Jump to content
Sign in to follow this  
mrco

Köpa ny kamera?

Recommended Posts

Tack och Hej

Det finns många exempel på bilder i världsklass som är tagna med en simpel kamera

Simpel kamera betyder inte dålig optik.

Det finns också exempel på ur dåliga bilder tagna med mycket dyra kameror där man har snålat på objektiv.

Den ena bilden var tagen med Olympus objektiv som är mycket ljus den andra med billig Tamron.

Kamerahuset är samma

Edited by Lobuz

acdc

Simpel kamera betyder inte dålig optik.

Det finns också exempel på ur dåliga bilder tagna med mycket dyra kameror där man har snålat på objektiv.

Ok då men det är inte objektivet som är avgörande,dom flesta kameror är bra på alla sätt men det är en konst att ta fina bilder och det blir man inte hjälpt med ett bra objektiv. och bildbehandling är inte äkta.

leifen

Antingen blir man bra på bild,

eller så blir man lik sig.

Leif

Inaktiv Medlem

Nu har jag laddat hem bilder och kollat de. De är ganska bra utan behandling.

Har du link till några bilder som var tagna kvällstid eller i mörker?

Här är ett par egentagna bilder med Sony RX100 utan blixt. För mig som amatör och dessutom ser dåligt ser det helt OK ut utan för mycket synligt störande brus. Motiven är kanske inte så kul men de visar att kameran fungerar över förväntan bra i dåligt ljus. Jag har använt oskarp mask med liten radie för att ta bort suddigheten som alltid uppstår vid kraftig reducering av bildformatet men inga andra filter eller trix.

Edited by Inaktiv Medlem

Tack och Hej

Här är ett par egentagna bilder med Sony RX100 utan blixt. För mig som amatör och dessutom ser dåligt ser det helt OK ut utan för mycket synligt störande brus. Motiven är kanske inte så kul men de visar att kameran fungerar över förväntan bra i dåligt ljus. Jag har använt oskarp mask med liten radie för att ta bort suddigheten som alltid uppstår vid kraftig reducering av bildformatet men inga andra filter eller trix.

Bilderna är verkligen bra. Ganska ljusa och väll balanserade.

Inaktiv Medlem

Bilderna är verkligen bra. Ganska ljusa och väll balanserade.

Tack för bedömningen, det känns väldigt betryggande att höra. Jag har inte kunskap att göra en sådan bedömning själv utan kan bara gå på känsla och lätt missa väsentliga saker som en bildkunnig ser.

Rillex

Om jag skulle införskaffa en kompaktkamera som komplement så skulle jag se till först och främst se till att den kan ta bilder i RAW format.

Varför?

Jo för det är ett negativ du vill ha, där du själv framkallar bilden, som öka, sänka ljuset,

Inte något som kameran gör vid JPEG tagning, bilden blir bara komprimerad och blir inte bra vid en redigering.

Så se till att kameran klarar av RAW format, ja bilderna blir "större" men korten kostar väldigt lite idag och är relativt stora.

Satsa sen på ett enkelt och bra redigerings program då kan jag verkligen rekommendera Adobes Lightroom.

Inaktiv Medlem

Om jag skulle införskaffa en kompaktkamera som komplement så skulle jag se till först och främst se till att den kan ta bilder i RAW format.

Varför?

Jo för det är ett negativ du vill ha, där du själv framkallar bilden, som öka, sänka ljuset,

Inte något som kameran gör vid JPEG tagning, bilden blir bara komprimerad och blir inte bra vid en redigering.

Så se till att kameran klarar av RAW format, ja bilderna blir "större" men korten kostar väldigt lite idag och är relativt stora.

Satsa sen på ett enkelt och bra redigerings program då kan jag verkligen rekommendera Adobes Lightroom.

Det låter intressant och är säkert ett bra tips, jag får se till att testa RAW formatet :thumbsup:

Tack och Hej

Tack för bedömningen, det känns väldigt betryggande att höra. Jag har inte kunskap att göra en sådan bedömning själv utan kan bara gå på känsla och lätt missa väsentliga saker som en bildkunnig ser.

Tänk på det att profs kanske tar 1000 bilder och då blir 5 eller kanske bara 10 någorlunda bra resten fixar de i Photoshop.Lightroom, eller gratis programet GIMP

Mängder med bra tips hittar du här

http://www.moderskeppet.se/

eller prenumerera på Photoshops tips brev via mail.

http://www.fpgroup.s.../nyhetsbrev.asp

Liten photoshop kurs

http://www.webdesignskolan.com/photoshop/index.php

Edited by Lobuz

Tack och Hej

Varför?

GIMP är gratis alternativ i klass med Photoshop

Edited by Lobuz

nitramj77

Klämnde på en RX100 idag, riktigt gedigen kvalité - första gången jag är sugen på en kompaktkamera som inte är Canon...

Inaktiv Medlem

Tänk på det att profs kanske tar 1000 bilder och då blir 5 eller kanske bara 10 någorlunda bra resten fixar de i Photoshop.Lightroom, eller gratis programet GIMP

Mängder med bra tips hittar du här

http://www.moderskeppet.se/

eller prenumerera på Photoshops tips brev via mail.

http://www.fpgroup.s.../nyhetsbrev.asp

Liten photoshop kurs

http://www.webdesign...oshop/index.php

Jag tror det var du som gav tips om moderskeppet tidigare och jag nyttjar redan en del goda tips från den sajten.

Letar efter en plug-in till Gimp (som jag använder) för att öppna RAW-filer men har inte funnit något ännu som fungerar.

Guest Gawar

Funderar med på att skaffa mig en kamera... Är de nån pris skillnad i swe eller thai? Vart är bäst att köpa kamera?

Nutteman

Sawade

Mitt råd är att köpa kameran minst en månad före du åker om du inte enbart tänker använda autoläget.

Även en någorlunda avancerad pocketkamera har inställningsmöjligheter så man blir tokig.

Gammalt ordspråk, övning ger färdighet och det gäller att vara vara väldit färdig.

MVH

Nutteman