Jump to content
IGNORERAD

Flytt till Thailand....vad att tänka på?


Soengsang

Recommended Posts

Tyvärr funkar inte svenska spadar i den thailändska betongjorden... Funkar enbart i uppluckrad jord. Här behöver man ett spett som är utplanat i toppen .

Håller dock med om att inhemskt tillverkade trädgårdsredskap här är av ganska usel kvalitet .I alla fall de jag har köpt, trasiga efter ett år...

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    21

  • chiangmai

    9

  • clas391

    7

  • Nicholas

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej,

packa sina saker själv sparar mycket av kostnaden,tänk er själv 2 man sköter detta hemma hos er med ett timuttag på 400.- lågt räknat och 8 timmar/man,bara det blir ju 6400.- +moms,lägg till lastning/lossning och transport till terminal 2 timmar a´ 700.-/timma + moms.Totalt är vi redan uppe i 9750.-,så försök att göra så mycket förarbete som möjligt själv om nu transportören går med på det vill säga.

Bara ett tips/Drivern

Hejsan Drivern och Roffe, och tack för Era komplimanger. ja det är jag som är "svensken" som bor sedan 2008 nere i Thailand. Jag har arbetat i 45 år med "shipping" och transporter och väldigt mycket med transport av personliga effekter och bohag.

I den mån ni önskar så står jag till Er tjänst, och kan skeppa Ert gods hit till Thailand ifrån Sverige. Skicka ett PM till mig med Er information och detaljer om Er eventuella transport, så ordnar jag fram ett pris till Er. Plus så svarar jag på de frågor som ni kan ha i samband med detta.

Välkomna..

MVH

uncen (legolas)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Funderar på att pensionera mig vid 55 och flytta ned men jag är mest orolig för vad man ska hitta på om dagarna. Första månaden blir nog i baren men sedan bör det väl övergå till en vardag. Vad gör ni bofasta hela dagarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dig själv pensionerad 55 i Sverige,,,, Du har kompisar,,gamla jobbar polare... barn och kanske barnbarn. Pyssla i din trädgård

Här blir du ganska ensam.

tips...

Skaffa firma .. strunta i lönsamhet,,, ha målet att det går runt...

Stora faran här är alkoholen.

Här finns ingen jantelag som förordar helgsup------

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att pensionera mig vid 55 och flytta ned men jag är mest orolig för vad man ska hitta på om dagarna. Första månaden blir nog i baren men sedan bör det väl övergå till en vardag. Vad gör ni bofasta hela dagarna?

Jag insåg blixtsnabbt att det var värdelöst att bo kvar nere vid "goe kvarteren" i Patttaya-Jomtien och samtidigt ha familj, så jag flyttade upp till fruns födelseort och satte bo där. Här har jag kompisar med ungefär samma värderingar som jag har, och trivs bra.

Bo kvar därnere, då är jag rädd att jag antagligen hade söpit ihjäl mig ganska snabbt. Där är det lätt att finna polare som älskar att supa och lite svårare att hitta polare som vill leva hyggligt normalt, i alla fall emellanåt.

vad du än gör, se till i alla fall att försöka att hitta intressen i livet typ hobbies, då kan det funka bra för dig... och sedan så får man väl synda nån dag eller 2 i veckan, eller?

Uncen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde http://www.aac.se/?home_sw när vi fraktade lite pryttlar.

Kostar nu vid lass över 100kg, 20kr/kg plus en startavgift på 500kr.

24.- per kilo om under 100 kilo totalt.

Det finns en omräkningsfaktor, där fraktbolagen "räknar om" volymen (kubikmeter) till fraktberäknad vikt... Precis som flygbolagen och även åkerierna brukar göra. Så 400 kilo (4m3) verklig vikt/m3, kan lätt med omräkning av dessa bolag bli... kanske. 900 kilo..

Transporter på "sjön", alltså per fartyg SKALL beräknas efter gängse regler, vilka säger att 1 ton är detsamma som 1 m3, varken mer eller mindre, och inga skumma omräkningar.

Hur blev det i ditt fall?? Gick allt bra?

Ändrades av uncen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en omräkningsfaktor, där fraktbolagen "räknar om" volymen (kubikmeter) till fraktberäknad vikt... Precis som flygbolagen och även åkerierna brukar göra. Så 400 kilo (4m3) verklig vikt/m3, kan lätt med omräkning av dessa bolag bli... kanske. 900 kilo..

Transporter på "sjön", alltså per fartyg SKALL beräknas efter gängse regler, vilka säger att 1 ton är detsamma som 1 m3, varken mer eller mindre, och inga skumma omräkningar.

Hur blev det i ditt fall?? Gick allt bra?

Vi packade själv i flyttkartonger, körde till dem i Märsta, de vägde direkt och jag betalade efter det på plats.

Hämtade sen ut alla Kartonger i Bangkok på tullens lokal vid flygplatsen.

Allt gick som planerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att pensionera mig vid 55 och flytta ned men jag är mest orolig för vad man ska hitta på om dagarna. Första månaden blir nog i baren men sedan bör det väl övergå till en vardag. Vad gör ni bofasta hela dagarna?

Hej, jag bor i Pattaya sen fem år och trivs hur bra som helst, mest naturligtvis för att jag har en underbar fru.

Ibland kommer gamla bekanta från Sverige och hälsar på och då får jag ofta frågan om hur jag får dagarna att gå. Mitt svar blir alltid motfrågan, hur skulle jag fått dagarna att gå om jag bott kvar i Sverige ?

Men skaffa dig en hobby är mitt tips. Själv spelar jag bridge 3 ggr i veckan, en del andra spelar tex bowling, Med en hobby fördriver man inte bara tid utan man knyter även nya kontakter.

Gubbdagiset i Jomtien är inte heller att förakta när man blir sugen på en pannbiffsmacka samt att få surra på sitt hemlands tungomål. :thumbsup:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi packade själv i flyttkartonger, körde till dem i Märsta, de vägde direkt och jag betalade efter det på plats.

Hämtade sen ut alla Kartonger i Bangkok på tullens lokal vid flygplatsen.

Allt gick som planerat.

Gött att höra, men får en nyfiken fråga dig igen! Räknade de om din volym och fick fram en annan s.k.

fraktdragande vikt? Alltså en annan vikt än vad godset egentligen vägde. Det är ju bra att veta för folk som överväger att använda ett sådant alternativ. Eftersom detta tydligen flögs till Thailand, så gjorde de garanterat det! Flygagenterna brukar räkna om. kul att veta i alla fall!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag bor i Pattaya sen fem år och trivs hur bra som helst, mest naturligtvis för att jag har en underbar fru.

Ibland kommer gamla bekanta från Sverige och hälsar på och då får jag ofta frågan om hur jag får dagarna att gå. Mitt svar blir alltid motfrågan, hur skulle jag fått dagarna att gå om jag bott kvar i Sverige ?

Men skaffa dig en hobby är mitt tips. Själv spelar jag bridge 3 ggr i veckan, en del andra spelar tex bowling, Med en hobby fördriver man inte bara tid utan man knyter även nya kontakter.

Gubbdagiset i Jomtien är inte heller att förakta när man blir sugen på en pannbiffsmacka samt att få surra på sitt hemlands tungomål. :thumbsup:

Fritz..

Du har så rättt, Fritz!

Min fru och jag spelar bowling i Pattaya 5 dar i veckan.

Träning måndag, tisdag och tävling i 3 olika ligor och i 3 olika hallar onsdag, torsdag och fredag.

Dessutom arrangeras större tävlingar mellan Thailands alla bowlingdistrikt 4 ggr/år från Phuket i söder till Chang Rai i norr och vi brukar hänga med ibland och tävla.

Vi har hur trevligt som helst tillsammans med våra supertrevliga bowlingvänner.

Kostar klart en slant (20-25000 Baht/mån för oss båda), men är värt varenda Baht.

Ett liv i Thailand utan en hobby eller annan meningsfylld sysselsättning skulle jag inte reka.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att höra, men får en nyfiken fråga dig igen! Räknade de om din volym och fick fram en annan s.k.

fraktdragande vikt? Alltså en annan vikt än vad godset egentligen vägde. Det är ju bra att veta för folk som överväger att använda ett sådant alternativ. Eftersom detta tydligen flögs till Thailand, så gjorde de garanterat det! Flygagenterna brukar räkna om. kul att veta i alla fall!!!

Om de gjorde det, så märkte inte jag det.

Vare sig på priset eller nåt annat sätt.

Jag stod bredvid när lådorna vägdes.

Men det är ju ett par sen, så kolla vad som gäller idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frizt

Vilka sköna tankar. Synd att man inte kan förverkliga dom än på många år. kanske aldrig. men vi kämpar för att hitta en lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frizt

Vilka sköna tankar. Synd att man inte kan förverkliga dom än på många år. kanske aldrig. men vi kämpar för att hitta en lösning.

Kämpar här också.

Jag drar och köper ett par trisslotter.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Fritid :ahh: Är det någon som mött en pensionär som inte har bråttom, Ska först överallt på bolaget ICA och bussen :crazy:

Så vad man ska göra när jag och frugan flyttar ner nästa vår är väl inga bekymmer, vi ska stå ivägen :dirol:

Det har tagir mej nästan hela livet att utforska Sverige, så dom 15 - 20 åren som man har kvar lär jag nog få fullt upp med Thailand. För man ska väl annpassa sej, fort går det ju inte där nere. (Utom i trafiken)

Har man sedan tummarna på rätt ställe så ordnar det sej :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Phuu...

Har börjat rensa ut hemmet nu, fan vad småsaker man samlar på sig...95% slängs på returpunkten även om det svider stundtals, men ska det hända något och gå undan lite finns inte tid för annat.

Vi har nu bestämt oss för att skicka ner absolut minimalt med saker, endast lite personliga saker.

Mina fiskegrejer vill jag bla inte göra mig av med, har tänkt pröva på att fiska med fluga i Thailand...iofs så har jag lite fiskegrejer köpta i Thailand, men de är definitivt inte av samma kvalitet.

Lika så så vill jag nog ta med mig en del av mina verktyg, finns saker där som i mina ögon är oersättliga...eller åtminstone struligt och dyrt att finna i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag tänkt fylla en 20 fots container vid min kommande flytt till LOS. Varför har du inte valt det alternativet? Har jag missat något?

Måste vara härligt "att lätta ankar", själv får jag vänta 1,5 år.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag tänkt fylla en 20 fots container vid min kommande flytt till LOS. Varför har du inte valt det alternativet? Har jag missat något?

Måste vara härligt "att lätta ankar", själv får jag vänta 1,5 år.

/Sarne

Vi har bollat det alternativet, men efter att ha räknat värdet på våra "kapital grejer"/möbler så kommer vi fram till att det är ett dumt ekonomiskt alternativ.

Har ig allt som behövs redan i huset på plats, och det som vi ev vill komplettera med i Thailand understiger med råge transportkostnaden för en container.

Har kommit fram till att det som vi absolut inte vill bli av med, det skickar vi ner..alternativen är några pall, eller om det blir lite mindre skickar vi på det sätt som P3 skriver om ovan.

/T.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man är utskriven ifrån Sverige kan man ju vilja återvända någon gång på sommaren.. Känns som det kan vara bra att behålla alternativet Sverige, genom att inte sälja bostad eller skicka alla möbler. Om man inte behöver få loss pengar som är bundet i bostaden förstås.

Jag åkte ner nu till Thailand för att känna lite på hur det skulle vara att få igång ett vardagsliv här nere då man oftast åkt på semester eller kortare vistelser.

Efter 5 månader här nere så kan jag inte säga att jag längtar hem till Sverige. Jag har dock behov av att komma hem för blandat inkomst och för att jag håller på med att starta en firma hemma i Sverige.

Det enda jag saknar här nere är igentligen den thailändska språkkunskapen. Jag kan göra mig förståd i vanliga sammanhang och jag förstår även vad samtalsämnet är när thailändarna sitter och pratar. Jag kan tyvärr inte tillföra så mycket i en diskussion utan min flickväns hjälp dock.

Det blir jobbigt både för mig och flickvännen. Jag skulle även vilja styra upp med ett ordentligt uppehållstillstånd. Visa run suger. Man förstör en hel dag varje gång det behövs göras.

En måste för mig att arbeta legalt här nere skulle nog vara att starta en firma då jag inte innehar en bachelor degree ännu. Lönen som engelska lärare ligger på 300 baht i timmen här i Sisaket om man inte kör eget då förstås.

Det går att försörja sig på många olika sätt. Själv säljer jag lite Paranger då och då på tradera. Pluggar även på distans. Får studiestöd för halvfart. Då jag inte har motivationen att ägna mer tid ännu åt studierna.

Det går till och med att skriva tentor på utvalda universitet här i Thailand. Det tog mig 2 e-mail och 2 telefon samtal att få till en plats att tenta. Det blev Chulalongkorn. Man fick sitta i aircon rum och de bjöd på 10 st a4 sedan fick man betala 10 baht för 10 a4 ifall man vill ha mer papper att skriva på.

En dum grej jag gjorde också var att vi ansökte om medborgarskap för flickvännen, de vill börja handlägga nu i november 2011 men jag lyckades skjuta på det till mars 2012. Det betyder att vi måste hem i mitten på mars.

Hade varit bra om flickvänne hade svensk medborgarskap eftersom man inte med Permanent uppehållstillstånd i Sverige har rätten att studera utomlands med studiestöd.

Några tankar. Finns säker flera saker som man kommer på under resan gång. Eget boende och egen bil är ett måste för mig. Det finns många som klarar sig utan det med, tycker dock om friheten att kunna sätta sig i sin egna bil och åka vart man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man är utskriven ifrån Sverige kan man ju vilja återvända någon gång på sommaren.. Känns som det kan vara bra att behålla alternativet Sverige, genom att inte sälja bostad eller skicka alla möbler. Om man inte behöver få loss pengar som är bundet i bostaden förstås.

Jag åkte ner nu till Thailand för att känna lite på hur det skulle vara att få igång ett vardagsliv här nere då man oftast åkt på semester eller kortare vistelser.

Efter 5 månader här nere så kan jag inte säga att jag längtar hem till Sverige. Jag har dock behov av att komma hem för blandat inkomst och för att jag håller på med att starta en firma hemma i Sverige.

Det enda jag saknar här nere är igentligen den thailändska språkkunskapen. Jag kan göra mig förståd i vanliga sammanhang och jag förstår även vad samtalsämnet är när thailändarna sitter och pratar. Jag kan tyvärr inte tillföra så mycket i en diskussion utan min flickväns hjälp dock.

Det blir jobbigt både för mig och flickvännen. Jag skulle även vilja styra upp med ett ordentligt uppehållstillstånd. Visa run suger. Man förstör en hel dag varje gång det behövs göras.

En måste för mig att arbeta legalt här nere skulle nog vara att starta en firma då jag inte innehar en bachelor degree ännu. Lönen som engelska lärare ligger på 300 baht i timmen här i Sisaket om man inte kör eget då förstås.

Det går att försörja sig på många olika sätt. Själv säljer jag lite Paranger då och då på tradera. Pluggar även på distans. Får studiestöd för halvfart. Då jag inte har motivationen att ägna mer tid ännu åt studierna.

Det går till och med att skriva tentor på utvalda universitet här i Thailand. Det tog mig 2 e-mail och 2 telefon samtal att få till en plats att tenta. Det blev Chulalongkorn. Man fick sitta i aircon rum och de bjöd på 10 st a4 sedan fick man betala 10 baht för 10 a4 ifall man vill ha mer papper att skriva på.

En dum grej jag gjorde också var att vi ansökte om medborgarskap för flickvännen, de vill börja handlägga nu i november 2011 men jag lyckades skjuta på det till mars 2012. Det betyder att vi måste hem i mitten på mars.

Hade varit bra om flickvänne hade svensk medborgarskap eftersom man inte med Permanent uppehållstillstånd i Sverige har rätten att studera utomlands med studiestöd.

Några tankar. Finns säker flera saker som man kommer på under resan gång. Eget boende och egen bil är ett måste för mig. Det finns många som klarar sig utan det med, tycker dock om friheten att kunna sätta sig i sin egna bil och åka vart man vill.

Om du är utskriven från sve så får du inte äga en åretrunt bostad typ hus eller insatslägenhet, sk fast anknytning till landet, men det hindrar ju inte att bostaden står skriven på någon annan, däremot så går det bra med en sommarstuga, mindre fritidsboende ej avsett för åretrunt bruk

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bollat det alternativet, men efter att ha räknat värdet på våra "kapital grejer"/möbler så kommer vi fram till att det är ett dumt ekonomiskt alternativ.

Har ig allt som behövs redan i huset på plats, och det som vi ev vill komplettera med i Thailand understiger med råge transportkostnaden för en container.

Har kommit fram till att det som vi absolut inte vill bli av med, det skickar vi ner..alternativen är några pall, eller om det blir lite mindre skickar vi på det sätt som P3 skriver om ovan.

/T.

Tack för ditt klarläggande. Då jag reser mycket i tjänsten vet jag att man behöver inte så mycket prylar mm för att klara sig, ett ombyte, en tandbortse och ett bra ATM kort räcker låångt ;-)

Men i mitt fall känns det som att jag vill ha med "mitt liv" när jag avflyttar från riket..dock är det väldigt stora skillnader på prisuppgifter här på forumet för en containertransport. Återstår att se vad det slutligen blir.

Njut din nya frihet.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt klarläggande. Då jag reser mycket i tjänsten vet jag att man behöver inte så mycket prylar mm för att klara sig, ett ombyte, en tandbortse och ett bra ATM kort räcker låångt ;-)

Men i mitt fall känns det som att jag vill ha med "mitt liv" när jag avflyttar från riket..dock är det väldigt stora skillnader på prisuppgifter här på forumet för en containertransport. Återstår att se vad det slutligen blir.

Njut din nya frihet.

/Sarne

Helt klart är det med prylar överskattat så länge man har ett fullmatat kontokort :)

Men för att förtydla mig lite så har jag ju fortfarande ca 15 år kvar att jobba, så jag kommer endast att tillbringa ca 6 mån per år i Thailand, fördelat på ca 3-4 perioder, och Arlanda kommer att vara min "basort"

Således kommer jag att flera chanser per år att ta med mig saker, då jag förhoppningsvis snart har ett skimrande bonuskort igen så kan men ju ta 40kg(50kg brukar fungera) med på var resa ner.

Har kört på detta sätt i ca3-4 år förut, men då bodde jag på Samui...nu blir det ju i närheten av Korat, men tar ju endast 3-4h med bilen ner till Pattaya, åker jag hemifrån ca 5-6 så är jag lagom nere strax före 10.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, du är en yngling B) . Låter som en trevlig plan. Med ett skimrande bonuskort går det oftast att ta med ännu mera, bara för en ungdom som du att le så fixar det sig..

/Sarne

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 10 månader senare...

Lyfter tråden, mycket nyttig flyttinfo i den.

 

Hur gick det med din flytt Tomurdoc?

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...