Jump to content
IGNORERAD

30 grader i februari (SVT1 21.00 måndagar)


Nisse Hult

Recommended Posts

  • Svar 500
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nisse Hult

    31

  • Tallviking

    27

  • Neil

    17

  • chiangmai

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visade frun första avsnittet där Kjell och Majlis kom till BKK och Majlis gick utanför larmet. Att någon skulle bli behandlad så där av personal på flygplatsen,det tror jag inte ett dugg på. Faktum att frun blev så upprörd över detta att hon skulle kontakta en av hennes kunder tillika hög chef på Thaiair.

Nu blev det inte så men man undrar om folk får kalla fötter hemma i sverige som funderar att resa till Thailand för första gången.

Man får väl komma ihåg att det inte är en dokumentär men som Thaivän så behövs det fler av positiva bilder av Thailand inte fler av den här skiten.

Glenns privata uttalande om Bangla visar att han knappast varit utanför garderoben...vilken skituttalande.önskar att man fick träffa honom och berätta om andra ställen på jorden.. :13:

Det kan bli mycket värre än så på Suvarnabhumi Airport om du dristar dig in på någon av King Powers butiker. De har satt i system att lura godtrogna turister och har även hjälp av en del av flygplatspolisen. Stold och bedrägeri är det. Gå inte i närheten av dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bli mycket värre än så på Suvarnabhumi Airport om du dristar dig in på någon av King Powers butiker. De har satt i system att lura godtrogna turister och har även hjälp av en del av flygplatspolisen. Stold och bedrägeri är det. Gå inte i närheten av dem!

Tur att man även på flygplatser håller sig till baren... :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

I morgon är det måndag igen. Ska bli kul med lite underhållning. :thumbsup:

Först 30 grader sen karatefyllan,en komplett dokumentär av ett månäventyr i Thailand :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen har jag lyckats formulera en åsikt i detta ämne. :) Puuh. Att det gick till slut kan bero på att jag smörjt maskineriet rejält i helgen. :D

Serien handlar egentligen inte alls om Thailand, utan om Svenskar som åker till turist-thailandet (Phuket), representerat av ett antal något extrema individtyper. Beroende på vad dessa svenskars intressen är, möter de olika delar av det Thailändska turistsamhället i Phuket.

Som vanligt är det inte vad som berättas i denna historia man kan fundera över, utan vad som inte berättas.

Serieskaparna har noggrant undvikit några tämligen typiska svenskar som kunde ha vänt perspektivet på både Thailand och svenskar åt helt andra håll.

Några karaktärer som inte är med :

- Den svenske mannen med en oerhört gnatig kärring hemma som (före eller efter separation) åker på golfresa med sina kompisar, möter en kvinna som respekterar honom, startar ny familj och slutar sina dar i en risby i Isan. Är inte detta den mest typiska "long-stayaren"?

- Han som har ett oändligt tråkigt kontorsjobb i Sverige, men blir utsänd av sitt företag till ett lokalkontor i Thailand, integrerar sig med lokalbefolkningen och aldrig kommer tillbaka.

- Transsexuella som i Sverige får leva i garderoben men kan blomma ut i Thailand.

Och det finns säkert flera .

Man kan väl ocskå ana att det är svenska fruntimmer, manliga eller kvinnliga, som skrivit manus, detta med tanke på vinklingen av personkaraktärer. Svenska män är asociala och korkade. Thailändska män (inklusive katoyer) är omtänksamma, något vilda men goda på insidan. Svenska kvinnor är goda och starka medan thailändska kvinnor är opålitliga, giriga och horaktiga.

De politiska pekpinnarna är subtila men de finns alltid med i Statens Television (STV).

Tilläggas kan att den inom media vanligt förekommande metoden, att berätta sanningen men bara den del av sanningen som man vill förmedla, är lika vanligt förekommande i Sverige som i diverse diktaturer. Skillnaden är att människor i diktaturer vet att media inte förmedlar sanningen.

Men man får se serien för vad det är, underhållning. Och jag ser fram emot resterande avsnitt, speciellt med ovanstående i bakhuvudet.

/Siamkap, möjligen något ironisk idag.

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp imorgon kommer äntligen nästa del.

Är det bara jag som inte analyserar serien utan bara roas av det som visas utan att tänka så mycket på vad det förmedlar.

Det kanske är för att jag är likadan med musik, jag lyssnar mest bara på melodin men har oftast ingen aning om texten betyder något eller vad de försöker förmedla.

Hur som helst så gillar jag serien och imorgon blir Kjelle kvar i Thailand, en sån skådespelare försvinner inte bort i tredje avsnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Man kan väl ocskå ana att det är svenska fruntimmer, manliga eller kvinnliga, som skrivit manus,

detta med tanke på vinklingen av personkaraktärer. Svenska män är asociala och korkade.

Thailändska män (inklusive katoyer) är omtänksamma, något vilda men goda på insidan.

Svenska kvinnor är goda och starka medan thailändska kvinnor är opålitliga, giriga och horaktiga.

/Siamkap, möjligen något ironisk idag.

Mycket av den varan finns att hitta i serien ;)

Men Maria Lundkvists svettiga karaktär kan man ju inte säga är särskilt "god och stark".

Hon är ju istället egoistiskt helstörd, maniskt impulsiv, fysiskt och psykiskt bräcklig över lag

och som om inte det räckte så har hon även ett vedervärdigt yttre och är som TV-karaktär även

en fruktansvärt oansvarig och oengagerad morsa till sina döttrar.

Ska hon symbolisera undantaget som bekräftar regeln, eller vad tror du?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av den varan finns att hitta i serien :wink:

Men Maria Lundkvists svettiga karaktär kan man ju inte säga är särskilt "god och stark".

Hon är ju istället egoistiskt helstörd, maniskt impulsiv, fysiskt och psykiskt bräcklig över lag

och som om inte det räckte så har hon även ett vedervärdigt yttre och är som TV-karaktär även

en fruktansvärt oansvarig och oengagerad morsa till sina döttrar.

Ska hon symbolisera undantaget som bekräftar regeln, eller vad tror du?

SN

Det bör väl öka förståelsen varför många av oss valt thaidam, om hon symboliserar den svenska karriär kvinnan.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det bör väl öka förståelsen varför många av oss valt thaidam, om hon symboliserar den svenska karriär kvinnan.

Leif

Av förklarliga skäl i TV-serien är hon ju ensamstående och redan frånskild sedan många år ;)

Skulle vara kul om Maria L´s gamla man dyker upp i filmen med en ny pudding vid sin sida :ok:

Link to comment
Dela på andra sajter

Av förklarliga skäl i TV-serien är hon ju ensamstående och redan frånskild sedan många år :wink:

Skulle vara kul om Maria L´s gamla man dyker upp i filmen med en ny pudding vid sin sida :ok:

Jag kan bara hålla med dig.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I Morgon lär Glenn ta nya tag och upptäcka nya saker.

Får se programmet efter mitt kvällskift och trots att det är lite sådär sanningsenligt typ köpa ett bungalovby sådär så är programmet bra..

I Fråga om TV licens.

Fy %%¤¤#".

Och två kanaler.

Räcker gott med en kvarts kanal för de :rules: .

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Neil behover nya glasogon.

hehe.Inte alls. Rebecka är en riktig pärla. Är själv totalt insnöad på asiatiska tjejer men ändå. Rebecka är fin.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Äntligen har jag lyckats formulera en åsikt i detta ämne. :) Puuh. Att det gick till slut kan bero på att jag smörjt maskineriet rejält i helgen. :D

Serien handlar egentligen inte alls om Thailand, utan om Svenskar som åker till turist-thailandet (Phuket), representerat av ett antal något extrema individtyper. Beroende på vad dessa svenskars intressen är, möter de olika delar av det Thailändska turistsamhället i Phuket.

Som vanligt är det inte vad som berättas i denna historia man kan fundera över, utan vad som inte berättas.

Serieskaparna har noggrant undvikit några tämligen typiska svenskar som kunde ha vänt perspektivet på både Thailand och svenskar åt helt andra håll.

Några karaktärer som inte är med :

- Den svenske mannen med en oerhört gnatig kärring hemma som (före eller efter separation) åker på golfresa med sina kompisar, möter en kvinna som respekterar honom, startar ny familj och slutar sina dar i en risby i Isan. Är inte detta den mest typiska "long-stayaren"?

- Han som har ett oändligt tråkigt kontorsjobb i Sverige, men blir utsänd av sitt företag till ett lokalkontor i Thailand, integrerar sig med lokalbefolkningen och aldrig kommer tillbaka.

- Transsexuella som i Sverige får leva i garderoben men kan blomma ut i Thailand.

Och det finns säkert flera .

Man kan väl ocskå ana att det är svenska fruntimmer, manliga eller kvinnliga, som skrivit manus, detta med tanke på vinklingen av personkaraktärer. Svenska män är asociala och korkade. Thailändska män (inklusive katoyer) är omtänksamma, något vilda men goda på insidan. Svenska kvinnor är goda och starka medan thailändska kvinnor är opålitliga, giriga och horaktiga.

De politiska pekpinnarna är subtila men de finns alltid med i Statens Television (STV).

Tilläggas kan att den inom media vanligt förekommande metoden, att berätta sanningen men bara den del av sanningen som man vill förmedla, är lika vanligt förekommande i Sverige som i diverse diktaturer. Skillnaden är att människor i diktaturer vet att media inte förmedlar sanningen.

Men man får se serien för vad det är, underhållning. Och jag ser fram emot resterande avsnitt, speciellt med ovanstående i bakhuvudet.

/Siamkap, möjligen något ironisk idag.

Hej

Jag kommer också att se samtliga avsnitt men jag lider med Thailändska tjejer som ånyo riskerar att stämplas och framställas i dålig dager som grupp även om dom är helt oskyldiga och underbara, och jag håller med dig speciellt i denna mening:

"Som vanligt är det inte vad som berättas i denna historia man kan fundera över, utan vad som inte berättas. Serieskaparna har noggrant undvikit några tämligen typiska svenskar som kunde ha vänt perspektivet på både Thailand och svenskar åt helt andra håll."

Det hade nog blivit fulla plan i tio år om man skulle skildra lite mer vanliga och sociala människors vistelse i Thailand och deras trevliga upplevelser, att man framställer dom som reser dit negativt och dessutom dom människor dom möter som bedrägliga och onda är nog ingen slump, och visst lyser det av fördommar, så jag ska följa ditt råd och undra varför man medvetet undviker att visa vissa saker som är både vanligt förekommande och trevliga samtidigt som jag ser resterande avsnitt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsatt god underhållning men än så länge förmedlar serien en helt förvrängd men politisk korrekt bild av svenska män och kvinnor i Thailand.

Svenska kvinnor är öppna, de är självständiga och är de inte det så bryter de sig loss, de behärskar både att vara divemaster, driva bungalowby och vara volontärer, de har förmåga att till sig och upptäcka den främmande och exotiska thaikulturen utan att fördömma samt blir också accepterade för vilka de är av thaiarna, de klarar av att ha förhållanden med thaimän på ett jämlikt och rent sätt.

De svenska männen än så länge representerade av Glenn samt Kjell Bergqvists och Torkel Petersons rollfigurer framställs knappast i lika god dagerl. De klarar inte att ta hand om sig själva på ett anständigt vis, de är inblandade i massageställen (fattade det som att Torkels rollfigur var det) eller kan gå runt i kaninkostym, de är inte interesserade och tar inte till sig thaikultur utan super och hänger med tvivelaktiga thaikvinnor och katoeyer, de ses som idi*ter och grisar av thaiarna, deras förrhållanden med thaitjejer är ojämlika och orena.

Beslutsgruppen på Sveriges Television är sammansatt för att spegla sverige, dvs. några kulturkoftor, en batikhäxa, två gamla proggare, en genusfeminist och en miljöpartist. När idén presentades var alla positiva, utom miljöpartisten som pep något om koldioxid från flygresan, men blev snabbt nedröstad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tokotha Thong

[size=3]Siamkap skrev:[/size]

"Man kan ana att det är svenska fruntimmer, manliga eller kvinnliga, som skrivit manus..."

Ja, jävlar i det! Jag tror dig, likafullt sitter jag som på nålar och bara skall bella in nästa avsnitt och nästa och nästa..Ser det som underhållning med briljanta skådespelaroch njuter i fulla drag. Serien ger mig välbehövlig avkoppling - tack för det svt!

TT

Pattaya - "Lite finare", "Lite bättre".

It`s nice to be important but it`s more important to be nice

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta Svenskar som besöker Thailand känner nog igen sig bäst runt en turistort och de karaktärer man stöter på där. Det är en minoritet-majoritet här på MPR-som har andra intressen i Thailand som arbete, risfält, pensionärsliv och liknande. Klart som fasen producenterna fokuserar på karaktärer som "Medel Svensson" kan relatera till.

Bangkok nomentaklura och risfältsstalinister intresserar bara folk på MPR...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta Svenskar som besöker Thailand känner nog igen sig bäst runt en turistort och de karaktärer man stöter på där. Det är en minoritet-majoritet här på MPR-som har andra intressen i Thailand som arbete, risfält, pensionärsliv och liknande. Klart som fasen producenterna fokuserar på karaktärer som "Medel Svensson" kan relatera till.

Bangkok nomentaklura och risfältsstalinister intresserar bara folk på MPR...

Nja, det borde finnas många svenska män som kan relatera till drömmen om något annat än Bitter-Ulla på posten. Tänk dig en serie där Glenn väljer och vrakar bland pumorna i Thailand. Garanterat en tittarsuccé! 1 miljon manliga tittare varje vecka. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Äntligen har jag lyckats formulera en åsikt i detta ämne. :) Puuh. Att det gick till slut kan bero på att jag smörjt maskineriet rejält i helgen. :D

Serien handlar egentligen inte alls om Thailand, utan om Svenskar som åker till turist-thailandet (Phuket), representerat av ett antal något extrema individtyper. Beroende på vad dessa svenskars intressen är, möter de olika delar av det Thailändska turistsamhället i Phuket.

Som vanligt är det inte vad som berättas i denna historia man kan fundera över, utan vad som inte berättas.

Serieskaparna har noggrant undvikit några tämligen typiska svenskar som kunde ha vänt perspektivet på både Thailand och svenskar åt helt andra håll.

Några karaktärer som inte är med :

- Den svenske mannen med en oerhört gnatig kärring hemma som (före eller efter separation) åker på golfresa med sina kompisar, möter en kvinna som respekterar honom, startar ny familj och slutar sina dar i en risby i Isan. Är inte detta den mest typiska "long-stayaren"?

- Han som har ett oändligt tråkigt kontorsjobb i Sverige, men blir utsänd av sitt företag till ett lokalkontor i Thailand, integrerar sig med lokalbefolkningen och aldrig kommer tillbaka.

- Transsexuella som i Sverige får leva i garderoben men kan blomma ut i Thailand.

Och det finns säkert flera .

[size=4]Man kan väl ocskå ana att det är svenska fruntimmer, manliga eller kvinnliga,[/size] som skrivit manus, detta med tanke på vinklingen av personkaraktärer. Svenska män är asociala och korkade. Thailändska män (inklusive katoyer) är omtänksamma, något vilda men goda på insidan. Svenska kvinnor är goda och starka medan thailändska kvinnor är opålitliga, giriga och horaktiga.

De politiska pekpinnarna är subtila men de finns alltid med i Statens Television (STV).

Tilläggas kan att den inom media vanligt förekommande metoden, att berätta sanningen men bara den del av sanningen som man vill förmedla, är lika vanligt förekommande i Sverige som i diverse diktaturer. Skillnaden är att människor i diktaturer vet att media inte förmedlar sanningen.

Men man får se serien för vad det är, underhållning. Och jag ser fram emot resterande avsnitt, speciellt med ovanstående i bakhuvudet.

/Siamkap, möjligen något ironisk idag.

Finns det manliga å kvinnliga fruntimmer?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det manliga å kvinnliga fruntimmer? ????

Jaaaa... ??? har du inte noterat att det finns feminister av manligt kön, ofta kallade genusforskare eller andra tidsenliga epitet. I norrland kallas de för fjollor eller toffelhjältar, vilket får anses vara en mer lämplig benämning.

/Siamkap, rätt så ironisk i denna sena timme :D

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta Svenskar som besöker Thailand känner nog igen sig bäst runt en turistort och de karaktärer man stöter på där. Det är en minoritet-majoritet här på MPR-som har andra intressen i Thailand som arbete, risfält, pensionärsliv och liknande. Klart som fasen producenterna fokuserar på karaktärer som "Medel Svensson" kan relatera till.

Bangkok nomentaklura och risfältsstalinister intresserar bara folk på MPR...

Ni är något desillusionerad, min herre. Möjligen är detta en yrkesskada men ni har ändå rätt.

/Siamkap, skrivet under ett nostalgiskt rus då han återfunnit sin gamla LP samling. :wink:

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av den varan finns att hitta i serien :wink:

Men Maria Lundkvists svettiga karaktär kan man ju inte säga är särskilt "god och stark".

Hon är ju istället egoistiskt helstörd, maniskt impulsiv, fysiskt och psykiskt bräcklig över lag

och som om inte det räckte så har hon även ett vedervärdigt yttre och är som TV-karaktär även

en fruktansvärt oansvarig och oengagerad morsa till sina döttrar.

Ska hon symbolisera undantaget som bekräftar regeln, eller vad tror du?

SN

Tycker du ja. Karriär är väl mycket viktigare än skönhet och familj. Se bara på alla framgångsrika män, inte fan brydde de sig om familjen inte.

/Siamkap, så ironisk att han måste gå och lägga sig. :(

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saligt insomnade sierskan Saida låter meddela från sin himmel följande scenario.

Glenn kommer att kära ner sig i sin lady boy. Blir förtvivlad då han inser att hon är en man.

Men kärleken kommer att vinna.

Han tar det sista från morsarvet och betalar för hennes operation . Vi såg i ett avsnitt hur hon gömde pengar från massagen..

Nu är problemet att Glenn vill ha barn.

Nu visar det sig att nyopererade hustrun har en syster som hastigt har avlidit,, och som ensamstående mamma efterlämnat en liten pojk. Mormor tar hand om pojken idag.

Glenn och nyopererad hustru åker upp till risfälten och hämtar grabben.

Glenn med kunskaper om energi...bergvärme... Startar borrfirma uppe i Isan tillsammans med Isan lover.

Alla gott ,slutet gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Saligt insomnade sierskan Saida låter meddela från sin himmel följande scenario.

Glenn kommer att kära ner sig i sin lady boy. Blir förtvivlad då han inser att hon är en man.

Men kärleken kommer att vinna.

Han tar det sista från morsarvet och betalar för hennes operation . Vi såg i ett avsnitt hur hon gömde pengar från massagen..

Nu är problemet att Glenn vill ha barn.

Nu visar det sig att nyopererade hustrun har en syster som hastigt har avlidit,, och som ensamstående mamma efterlämnat en liten pojk. Mormor tar hand om pojken idag.

Glenn och nyopererad hustru åker upp till risfälten och hämtar grabben.

Glenn med kunskaper om energi...bergvärme... Startar borrfirma uppe i Isan tillsammans med Isan lover.

Alla gott ,slutet gott

Du borde skriva en riktig manus och filmatisera den.Tror det skulle bli riktig bra tom. kanske bättre än SVTs serie. :crazy::14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Beslutsgruppen på Sveriges Television är sammansatt för att spegla sverige, dvs. några kulturkoftor, en batikhäxa, två gamla proggare, en genusfeminist och en miljöpartist. När idén presentades var alla positiva, utom miljöpartisten som pep något om koldioxid från flygresan, men blev snabbt nedröstad.

Är det inte en rumpmas med också? :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...