Guest Oregistrerad knasen Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Fick det här mejlet för ett par dagar sen från Skype.. Har tidigare betalat ca 44 kr i mån för att ringa till Thailand, men med de nya priserna blir det ju mer än dubbelt så dyrt. Visst är det fortfarande billigt men jag tycker kvaliteten blivit betydligt sämre senaste halvåret med svårt att ansluta och avbrutna samtal allt som oftast.. Så vad finns det för billiga alternativ? Är inte intresserad av några kort som ska inhandlas eller liknande, utan det ska vara något smidigt likt Skype och det ska fungera att ringa vanliga mobiltelefoner utan tillgång till Viber och liknande.. Vet att det skrivits om andra sätt att ringa billigt till Thailand förut men är för lat för att leta samt att det ändras väl villkor och priser även hos andra leverantörer.. Hej XXXX, Från 16 mars 2012 kommer vi att uppdatera priset på ditt Obegränsat till Thailand. Detta är på grund av kostnadsökningar för samtal till fasta telefoner i Thailand, vilka tyvärr ligger bortom vår kontroll. I tabellen nedan hittar du ditt nya pris (exklusive eventuella rabatter): Obegränsat till Thailand-abonnemang SEK 1 månads abonnemang 92.49 3 månaders abonnemang 277.47 12 månaders abonnemang 1,109.88 Denna prisuppdatering kommer att börja gälla vid din första förnyelsebetalning den 16 mars 2012 eller därefter. Om du för närvarande har en rabatt på ditt 3- eller 12-månadersabonnemang kommer den att fortsätta att gälla för det nya priset när din nästa betalning dras. Alla andra abonnemangsfördelar kommer att kvarstå. Vi beklagar denna ökade kostnad för ditt abonnemang men vi hoppas att det ändå kommer att vara mycket förmånligt. Hälsningar Skype Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 (ändrad) Jag tycker det funkar klockrent , vi får börja ringa dubbelt så mkt så blir ju priset detsamma he he Ungefär som bensinpriset folk gnäller att bensinen går upp , rör mig inte i ryggen tankar bara för en hundring så för mig spelar det ingen roll hur dyr den blir ha ha Ändrades Februari 20, 2012 av Sam sip sam Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 (ändrad) Hade det funkat klockrent så hade jag inte brytt mig om prishöjningen, men det har varit mkt krångel för mig senaste halvåret. Men det är ju inte helt omöjligt att det är iphonerelaterat då, om det nu funkar bra för dig Ändrades Februari 20, 2012 av knasen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Hade det funkat klockrent så hade jag inte brytt mig om prishöjningen, men det har varit mkt krångel för mig senaste halvåret. Men det är ju inte helt omöjligt att det är iphonerelaterat då, om det nu funkar bra för dig Jo så är det ju he he Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kokos Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 www.voipdiscount.com är ett alternativ. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Voip har jag för mig jag läst om här förut. Fungerar det bra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Jo, har samma abonnemang som knasen och upplever samma sak. Men man kan ju tjöta obegränsat till mobiler o fasta telefoner för 92:50/mån., så jag har svårt ändå att tro att det finns nått bättre o billigare..eller ? //piipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 www.voipdiscount.com är ett alternativ. Voip har jag för mig jag läst om här förut. Fungerar det bra? Vi har haft voipdiscount i några år nu. Det fungerar bra och dessutom så kan du ha den i smartphone typ iPhone eller android. Så du behöver vara hemma vid dator för att ringa. Priset är det lägsta du kan få hos någon operatör. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Vi har haft voipdiscount i några år nu. Det fungerar bra och dessutom så kan du ha den i smartphone typ iPhone eller android. Så du behöver vara hemma vid dator för att ringa. Priset är det lägsta du kan få hos någon operatör. Hej Lobuz ! Vad kostar det då, kan man ringa till både fasta telefoner och mobiler ? Obegränsad tid ? //piipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tack och Hej Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 (ändrad) om du ringer till Thailand så betalar du 12 euro / 120 dagar och då ringer du 300 minuter i veckan gratis till mobil och fasta nummer sedan debiteras 7 euro cent per minut. vi ringer i praktisk taget gratis hela tiden då vi kommer inte upp till 300 minuter i veckan efter 120 dagar dras av 7 euro cent per minut. Kolla på www.voipdiscount.com Ändrades Februari 20, 2012 av Lobuz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Jo, har samma abonnemang som knasen och upplever samma sak. Men man kan ju tjöta obegränsat till mobiler o fasta telefoner för 92:50/mån., så jag har svårt ändå att tro att det finns nått bättre o billigare..eller ? //piipe Jo du kanske har rätt men det har varit irriterande dålig kvalitet emellanåt, så det känns lite ruttet med en fördubbling av priset.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Jo du kanske har rätt men det har varit irriterande dålig kvalitet emellanåt, så det känns lite ruttet med en fördubbling av priset.. Kvalitén är usel emellanåt, men jag brukar ringa upp igen tills jag hittar en bra "lina" och visst det är svinigt att dubbla priset, men detta abonnemang kunde man väl endast teckna under en kortare period hos skype, sedan höjde dom priserna, det va för billigt kom dom väl på . //piipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Har du obegränsad surf i smartphonen kan du ringa med voipdiscount från den även när du inte är hemma och kopplat till trådlöst nätverk Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest piipe Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Hur är samtalskvalitén på voipdiscount ? //piipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Har du obegränsad surf i smartphonen kan du ringa med voipdiscount från den även när du inte är hemma och kopplat till trådlöst nätverk Jag har bara 1 Gig surf men brukar skypea lite ändå, brukar klara nästan hela månaden.. Ett framtida problem är att jag vill byta abonnemang och operatörerna har börjat ta betalt för IP-telefoni när man tecknar nytt, dom jävlarna Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Hur är samtalskvalitén på voipdiscount ? //piipe Tjejen tycker den är väldigt bra Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kokos Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 om du ringer till Thailand så betalar du 12 euro / 120 dagar och då ringer du 300 minuter i veckan gratis till mobil och fasta nummer sedan debiteras 7 euro cent per minut. vi ringer i praktisk taget gratis hela tiden då vi kommer inte upp till 300 minuter i veckan efter 120 dagar dras av 7 euro cent per minut. Kolla på www.voipdiscount.com Bara för att förtydliga lite; De 12 € läggs till en pott som används när man ringt mer än 300 minuter på en vecka, efter fridagarna är slut eller när man ringer nummer som inte är gratis. Jag skulle tro att kvaliteten är något sämre än med skype. (Det är iof några år sen jag använde skype till thaimobil) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 (ändrad) Fick det här mejlet för ett par dagar sen från Skype.. Har tidigare betalat ca 44 kr i mån för att ringa till Thailand, men med de nya priserna blir det ju mer än dubbelt så dyrt. Visst är det fortfarande billigt men jag tycker kvaliteten blivit betydligt sämre senaste halvåret med svårt att ansluta och avbrutna samtal allt som oftast.. Så vad finns det för billiga alternativ? Är inte intresserad av några kort som ska inhandlas eller liknande, utan det ska vara något smidigt likt Skype och det ska fungera att ringa vanliga mobiltelefoner utan tillgång till Viber och liknande.. Vet att det skrivits om andra sätt att ringa billigt till Thailand förut men är för lat för att leta samt att det ändras väl villkor och priser även hos andra leverantörer.. Hej XXXX, Från 16 mars 2012 kommer vi att uppdatera priset på ditt Obegränsat till Thailand. Detta är på grund av kostnadsökningar för samtal till fasta telefoner i Thailand, vilka tyvärr ligger bortom vår kontroll. I tabellen nedan hittar du ditt nya pris (exklusive eventuella rabatter): Obegränsat till Thailand-abonnemang SEK 1 månads abonnemang 92.49 3 månaders abonnemang 277.47 12 månaders abonnemang 1,109.88 Denna prisuppdatering kommer att börja gälla vid din första förnyelsebetalning den 16 mars 2012 eller därefter. Om du för närvarande har en rabatt på ditt 3- eller 12-månadersabonnemang kommer den att fortsätta att gälla för det nya priset när din nästa betalning dras. Alla andra abonnemangsfördelar kommer att kvarstå. Vi beklagar denna ökade kostnad för ditt abonnemang men vi hoppas att det ändå kommer att vara mycket förmånligt. Hälsningar Skype Hej Knasen, tror inte att detta är en 'prisjustering' så som det görs sken i Skype's meddelande till dig. I själva verket handlar det om att de tar bort tjänsten 'Obegränsat (fasta+mobil) till Thailand' ur sitt sortiment. Detta medför att du blir 'uppgraderad' till närmast högre tjänst 'Obegränsat (fasta+mobil i vissa länder) till hela världen' vilket kostar ca 92 kr. Denna tjänst använder jag flitigt eftersom jag har min familj och vänner utspridd över hela världen där dagliga samtal till Thailand är bara en del i mitt telefonkoncept. Fördelen med 'Skype to go' är att man kan dela abonnemanget med flera deltagare i flera länder genom att man kan anmäla ett begränsat antal (max 9?) telefoner att ringa från, oberoende i vilket land telefonerna är registrerade. Det gör att tex min dotter som bor i Australien kan ringa på samma abonnemang till min son (hennes halvbror) som bor i Österrike, precis som jag dagligen ringer till Thailand när jag är 'gräsänkling' i Sverige. M.a.o. går det att 'dela' abonnemanget med med upp till 9(?) deltagare för samma kostnad. Delar man även på kostnaden så skulle det kosta drygt 10 kr/mån att ringa gratis och obegränsat till alla fasta telefoner i världen samt mobiltelefoner i vissa länder, bl.a. Thailand, utan att behöva ha datorn och internet igång. Detta tror jag är ett oslagbart pris för denna enorma motprestation. Observera att i 'Skype to go' ringer man från telefon till telefon. Man behöver bara ha datorn för att registrera telefoner som deltar i systemet. Efter detta behöver man inte datorn och internet längre och kan ringa direkt från telefon till telefon i mottagande land. För varje deltagare får man ett ett eget (lokalt) telefonnummer, dvs inga långa koder och besvärliga procedurer för att starta samtal. Vill man ringa till telefoner i hela världen som inte är anmälda som deltagare i systemet går det bra också. Man ringer till ett lokalt Skype nummer i sin region (Göteborg, Stockholm, Umeå etc) och slår sedan telefonnumret till mottagaren precis som man skulle ha gjort med ett vanligt Telia/Tele2 abonnemang När det gäller samtalskvalitet på Skype upplever jag att den är helt acceptabel, dvs. väldigt bra ibland men det kan förekomma smärre störningar i form av eko, fördröjningar och även avbrott. Dessa störningar uppträder periodvis och indikerar problem i den globala internetkapacitet mellan länderna och regionerna. M.a.o. störningar som undantagslöst även drabbar alternativa koncept i internettelefoni. I en sådan situation har en leverantör med ett stort globalt nätverk alltid en fördel eftersom den kan routa kommunikationen genom flera alternativa vägar. Alltså ett avgjort plus för Skype även i detta avseende. Och när det gäller störningar har vi människor en förmåga att alltid uppfatta avvikelser från det normala i högre grad än ett 'normalt tillstånd'. Detta medför tyvärr att vi ibland tolkar fel. Tittar man på 'hårda fakta' i tex statistisk form visar sig detta fenomen förbluffande ofta. Ett klassiskt exempel i detta sammanhang är vår tro att småbarn sätter på sig skorna felvända oftare än rättvända. Faktiska observationer visar däremot att skorna sitter felvända i ca 50% av fallen, dvs. det är slumpen som avgör utfallet. Jaha, det var ju Skype jag ville skriva om och att jag faktiskt inte ser något bättre alternativ på långa vägar. Frågan är därför hur man istället utnyttjar Skype på bästa sätt för att få lägsta pris på bäst möjliga prestation. Funktionaliteten i 'Skype to go' är tyvärr inte alldeles lätt att förstå efter första påseendet. Jag hoppas därför att jag har kunnat bidra att öka förståelsen en aning för denna rentav genialiska tjänst. Mvh //Singha711 P.S. Jag arbetar inte för Skype utan skildrar enbart mina egna privata erfarenheter med produkten. D.S. Ändrades Februari 20, 2012 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Februari 20, 2012 Dela Inlagd Februari 20, 2012 Hej Singha711, Med det här Skype to go, måste det vara smartphones eller funkar det med vanliga gamla mobiler? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Februari 21, 2012 Dela Inlagd Februari 21, 2012 Kommer nog bli svårt att ersätta Skype, iaf så som det varit. Personligen så kommer vi nog att endast fortsätta med skype-skype. För den vanliga telefonin så tänkte jag pröva http://www.vectonemobile.se har några bekanta som kör det, och det fungerar mkt bra.. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Februari 21, 2012 Dela Inlagd Februari 21, 2012 Hej Singha711, Med det här Skype to go, måste det vara smartphones eller funkar det med vanliga gamla mobiler? Hej Knasen, i 'Skype to go' ringer man från ett antal (max 9?) registrerade telefoner till 'lokala' telefonnummer som man erhåller när man registrerar en mottagare i sitt abonnemang. Det har alltså ingen betydelse rent tekniskt från vilken sorts telefon man ringer eftersom man ringer ett 'lokalt' telefonnummer. Däremot kan det vara skillnad i kostnaden att ringa från en fast telefon eller från en (vanlig) mobil eftersom de svenska lokala telefonkostnader tillkommer. När jag registrerar fru Singha som mottagare (mobil i Thailand) får jag ett lokalt Göteborgsnummer för just denna kontakt eftersom jag bor i Alingsås nära Göteborg. Hade jag bott i tex Södertälje hade jag begärt ett Stockholmsnummer istället. I Sverige tillhandahåller Skype 'lokala' telefonnummer till ca 5-7 städer och man väljer själv till vilken stad man vill ha sina 'lokala' mottagarnummer. Alltså, på internet lägger man upp ett antal mottagare i hela världen. Det finns säkert ett max-antal registrerade mottagare man kan ha men för mig funkar det med 9 registrerade mottagare, fördelade på 6 länder (Tyskland, Österrike, Thailand, Australien, USA, Indien). För varje mottagare erhåller jag ett lokalt Göteborgsnummer som jag ringer när jag vill prata med just denna mottagare. Vill jag tex ringa fru Singha slå jag 031-36072XX och blir direkt kopplad till henne. Alla mina 'lokala' mottagarnummer brukar ligga i en sammanhängande serie. Så blir det lättare att komma ihåg dem. Jag behöver varken dator, internet eller något program i detta läge utan jag ringer ett helt vanligt telefonsamtal till just detta nummer. Eftersom jag givetvis vill ringa så billigt som möjligt väljer jag därför att ringa från min fasta telefon i Alingsås. Detta blir då endast ett lokalsamtal och jag betalar bara några ören i avgift även om jag pratar i timmar. Skulle jag inte befinna mig hemma går det bra att ringa från min mobil också. Den enda skillnaden är att samtalet till Göteborg blir dyrare eftersom min mobilleverantörs (Tele2) minuttaxa börjar ticka. Observera också att samtliga telefoner (fasta&mobila) som man ringer från måste vara anmälda/registrerade innan. När man då ringer till ett 'lokalt' mottagarnummer från en registrerad telefon kan Skype identifierar ditt abonnemang för att tillgå all behövlig information. Därför behövs det ingen dator, internet, smartphone eller någon sorts program i detta läge eftersom Skype har tillgång till all info via kunskap om ditt telefonnummer, samt telefonnummer du ringer till. Istället för ett 'lokalt' mottagarnummer kan man också ringa till ett 'lokalt' uppsamlingsnummer (tex. 031-3607244 i Göteborg). Där får man uppläst ett valmenu där man kan nå sina registrerade mottagare via kortnummer. I detta alternativ kan man även ringa till valfria mottagare i hela världen som inte har blivit registrerade i abonnemanget innan. Man måste då ange hela telefonnumret till mottagaren inklusive landskoden. Detta alternativ används företrädesvis för mottagare som man bara ringer en gång eller mera sporadiskt. Mvh //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Oregistrerad knasen Inlagd Februari 21, 2012 Dela Inlagd Februari 21, 2012 Fan Singha, du borde jobba för Skype så bra som du förklarar upplägget Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Februari 21, 2012 Dela Inlagd Februari 21, 2012 (ändrad) Hej Singha711, Med det här Skype to go, måste det vara smartphones eller funkar det med vanliga gamla mobiler? Vid närmare eftertanke kom jag nu på att det kan finnas fog för att ha smartphone tillsammans med 'Skype to go', men det är, som sagt, inget krav. Eftersom det bara går att registrera ringa-från-telefoner i ett begränsat antal länder (http://www.skype.com...e-to-go-number/) och tyvärr inte i Thailand, kan man komma i en situation där man enbart kan nå 'Skype-to-go' via datorn (om man inte vill betala ett dyrt samtal till ett Sverige-nummer). Eftersom en smartphone i detta avseende fungerar som en dator kan det vara en bra ide att ringa exempelvis från Thailand till Sverige via 'Skype-to-go'. Det är då enbart kostnaden för att koppla upp sig mot internet som man behöver tänka på och säkert en bra lösning för framförallt de som tillbringar längre perioder i Thailand och vill ha en billig telefonförbindelse till Sverige eller andra länder för den delen. Ha man tecknat för ett abonnemang med 'Skype-to-go' går det givetvis att ringa från datorn/smartphone var än man befinner sig i världen. Bara man är inloggad under sitt Skype-id gör att man kan ringa telefoner via 'kontakter' eller direkt genom att slå telefonnumret i 'ring till telefoner' tabben. Man behöver inte ha köpt kredit som i 'Skype-out' utan Skype kommer ihåg att du har ett 'Skype-to-go' abonnemang och därför ringer gratis. Mvh //Singha711 Ändrades Februari 21, 2012 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ITOY Inlagd September 15, 2012 Dela Inlagd September 15, 2012 Kan man ha 8 nummer i Thailand registrerad och ett i Sverige och sedan ringa till varandra för lokaltaxa? Jag känner att detta ar lätt förvirrande, "Eftersom det bara går att registrera ringa-från-telefoner i ett begränsat antal länder (http://www.skype.com...e-to-go-number/) och tyvärr inte i Thailand, kan man komma i en situation där man enbart kan nå 'Skype-to-go' via datorn (om man inte vill betala ett dyrt samtal till ett Sverige-nummer)." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boh Rang Inlagd September 15, 2012 Dela Inlagd September 15, 2012 Hej alla. Har just köpt en Samsung Galaxy Y (GT-S55360) och installerat Skype, som jag även använder i datorn + Samsung Tab läsplatta och genom mitt Wifi nätverk. Jag undrar om någon förstår varför jag ej kan ha videosamtal i denna mobil. Det går utmärkt att få röstsamtal när jag klickar på ikonen S som borde vara för videosamtal. Samsungs support har inte en aning dom hänvisar till 3.e man, dvs Skype. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu