Jump to content
IGNORERAD

Mest baht för svenska kronan.


Jokern

Recommended Posts

Sam sip sam

Jag har läst det där förut.

Alltså ICA-kort kostar 0 pengar.

AEON kostar 0 pengar.

Och kursen är XE's, som alla bedömmer som en fantasikurs.

ICA tjänar inga pengar ???

AEON tjänar inga pengar ???

Varför jobber dom över huvud taget då ?

Ja ica har ju inga större utgifter på kontor och dylikt , men dom har ju en jäkla massa pengar

som vi bank kunder har insatta som dom förvaltar med god vinst

som dom förvaltar för egen vinning

det kostar ju inget att ta ut pengar i sverige på bankomat så varför ska det kosta utomlands

allt är ju datastyrt å tycker nog att övriga banker förutom ica och aeon är banditer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    11

  • Keithan

    9

  • Nypan

    6

  • Jokern

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visst kan måndagar bjuda på det ena och det andra, dvs kraftiga kursförändringar både uppåt och neråt.

Det beror på att det finns 2 heldagar att kompensera men mängder av ekonomiska händelser och information som kraftigt påverkar börsen och valutakurser.

Världen står ju inte stilla på helgen och det hålls tex val på företrädesvis söndagar i många länder. Även de många top-/krismöten brukar ju äga rum på helgerna vars resultat avtecknar sig gärna även i valutakurserna. i alla fall för de valutor som cirkulerar kring den krisande euro.

Att onsdagar då systematiskt skulle bjuda på bättre växelkurser är i så fall endast troligt om den föregående måndagens växelkurs har kännetecknats av en negativ överreaktion och rekylen (balansering) då kommer på onsdag.

F.ö. tror jag det är väldigt svår att pricka in växelkurser om man inte är expert. För gemene man uppför de sig närmast slumpartad i sina små rörelser uppåt och neråt.

Att vi ibland tror på vissa irrationella mönster beror helt enkelt på att vi bara uppmärksammar en händelse om den har en betydelse (positiv eller negativ) för oss. De mängder med motsvarande händelser som vi i rättvisans namn också borde ta in i vara kalkyler uppmärksammar vi helt enkelt inte. På så sätt uppstår ensidiga uppfattningar.

Ett bra exempel för detta är vår uppfattning att småbarn oftast sätter på sig skorna felvända. Studerar man dock deras beteenden mera noggrant ser man att de sätter på sig skorna felvända i ca 50% av fallen, dvs det är i stort sett slumpen som avgör. Att vi däremot tror att de oftast sätter på sig skorna felvända beror helt enkelt på att vi bara uppmärksammar det när de sitter fel.

Mvh

//Singha711

Bra svar Singa711, tack.

Ja ica har ju inga större utgifter på kontor och dylikt , men dom har ju en jäkla massa pengar

som vi bank kunder har insatta som dom förvaltar med god vinst

som dom förvaltar för egen vinning

det kostar ju inget att ta ut pengar i sverige på bankomat så varför ska det kosta utomlands

allt är ju datastyrt å tycker nog att övriga banker förutom ica och aeon är banditer

Har vi misstänkt länge :)

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ica har ju inga större utgifter på kontor och dylikt , men dom har ju en jäkla massa pengar

som vi bank kunder har insatta som dom förvaltar med god vinst

som dom förvaltar för egen vinning

det kostar ju inget att ta ut pengar i sverige på bankomat så varför ska det kosta utomlands

allt är ju datastyrt å tycker nog att övriga banker förutom ica och aeon är banditer

ALLA banker lägger till en liten procent på växlingskursen för att ersätta dom för hantering gentemot den kurs dom själva får betala vid den verkliga fysiska transaktionen till andra banker

Banker gör inget ideellt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

ALLA banker lägger till en liten procent på växlingskursen för att ersätta dom för hantering gentemot den kurs dom själva får betala vid den verkliga fysiska transaktionen till andra banker

Banker gör inget ideellt

Det står på respektive bankers hemsidor hur mkt dom tar ,har för mig mellan 1,45-1,65 % för dom vanligaste svenska bankerna ica banken 0%

Vad är skillnad på en liten och en stor procent he he

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Det står på respektive bankers hemsidor hur mkt dom tar ,har för mig mellan 1,45-1,65 % för dom vanligaste svenska bankerna ica banken 0%

Vad är skillnad på en liten och en stor procent he he

Visst kan man använda ICA mfl. liknande banker. vid tillfälliga uttag utomlands, eller om man saknar konto.

OBS!!

När du tar ut med ICA så använder du Mastercards kort och deras växelkurs.

Överför du pengar från ICA till bankkonto i Thai, så tar ICA 100 sek, om du använder HB så betalar du 40 sek och kan skicka SEK till ditt konto i Thai

Detta har tjatats om tidigare, i annan tråd så kolla gamla inlägg, där finns mycket att läsa

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man använda ICA mfl. liknande banker. vid tillfälliga uttag utomlands, eller om man saknar konto.

OBS!!

När du tar ut med ICA så använder du Mastercards kort och deras växelkurs.

Överför du pengar från ICA till bankkonto i Thai, så tar ICA 100 sek, om du använder HB så betalar du 40 sek och kan skicka SEK till ditt konto i Thai

Detta har tjatats om tidigare, i annan tråd så kolla gamla inlägg, där finns mycket att läsa

Jaha, du, Nypan.

Detta kommer upp uppskattningsvis 4 ggr per år, så det finns många idéer.

Men jag kör HB till Thai-bank(den "gula") i SEK och båda banker få ta sina egna avgifter.

Det funkar bra och jag är nöjd med kursen jag får.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man använda ICA mfl. liknande banker. vid tillfälliga uttag utomlands, eller om man saknar konto.

OBS!!

När du tar ut med ICA så använder du Mastercards kort och deras växelkurs.

Överför du pengar från ICA till bankkonto i Thai, så tar ICA 100 sek, om du använder HB så betalar du 40 sek och kan skicka SEK till ditt konto i Thai

Detta har tjatats om tidigare, i annan tråd så kolla gamla inlägg, där finns mycket att läsa

Skandiabanken tar 0 sek

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Skandiabanken tar 0 sek

Stämmer men dom tar 1,65% i växlingavgift

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer men dom tar 1,65% i växlingavgift

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Är inte det vid uttag med kort? eller gäller det även överföringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Är inte det vid uttag med kort? eller gäller det även överföringar?

Ja med kort men om jag inte minns fel så växlar dom till bath och en mkt dålig växlingkurs vid överföring

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja med kort men om jag inte minns fel så växlar dom till bath och en mkt dålig växlingkurs vid överföring

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Jupp, så brukar det vara.

ALLTID skicka SEK från Svensk bank till Thailändsk bank !

Då växlar Thailändska banken och det blir bra kurs beroende på bank.

Om Svensk bank växlar, så växlar dom dom med marginal för kursförändringar under "flyttandet". = Rutten kurs.

ALLTID låta resp. bank ta ut sina avgifter ! (Samma anledning).

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, du, Nypan.

Detta kommer upp uppskattningsvis 4 ggr per år, så det finns många idéer.

Men jag kör HB till Thai-bank(den "gula") i SEK och båda banker få ta sina egna avgifter.

Det funkar bra och jag är nöjd med kursen jag får.

Häller med dig FULLSTÄNDIGT, (du har just fått en guldkantad karma) gratis finns INTE det är klart. Men som du och jag gör ger dom lägsta kostnaderna samt dom billigaste avg. och den BÄSTA växelkursen.

Har kollat och räknat på detta i 2 år och detta anser jag vara bästa alt.

Förutsatt att man har konto i Thaibank.

Har man bara SWE kort, och är här tillfälligt är nog ICA och Enon kanske bra men inte för oss som lever här.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Skandiabanken tar 0 sek

Ok låt dom göra det, men dom blåser dig i alla fall, då dom använder Visa eller Mastecard och då är det deras växelkurs som gäller, dä har du skillnaden. Klart som fan att dom skriker högt att vi är gratis, och sedan tar dom stålar andra vägen i stället.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ok låt dom göra det, men dom blåser dig i alla fall, då dom använder Visa eller Mastecard och då är det deras växelkurs som gäller, dä har du skillnaden. Klart som fan att dom skriker högt att vi är gratis, och sedan tar dom stålar andra vägen i stället.

Jag tror du har delvist fel angående Mastercards växelkurs.

Det alternativet väljer man ju bort i uttagsautomaten (trots varningar på skärmen) för att få en bättre kurs.

Det gjorde inte pojken (trots skarpa instruktioner) senast och fick då en kurs på 4:37 på ICA-kortet.

Hade han vald bort Mastercards växelkurs hade han fått 4:59 samma dag.

Lite frustrerande när det handlar om 60000 baht.

I vanlig ordning måste man göra allting själv om det ska bli rätt :-)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Häller med dig FULLSTÄNDIGT, (du har just fått en guldkantad karma) gratis finns INTE det är klart. Men som du och jag gör ger dom lägsta kostnaderna samt dom billigaste avg. och den BÄSTA växelkursen.

Har kollat och räknat på detta i 2 år och detta anser jag vara bästa alt.

Förutsatt att man har konto i Thaibank.

Har man bara SWE kort, och är här tillfälligt är nog ICA och Enon kanske bra men inte för oss som lever här.

Jag har även konto i kashikorn med visa kort och internet-kontor men kan ändå inte se hur det är bättre än ICA-kortet.

Möjligt att det är bättre men jag förstår isåfall inte varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, så brukar det vara.

ALLTID skicka SEK från Svensk bank till Thailändsk bank !

Då växlar Thailändska banken och det blir bra kurs beroende på bank.

Om Svensk bank växlar, så växlar dom dom med marginal för kursförändringar under "flyttandet". = Rutten kurs.

ALLTID låta resp. bank ta ut sina avgifter ! (Samma anledning).

Hej på dig du. Jag har kört samma taktik som du men nu börjar jag bli lite fundersam. Enligt uppgifter jag fått så tar den thailändska banken runt 200-250 SEK för att växla SEK till THB. Stämmer det så borde det ju vara bättre att skicka THB vid lägre belopp och att det någonstans finns en brytpunkt där det blir mer lönsamt att skicka SEK. Eller har barstolsanalytikern fel ännu en gång ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dig du. Jag har kört samma taktik som du men nu börjar jag bli lite fundersam. Enligt uppgifter jag fått så tar den thailändska banken runt 200-250 SEK för att växla SEK till THB. Stämmer det så borde det ju vara bättre att skicka THB vid lägre belopp och att det någonstans finns en brytpunkt där det blir mer lönsamt att skicka SEK. Eller har barstolsanalytikern fel ännu en gång ?

Fritz..

Fritz !! Sätt dig och ta en Chang. Det stämmer inte alls, dom tar inga SEk dom tar 150 TBH Max.

Läs inläggen ovan så ser du vad jag och andra skrivit.

Har kollat flera alt. under 2 sista åren och det som jag med flera skriver att Överföring av SEK från SWE och uttag i Thaibank med Thaibankens kort är bästa pengarna i din HAND

Låt varja bank ta sina kostnader Har HB dom tar 40 SEK för en överföring det anser jag vara billigt, och 28 sek/ 150 Tbh till Thaibanken

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

250- 300 bath är min minnesbild av thaibankens avgifter, vid växling av SEK, men det kan ofta bli att avgiften blir två gånger. Den stora

banken i Bangkok dit de Svenska bankerna skickar, och sen skall den stora banken i Bangkok, skicka pengarna till det bankkontor där du har kontot. Om båda tar sina avgifter, så blir det upp till 400 bath i avgifter per överföring.

Har ett uttag i februari som gjordes med Mastercard, och ej från ett konto.

20000 bath + 150 bath i avgift i Thailand. I Sverige tog SEB 136 kr i kontantsuttagavgift för samma uttag. = 3%

Uttagsavgiften vid ATM med mitt thaikort är 15 bath per uttag upp till 10.000 bath och 20 bath för ett uttag på 20.000 bath.

Avgift för att ha kontot är 10 bath per månad.

Jag får 3% ränta på kontot, och det är jag mycket nöjd med.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=5]Jag hade tidigare en sida där man kunde se alla thaibankers valutakurser men den har jag tappat bort, nån som har den ? [/size]

[size=5]Fritz..[/size]

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Broder Baa. När jag jämför den mot vad jag får för kurs om jag växlar på Swedbank så verkar inte skillnaden vara så stor. http://www.swedbank.se/foretag/rantor,-priser-och-kurser/valutakurser-checkar/index.htm

Just nu 4,55 hos Siam Commercial mot 4,50 på Swedbank.

Det är väl säkrast att man reserverar sig mot ev. felräkning :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

när man ändrar till sek så är spannet 4,36-4,54 emellan bankerna växlar man då 10000 sek diffar det på 1800 baht

Jag kom att tänka på en fras i 33:ans inlägg, nr 26 i denna tråd, om jag inte mins fel. :)

å tycker nog att övriga banker förutom ica och aeon är banditer

Mer eller minder skurkaktiga, alltså :crazy:

:wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
GammalDansken

Har de senaste veckorna fylld på det thailändska kontot.

Via Handelsbanken , till KrungThai Bank - i SEK och med en svensk avgift per gång på 40 kr.

Inklusive avgifter har 50080 kr resulterat i 229100 baht tillgängliga i Thailand.

Det motsvarar en nettokurs på 4,57 vilket får sägas vara OK jämfört med att växla på Forex (ironi)

eller på något växlingskontor i Thailand.

Den svenska kronan är stark just nu. Tror inte det blir så mycket bättre men den som lever får se.

15 bahts uttagsavgift per gång man tar ut i någon annan stad än där bankkontot startades.

"Inter regional fee" kallar de det, blodsugarna.

Man får förövrigt bättre ränta i Thailand än i Sverige där inlåningsräntan ligger nära om inte under noll.

Upp till 4% på pengar som bindas på kontot något år.

Den ränta vi får motsvarar dock endast någotsånär kostnaderna med att ha kontot och kortet.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...