Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Råtta: Om Thailändaren själv får välja


MPR Nyheter

Recommended Posts

För er som vill prova något lite mindre vanligt så vill jag rekommendera kokt torskhuvud.Att pilla bort ögonen och suga i sig är en höjdare.

Obs! inlägget gäller torsk som lever under vattenytan, och inte den 2-benta landlevande varianten som är vanlig i Thailand.

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    6

  • Bibben

    5

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tror nog att de flesta av oss som tillbringat lite tid uppe i norr (norr om BKK alltså) har någon gång ätit råtta.

Ganska vanligt har jag hört att man byter ut Kycklingköttet i vissa maträtter mot just råtta då det är billigare.

Billigare vet jag inte! Det beror väl på var man införskaffar det! Vad jag vet har jag ätit råtta tre ggr. Första gången var jag helt ovetande om det. Det smakade hur gott som helst! Innan jag ätit upp portionen fick jag veta att det var råtta jag åt. Naturligtvis tappade jag aptiten och slutade äta. Eftersom vi var ute i djungeln, tänkte jag att det kan inte vara så farligt, inga soptippar i närheten etc. När jag smakade det som var kvar igen så var det inte samma utsökta råttallrik som tidigare.

Andra gången var på en restaurang min fru hade. Under risskördetid kom två stycken statsbor i kostym och slips. De beställde två varianter av råtträtter. Det fanns ingen råtta på menyn men min fru sa att eftersom det var skördetid kunde hon beställa till senare. De bestämde att de skulle komma tillbaka nästa dag.

Nästa förmiddag fanns råtträtter på menyn. Frugan sa att hon tjänade bra på detta, fast råttköttet var mycket dyrare än buffelkött. Hur mycket dyrare vet jag inte riktigt. Men det räckte även till falangen, som snikade åt sig en del. :crazy:

Det smakar inte kyckling utan mera åt nötkötthållet. Men definitivt så smakar det bra. Frugan kryddar rätt skapligt så kryddningen gör ju en hel del av rätten. Fångar du själv så blir det säkert billig mat, men ska du köpa är det inte billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kyckling är billigt, är säker på att råtta är rejält dyrare att köpa.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Smakar ungefär som kyckling. ett väldigt vanligt uttalande... men de som smakat råtta, mycket köttigare, blandning mellan gris/nöt men mer pikant, Svårt att förklara, men absolut ej kyckling!

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Smakar ungefär som kyckling. ett väldigt vanligt uttalande... men de som smakat råtta, mycket köttigare, blandning mellan gris/nöt men mer pikant, Svårt att förklara, men absolut ej kyckling!

Mvh. borje222

Smakar inte som kyckling, mörkare kött och mer åt viltkött. Jag tänkte första gången på svensk skogshare.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Smakar inte som kyckling, mörkare kött och mer åt viltkött. Jag tänkte första gången på svensk skogshare.

Leif

Som jag har upplevt smakerna, men de är ju som bekant delade som baken, så är råtta som sagt ganska lika kanin eller hare och kyckling kan lätt förväxlas med groda.

Amatörgårmäten Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har upplevt smakerna, men de är ju som bekant delade som baken, så är råtta som sagt ganska lika kanin eller hare och kyckling kan lätt förväxlas med groda.

Amatörgårmäten Baa

Här är jag helt övers med dig.

Bra beskrivning.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har upplevt smakerna, men de är ju som bekant delade som baken, så är råtta som sagt ganska lika kanin eller hare och kyckling kan lätt förväxlas med groda.

Amatörgårmäten Baa

Amatör och amatör, du låter som ett helt proffs! :crazy:

Wangthong, som någon enstaka gång föredrar groda framför kyckling.

Dessa gånger är med rätt slags dricka att inmundiga tillsammans. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Förra vintern så mötte jag en risbonde som gillade råtta. Absolut inte ute på sitt risfält utan på middagsbordet ! Han snarade dem och de hamnade sedan i stekpannan.

post-4529-0-37140900-1327594727_thumb.jp

post-4529-0-88597100-1327594815_thumb.jp

post-4529-0-55049900-1327594911_thumb.jp

Själv så har jag aldrig medvetet velat äta råtta men jag har sannolikt någon gång blivit serverad " Pad kaprao noo" ( råtta ) då jag egentligen beställt "Pad kaprao moo" ( gris ).

// Luke the Drifter

post-4529-0-37140900-1327594727_thumb.jp

post-4529-0-88597100-1327594815_thumb.jp

post-4529-0-55049900-1327594911_thumb.jp

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag bodde i byn (Maha Sarakam)

Hade smågrabbarna tävlingar i att skjuta råttor med slangbåge på risfälten.

Vem kan säga nej när grabben ,8år, kommer hem och stolt visar upp dagens fångst för middagen.

Snakar inte så illa, bara jag sliper få en hel råtta framör mig på tallriken.

Svansen fick hundarna.

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni hotar med att servera råtta så lovar jag att inte besöka den fantastiska tillställningen VGT nästa år.

Mr Phimai (tillbaka efter avstängning) pga ????? vad vet jag. då dom inte klarar av att berätta på vilka grunder dom stänger av folk. inte ens vem som har stängt av vederbörande heller för den delen.

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni hotar med att servera råtta så lovar jag att inte besöka den fantastiska tillställningen VGT nästa år.

Mr Phimai (tillbaka efter avstängning) pga ????? vad vet jag. då dom inte klarar av att berätta på vilka grunder dom stänger av folk. inte ens vem som har stängt av vederbörande heller för den delen.

Glöm det gamla.

Spotta i nävarna och ta ny tag.

Välkommen tillbaka.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Före och efterbilder:-)

Perfekt skott, oskadade matbitar.

051220111140.jpg

Middag är serverad.

061220111143.jpg

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kan bara instämma med övriga i att det här med att äta råtta mer sitter i huvudet än i smaken som är god, kände själv obehag för det när jag var i 25 års åldern men äter det gärna numera, föredrar dom köttigare bitarna på gnagaren som smakar jättegott, inälvor, galla och brosk o.s.v överlåter jag åt Thailändarna.

Och billigare än annat kött är det absolut inte, och många människor tjänar pengar på att fånga och sälja råttor, så det är både en viktig näringskälla och en inkomst för många, en natts fångst kan ge en person 200-1500 baht vilket inte är lite på landet.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt frugan fanns det större råttor eller sorkar eller gud vet vad som vägde cirka 3 kilo och var vita

Bodde i stora hål i marken.

Kallades då noo naa (råtta risfält)

Någon som vet nåt om detta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt frugan fanns det större råttor eller sorkar eller gud vet vad som vägde cirka 3 kilo och var vita

Bodde i stora hål i marken.

Kallades då noo naa (råtta risfält)

Någon som vet nåt om detta ?

Jag har sett rätt stora, nästan som "småbävrar" men vita? Tyckte dom va nästan silvergrå på ovansidan, magen däremot va helt vit, men 3 kg, njaaa, snarare 1,5. och c:a knappa 3 dm i längd (utan svansen).. En 3 KG då blidde det att fly!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att klargöra lite då. Thailändarna äter råtta javisst. men de äter absolut INTE den råtta som vi tänker på hemma i Sverige, vilket mera kan kallas för kloakråtta. Thailändarna äter med god aptit "Risfältsråtta". är själv inte hågad, men de lär smaka bra, och det är en ganska dyr anrättning att äta..

har sett thailändarna jaga dessa råttor, det sker på natten i mörkret. Sätter på strålkastare, eller som i mitt fall bilstrålkastare,och "seasam öppna dig", så ser man ett hel mängd "ögon" blixtra och blänka där ute på risfältet. Gevär och slangbella var vapnen som användes och jakten den natten var god...

Uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Bara för att klargöra lite då. Thailändarna äter råtta javisst. men de äter absolut INTE den råtta som vi tänker på hemma i Sverige, vilket mera kan kallas för kloakråtta. Thailändarna äter med god aptit "Risfältsråtta". är själv inte hågad, men de lär smaka bra, och det är en ganska dyr anrättning att äta..

har sett thailändarna jaga dessa råttor, det sker på natten i mörkret. Sätter på strålkastare, eller som i mitt fall bilstrålkastare,och "seasam öppna dig", så ser man ett hel mängd "ögon" blixtra och blänka där ute på risfältet. Gevär och slangbella var vapnen som användes och jakten den natten var god...

Uncen

Hej

Så går det till, men även hundar används, dessa letar upp dom hål som är bebodda och man gräver fram råttorna och skjuter dom som försöker fly, snaror och fällor sätts ut på kvällen på deras stigar bland risfälten, dessa kollar man sedan på morgonen, men ibland fångas även andra djur i fällorna som ormar och fåglar.

Man brukar använda plastpåsar som knyts fast i en buske eller liknande för att markera var fällorna finns, ibland är det hundratals påsar som hänger och dinglar i vinden, så om ni undrar vad det är ni ser när ni är ute och åker så är det råttfällor dom markerar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så går det till, men även hundar används, dessa letar upp dom hål som är bebodda och man gräver fram råttorna och skjuter dom som försöker fly, snaror och fällor sätts ut på kvällen på deras stigar bland risfälten, dessa kollar man sedan på morgonen, men ibland fångas även andra djur i fällorna som ormar och fåglar.

Man brukar använda plastpåsar som knyts fast i en buske eller liknande för att markera var fällorna finns, ibland är det hundratals påsar som hänger och dinglar i vinden, så om ni undrar vad det är ni ser när ni är ute och åker så är det råttfällor dom markerar.

Mvh Isan Lover

Tack för infon, visste inte om det där med plastpåsarna...

Uncen

ps. Kanske lite off topic... men vet du varför thai ibland och stundtals hänger plastpåsar på en trädgren då?? Alltså en trädgren i ett träd som man ser ifrån vägen...ser lite myskout... är det också för att markera nåt... Har själv ingen aning!!

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tack för infon, visste inte om det där med plastpåsarna...

Uncen

ps. Kanske lite off topic... men vet du varför thai ibland och stundtals hänger plastpåsar på en trädgren då?? Alltså en trädgren i ett träd som man ser ifrån vägen...ser lite myskout... är det också för att markera nåt... Har själv ingen aning!!

Hej

Som jag ser det kan vara flera skäl till det, antingen markerar det var en fälla finns, eller så kan det vara en frukt man har skyddat mot insektsangrepp med påsen, men då brukar det vara många påsar i ett träd.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som jag ser det kan vara flera skäl till det, antingen markerar det var en fälla finns, eller så kan det vara en frukt man har skyddat mot insektsangrepp med påsen, men då brukar det vara många påsar i ett träd.

Mvh Isan Lover

ja det där med att man skyddar frukt med plastpåsar känner man ju igen, det ser man väldigt ofta. Nä jag tänkte mer på plastpåsar som är fyllda med mat och matrester och avfall. Jag har trott att det kanske hade en symbolisk innebörd typ att man "offrar" åt Buddah och ber budah att hålla området med god tur eller nåt liknande.

Samma fenomen kan ju ses direkt vid infarten till vår lilla falanggata här i Nong Nasaeng (Chaiyaphum) där brukar de gamla tanterna som bor här smyga ut och lägga en plastpåse på marken fylld med matrester, helt öppen plastpåse.. Jag nrukar sedan i smyg ta påsen ifråga och slänga den åt helsicke för det ser för jääkla ovårdat ut med plastpåsar och skit på marken, men det är en annan fråga.. hehe!!

Uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det där med att man skyddar frukt med plastpåsar känner man ju igen, det ser man väldigt ofta. Nä jag tänkte mer på plastpåsar som är fyllda med mat och matrester och avfall. Jag har trott att det kanske hade en symbolisk innebörd typ att man "offrar" åt Buddah och ber budah att hålla området med god tur eller nåt liknande.

Samma fenomen kan ju ses direkt vid infarten till vår lilla falanggata här i Nong Nasaeng (Chaiyaphum) där brukar de gamla tanterna som bor här smyga ut och lägga en plastpåse på marken fylld med matrester, helt öppen plastpåse.. Jag nrukar sedan i smyg ta påsen ifråga och slänga den åt helsicke för det ser för jääkla ovårdat ut med plastpåsar och skit på marken, men det är en annan fråga.. hehe!!

Uncen

Nja... jag har för mig att det är till "andarna", goda eller onda som dessa delikatesser är avsedda, Buddha har ju sitt "kloster" andarna däremot är mer hänvisade till välvilliga innevånares givmildhet ifråga om boning!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... jag har för mig att det är till "andarna", goda eller onda som dessa delikatesser är avsedda, Buddha har ju sitt "kloster" andarna däremot är mer hänvisade till välvilliga innevånares givmildhet ifråga om boning!

Tack ska du ha Baa... jag "köper" det rakt av...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...