Jump to content
IGNORERAD

Korv med bröd


Sam sip sam

Recommended Posts

Finsk korv av lite tjockare variant som blir bäst när man grillar den är riktigt fint. Förr smakade Bröderna Hissas kokkorv riktigt bra men vet inte vad som hänt med den för dom senaste gånger jag testat har den inte varit bra.Det är en korv som kommer från Filipstad om jag minns helt rätt. Även i Norge finns det endel goda korvsorter.

Ursäkta min okunskap men .. finsk korv ...?

Jag har provat några och jag kanske hadde otur för dom jag har smakat ...har smakat

inget, menlösa och helt utan smak ...enkelt sagt smaklösa

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • husse

    9

  • måne

    7

  • Wangthong

    6

  • burrabus

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

IsaanWarrior

Lauantaimakkara, det är grejer det!!

Never cry over spilt milk, it could´ve been whiskey.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lauantaimakkara, det är grejer det!!

Hiilosmakkara med turunsinappi är kung!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Ursäkta min okunskap men .. finsk korv ...?

Jag har provat några och jag kanske hadde otur för dom jag har smakat ...har smakat

inget, menlösa och helt utan smak ...enkelt sagt smaklösa

mvh

Nja jag tycker nog dom brukar smaka bra och innehåller mer kött än många svenska korvar.

post-3865-0-43501500-1330811749.jpg

Grilla några sånna vid en brasa och några kalla öl till är inte helt fel.

post-3865-0-43501500-1330811749.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ove´s är Ove´s, tyvärr för mej...

Har inte kunnat äta där sen jag hörde att "Ove" runkade i moset varje dag...

Mest troligt en skröna, men jag har inte käkat på Ove´s sedan dess, det var 33 år sedan vi "fick reda på det"...

"Gött mos", MVH Tommy

Själv slickar jag mig alltid om munnen när jag tänker på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag är ingen expert på korv. Men jag tycker fan den korven jag smakat i Thailand alltid varit god och bra kryddad. :)

Och jag snackar inte om ladyboys nu! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

På marknaden i Kumphawapi finns det en tant som säljer egentillvekade korvar som smakar guddomligt gott :P:P

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Lauantaimakkara, det är grejer det!!

Lördags körv heter det juh! :17:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ove´s är Ove´s, tyvärr för mej...

Har inte kunnat äta där sen jag hörde att "Ove" runkade i moset varje dag...

Mest troligt en skröna, men jag har inte käkat på Ove´s sedan dess, det var 33 år sedan vi "fick reda på det"...

"Gött mos", MVH Tommy

Nu är det väl ganska längesedan som Ove dog, kiosken har drivits av sonen Peder i säkert 25 år, men sedan ett par drivs den av Peders dotter, som jag inte vet namnet på. Så ingen behöver oro sig för Oves sats. moset görs förövrigt i källaren under kiosken.

mvh Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert på korv. Men jag tycker fan den korven jag smakat i Thailand alltid varit god och bra kryddad. :)

Och jag snackar inte om ladyboys nu! :mdr:

Jag gillar den sorten man kan köpa från grillvagnar, som kallas för "nääm" (ungefär).

Den ser ut mer som en liten påse med hopknutna ändar,

och påminner i smaken väldigt mycket om isterband.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag vart iväg till grottsunda och handlat lite av korvgubben, tyvvär är det i slutet av hans rundtur så det börjar bli tomt i hans lådor.

post-5552-0-38366700-1330862493_thumb.jp

Den här ungerska syltan är fruktransvärt good, tyvvär hadde han bara 2 ändsnuttar kvar av den

post-5552-0-84454500-1330862717_thumb.jp

Yoguslavisk Szremska och tysk bratwurst av den starka smaken, perfekt att ha i en gryta eller göra Gulasch på dom

post-5552-0-07860900-1330862840_thumb.jp

Och till slut en riktigt fint rökt fläskbit att lägga om magen

post-5552-0-67344600-1330862889_thumb.jp

post-5552-0-38366700-1330862493_thumb.jp

post-5552-0-84454500-1330862717_thumb.jp

post-5552-0-07860900-1330862840_thumb.jp

post-5552-0-67344600-1330862889_thumb.jp

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar den sorten man kan köpa från grillvagnar, som kallas för "nääm" (ungefär).

Den ser ut mer som en liten påse med hopknutna ändar,

och påminner i smaken väldigt mycket om isterband.

mvh

Undrar om du inte menar "sai kock". Sådär 3-4 cm lång man brukar få en påse med vitkål och chili till. De brukar värma den över kolbädd.

Nääm är längre och med gelatin, oftast mellan 15 - 30 cm långa korvar. Typ som kalvsylta i korvformat, men smaken är annorlunda. Den används mest kall i "jam". Man skär den i tunna skivor och blandar med lök och lite annat kallskuret, "jam nääm"

Älskar en riktigt god sai kock. Stoppa in en chili i den och smaka av med vitkål. Frugans lillasyster gjorde en otroligt god, sai kock som hon sålde förr i tiden.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja inte fan vet jag men om snackar Thailand så tycker jag TGM har bra varor, & andra sidan är jag inte nån national romantiker så skiter fullständigt i svensk korv vart än jag befinner mig i världen.

Nu tar jag mig tur till SC/GOTLAND sedan en tur ner till Song bar som ägs av en Holländare som inte serverar bra mat men är en trevlig prick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om du inte menar "sai kock". Sådär 3-4 cm lång man brukar få en påse med vitkål och chili till. De brukar värma den över kolbädd.

Nääm är längre och med gelatin, oftast mellan 15 - 30 cm långa korvar. Typ som kalvsylta i korvformat, men smaken är annorlunda. Den används mest kall i "jam". Man skär den i tunna skivor och blandar med lök och lite annat kallskuret, "jam nääm"

Älskar en riktigt god sai kock. Stoppa in en chili i den och smaka av med vitkål. Frugans lillasyster gjorde en otroligt god, sai kock som hon sålde förr i tiden.

Ja, det är kanske så,

jag lärde mig det från början, att den heter "sai kock".

Men senare var det nån thai som rättade mig och sa att den heter "nääm".

Så nu blev jag ännu mer osäker på vad som är det rätta namnet på denna korv.

Men jag vet hur den ser ut iallafall.

Och god som satan är den, med vitkål och ingefära och klibbris som tillbehör

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Åt själv en sk varmkorv på Ikea i Bangna förra veckan och det var ingen höjdare. Usch och tvi :nono:

Är det inte så att Ikea Bangna serverar Kyckling-korv. Så står det på hemsidan iallafall.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Sremskan får du för helvete inte göra gryta på Husse... Den e ju god så h-e att grilla. Sakta en bra bit från glöden, mmmmm

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-3356-0-05966400-1330896831_thumb.jp

Korv med Bröd .. Ban Mai my hometown style

post-3356-0-05966400-1330896831_thumb.jp

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl ganska längesedan som Ove dog, kiosken har drivits av sonen Peder i säkert 25 år, men sedan ett par drivs den av Peders dotter, som jag inte vet namnet på. Så ingen behöver oro sig för Oves sats. moset görs förövrigt i källaren under kiosken.

mvh Christer

Hade varit lugnare om moset gjordes i kiosken, klart synligt... :wink:

Som sagt, det var länge sedan jag nåddes av ryktet.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

pensionaren

Var i bkk för några dagar sedan och besökte IKEA.korv med bröd för 15 baht här skulle "mumsas".Villken besvikelse..

Tung i sinnet styrde jag kosan till resturangen på 2 vån...Köttbullar med lingon å gräddsås stod det på matsedeln...

"villken lycka" för en som inte käkat köttbullar på 5 år.gräddsåsen helt godkänd..potatisen å lingonen likaså.

Men köttbullarna!!!!rena skräpet..kanske dom var tillverkade för den thailänska marknaden, för inte var dom i närheten att

påminna om en svensk köttbulle, varken smakmässigt eller till konsistensen..Nåja ..man fick ju ändå andas lite svensk atmosfär

och brickflickan hade ju så vackra ögon :rolleyes:

mvh

pensionaren

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Visst finns det god korv i Thailand. Om man inte gillar den köpta kan man ju allrid göra egen.

Här kommer receptet på Sai Ua (ไส้อั่ว): http://www.maipenrai.se/forum/t/7605-sai-ua-%E0%B9%84%E0%B8%AA%E0%B9%89%E0%B8%AD%E0%B8%B1%E0%B9%88%E0%B8%A7/

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Var fan tog isterband vägen? Måste vara världens godaste korv.med dillstuvade plugg och rödbetor. :thumbsup:

från en som bara undrar.

Var tvungen att lägga upp två bilder.får svettningar i gomseglet!

post-8709-0-33459900-1330951556.jpg

post-8709-0-87618400-1330951577.jpg

post-8709-0-33459900-1330951556.jpg

post-8709-0-87618400-1330951577.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Var fan tog isterband vägen? Måste vara världens godaste korv.med dillstuvade plugg och rödbetor. :thumbsup:

från en som bara undrar.

Var tvungen att lägga upp två bilder.får svettningar i gomseglet!

Det där va närmast straffbart....SUCK!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget fel på isterband med tillbehör, men vem fa.n har kommit på att förpacka dom i plastkondomer, det går ju inte att skära sönder ens

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Var fan tog isterband vägen? Måste vara världens godaste korv.med dillstuvade plugg och rödbetor. :thumbsup:

från en som bara undrar.

Var tvungen att lägga upp två bilder.får svettningar i gomseglet!

Det där va närmast straffbart....SUCK!

http://www.scandeli.com/webshop/product.php?id=130

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...