag.

Mvh Isan Lover

Kan du ge något exempel ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...