Jump to content
IGNORERAD

En gång och aldrig mera.. Eller köra MC i Bangkok under värsta rusningstrafik


stjp8729

Recommended Posts

Hej :)

Idag har man provat på något jag troligen aldrig mera kommer att göra..

Klockan 03:45 ringer klockan och det är dags att "maka sig iväg" till jobbet, och eftersom man gillar lite äventyr fick jag för mig vid ytterdörren att man kanske skulle to moppen till jobbet :wink: Sagt och gjort så startade klockan 04:20 och dom 13,2 Kilometrarna gick smärtfritt då det vid denna tiden inte är någon trafik :) (Förutom en Pick-up som hade kört i i baken på en taxi vid ett rödljus)

När arbetsdagens närmar sig sitt slut så funderar jag om man kanske inte skulle lämna arbetet lite tidigare så man slipper att köra i den värsta rusningstrafiken och i mörker, så planerade att lämna kontoret klockan 17:30, men som vanligt blev man sen från jobbet. Så stänger dörren till kontoret klockan 17:50 :( Det gick fort att köra dom första 10 metrarna, sen var man ute i ett komplett trafikkaos på Rakhamheang, och då var det till sig att slingra sig mellan bilarna, bussarna och lastbilarna till korsningen vid Rama 9, vilket är cirka 400 meter. Kände mig bra till mods, men insåg att fordonen faktiskt stog helt stilla.

Det blir grönt ljus och nu börjar alla bilar, bussar, motorcycklar och lastbilar att köra, och man skall slingra sig emellan alla fordonen. Det tog inte lång tid innan vi var uppe cirka 40 Km/h och min backspegel "kysste" en sida på en buss men det är bara att köra på som inget hänt. Det är nu jag börjar inse hur stora hemska hjul en buss och en lastbil har, och vad som händer när man kommer under dessa hemska hjul med sin lilla taniga kropp. :(

I början håller jag samma tempo som övrig trafik, men upptäcker snart att då måste man ha åtta ögon likt en spindel med 360 graders vy detta för att se fordon bakom, sida och desutom framåt.Jag beslutar mig då att köra lite snabbare än övrig trafik, och detta fungerar bättre och smidigare. Lite längre ut på Ramkhamheang går det fortare men trafiken är dock lika tät, bussar och taxi speciellt förväntar sig att max 5 centimeter räcker som avstånd till mina backspeglar, bilar och också här speciellt taxi kör rakt ut framför när dom kommer från små soier, och det är bara att väja och hoppas att man har en centimeter kvar till bilen eller bussen på höger sida.

Nej, imorgon tar bilen.. Slut med äventyr i Bangkok trafiken på MC för min del och då har jag ändå kört över 25 000 mil med MC i mina dagar :wink:

post-4239-0-11287000-1328010454_thumb.jp

Sträckan på 13,2 Kilometer som averkades.

Någon här på MPR som brukar köra i Bangkok i rusningstrafik, som kan dela med sig med några "lilltips"?

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-0-11287000-1328010454_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    4

  • mekong

    4

  • chiangmai

    4

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man kan köra mellan köer såklart men när köerna börjar röra på sig över en viss hastighet (välj själv) så bör man inte ligga imellan dom utan mitt i filen så inga bilar kommer om till höger eller vänster.

Så har jag överlevt 30+ år på mc. (bland annat)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan köra mellan köer såklart men när köerna börjar röra på sig över en viss hastighet (välj själv) så bör man inte ligga imellan dom utan mitt i filen så inga bilar kommer om till höger eller vänster.

Så har jag överlevt 30+ år på mc. (bland annat)

Hej Nicholas :)

Jag provade att ligga bakom bilar, men det som hände var att man blir trängd från vänster eller höger eftersom det blir en lite lucka mellan bilen framför och bakom. I Europa fungerar det att göra som du skriver men inte i Bangkok ;)

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

OT,har du alltid så långa arbetsdagar?Liten och tanig?Tycker du ser lång och biffig ut :crazy: Kör försiktigt och ha en görgo dag.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

var är bilderna? :wink:

Sent from my HTC Desire

Hej wUThai :)

Menar du på fullt allvar att jag med min simultanförmåga skulle köra MC samtidigt som både tänka och fotografera.. Nu har du nog överskattat mig å de grövsta, klarar knappt av att dricka en Leo och le samtidigt ;)

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wUThai :)

Menar du på fullt allvar att jag med min simultanförmåga skulle köra MC samtidigt som både tänka och fotografera.. Nu har du nog överskattat mig å de grövsta, klarar knappt av att dricka en Leo och le samtidigt :wink:

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Har fått för mig att du är en man som gillar teknik och prylar.

Så bara för MPR:s skull får du ta en runda till med en sådan här. ;)

hjalmkamera.png

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wUThai :)

Menar du på fullt allvar att jag med min simultanförmåga skulle köra MC samtidigt som både tänka och fotografera.. Nu har du nog överskattat mig å de grövsta, klarar knappt av att dricka en Leo och le samtidigt :wink:

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Tjena,

Det är kanske dags att göra en ny investering? Jag tror att det är många här som vill se "Bangkok by bike"

Det finns en kamerahjälm som skulle passa utmärkt för dina turer på Mc:n hjalmkamera.com/

Ha det gött! :wai:

Ja ibland är man lite sent ute tomurdoc var före :)

Ändrades av maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör dagligen till Ramkhamhaeng University där jag pluggar.

Jag bor dock på Ramkhamhaeng 52/2 så det är ingen jättelång bit, lyckligtvis.

Kör en Honda Bros 400 och skjutsar även en skotte som går i samma klass som mig och som bor på samma ställe.

Har under några månader endast skrapat i backspeglar ett par gånger.

Detta är första motorcykeln och jag har endast testkört en D-tracker 250cc uppe i Chiang mai under nån vecka tidigare.

Brukar se till att hålla mig borta från bussar i så stor utsträckning som möjligt, dom är fan inte roliga att köra jämsides med :)

Och ligger jag någon annanstans än i mittenfilerna så undviker jag att ligga direkt bakom någon eftersom många gillar att skarpt

svänga in på nån soi utan att blinka, då känns det bättre att ligga och köra mellan två filer så att man snabbt kan glida åt sidan

om någon idi*t svänger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Idag har man provat på något jag troligen aldrig mera kommer att göra..

Klockan 03:45 ringer klockan och det är dags att "maka sig iväg" till jobbet, och eftersom man gillar lite äventyr fick jag för mig vid ytterdörren att man kanske skulle to moppen till jobbet :wink: Sagt och gjort så startade klockan 04:20 och dom 13,2 Kilometrarna gick smärtfritt då det vid denna tiden inte är någon trafik :) (Förutom en Pick-up som hade kört i i baken på en taxi vid ett rödljus)

När arbetsdagens närmar sig sitt slut så funderar jag om man kanske inte skulle lämna arbetet lite tidigare så man slipper att köra i den värsta rusningstrafiken och i mörker, så planerade att lämna kontoret klockan 17:30, men som vanligt blev man sen från jobbet. Så stänger dörren till kontoret klockan 17:50 :( Det gick fort att köra dom första 10 metrarna, sen var man ute i ett komplett trafikkaos på Rakhamheang, och då var det till sig att slingra sig mellan bilarna, bussarna och lastbilarna till korsningen vid Rama 9, vilket är cirka 400 meter. Kände mig bra till mods, men insåg att fordonen faktiskt stog helt stilla.

Det blir grönt ljus och nu börjar alla bilar, bussar, motorcycklar och lastbilar att köra, och man skall slingra sig emellan alla fordonen. Det tog inte lång tid innan vi var uppe cirka 40 Km/h och min backspegel "kysste" en sida på en buss men det är bara att köra på som inget hänt. Det är nu jag börjar inse hur stora hemska hjul en buss och en lastbil har, och vad som händer när man kommer under dessa hemska hjul med sin lilla taniga kropp. :(

I början håller jag samma tempo som övrig trafik, men upptäcker snart att då måste man ha åtta ögon likt en spindel med 360 graders vy detta för att se fordon bakom, sida och desutom framåt.Jag beslutar mig då att köra lite snabbare än övrig trafik, och detta fungerar bättre och smidigare. Lite längre ut på Ramkhamheang går det fortare men trafiken är dock lika tät, bussar och taxi speciellt förväntar sig att max 5 centimeter räcker som avstånd till mina backspeglar, bilar och också här speciellt taxi kör rakt ut framför när dom kommer från små soier, och det är bara att väja och hoppas att man har en centimeter kvar till bilen eller bussen på höger sida.

Nej, imorgon tar bilen.. Slut med äventyr i Bangkok trafiken på MC för min del och då har jag ändå kört över 25 000 mil med MC i mina dagar :wink:

post-4239-0-11287000-1328010454_thumb.jp

Sträckan på 13,2 Kilometer som averkades.

Någon här på MPR som brukar köra i Bangkok i rusningstrafik, som kan dela med sig med några "lilltips"?

Ha en bra dag!

:wai:

Antingen som Nicholas skriver. Eller som jag brukar göra med bladen (vilket naturligtvis inte fungerar med en moppe) rusa motorn lite så brukar dom flytta på sig för en stor hoj som mullrar.

Du skulle ju skaffa en riktig hoj tills jag kom ner nästa gång sa du ju?

Jag ska tillstå att det är trevligare att köra hoj på dom kurviga vägarna i Isaan

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wUThai :)

Menar du på fullt allvar att jag med min simultanförmåga skulle köra MC samtidigt som både tänka och fotografera.. Nu har du nog överskattat mig å de grövsta, klarar knappt av att dricka en Leo och le samtidigt :wink:

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Kan förstå det det, det gör inte jag heller, men prova med en CHANG, sen kan du asgarva mellan klunkarna.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte firman anställa en privatchaufför till dig?

Då kan du sitta i baksätet i lugn och ro och jobba därifrån med en kall Leo på vägen hem :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Idag har man provat på något jag troligen aldrig mera kommer att göra..

Klockan 03:45 ringer klockan och det är dags att "maka sig iväg" till jobbet, och eftersom man gillar lite äventyr fick jag för mig vid ytterdörren att man kanske skulle to moppen till jobbet :wink: Sagt och gjort så startade klockan 04:20 och dom 13,2 Kilometrarna gick smärtfritt då det vid denna tiden inte är någon trafik :) (Förutom en Pick-up som hade kört i i baken på en taxi vid ett rödljus)

När arbetsdagens närmar sig sitt slut så funderar jag om man kanske inte skulle lämna arbetet lite tidigare så man slipper att köra i den värsta rusningstrafiken och i mörker, så planerade att lämna kontoret klockan 17:30, men som vanligt blev man sen från jobbet. Så stänger dörren till kontoret klockan 17:50 :( Det gick fort att köra dom första 10 metrarna, sen var man ute i ett komplett trafikkaos på Rakhamheang, och då var det till sig att slingra sig mellan bilarna, bussarna och lastbilarna till korsningen vid Rama 9, vilket är cirka 400 meter. Kände mig bra till mods, men insåg att fordonen faktiskt stog helt stilla.

Det blir grönt ljus och nu börjar alla bilar, bussar, motorcycklar och lastbilar att köra, och man skall slingra sig emellan alla fordonen. Det tog inte lång tid innan vi var uppe cirka 40 Km/h och min backspegel "kysste" en sida på en buss men det är bara att köra på som inget hänt. Det är nu jag börjar inse hur stora hemska hjul en buss och en lastbil har, och vad som händer när man kommer under dessa hemska hjul med sin lilla taniga kropp. :(

I början håller jag samma tempo som övrig trafik, men upptäcker snart att då måste man ha åtta ögon likt en spindel med 360 graders vy detta för att se fordon bakom, sida och desutom framåt.Jag beslutar mig då att köra lite snabbare än övrig trafik, och detta fungerar bättre och smidigare. Lite längre ut på Ramkhamheang går det fortare men trafiken är dock lika tät, bussar och taxi speciellt förväntar sig att max 5 centimeter räcker som avstånd till mina backspeglar, bilar och också här speciellt taxi kör rakt ut framför när dom kommer från små soier, och det är bara att väja och hoppas att man har en centimeter kvar till bilen eller bussen på höger sida.

Nej, imorgon tar bilen.. Slut med äventyr i Bangkok trafiken på MC för min del och då har jag ändå kört över 25 000 mil med MC i mina dagar :wink:

post-4239-0-11287000-1328010454_thumb.jp

Sträckan på 13,2 Kilometer som averkades.

Någon här på MPR som brukar köra i Bangkok i rusningstrafik, som kan dela med sig med några "lilltips"?

Ha en bra dag!

:wai:

Nej det får vara slut på dina motobikeäventyr,tänk på lilla Leo.Jag skulle inte ens komma på tanken eller ens våga köra bil i

Bangkok.Då har jag ändå kört bil,buss,mc i 6 länder,i Bangkok törs jag knappt vistas i trafiken gåendes.

Nej vi är många som är rädda om dig och din underbara familj.

Som måne skrev Privat chafför som hämtar och lämnar dig med en HUMMER.

Ha en gör go natt.

Mvh jrk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej wUThai :)

Menar du på fullt allvar att jag med min simultanförmåga skulle köra MC samtidigt som både tänka och fotografera.. Nu har du nog överskattat mig å de grövsta, klarar knappt av att dricka en Leo och le samtidigt :wink:

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Själv har jag svårt att inte le de få dagar jag har möjlighet att dricka en LEO eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Det är kanske dags att göra en ny investering? Jag tror att det är många här som vill se "Bangkok by bike"

Det finns en kamerahjälm som skulle passa utmärkt för dina turer på Mc:n hjalmkamera.com/

Ha det gött! :wai:

Ja ibland är man lite sent ute tomurdoc var före :)

För några år sedan då jag körde moppe i Bangkok så skruvade jag fast en videokamera på styret en dag när jag skulle köra mellan hemmet på Soi 11 och arbetet på Soi 33, inte så lkångt men nog så spännande. Ska se om jag hittar det klippet någonstans...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en känsla av att det råder ett uttalat krig mellan 2 hjulsekipagen och 4 hjuls dito...I alla fall i Chiang Mai som är en rätt så stor stad.

Att köra bil här under rusningstrafiken morgon och kväll och behöva göra en av dessa livsfarliga u-turns, kan få den lugnaste att önska att man hade en James Bond bil med katapult, så att man bara kunde lämna eländet.

Sitta och vänta i u-turnen med klappande hjärta och se hur man långsamt omringas av moppar, som ett stim hungriga Pirayor. Försiktigt ge sig ut i u-turnen i mötande trafik , med moppar bakom, till vänster, till höger och framför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en känsla av att det råder ett uttalat krig mellan 2 hjulsekipagen och 4 hjuls dito...I alla fall i Chiang Mai som är en rätt så stor stad.

Att köra bil här under rusningstrafiken morgon och kväll och behöva göra en av dessa livsfarliga u-turns, kan få den lugnaste att önska att man hade en James Bond bil med katapult, så att man bara kunde lämna eländet.

Sitta och vänta i u-turnen med klappande hjärta och se hur man långsamt omringas av moppar, som ett stim hungriga Pirayor. Försiktigt ge sig ut i u-turnen i mötande trafik , med moppar bakom, till vänster, till höger och framför.

Inte bara i ChiangMai min vän, vi har rätt många U-turn i Udon med, och samma fenomen, det värsta är dom jävla dårarna som kör på fel sida och som bara så där plötsligt uppstår ur intet!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en känsla av att det råder ett uttalat krig mellan 2 hjulsekipagen och 4 hjuls dito...I alla fall i Chiang Mai som är en rätt så stor stad.

Att köra bil här under rusningstrafiken morgon och kväll och behöva göra en av dessa livsfarliga u-turns, kan få den lugnaste att önska att man hade en James Bond bil med katapult, så att man bara kunde lämna eländet.

Sitta och vänta i u-turnen med klappande hjärta och se hur man långsamt omringas av moppar, som ett stim hungriga Pirayor. Försiktigt ge sig ut i u-turnen i mötande trafik , med moppar bakom, till vänster, till höger och framför.

Nonchalera mopparna, de flyttar sig alltid. T.o.m. moppedårarna fattar vem det gör ont på om man krockar :-)

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nonchalera mopparna, de flyttar sig alltid. T.o.m. moppedårarna fattar vem det gör ont på om man krockar :-)

/ SatanG

Ja det är ungefär så de flesta idi*ter i thailands trafik resonerar därför är det också fullständigt livsfarligt att köra moppe.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bussförarna kör samma taktik mot personbilar. Störst först

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bussförarna kör samma taktik mot personbilar. Störst först

I England kallas en viss kategori yrkesförare "White Van Vandals".

Skulle vilja kalla ALLA i Thailand som kör något som är större än de som finns i närheten lika dant!

Långtradare för Buss,

Buss före Lastbil,

Lastbil före Van,

Van före Pickis,

Pickis före Personbil,

Personbil före MC,

MC före scooter..ibland!

Och..Thai före Farang, om dom vet att det är en dylik! Alltid om dom hinner med!

Baa (vitt slödder från Issan)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Detta har jag varit med om massor av gånger här i Thailand:

Jag ligger bakom en bil som kör en bit under gällande hastighetsbegränsning.

Väntar på en lucka...inga mötande bilar.

Klart,blinkar med hel-ljuset,kommer upp jämte honom.

Då jävlar vaknar han till,gasen i botten,här ska ingen köra om.

Även om det kommer bilar mot oss så gasar han så mycket det går.

Samma sak om det finns en lucka framför honom så jag kan komma in,

då gör han allt för att täppa till den.

Fullständigt livsfarligt :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Detta har jag varit med om massor av gånger här i Thailand:

Jag ligger bakom en bil som kör en bit under gällande hastighetsbegränsning.

Väntar på en lucka...inga mötande bilar.

Klart,blinkar med hel-ljuset,kommer upp jämte honom.

Då jävlar vaknar han till,gasen i botten,här ska ingen köra om.

Även om det kommer bilar mot oss så gasar han så mycket det går.

Samma sak om det finns en lucka framför honom så jag kan komma in,

då gör han allt för att täppa till den.

Fullständigt livsfarligt :crazy:

Kan det vara så korkat att thai ser det som "lose face" om de blir omkörda?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Längs ner i hackordningen i trafiken i Thailand kommer fotgängare och joggare.

På min joggingrunda måste jag springa på allmän väg några hundra meter. Varje gång blir jag nedträngd i diket av någon galen moppetant..

Har noterat att de mest vettlösa är dam i 45 års ålder med plastkruka och visir ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...