Jump to content
IGNORERAD

Söker råd om begravning i Thailand, juridisk rådgivning, bodelning och testamentsfrågor m.m.

Smuffe

Recommended Posts

Hej på er alla!

Jag fick det tråkiga beskedet att min far gick bort den 11:e februari.

Polisen ringde mig igår och meddelade att de har försökt att söka mig på uppdrag av UD.

Han hade hittats av en kvinna som tar hand om hans hus/condo och skickats till Chon Buri Hospital där han senare avled pga inre blödningar.

Det jag eftersöker hos er medlemmar här på MPR är råd, tips och andra bra saker som jag kan få hjälp med.

UD har som policy att kunna "bidra" med diverse hjälp i form av alternativ om hur jag vill gå till väga med kremering och lämna urnan i Thailand, få urnan hemskickad till Sverige eller det dyrare alternativet att få kroppen hemskickad i kista.

Givetvis måste jag bestämma mig relativt snart och baserat på mitt beslut så utför de min vilja när jag har betalat summan över 8000kr vid kremering och lämna urnan i Thailand, över 10000kr om jag vill få den hemskickad till Sverige och självklart en liten extra kostnad på runda slängor 600kr och lite till för administrativa avgifter som det så fint heter.

Nu är jag ju inte helt bortkommen och försöker hantera situationen genom att faktiskt tycka synd om och visa sympati, vilket jag även gjorde, till den konstapel som ringde upp mig och ville att jag skulle komma till stationen för att bli delgiven den tråkiga nyheten.

Men i verkliga livet så var inte min och farsans relation allt för bra och det sista jag hörde av honom var via email för c:a 1 år sedan då jag meddelade att jag skulle åka ner i ett par veckor efter att ha varit i Hong Kong i ett par dagar.

När jag väl var på väg och även var där så fick jag inget svar.

Jag kan även tillägga att han i flera år har varit skyldig mig en större summa pengar som han skulle förvalta åt mig men som han istället satte in på sin livförsäkring i Thailand vilket resulterade i att förvaltaren avslutade sin verksamhet och istället satsade på en karriär inom fastighetsbranschen.

Min far har med andra ord inte gjort några kloka beslut de senaste 16 åren...

Nog om vår bakgrundshistoria men nu vet ni lite mer som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig.

Det jag behöver få hjälp med är följande frågor:

1: Hur går jag till väga för att omkring den 10-16 mars ordna med en traditionell begravningsceremoni med munkar, böner, etc. och sedvanlig kremering? Min far valde Thailand och han sade alltid (förutom när han blev less som så många andra på Thai bakom kulisserna funderade på Vietnam) att han kommer begravas i Thailand därför att han såg landet mer som sitt hem än vad han någonsin har gjort för Sverige.

2: Jag behöver tips eller hjälp att ordna transport från Chon Buri (eller var han hade sitt sista boende) till Bangkok med minnessaker såsom tavlor, prydnadsföremål och andra ting som han ägde och som jag vill ta med mig tillbaka till Sverige. Eventuellt kan det finnas saker i hans gamla hus som hans ex-fru (fortfarande registrerade som gifta i Sverige) med familj bor.

3: Hur fungerar det med frakt av dessa tavlor och annat? Kostnader? När bör jag kontakta flygbolaget och flygplatsen?

Som det ser ut nu flyger jag med British Airways till London och med Cathy Pacific LHR-HKG-BKK den 6:e eller 7:e med retur 19:e respektive

21:a beroende av utresedatum.

4: Hur går jag till väga för att få fram hans testamente? Jag kan även behöva juridisk rådgivning eller tips om en bra och inte för dyr advokat...

Om jag kommer på fler frågor så kommer jag att lägga till dessa här i denna tråden.

Tack alla för all hjälp som ni kanske kan bidra med och eventuellt stöd.

Det är inte så att jag frågar efter några sympatier utan det handlar mest om att jag är lite vilsen trots alla mina turer och år i underbara Thailand.

Men jag skriver redan nu tack för allas eventuella omtanke. Det värmer.

Med vänliga hälsningar,

Smuffe

โดยไม่เปิดไฟ เป็นเพียง วิทยุถ่ายทอดสด ...
Dela på andra sajter

Thaikonsult kanske?Mvh Måne

Jo jag snubblade in på honom innan jag lade ut min tråd.

Så jag kommer höra av mig till honom också.

Min tanke var även att många bra tokskallar kan komma med många bra tips och förslag och jag vet att ni alla har decennier av mer erfarenhet tillsammans.

Tack för tipset!

Trevlig kväll.

Dela på andra sajter

Jag har inga tips men beklagar sorgen, även om relationerna inte var på topp så har man bara en far iaf. :wai:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Jag har inga tips men beklagar sorgen, även om relationerna inte var på topp så har man bara en far iaf. :wai:

Mvh

BBJ

:wai:

Tackar ödmjukast... Sorgen lär komma senare och det är ju så som du säger att man har bara en far...

Det han lärde mig mest och viktigast är hur jag inte kommer bli och vara som far när jag får knoddisar. :wink:

Trevlig kväll!

Dela på andra sajter

Har en fråga, du sa att han var fortfarande gift i Sverige med sin exfru. Antar att det är en thai dam (kan ha fel). Har han några tillgångar i Sverige så lär ju hon och du/syskon få delat på allt.

Om han var gift i Sverige var giftermålet regat i Thai. Tänker på livförsäkringen om den finns kvar. Du får ju hans fru den (antar jag)

Ang saker som du vill ha hem så är väl båt frakt det billigaste om det är några kubik. Ta kontakt med de som anordnar flytt till Thailand. Sök efter det på MPR, det finns ju några trådar om flytt till Thai.

Beklagar din förlust

Dela på andra sajter

En svensk jag träffade för 4 år sedan kremerade sin far för ca 8000Bth, därefter tog han själv askan hem till Sverige i sitt vanliga bagage.

Dela på andra sajter

En svensk jag träffade för 4 år sedan kremerade sin far för ca 8000Bth, därefter tog han själv askan hem till Sverige i sitt vanliga bagage.

Tjenare Blueday!

Jo, det är där någonstans som jag har förstått att det ska kosta också.

Jag hittade den här sidan och jag tänkte väl göra en combo med lite blommor, tempelkostnad, urna, kista osv. Mest basic så att säga.

http://www.pattayafunerals.org/Pattaya-funeral-services.php

Jag får se om jag tar med mig urnan hem eller om jag lämnar in den på det lokala templet...

Och skulle ekonomin bli kärv då det här inte är någon inplanerad resa så har jag en rätt tight budget.

Har en fråga, du sa att han var fortfarande gift i Sverige med sin exfru. Antar att det är en thai dam (kan ha fel). Har han några tillgångar i Sverige så lär ju hon och du/syskon få delat på allt.

Om han var gift i Sverige var giftermålet regat i Thai. Tänker på livförsäkringen om den finns kvar. Du får ju hans fru den (antar jag)

Ang saker som du vill ha hem så är väl båt frakt det billigaste om det är några kubik. Ta kontakt med de som anordnar flytt till Thailand. Sök efter det på MPR, det finns ju några trådar om flytt till Thai.

Beklagar din förlust

Hej Mooton!

Tack för stödet till att börja med.

Jo, enligt polisen så är deras giftemål fortfarande registrerat här i Sverige och hon är thailändska.

Jag beundrar hennes familj och de står mig varmt om hjärtat men efter flera snudd på misshandel som jag även bevittnat, bortspelade pengar i stora belopp på kortspel på fyllan m.m. så kan hon dra... något gammalt över sig! (Nu blir modsen glada över mitt vårdade språk.) :crazy:

När jag var nere och försökte hjälpa honom med firma 2006 så berättade han att hans livförsäkringsförvaltare lagt ner verksamheten och satsade på annat utan att betala ut summan inkl ränta till honom. Han blev blåst helt enkelt! Killen heter Visut för övrigt om jag inte minns helt fel...

Jag tror inte att han hade några tillgångar över huvud taget. Hans liv fanns i Thailand trots att han söp ner sig, lånade eller fick pengar av de få vänner som han hade kvar osv.

Han tog många dåliga beslut de senaste 8-10 åren och trots att ha bedrivit en framgångsrik restaurang i Patong med någon bar vid sidan om så sålde han den, skaffade hus med nya frun, skaffade restaurang i Bangkok som gick dåligt plus fruns bortkommenhet som gjorde av med pengar på spel och annat.

Dessutom så levde han upp sina tillgångar utan att ha en reservplan...

Det enda som jag kan tänka mig finns är en eventuell pension som han kanske fick ut i förtid. Han blev ju bara 58 år gubben...

Vad gäller saker så är det inte mycket jag vill få med mig hem utan det handlar om några tavlor och foton, en del prydnadssaker och lite annat. Det beror på vad som finns kvar.

Allt som allt handlar det om att tavlorna och vissa saker kan vara skrymmande och ömtåliga och det blir inte lättare av att jag flyger Bangkok - Hong Kong - London - Stockholm. :nono:

Tack igen för att ni tar er tid och visar ert intresse med tips, kunskap, frågor och bryr er i största allmänhet.

Det uppskattas!

Mvh

Smuffe

Dela på andra sajter

Ärligt talat så undrar jag vad du skall dit att göra? Prydnadssaker mm. kommer ej att finnas kvar.

Det kommer inte att finnas ett öre att hämta. Låt munkarna sköta proceduren och skicka hem urnan.Kontrollera om testamente finns här hemma, i Thailand finnes inget testamente.

Tyvärr, tyvärr det fungerar så. Den enda som kan tjäna pengar på detta är ju hans fru.

Dela på andra sajter

Kontakta hans fru, och be om att få se (ta hand om) alla handlingar, framförallt om det finns testamente till hennes förmån, så säg att Svenska polisen vill se dessa handlingar.Ta dom och gå därifrån.

Tänk på dig själv först i detta fall.

"Nypan"

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...