Jump to content
IGNORERAD

Marriage vs Retirement Visa


Joe

Recommended Posts

Oregistrerad

Om man funderar i banorna att skaffa sig alternativt OA retiremen ller OA marriage kan det var värt att veta följande som inträffade på mig.polisens kontor här i Udon för ett par dagar sedan.

En av farangerna hade blivit övertalad att söka marriage och skaffade då alla möjliga (och omöjliga) dokument för att uppfylla dessa vilkor, väl på Mig blev nya indikationer. krav på bl.a. ett foto på de båda sittandes på sängkanten gemensamt. Efter 3 timmars förhandlande kom migofficeren med följande kommentar: Varför söker du inte OA retirement? Då räcker det med ditt bankstatement, vigselbeviset, husboken och passet med ett giltigt O visa,

Varför sa ni inte det från början?

Det va du som ville ha marriage, inte vi!

Kanske det är så att bevisbördan för marriage är tyngre? Nu har han OA retirement för 1 år framåt! Tog 30 minuter!

Baa!!! jag trodde i min enfald att det inte var möjligt att överhuvudtaget få ett immigrant O eller OA i Thailand. jag trodde i min enfald att detta enbart var möjligt att köpa på ett thailändskt konsulat eller ambassad utom Thailands egna gränser. Vad har hänt med den grejen då????

Sedan har du ju helt rätt i att det är ett helvetes massa dokument och bevismaterial man skall skaffa fram när man vill basera sitt uppehållstillstånd på Marriage istället för retirement, jag tror dokumentsmässigt att det är nästan 17-3 i favör retirement om ni förstår vad jag menar.

Men Baa det du berättar känns lite mix up om du ursäktar, jag misstänker att du inte riktuigt fått det förklarat korrekt för dig, eller är jag fel ute nu???? jag har aldrig i mitt liv hört talas om den versionen som du berättar faktiskt. Du säger att han hade ett "O" i passet. det innebär att han har ett NON IMMIGRANT o instämplat och giltligt i sitt pass. Då skaffar man plötsligt inte kaka på kaka ytterligare ett VISA ,varför då???? jag tror att vad killen fick var helt enkelt ett 1:årigt uppehållstillstånd baserat på retirement , inget annat. Och glöm det där snacket om OA som förekommer både på korsan och tvärsan här. OK Baa????

MVH - uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    14

  • Udon

    10

  • Fritz

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det här med visa kan man bli dåre på...

Om jag tittar på ambassadens hemsida så finns det 3 typer som jag kan använda:

Non-Immigrant "O" Pension, Retired. Då krävs 14500/mån i inkomst eller 44500 på banken (senaste 3 månaderna) och med multiple entries kan jag använda det 1 år och göra visa run var 3:e månad.

Non-Immigrant "O" Spouse/Family. Jag kan inte se att det krävs någon inkomst eller pengar på banken för detta. Med multiple entries gäller det 1 år men jag måste göra visa run var 3:e månad.

Non-Immigrant O-A Longstay. Då krävs 14500/mån eller 175000 på bank (senaste 3 månaderna) eller en kombination. Det gäller 1 år och jag slipper visa run.

Stämmer uppgifterna att jag behöver 44500 på banken i första fallet och inga pengar alls i det andra ?

Kan jag använda båda första alternativen för senare årsvis förlängning när jag väl bosatt mig i Thailand ?

Mitt problem är att jag inte kommer att ha 175000 tillgängliga 3 månader före jag flyttar (men väl efteråt) och jag har ingen inkomst från årsskiftet fram tills jag väljer att ta ut pension om några år.

Hur löser jag bäst visafrågan ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa!!! jag trodde i min enfald att det inte var möjligt att överhuvudtaget få ett immigrant O eller OA i Thailand. jag trodde i min enfald att detta enbart var möjligt att köpa på ett thailändskt konsulat eller ambassad utom Thailands egna gränser. Vad har hänt med den grejen då ????

Sedan har du ju helt rätt i att det är ett helvetes massa dokument och bevismaterial man skall skaffa fram när man vill basera sitt uppehållstillstånd på Marriage istället för retirement, jag tror dokumentsmässigt att det är nästan 17-3 i favör retirement om ni förstår vad jag menar.

Men Baa det du berättar känns lite mix up om du ursäktar, jag misstänker att du inte riktuigt fått det förklarat korrekt för dig, eller är jag fel ute nu? ??? jag har aldrig i mitt liv hört talas om den versionen som du berättar faktiskt. Du säger att han hade ett "O" i passet. det innebär att han har ett NON IMMIGRANT o instämplat och giltligt i sitt pass. Då skaffar man plötsligt inte kaka på kaka ytterligare ett VISA ,varför då ???? jag tror att vad killen fick var helt enkelt ett 1:årigt uppehållstillstånd baserat på retirement , inget annat. Och glöm det där snacket om OA som förekommer både på korsan och tvärsan här. OK Baa? ???

MVH - uncen...

Tjena!

Innan jag flyttade för gott till Thailand så var jag här några ggr mellan 4-8 månader i sträck. Då besökte jag Thailands Konsulat i GBG...

visade upp mitt och min frus Thailändska vigselbevis(ej översatt på engelska) samt en kopia på min frus ID-kort.

Det var allt som behövdes får att få ett års visa. Men på den tiden var jag tvungen att var tredje månad åka till Mae Sot...promenera

över bron,få en stämpel i passet. Kostnad varje gång 500 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det här med visa kan man bli dåre på...

Om jag tittar på ambassadens hemsida så finns det 3 typer som jag kan använda:

Non-Immigrant "O" Pension, Retired. Då krävs 14500/mån i inkomst eller 44500 på banken (senaste 3 månaderna) och med multiple entries kan jag använda det 1 år och göra visa run var 3:e månad.

Non-Immigrant "O" Spouse/Family. Jag kan inte se att det krävs någon inkomst eller pengar på banken för detta. Med multiple entries gäller det 1 år men jag måste göra visa run var 3:e månad.

Non-Immigrant O-A Longstay. Då krävs 14500/mån eller 175000 på bank (senaste 3 månaderna) eller en kombination. Det gäller 1 år och jag slipper visa run.

Stämmer uppgifterna att jag behöver 44500 på banken i första fallet och inga pengar alls i det andra ?

Kan jag använda båda första alternativen för senare årsvis förlängning när jag väl bosatt mig i Thailand ?

Mitt problem är att jag inte kommer att ha 175000 tillgängliga 3 månader före jag flyttar (men väl efteråt) och jag har ingen inkomst från årsskiftet fram tills jag väljer att ta ut pension om några år.

Hur löser jag bäst visafrågan ?

Kollba, min absoluta åsikt baserad på erfarenhet, är att man skall glömma den där grejen med att handla på sig dyrbara VISA i Sverige. och sedan få ambassaden och konsultatet (thailändska) att tjäna fläsk på det.

Man skall helt enkelt köpa ett enkelt 3 månaders NON IMMIGRANT O. När man kommer ner till Thailand, alltså inom 3 månader, så åker man till den Immigration man tillhör och ansöker om ett uppehållstillstånd baserat på antingen retirement, väldigt enkelt dokumentsmässigt eller på Marriage, väldigt krångligt dokumentsmässigt.

I ditt fall Kollba, så är allting lite lurigare eftersom du ju tydligen inte har någon inkomst och därför om du är intresserad av retirement eller Marriage-uppehållstillstånd ligger lite pyrt till.

Du är gift med en thaidam utgår jag ifrån - Du satsar då på ett uppehållstillstånd baserat på Marriage, härnere gäller då kraven för dig helt enkelt:

En inkomst verifierad av vår ambassad eller konsulat i Thailand på minst 40.000 baht per månad eller ett banktillgodohavande i thaibank på 400.000 baht. Kan du prestera någon slags dokumenterad inkomst??? I så fall får du här ett räkneexempel:

Du tjänar under 2012 en smärre summa på SEK: 70.000:-, du får detta verifierat. Denna summa motsvarar cirka idag 302.400 baht. Immigration går alltid efter Bangkok Banks notekurs på denna sidan; http://bankexchangerates.daytodaydata.net/default.aspx

Kvar upp till 400.000 baht är då exakt 97.600 baht. Ha de insatta på direkt eller innan du åker ner Kollba. Dagen innan du sticker till din Immigration och ansöker då om detta uppehållstillstånd, så stegar du in på din bank i Thailand, och ber dom att de ger dig ett bekräftelsebrev på sitt brevpapper där de bekräftar ditt tillgodohavande i banken den dagen. EDe brukar ta 100-200 baht för att skriva ut detta brev. Detta brev tar du sedan med till immigration dagen efter.

Tips. kolla in här eller via mig vilka krav som finns på detta uppehållstillstånd, så kommer detta att gå som en dans.Och du glöm nu inte transporten... Jag håller faktiskt på och letar efter ett ställe där du kan lasta själv uppe i Stockholm, ifall du nu väljer att ta en container.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollba, min absoluta åsikt baserad på erfarenhet, är att man skall glömma den där grejen med att handla på sig dyrbara VISA i Sverige. och sedan få ambassaden och konsultatet (thailändska) att tjäna fläsk på det.

Man skall helt enkelt köpa ett enkelt 3 månaders NON IMMIGRANT O. När man kommer ner till Thailand, alltså inom 3 månader, så åker man till den Immigration man tillhör och ansöker om ett uppehållstillstånd baserat på antingen retirement, väldigt enkelt dokumentsmässigt eller på Marriage, väldigt krångligt dokumentsmässigt.

I ditt fall Kollba, så är allting lite lurigare eftersom du ju tydligen inte har någon inkomst och därför om du är intresserad av retirement eller Marriage-uppehållstillstånd ligger lite pyrt till.

Du är gift med en thaidam utgår jag ifrån - Du satsar då på ett uppehållstillstånd baserat på Marriage, härnere gäller då kraven för dig helt enkelt:

En inkomst verifierad av vår ambassad eller konsulat i Thailand på minst 40.000 baht per månad eller ett banktillgodohavande i thaibank på 400.000 baht. Kan du prestera någon slags dokumenterad inkomst??? I så fall får du här ett räkneexempel:

Du tjänar under 2012 en smärre summa på SEK: 70.000:-, du får detta verifierat. Denna summa motsvarar cirka idag 302.400 baht. Immigration går alltid efter Bangkok Banks notekurs på denna sidan; http://bankexchanger...et/default.aspx

Kvar upp till 400.000 baht är då exakt 97.600 baht. Ha de insatta på direkt eller innan du åker ner Kollba. Dagen innan du sticker till din Immigration och ansöker då om detta uppehållstillstånd, så stegar du in på din bank i Thailand, och ber dom att de ger dig ett bekräftelsebrev på sitt brevpapper där de bekräftar ditt tillgodohavande i banken den dagen. EDe brukar ta 100-200 baht för att skriva ut detta brev. Detta brev tar du sedan med till immigration dagen efter.

Tips. kolla in här eller via mig vilka krav som finns på detta uppehållstillstånd, så kommer detta att gå som en dans.Och du glöm nu inte transporten... Jag håller faktiskt på och letar efter ett ställe där du kan lasta själv uppe i Stockholm, ifall du nu väljer att ta en container.

uncen...

Kan jag inte skaffa ett Non-Immigrant "O" Spouse/Family som gäller 1 år här i Sverige och sen förlänga det i Thailand när jag har haft pengar på bank i 3 månader ? Såvitt jag förstod av ambassadens hemsida kräver det inte någon inkomst eller pengar på bank.

Problemet för min del är att jag inte har någon inkomst från årsskiftet, jag säljer lägenheten men kan knappast göra det och flytta ut på gatan 3 månader innan jag flyttar till Thailand och jag kommer inte att ta ut mitt avgångsvederlag så länge jag är kvar i Sverige (skatteskäl).

Så jag behöver några månader i Thailand innan jag får pengar, för de pengar jag har nu kommer att gå åt till flytt och en del annat.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kan jag inte skaffa ett Non-Immigrant "O" Spouse/Family som gäller 1 år här i Sverige och sen förlänga det i Thailand när jag har haft pengar på bank i 3 månader ? Såvitt jag förstod av ambassadens hemsida kräver det inte någon inkomst eller pengar på bank.

Problemet för min del är att jag inte har någon inkomst från årsskiftet, jag säljer lägenheten men kan knappast göra det och flytta ut på gatan 3 månader innan jag flyttar till Thailand och jag kommer inte att ta ut mitt avgångsvederlag så länge jag är kvar i Sverige (skatteskäl).

Så jag behöver några månader i Thailand innan jag får pengar, för de pengar jag har nu kommer att gå åt till flytt och en del annat.

OK bra ide´av dig där Kollba - Helt klart så köper du ett NON IMMIGRANT O (Spous/family) och du köper alternativet Multiple entries, vilket är på 1 år, kostar SEK: 1.300:-. Du har alltså 1 år på dig då att skaffa fram de pengar som kräves för att få ett retirement eller marriageuppehållstilstånd.

Med detta VISA, så blir skillnaden för dig gentemot mig med ett giltligt Retirementuppehållstillstånd, att du MÅSTE UT UR landet var 90.e dag och förlänga VISAT, så kallade VISA-RUNS. Det förlänges alltså med 90 dagar varje gång. Efter ett år så förfaller detta VISA, om du skulle behöva förlänga det i brist på pengar, vet inte.. Men det problemet lär väl kanske inte drabba dig.

Verkar som om detta skulle passa perfekt för dig Kollba faktiskt.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

OK bra ide´av dig där Kollba - Helt klart så köper du ett NON IMMIGRANT O (Spous/family) och du köper alternativet Multiple entries, vilket är på 1 år, kostar SEK: 1.300:-. Du har alltså 1 år på dig då att skaffa fram de pengar som kräves för att få ett retirement eller marriageuppehållstilstånd.

Med detta VISA, så blir skillnaden för dig gentemot mig med ett giltligt Retirementuppehållstillstånd, att du MÅSTE UT UR landet var 90.e dag och förlänga VISAT, så kallade VISA-RUNS. Det förlänges alltså med 90 dagar varje gång. Efter ett år så förfaller detta VISA, om du skulle behöva förlänga det i brist på pengar, vet inte.. Men det problemet lär väl kanske inte drabba dig.

Verkar som om detta skulle passa perfekt för dig Kollba faktiskt.

uncen...

Jag tror inte jag behöver förlänga mer än en gång, sen skall pengarna ha funnits i 3 månader. Och det är bara 10 mil (fågelvägen) till Chong Mek som jag antar duger för förlängning...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll i hästarna lite nu.

Pengar på banken om man vill ha retrement är 800 000 bath som ogift och 400 000 bath som gift!

Alternativet är månadsinkomst på 40 000 resp (nu är jag lite tveksam men det finns de som vet) 65 eller 80 000 THB.

Och JO, Man kan viss omsätta ett O-visa till ett OA retirement hos Mig polisen men då måste man ha följande uppgifter med sig:

Passet med ett giltigt O multyentrence. (Har hör att de finns de som klarat detta med turistvisa)

Adressbevis (hyreskontrakt eller gula boken)

Bankstatement eller inkomstbevis, (inkomstbeset översatt och stämplat av Svenska ambassaden i BKK.)

Vigselbevis om man vill åtnjuta de lägre summorna

1900 bath i avgift samt ifylld ansökan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll i hästarna lite nu.

Pengar på banken om man vill ha retrement är 800 000 bath som ogift och 400 000 bath som gift!

Alternativet är månadsinkomst på 40 000 resp (nu är jag lite tveksam men det finns de som vet) 65 eller 80 000 THB.

Och JO, Man kan viss omsätta ett O-visa till ett OA retirement hos Mig polisen men då måste man ha följande uppgifter med sig:

Passet med ett giltigt O multyentrence. (Har hör att de finns de som klarat detta med turistvisa)

Adressbevis (hyreskontrakt eller gula boken)

Bankstatement eller inkomstbevis, (inkomstbeset översatt och stämplat av Svenska ambassaden i BKK.)

Vigselbevis om man vill åtnjuta de lägre summorna

1900 bath i avgift samt ifylld ansökan!

Jag antar att ett bankstatement handlar om en thailändsk bank och inte behöver verifieras av ambassaden ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att ett bankstatement handlar om en thailändsk bank och inte behöver verifieras av ambassaden ?

Japp!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Håll i hästarna lite nu.

Pengar på banken om man vill ha retrement är 800 000 bath som ogift och 400 000 bath som gift!

Alternativet är månadsinkomst på 40 000 resp (nu är jag lite tveksam men det finns de som vet) 65 eller 80 000 THB.

Och JO, Man kan viss omsätta ett O-visa till ett OA retirement hos Mig polisen men då måste man ha följande uppgifter med sig:

Passet med ett giltigt O multyentrence. (Har hör att de finns de som klarat detta med turistvisa)

Adressbevis (hyreskontrakt eller gula boken)

Bankstatement eller inkomstbevis, (inkomstbeset översatt och stämplat av Svenska ambassaden i BKK.)

Vigselbevis om man vill åtnjuta de lägre summorna

1900 bath i avgift samt ifylld ansökan!

Snälla Baa, VARFÖR skall du ändra till ett "OA" om du redan har ett "O"??? Har du ett "NON IMMIGRANT O" i ditt pass, så är det ju bara att köra på och få sitt uppehållstillstånd.

Jag vet att man kan ändra befintliga VISA till en viss del. Men du kan INTE köpa ett NON IMM O eller OA på immigration, alltså INOM Thailands gränser. Det sker på utsidan Thailand.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla Baa, VARFÖR skall du ändra till ett "OA" om du redan har ett "O" ??? Har du ett "NON IMMIGRANT O" i ditt pass, så är det ju bara att köra på och få sitt uppehållstillstånd.

Jag vet att man kan ändra befintliga VISA till en viss del. Men du kan INTE köpa ett NON IMM O eller OA på immigration, alltså INOM Thailands gränser. Det sker på utsidan Thailand.

uncen...

JAg har liksom många andra frågar om Multy entrance vilket gör att man måste lämna landet var 90 dag, nu har det varit rätt skoj att göra det men har tröttnat så nu tänker jag mig att slöa kvar i Thailands risfält,

Den enda frågeställning som är väsäntlig är "går det att byta från multy till retirement i Thailand", (nu skriver jag varken visa eller uppehållstillstånd för att slippa påpekanden) och svaret på den frågan är JA.!

Det går alldeles utmärkt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla Baa, VARFÖR skall du ändra till ett "OA" om du redan har ett "O" ??? Har du ett "NON IMMIGRANT O" i ditt pass, så är det ju bara att köra på och få sitt uppehållstillstånd.

Jag vet att man kan ändra befintliga VISA till en viss del. Men du kan INTE köpa ett NON IMM O eller OA på immigration, alltså INOM Thailands gränser. Det sker på utsidan Thailand.

uncen...

Tjena!

Spelar väl ingen roll om man kallar det: Retaierment,marrige,O,OA , Å,Ä,Ö eller helt enkelt VISA.

Så länge du har dina papper i ordning,pengar på banken,ev. gift med en Thailändska så

löser sig det det mesta. Huvudsaken är väl att få stanna i Thailand??? :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

. cut ...

Huvudsaken är väl att få stanna i Thailand??? :thumbsup:

Verkar inte som om man är allt för välkommen med allt det besvär :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Spelar väl ingen roll om man kallar det: Retaierment,marrige,O,OA , Å,Ä,Ö eller helt enkelt VISA.

Så länge du har dina papper i ordning,pengar på banken,ev. gift med en Thailändska så

löser sig det det mesta. Huvudsaken är väl att få stanna i Thailand??? :thumbsup:

ÅÄÖ-visa låter som det bästa alternativet. Jag får se till att skaffa ett sånt. :14:

Sen skall jag bara registrera mitt giftermål i Thailand och komma in i husboken, men eftersom det är en obebyggd tomt utan adress så antar jag att det handlar om att skaffa en helt ny bok.

Det närmar sig... I förrgår var det 50 arbetsdagar kvar eftersom jag har 14 veckors semester att ta ut...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte som om man är allt för välkommen med allt det besvär :-)

Tjena!

Har man allt i ordning.inget besvär. Plus ett stort leende när man är hos immigration. Har funkat i snart 7 år. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Spelar väl ingen roll om man kallar det: Retaierment,marrige,O,OA , Å,Ä,Ö eller helt enkelt VISA.

Så länge du har dina papper i ordning,pengar på banken,ev. gift med en Thailändska så

löser sig det det mesta. Huvudsaken är väl att få stanna i Thailand??? :thumbsup:

Håller med om vissa delar, vad det kallas spelar i o för sig ingen roll, dock är den nyförvärvade kunskapen den att det är betydligt krångligare med "marriage" är "retirement"!

Att få stanna i Thailand på "bästa enklaste sätt" kan ju vara olika för individen.

Inget krav på giftemål för retirement!

För övrigt, "bara att köra på".

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

JAg har liksom många andra frågar om Multy entrance vilket gör att man måste lämna landet var 90 dag, nu har det varit rätt skoj att göra det men har tröttnat så nu tänker jag mig att slöa kvar i Thailands risfält,

Den enda frågeställning som är väsäntlig är "går det att byta från multy till retirement i Thailand", (nu skriver jag varken visa eller uppehållstillstånd för att slippa påpekanden) och svaret på den frågan är JA.!

Det går alldeles utmärkt!

Det gör du rätt i Baa. Alltså slappar bland risfälten. Men Thomas001 och Baa, det är faktiskt skitviktigt att veta skillnaden på VISA och uppehållstillstånd, annars blir det jättejobbigt att lära sig hur detta fungerar.

Utomlands så kan man köpa VISA till Thailand, det enda VISA mig veterligen i alla fall, som man kan få när man åker till Thailand, och inte ens då är man ju faktiskt inne i Thailand, är det vanliga turist-VISA som du får vid ankomsten på flygplatsen i Bangkok eller Phuket. Dessa VISA ger dig då rätt till en endaste sak, och det är att beträda Thailändsk mark.

För att få stanna i landet under en viss tid så gäller det att man får uppehållstillstånd, och dessa tillstånd köper man i Thailand. De går icke att köpa utomlands.. Inte som jag vet i alla fall..

Din fråga Baa är lite kryptisk, men jag tror jag förstår vad du menar. Du menar på om du har ett NON IMM OA eller O multiple re entry om det går att "byta". Den frågeställningen är svå tydd efter det faktiskt KRÄVS av immigrationen i Thailand för att överhuvudtaget ge dig ett uppehållstillstånd att du har ett NON IMMIGRANT O ELLER OA. har du icke det, så får du icke heller uppehållstillstånd.

Det enda dessa NON IMM OA ger är 90 dagars vistelser i Thailand, och sedan måste man ut ur landet på en VISA-RUN. Uppe-hållstillstånden ger dig rätt att stanna i landet under ett helt år. det enda de kräver av dig är att du kommer och "bekräftar din adress" var 90 dag på den immigration-office som du tillhör.

Uppehållstillstånd baserat på retirement är som en stilla "bris" i jämförelse med uppehållstillstånd baserat på Marriage. Det kräves en oändlig rad av dokument vid Marriage medans retirement du bara behöver visa upp Photo, kopia av ditt pass, verifierad inkomstuppgift och/eller verifierad bankkontostatement ifrån din bank. Ibland kräver de också att du har med din tabien baan (Gula husboken) eller fruns tabien baan (blå husboken) där det framgår adress m.m.

Så funkar det här. Det finns säkert kanske andra variationer med Work-permits och situationer där företag fixar allting för en vid anställningar. Men för Marriage och retirements uppehålltillstånd, så fun kar det på detta sätt i alla fall.

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör du rätt i Baa. Alltså slappar bland risfälten. Men Thomas001 och Baa, det är faktiskt skitviktigt att veta skillnaden på VISA och uppehållstillstånd, annars blir det jättejobbigt att lära sig hur detta fungerar.

Utomlands så kan man köpa VISA till Thailand, det enda VISA mig veterligen i alla fall, som man kan få när man åker till Thailand, och inte ens då är man ju faktiskt inne i Thailand, är det vanliga turist-VISA som du får vid ankomsten på flygplatsen i Bangkok eller Phuket. Dessa VISA ger dig då rätt till en endaste sak, och det är att beträda Thailändsk mark.

För att få stanna i landet under en viss tid så gäller det att man får uppehållstillstånd, och dessa tillstånd köper man i Thailand. De går icke att köpa utomlands.. Inte som jag vet i alla fall..

Din fråga Baa är lite kryptisk, men jag tror jag förstår vad du menar. Du menar på om du har ett NON IMM OA eller O multiple re entry om det går att "byta". Den frågeställningen är svå tydd efter det faktiskt KRÄVS av immigrationen i Thailand för att överhuvudtaget ge dig ett uppehållstillstånd att du har ett NON IMMIGRANT O ELLER OA. har du icke det, så får du icke heller uppehållstillstånd.

Det enda dessa NON IMM OA ger är 90 dagars vistelser i Thailand, och sedan måste man ut ur landet på en VISA-RUN. Uppe-hållstillstånden ger dig rätt att stanna i landet under ett helt år. det enda de kräver av dig är att du kommer och "bekräftar din adress" var 90 dag på den immigration-office som du tillhör.

Uppehållstillstånd baserat på retirement är som en stilla "bris" i jämförelse med uppehållstillstånd baserat på Marriage. Det kräves en oändlig rad av dokument vid Marriage medans retirement du bara behöver visa upp Photo, kopia av ditt pass, verifierad inkomstuppgift och/eller verifierad bankkontostatement ifrån din bank. Ibland kräver de också att du har med din tabien baan (Gula husboken) eller fruns tabien baan (blå husboken) där det framgår adress m.m.

Så funkar det här. Det finns säkert kanske andra variationer med Work-permits och situationer där företag fixar allting för en vid anställningar. Men för Marriage och retirements uppehålltillstånd, så fun kar det på detta sätt i alla fall.

uncen.

Nja så värst kryptiskt tycker jag inte det är, i mitt pass har jag ett VISA, Non immigrant O..alltså 90 dagars giltighet som kan förlängas i ett år till nya 90 dagar/gg vid en gränspassage!

Jag har för avsikt att byta detta till ett retirement (visa eller UT, kalla det vad du vill) och detta går att göra hos mig i Thailand, det va hela påståendet! Behövs inga ytterligare beskrivningar!

Sedan påtalade jag som du nu också skrev att det är jäkligt många gånger värre med pappersexecisen för marriage an retiremenyt, mer än så behöver man inte skriva för att förstå!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nja så värst kryptiskt tycker jag inte det är, i mitt pass har jag ett VISA, Non immigrant O..alltså 90 dagars giltighet som kan förlängas i ett år till nya 90 dagar/gg vid en gränspassage!

Jag har för avsikt att byta detta till ett retirement (visa eller UT, kalla det vad du vill) och detta går att göra hos mig i Thailand, det va hela påståendet! Behövs inga ytterligare beskrivningar!

Sedan påtalade jag som du nu också skrev att det är jäkligt många gånger värre med pappersexecisen för marriage an retiremenyt, mer än så behöver man inte skriva för att förstå!

Jo jag är övertygad om att man måste skriva mer än det för att det skall framgå hur det funkar. Lycka till, du får det säkert att funka hur du nu än gör. Men det är viktigt att man har rätt terminologi för att inga missförstånd skall ske.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag är övertygad om att man måste skriva mer än det för att det skall framgå hur det funkar. Lycka till, du får det säkert att funka hur du nu än gör. Men det är viktigt att man har rätt terminologi för att inga missförstånd skall ske.

uncen...

Var får man reda på vilka papper som behövs för att förlänga med marriage ?

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var får man reda på vilka papper som behövs för att förlänga med marriage ?

Om jag får ge ett råd så strunta i marriage och ta ett retirement, förutsatt att du har åldern inne.

Kan inte se att det är någon som helst fördel med marriage!

Är du gift galler i båda fallen 40 000/mån eller 400 000 på banken!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var får man reda på vilka papper som behövs för att förlänga med marriage ?

Lämpligast är väl att anlita nån visakonsult, dom brukar ha koll.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Var får man reda på vilka papper som behövs för att förlänga med marriage ?

Här:

Paperwork for the 1 year extension of stay based on Marriage

1. Application form T.M. 7 with one photograph size 4x6 cm. and Visa Fee 1900.-Baht

2. Copy Marriage Certificate

3. Copy Kor Ror 2 from amphur office (not older than six months)

4. Child's birth certificate (if any)

5. Copy wife’s house registration

6. Copy wife’s identity card

7. Copy passport, non-Im visa, arrival card.

8. Interview the husband and wife for confirming status of husband and wife

9. Map to residency

10. Picture of house and family, in house and outside showing house number.

With money in bank option.

1. Letter from bank same day or day before stating bank records, make a transaction just before to get it up to date.

2. Bank account must be in Husbands name, joint accounts will not qualify.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Om jag får ge ett råd så strunta i marriage och ta ett retirement, förutsatt att du har åldern inne.

Kan inte se att det är någon som helst fördel med marriage!

Är du gift galler i båda fallen 40 000/mån eller 400 000 på banken!

Baa!!!!

fel..Uppehållstillstånd baserat på Retirement har inget som helst samband med om du är gift eller inte-. Det handlar endast om 2 saker, och det är att 1. Du är över 50 år och 2. Du får ICKE arbeta överhuvudtaget (du är ju retired s.a.s.

Dessutom så gäller icke 40.000 baht och 400.000 baht eller en kombination av de båda. Det är ENDAST marriage. För uppehållstillstånd baserat på retirement så är det som skrivits förut 65.000 baht per månad eller 800.000 baht på bank eller en kombination av bägge,..

uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...