Jump to content
IGNORERAD

Lite funderingar om Thaitjejer


PeeBee

Recommended Posts

Att som Larbejo lamna over sin planbok till en tjej man nyss traffat via internet ar naivt och formodligen aningen korkat. Att som

Zelis inte lamna over planboken till sin fru sedan 5 ar absurt. Jag har aldrig nagon planbok nar jag ar i Thailand och har ingen aning

om PIN-koderna till vara ATM-kort, en sak mindre att oroa sig for.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    7

  • ban99arne

    5

  • foreverbubbles8

    5

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Har inte ni hört tala om "Mitt är mitt, ditt är mitt"  :lol::lol::lol:

Nej, nu ska jag blir lite mer seriös.

Det är inte alltför ovanligt att damen tar hand om familjens ekonomi i Thailand.

I vissa familjer ger mannen hela lönen till damen så hon får förvalta det.

Han får en summa varje dag/vecka från henne.

Då kan de vara säkrare på att pengar räcker för hela månaden.

Jag vet inte om det är en gest för mannen för att visa att jag inte har en Mia Noi vid sidan om.

Om det är ett sätt att dela på ansvaret.

Om det är ett sätt att visa respekt och förtroende.

Eller om det är ett sätt att visa att damen är delaktig i familjens angelägenheter.

Men det kan har ändrats nu. Jag vet inte.

---

Själv gillar jag inte att någon öppnar min plånbok. Min plånbok är min privata sak.

Samma sak öppnar jag inte min mans plånbok heller om han inte säger att jag får göra det. I så fall brukar jag ge honom plånboken och han får ta ut innehållet själv.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Hehe, inte bara min fru som håller hårt i plånboken ser jag :yipi:

"Fast jag får ju medge att det är ytterst sällan som fru Chang lämnar över sin plånbok till mig ;-)"

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Hej foreverbubbles8,

Jag håller med dig. Gurkan21 förstår inte varför man någonsin skulle behöva lämna över plånboken till sin fru/flickvän.

Jag kan hamna i situationer där det är jag som ska betala, men det är liksom inte praktiskt att jag gör det. Jag kanske måste göra något annat just då, typ gå på toaletten. Jag vet heller inte exakt hur mycket det kommer att kosta, så då fungerar det bra att bara lämna över plånboken till fru Chang.

Jag tvekar inte en mikrosekund att göra detta, jag har fullt förtroende för fru Chang. Kan bara beklaga om Gurkan21 känner att han inte kan göra så med sin dam.

Fast jag får ju medge att det är ytterst sällan som fru Chang lämnar över sin plånbok till mig ;-)

Herr Chang har talat.

:morgon: He he,Herr Chang du är duktig att få till det :lol:

Om du sätter på dig glasögonen så ser du bättre vad jag skrev :gasp:

Jag litar på min dam till 100 %,så nu vet du det också :na:

Men för den sakens skull så vill jag väl själv ha min plånbok,det är liksom

en fördel,det är en frihetskänsla,jag kan köpa vad jag vill,och när jag vill

utan att fråga någon annan :morgon:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gurkan21,

Jag klandrar dig inte för att du föredrar att hålla plånboken för dig själv! Jag bara menar att i vissa situationer i Thailand och för all del även i Sverige kan det vara praktiskt att lämna över den.

Till exempel skulle det aldrig falla mig in att ge fru Chang koderna till min internetbank, både privat och för mitt AB. Likaväl som hon döljer vissa av sina tillgångar för mig.

Inget fel i det! Inte för att jag tror hon skulle utnyttja det på något sätt, men om något händer slipper jag misstänka henne...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Atom mfl. Jag måste tydligen utveckla och förtydliga detta om min plånbok och överlämnandet. Kanske är jag inte lika korkad och naiv som en del tror. Kanske någon också kan få något tips.

Jag har 2 plånböcker med mej. Min vanliga jag använder i hemma, nu innehållande icakort ,visakort och körkort och en mindre summa pengar,i detta fall en femhundring en hundralapp och två tjugor,växel efter inköp på Arlanda.

En liten plånbok  som jag kan stoppa långt ner i fickan ,innehållande 2-3tusen bath.Den plånboken har jag alltid med mej

Jag har även ett penningbälte innehållande 5 tusen bath.

Ca 400 euro gömd i handbagaget.

Det gäller att sprida ut riskerna

Vidare har jag kopior på pass,körkort,Jag har även dessa inlagda på hotmailen,samt viktiga tel nr. mm.

På hotellen har jag allt utom lilla plånboken och penningbältet inlåst i safty-box.

Problemet den här gången är när tjejen och jag lånade ett hus på landsbyggden - var låsa in grejorna? Givetvis fick man ta med sej dem. Ganska obekvämt att stoppa stora plånboken och passet i byxfickorna,dessutom osäkert. Lösningen var att hon fick ta  plånboken och passet i handväskan. Visserligen fanns korten där men jag uppfattade att det var säkrare än att jag skulle dem i en plånbok i bakfickan.

Vid ett enda tillfälle fick hon ha hand om båda plånböckerna. Kvällen innan hade jag fått slut på pengarna och tog 2 tusenbath sedlar från bältet när jag skulle handla, dessa var ordentligt hopvikta. Dan efter hade jag alltså en tusing kvar i ett fack samt växel.

Vi besökte marknaden i Phen där det  fanns mycket se,det fanns dessutom ett hål i väggen där man hade thaimassage. Hon ville inte få massage men sa du kan väl göra det,jag kan sitta ner och vänta.

Ok,jag langade över den mindre plånboken till henne,lite obekvämt att bli masserad med den i fickan.

Massagen tog en timme och gjorde verkligen nytta,en äldre man,oerhört skicklig. Fick mej genom kunna nå tårna med fingerspetsarna,något som annars är omöjligt!

Gubben demonstrerade själv sin vighet och slängde iväg händerna flera dm över sina tår. Lite deprimerande för en annan.

Efter massagen gick vi ut på marknaden igen ,jag ville ha en Chang och något att äta. Tittade i plånboken jag fått tillbaks och upptäcker att tusingen är borta. Jag frågar tjejen om hon har sett den.Nej det har hon inte gjort.

Men nu säger hon något som jag blir fundersam över: Det är lätt att tappa en sedel som är så mycket ihopvikt!

Ja hur kunde hon veta detta med vikningen utan att ha tittat i plånboken?Jag hade inte visat någon sådan sedel för henne.

Tyvärr var nu ett frö sått!

Det hör till saken att jag tidigare gett henne pengar och även bjudit henne på mycket.

Uppenbarligen inte så mycket som hon kanske ville ha!

Sedan på Arlanda när jag upptäckte att femhundringen var borta så släcktes mitt intresse definitivt för denna lady.

Jag hade trots allt en bra tid i byn och ångrar inte resan dit,men det hade ju kunnat sluta på ett bättre sätt.

Jag är i alla fall glad åt att nu behöver jag inte fundera på att ta henne hit till Sverige.

Lite lärpengar får man stå ut med

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Trist att tjejen hade långa fingrar. Men är det verkligen nödvändigt att ha pengar i varenda vädersträck?

Vad är det för fel på visa?

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Du Larbejo, vad säger man?

Tycker nog Du verkar ha bra koll på prylarna, men man vet aldrig vad som sker i hjärnan på dem som har mindre än en själv, klåfingriga människor finner man lite överallt.

Har dock aldrig haft en tanke på att lämna min pluska till någon tant överhuvudtaget. Inte p.g.av misstro utan jag vill veta var mina prylar är, hela tiden.

Första gången vi var hemma i byn låsta jag in allting utom plånboken i en resväska, lämnade väskan med en förtrolig blick till svärmor, jag tror nästan hon satt på den de 4 dagar vi var där. Men alla är vi olika och tur är väl det.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Plånboken är ju världens mest lästa bok och varför skall man inte unna sig det!

[move]Läshuvudet Arne[/move]

Äh, jag läser inte så tunna böcker

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du larbejo,kanske va du inte tillräckligt generös ;) ..

Eller hon kanske tröttnade på ditt sätt o gömma sedlar i alla vädersträck som Tackelberry gömmer vapen och spelat dig ett spratt,,eller hon kanske är oskyldig titta är inte samma som att stjäla...

Var det en femhundring eller en tusing,hängde inte med där :crazy: .

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var tråkigt att läsa om larbejos erfarenheter, det var ju som tur var inga större summor det rörde sig om. Men visst lämnar det en viss fadd eftersmak...

Har själv blivit av med plånboken en gång. Vi ska fira nyår 2002 i Chiang Mai, och fru Chang är lite sur på mig. Vi hamnar på ett disko, och så märker jag plötsligt att både fru Chang och plånbok är borta. Jag lyckas ringa Sverige och spärra alla kort (vilket lyckas förvånansvärt bra med tanke på att det är nyårsafton), och får låna en tusenbahtare av en vän. Så jag kan ta mig hem till lägenheten...

Nästa dag återlämnar fru Chang en fullt intakt plånbok. Har Herr Chang fått sig en läxa nu? Ja, kanske det, men förstår fru Chang vidden av att jag spärrat alla kort? Allt jämrans trassel senare för att få nya kort?

Sådana "små skämt" kan jag klara mig utan. Vilket jag mycket noggrannt förklarar för henne...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju hända att Larbejo var översnål och hon tyckte att hon behövde dessa pengar för att kompensera för sina egna reseutlägg eller nått sånt. Men oavsett anledning så tycker jag inte det är ok att sno pengar ur sin dejts börs utan att tala om det.

Så du gör nog bäst i att glömma den tjejen innan det kostar dig betydligt mer än en femhundring. Fast det har du ju redan kommit fram till.

Bättre lycka nästa gång.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Rogigoal! Om jag var tillräckligt generös är väl svårt att bedöma,alla har väl olika bedömningar.

Kanske jag var överdrivet försiktig,vad är det för fel på visa kort som någon annan skrivit tidigare. Det är väl bra  med kort men om ett sånt kommer bort ute i obygderna,kanske det inte blir så lustigt om man saknar kontanter.Sedan de pengar damen visste om var enbart pengarna i plånböckerna.

En tusenbath sedel försvann på marknaden,och en svensk femhundring saknade jag på Arlanda.

Det blev lite komiskt med kommentarena på detta forum. Först så kommenteras min släpphänthet att ge damen plånboken,efter förtydligandet är jag alltför försiktig  med pengar "i alla väderstreck". Men vi är ju alla olika och tur är väl det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
broder tuk tuk

Skulle jag försöka mig på att beskriva några typiska drag för många thaitjejer så är det första man tänker på lynnigheten, de tvära känslokasten som ju även många svenskor har. Men hos många thaitjejer är kasten tätare och svårare att bemästra.

Dels på grund av brister i kommunikationen och delvis på rena missförstånd.

En annan sak som jag mött ganska ofta hos många thaitjejer är den spontana barnsligheten som kan vara väldigt kvinnlig och charmerande.

Det tar ett tag att vänja sig vid den, men efter ett tag blir den naturlig och inte alls märklig.

Denna barnslighet gäller thaikvinnor oavsett ålder.

Sen detta drag att de flesta thaitjejer har en positiv grundlivssyn. Bitterheten och det depressiva draget man finner hos många svenskor hittar man inte ofta hos en thaikvinna.

Även om hon har ett hårt liv och en tuff tillvaro finns det alltid plats för ett skratt och en avväpnande humor.

Måmga bartjejer lever hårda liv, men de flesta av dem har en livsinställning och en attityd som är 100 gånger fjäderlättare än vad många höginkomsttagande svenska kvinnor har.

MAI PEN RAI filosofin är väl kanske det som gör en thaitjej så lätt att älska.

Vem älskar inte en människa som kan ta livet och sig själv med en distans och en attityd att livet ska levas med glädje annars kan det lika gärna få va.

Skillnaden mellan en thaitjej och en svensk tjej kan väl beskrivas som det fjäderlätta contra det tungsinta.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt om man inte kan lita på sin käraste. Man ska ju absolut inte langa över plånboken på sin första date. Men har man ett förhållande så måste man ju kunna lita på sin partner.

Själv har jag väl haft tur. Har lämnat plånboken till damen flera gånger, har aldrig varit några problem. På samma sätt så har jag vid flera tillfällen haft hand om hennes plånbok. Och nej den har inte direkt varit tom, snarare mer välfylld än min.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Till och med di flesta bartjejer är så pass ärliga så att de inte stjäler pengar av sina kunder.

Jag har vid åtskilliga tillfällen lagt min plånbok fullt synlig när tjejerna legat över och jag har aldrig blivit av med en spänn ens.

En gång hade jag 80.000 baht i en pengapåse, en sån där man har innanför skjortan och den la jag fullt synlig framför tjejen.

Hon visste att den va ganska välfylld.

Nu ska man ju i och för sig skilja på hederlighet och rädsla för konsekvenser men oavsett så vad gäller rent tjuveri så är di flesta bartjejer ärliga.

Sedan att di lurar di nedkärade gubbarna på att köpa guld och skicka stålar får väl inte anses som stöld.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag försöka mig på att beskriva några typiska drag för många thaitjejer så är det första man tänker på lynnigheten, de tvära känslokasten som ju även många svenskor har. Men hos många thaitjejer är kasten tätare och svårare att bemästra.

Dels på grund av brister i kommunikationen och delvis på rena missförstånd.

En annan sak som jag mött ganska ofta hos många thaitjejer är den spontana barnsligheten som kan vara väldigt kvinnlig och charmerande.

Det tar ett tag att vänja sig vid den, men efter ett tag blir den naturlig och inte alls märklig.

Denna barnslighet gäller thaikvinnor oavsett ålder.

Sen detta drag att de flesta thaitjejer har en positiv grundlivssyn. Bitterheten och det depressiva draget man finner hos många svenskor hittar man inte ofta hos en thaikvinna.

Även om hon har ett hårt liv och en tuff tillvaro finns det alltid plats för ett skratt och en avväpnande humor.

Måmga bartjejer lever hårda liv, men de flesta av dem har en livsinställning och en attityd som är 100 gånger fjäderlättare än vad många höginkomsttagande svenska kvinnor har.

MAI PEN RAI filosofin är väl kanske det som gör en thaitjej så lätt att älska.

Vem älskar inte en människa som kan ta livet och sig själv med en distans och en attityd att livet ska levas med glädje annars kan det lika gärna få va.

Skillnaden mellan en thaitjej och en svensk tjej kan väl beskrivas som det fjäderlätta contra det tungsinta.

BTT

Ja du BTT du har inte funderat över om det där skrattet, den avväpnande humorn och barnsliga sättet är en försvarsmekansim för att klara av dagen. En mask man sätter på sig för att överleva.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vid åtskilliga tillfällen lagt min plånbok fullt synlig när tjejerna legat över och jag har aldrig blivit av med en spänn ens.

BTT

Bäste Herr Bror, en får anta att eran plånbok är mer värd än innehållet.

Välsituerade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Frugan lämnar 6500kr av sin lön på 13000kr varje månad för mat telefonräkning en avb på en data på 750kr

om jag tar i hennes plånbok så spärras ögonen upp :blink:

hon har aldrig tagit i min plånbok :heat: 555 :hi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Arne!

Det går väl att hitta en hyfsat billig plånbok på någon marknad för ett par hundra baht.

Normalt sett så brukar jag ha ca 1500 baht i plånboken när jag äntrar baren på kvällen och det ska då täcka drickat, barfinen och betalningen till tjejen på morgonen.

Så innehållet är alltså oftast värt mer än plånboken.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste herr Arne!

Det går väl att hitta en hyfsat billig plånbok på någon marknad för ett par hundra baht.

Normalt sett så brukar jag ha ca 1500 baht i plånboken när jag äntrar baren på kvällen och det ska då täcka drickat, barfinen och betalningen till tjejen på morgonen.

Så innehållet är alltså oftast värt mer än plånboken.

BTT

Eftersom du betalar på morgonen så är det en LT, så 1000b till tjejen och 300b i barfine.

Då blir det 200b kvar till det du dricker+taxi+ladydrinks+nattmat...

Nu börjar jag förstå varför du lever ensamwhistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

.samt varför man bör veta var närmsta 7-11 är belägen.

Såg att tråden egentligen var gammal men läste igenom och blev nyfiken om Magrood kunde berätta mer om kvinnans ansvar för hushållsekonomin. Samma företeelser finns på fler platser än i Thailand.

Eftersom kvinnor generellt besitter en gen som i en nyligt publicerad studie av två blivande nobelpristagare döpts till S.H.O.P-genen, så undrar jag hur den thailändske mannen hanterar situationen när kvinnan kommer hem efter mycket onödigt inhandlande och ett saldo nära noll. Själv har han ju bekvämligt nog ryggen fri då han inte haft möjlighet att varken supa, spela eller smickra Mia Noi.

Eller, Magrood, är Hon i Thailand mer eftertänksam med sina inköp (läs, inte impulsiv, som är normen) då Hon fått det totala ansvaret för ekonomin? Om så är fallet så går det ju faktiskt att dra klockrena paraleller med tidigare inlägg där man låtit "Damen" tagit hand om kamfodralet och dess innehåll.

Tycker att Magroods synvinklar här på forumet väger bly då hon är den enda thaikvinnan som är med och skriver.

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...