Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Före detta NASA-anställd: Flytta huvudstaden


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det där får du förklara ska havsnivån stiga 32m?

Ha,ha det tror jag inte är man till ha,ha

Tack för din rättelse av en trötter :thumbsup: eller .med tiden kommer den nog dit och då är det bättre med murar som kan byggas på än att flytta staden allteftersom marken sjunker. Nu fick jag till det! Broskan,he,he

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    8

  • noBuzz

    7

  • Kjell

    7

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag kan flytta staden till rätt pris.

Är inte rädd och ta i.

Säg bra till vart ni skall ha den. :thumbsup:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite osäker på om det är vettigt att flytta en stad med 11 miljoner innevånare till Isaan, finns det dricksvatten till så mycket folk där nånstans?

Att huvudstaden byggdes där det var hyfsat lätt att ordna transporter genom att gräva ett kanalsystem kändes antagligen som en god idé, då för 200 år sedan. Närheten till floden och havet var nog också avgörande med allt vad det innebar för handel med andra länder osv.

Jag har sagt åt frugan att det vore nog ingen dum idé att köpa mark på berget mellan Bangkok och Pattaya (vad det nu heter), inför framtiden. Dels ligger det bra till redan nu, och kommer att bli guld värt OM havsytan stiger ett par meter.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min hustru, är det inte rädslan för kommande översvämningar från floderna , som skrämmer, utan havet... Att det skall bli en Tsunami. Kanske stämmer , jag vet inte.

Det jag vet är att det är en byggboom i CM , och att många rika från BKK skaffar hus häruppe,,, Om det beror på planering inför framtiden pga av rädsla för hav och floder i BKK, eller stigande temperaturer i landet... vet jag inget om...

Jag vet inte jag heller men dom som säger sig ha kunskap påstår att risken för Tsunami i Bangkok är noll eftersom staden befinner sig i Siambukten och därmed är skyddad mot en sådan katastrof.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte jag heller men dom som säger sig ha kunskap påstår att risken för Tsunami i Bangkok är noll eftersom staden befinner sig i Siambukten och därmed är skyddad mot en sådan katastrof.

Fritz..

Japp.. till skillnad från i Isaan där den ju skulle vara exponerad från alla håll och kanter. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi "flodvåg" i Bangkok kommer den norrifrån. Finns inga tektoniska plattor i siambukten som det finns i indiska oceanen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet också att det inte kan bli Tsunami i Siambukten,,,men vanligt folk tror inte på det i alla fall... Pratet är inte om floderna som översämmar , utan att havet kommer att dränka stan i någon form...

Detta enligt säkra källor från ett thailändskt fikarum

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det spekuleras som vanligt bland befolkningen om vart det vore bäst att flytta, om det nu skall flyttas. Udon har även nämnts i sammanhanget, i varje fall lokalt och även här har det investerats friskt från huvudstadsbor o företag, emmertid känns det inte naturligt att etablera sig i Udon i dagens skepnad eftersom staden redan nu med c:a 300 000 innevånare i tätorten redan är i trängsta laget, och skall det ändå byggas ny huvudstad kommer nog det befintliga Udon att vara såväl opraktiskt som svårombyggt.

En ren spontan känsla är att om utvecklingen fortsätter med inflyttning och utbyggnad liknande det som nu sker är maximum för den befintliga infrastrukturen i Udon snart uppfylld!

Nja, tror det skulle vara såväl internationellt som nationellt mer försvarbart att börja se sig om i det befintliga BKK och försöka sig på en "dräneringslösning", om nu detta är möjligt.

Kan Holland så kan väl Thailand, eller?

Hej

Det är säkert möjligt att valla in Bangkok och pumpa ut vatten, frågan är bara om det är hållbart i längden och ekonomiskt, och även om man pumpar löser man ju inte problemet med att stan sjunker, så hur man än gör så kommer det inte att bli problemfritt men säkerligen dyrt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är säkert möjligt att valla in Bangkok och pumpa ut vatten, frågan är bara om det är hållbart i längden och ekonomiskt, och även om man pumpar löser man ju inte problemet med att stan sjunker, så hur man än gör så kommer det inte att bli problemfritt men säkerligen dyrt.

Mvh Isan Lover

Vadå sjunker?

Du menar havet stiger?

Då är det just vallar som hjälper.

Det som hände sist har vare sig med att havet stiger eller staden sjunker. Det hade med dåliga politiska beslut från den PT ledda regeringen

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu flyttar man inte staden. Man flyttar administration, statsfunktioner mm. och bygger nytt på annat håll.

Ej så lyckade exempel finns i världen.

Australien byggde ett nytt Canberra och Brazilien sitt Brazilia och de nya huvudstäderna har nog en rätt tynande tillvaro.

Placering vid havet och sjöfart är nog viktigt.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu flyttar man inte staden. Man flyttar administration, statsfunktioner mm. och bygger nytt på annat håll.

Ej så lyckade exempel finns i världen.

Australien byggde ett nytt Canberra och Brazilien sitt Brazilia och de nya huvudstäderna har nog en rätt tynande tillvaro.

Placering vid havet och sjöfart är nog viktigt.

Leif

Finns fler exempel. Ottawa i Kanada. En stad full av politiker och myndigheter men inte mycket mer i övrigt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer håg när jag var på Maldiverna första gången för lite mer än 30 år sedan.

Då var landets högsta punkt en liten kulle 2.5 meter över havet och vi fick väldigt definitiva besked om att Maldiverna inte skulle finnas något mer om 30 år p.g.a uppvärmningen och att haven stiger.

Nu har det då gått lite mer än 30 år och landets högsta punkt, enligt wikipedia, är numera 2.3 meter.

Enligt Wiki så har havsnivån stigit med 20 cm det senaste århundratet.

Genomsnittet på Maldiverna ligger på 1.5 m.ö.h och därmed borde det alltså ta minst 750 år innan man får börja paddla mot Sri Lanka. :)

Å andra sidan så sjönk havsnivån helt plötsligt med 20-30 cm kring 1970 så det kanske inte är helt rätt läge än att starta internetbaserad kajakförsäljning till maldiveser.

Och detsamma gäller troligen Bangkokborna. Så jag gissar att Bangkok kommer att flyttas efter att korruptionen i Thailand är utraderad och alla Isaanbor har varsin Trabant och Ipad. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå sjunker?

Du menar havet stiger?

Då är det just vallar som hjälper.

Det som hände sist har vare sig med att havet stiger eller staden sjunker. Det hade med dåliga politiska beslut från den PT ledda regeringen

Mvh Janne

Nja, tror snarare att det var snikenheten hos de styrande över uppdämningsveksamhteten som gjorde att det gick så inibänget åt helskotta, blött och översvämningar är i princip vardagsmat men inte av den dignitet som hade sin upprinnelse i överraskande mycket regn när snikjönsarna fyllt sina reservoarer till bristningsgränsen för att inte förlora någon bath att stoppa sin egen ficka!

Det var doch en rejäl rotblöta i fjol, hoppas vi slipper det en gång till i den närmsta tiden och att "jönsarna" fått lite smisk så dom skärper sig, fast ärligt talat, jag tror dom skiter smisket bara pluska blir full!

Baa (vitt lödder i Issan)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade för mig att det var ett politiskt beslut att fylla reservoarerna, för att man ville ha massor av vatten att ge bönderna när torkan kom och vinna politiska poäng?

När sedan regnet kom, och reservoarerna redan var fulla, så var man tvungen att dessutom släppa på vattenmängden i reservoarer varpå översvämmningen, och extra stora skador, var ett faktum.

Eller? Hur var det egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade för mig att det var ett politiskt beslut att fylla reservoarerna, för att man ville ha massor av vatten att ge bönderna när torkan kom och vinna politiska poäng?

När sedan regnet kom, och reservoarerna redan var fulla, så var man tvungen att dessutom släppa på vattenmängden i reservoarer varpå översvämmningen, och extra stora skador, var ett faktum.

Eller? Hur var det egentligen?

Snikna politiskt (kusinvägen alltså) tillsatta reservoarpellejönsar som bara ser till sitt eget bästa, som vanligt, sen när bryr sig big boss dammchef om vad han får för order om det inte gynnar honom själv? (eller vilken annan bigbosschef som helst) sen spelar färgen tröjan inte skit roll i sammanhanget!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snikna politiskt (kusinvägen alltså) tillsatta reservoarpellejönsar som bara ser till sitt eget bästa, som vanligt, sen när bryr sig big boss dammchef om vad han får för order om det inte gynnar honom själv? (eller vilken annan bigbosschef som helst) sen spelar färgen tröjan inte skit roll i sammanhanget!

Baa

Nej big boss dammchef bryr sig inte om vad han får för order. Oavsett tröjfärg.

Ordergivarens tröjfärg däremot kanske är avgörande för om och vilken typ av order som ges.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer håg när jag var på Maldiverna första gången för lite mer än 30 år sedan.

Då var landets högsta punkt en liten kulle 2.5 meter över havet och vi fick väldigt definitiva besked om att Maldiverna inte skulle finnas något mer om 30 år p.g.a uppvärmningen och att haven stiger.

Nu har det då gått lite mer än 30 år och landets högsta punkt, enligt wikipedia, är numera 2.3 meter.

Enligt Wiki så har havsnivån stigit med 20 cm det senaste århundratet.

Genomsnittet på Maldiverna ligger på 1.5 m.ö.h och därmed borde det alltså ta minst 750 år innan man får börja paddla mot Sri Lanka. :)

Å andra sidan så sjönk havsnivån helt plötsligt med 20-30 cm kring 1970 så det kanske inte är helt rätt läge än att starta internetbaserad kajakförsäljning till maldiveser.

Och detsamma gäller troligen Bangkokborna. Så jag gissar att Bangkok kommer att flyttas efter att korruptionen i Thailand är utraderad och alla Isaanbor har varsin Trabant och Ipad. :)

Satan vad gammal jag kände mig när jag skrev det där.

Nu när jag har verifierat med tjeckiska födelseregister och bett min revisor kontrollräkna så visar det sig att det bara var för 20 år sedan. Pust.. mycket bättre.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Satan vad gammal jag kände mig när jag skrev det där.

Nu när jag har verifierat med tjeckiska födelseregister och bett min revisor kontrollräkna så visar det sig att det bara var för 20 år sedan. Pust.. mycket bättre.. :)

Då slår jag dig. Jag var där 1989 och var upp till presidenten på ett möte. Då diskuterade vi bland annat den frågan och då var han väldigt orolig

Så mycket har ju inte hänt sedan dess. Mest var det väl när Tsunamin gick för den drabbade en del av öarna ganska hårt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Då slår jag dig. Jag var där 1989 och var upp till presidenten på ett möte. Då diskuterade vi bland annat den frågan och då var han väldigt orolig

Så mycket har ju inte hänt sedan dess. Mest var det väl när Tsunamin gick för den drabbade en del av öarna ganska hårt

Japp. Det var Januari -91 jag var där första gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vadå sjunker?

Du menar havet stiger?

Då är det just vallar som hjälper.

Det som hände sist har vare sig med att havet stiger eller staden sjunker. Det hade med dåliga politiska beslut från den PT ledda regeringen

Mvh Janne

Hej

Jo staden sjunker faktiskt lite varje år precis som dom flesta andra städer som är byggda på lera, man mäter detta på olika platser i stan och staden sjunker sedan länge vilket är mätbart, detta är helt normalt med stadens tyngd om man saknar fast mark och t.ex berggrund, men detta i kombination med stigande hav och ökat flöde av vatten i Chao Praya norrifrån ger sammantaget problem som förväntas öka på sikt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jo staden sjunker faktiskt lite varje år precis som dom flesta andra städer som är byggda på lera, man mäter detta på olika platser i stan och staden sjunker sedan länge vilket är mätbart, detta är helt normalt med stadens tyngd om man saknar fast mark och t.ex berggrund, men detta i kombination med stigande hav och ökat flöde av vatten i Chao Praya norrifrån ger sammantaget problem som förväntas öka på sikt.

Mvh Isan Lover

Har du någon källa till dessa mätresultat - hur mycket Bkk sjunker/år och ökat vattenflöde i floden?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

"The Thai capital, built on swampland, is slowly sinking and the floods currently besieging Bangkok could be merely a foretaste of a grim future as climate change makes its impact felt, experts say. "

http://news.discovery.com/earth/floods-in-sinking-thailands-future-111107.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Att flytta Bkk med dess storlek torde vara ett gigantiskt projekt och i mina ögon ett omöjligt uppdrag. Satsa då hellre på vallar och undersök dessutom om det går att påverka vatten inflödet..Borde inte omöjligt att bygga vallar/kanaler och dränera i Siambukten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att flytta Bkk med dess storlek torde vara ett gigantiskt projekt och i mina ögon ett omöjligt uppdrag. Satsa då hellre på vallar och undersök dessutom om det går att påverka vatten inflödet..Borde inte omöjligt att bygga vallar/kanaler och dränera i Siambukten.

Dränera Siam-bukten ?

Vad menar du med det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...