Jump to content
IGNORERAD

Dessa jävla karlar som tar hit kvinnor som lämnas i sticket efter 2år


Repe

Recommended Posts

Fantastisk rättsuppfattning Du har. Är Du nazist?

vänsterpartist är väl större chans antar jag.

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Neil

    8

  • måne

    6

  • Tack och Hej

    6

  • pilot35se

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Problemet med män som importerar tjejer för att sedan byta ut dom med jämna mellanrum mot en ny donna är knappast ett nytt fenomen.

Och om ni tänker efter så känner nog dom flesta till åtminstonde något sådant fall i verkliga livet.

Självklart borde man försöka förhindra denna form av modernt slaveri och lösningen är egentligen enkel.

Kraven för att få ett två års UT är i dag inte så särskillt höga ved gäller nyetablerade förhållanden.

Det är bra tycker jag eftersom nykära då faktist kan förverkliga sin dröm om att leva tillsammans.

Men låt oss nu anta att förhållandet inte höll och de tu är lyckligare om dom inte är tillsammans.

Om nu killen eller tjejen skulle träffa en ny kärlek utomlands så borde rimligtvis Migrationsverket ställa lite hårdare krav den här gången.

Dom kan ju se att vederbörande sökt UT för nära anknytning förut.

Kraven den här gången borde vara att man kan visa att förhållandet varit en längre tid och att man faktist levt tillsammans under längre period än den första gången.

Om nu även det andra förhållandet spricker och samma person börjar igen att söka UT för en ny anknytning bör kraven vara ännu hårdare.

Givetvis så skall även MIG informera den sökande om hur många ärenden drömprinsen/prinsessan varit inblandad i tidigare.

När samme person gjort vändan några gånger borde kraven vara så pass höga att dom faktist bott ihop i några år utomlands innan UT beviljas till Sverige.

Tanken med detta är att det aldrig skall bli omöjligt att kunna ta hit sin käresta men att kraven skall öka för varje misslyckat försök.

På så sätt försvårar man för kvinnohandlarna som satt detta i system samtidigt som dom seriösa fortfarande kan få hit sin kärlek någorlunda enkelt.

Vad många här på sajten inte verkar förstå är att det är just dom här fallen som gör att MIG ställer högre och högre krav för alla.

Förstår förstås vad du menar. Tycker dock att man skall vara försiktig med begränsningar och regler när det gäller förhållanden. När det gäller vuxna människor så anser jag att alla har rätt att ha gå in och ut i hur många förrhållanden de vill. De skall också få välja helt själva utan att staten lägger sig i. Ser ingen skillnad på att någon haft 10 förrhållanden med svenska tjejer eller tio förrhållanden med thaitjejer. Vuxna människor kan besluta själva och vuxna människor kan ljuga för alla oavsett bakgrund. Inte fan att skulle jag vilja att staten skall sätta käppar i hjulet om jag vill vara ihop med någon.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här ämnet skulle man kunna skriva en hel roman om. AB:s artiklar är verkligen ett litet skrap på ytan med feministiska skyddsglasögon på. Om relationer och svinaktiga svenska män, har man lagt kalkerpapper på tidigare fördomsfulla artiklar med Roks som källa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste varit hemsk tidigare. Det var damer som följde med mig hem och vi var tillsammas ett tag.

Jag ville ge dem en god tillvaro samt se om det var något för framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det hemskt att det finns en del thaitjejer som råkar illa ut hos svinpälsar till män när de kommer till Sverige och samhället bör väl försöka göra vad den kan för att hjälpa dessa stackars individer. Fast själv kan jag inte undgå att irriteras över medias, och Roks, sätt att presentera statistiken över problemet. Man hävdar att "fruimporten" är ett problem.. Problem på vilket sätt?

Man säger t ex att 43 thailändska kvinnor besökt ett läns kvinnojour under ett år men inte i vilket ärende de kom eller om de blivit misshandlade, utan underförstått ska vi alla tolka det som att 43 thailändska kvinnor blivit misshandlade, utnyttjade och sedan utkastade. precis innan de varit 2 år i Sverige och kunde få PUT.

I själva verket så vet jag att många thailändska tjejer går till kvinnojouren när deras förhållande tagit slut på ett helt normalt sätt, dvs utan att det förekommit någon fysisk eller psykisk misshandel. De går dit dels för att de i Sverige inte har det släkt/vän-nätverk svenska tjejer oftast har när förhållandet kraschar. De går dit för att de inte känner till någon annanstans där de kan söka hjälp och sist men inte minst, de går dit för att det faktiskt innebär att man kan få hjälp att gå förbi bostadskön.

Går man istället till socialen och säger att man gjort slut med sin kille så är det förstås den vanliga bostadskön som gäller, samhället har inga speciella lägenheter på lager för människor som av en eller annan anledning flyttar isär.

Att 43 thailändskor besöker en kvinnojour innebär alltså inte med automatik att de finns 43 misshandlade och utnyttjade thailändskor med bara någon månad kvar till permanent uppehållstillstånd. Det som vanligt folk antar när de läser Roks rapporter. En del av dem kanske bara kommer för att fråga vad de juridiskt har rätt att få från det gemensamma boet vid en skilsmässa.. Men i Roks statistik blir det besöket till ytterligare ett i raden av alla utnyttjade fruimporter.

Själv skulle jag väldigt gärna veta mer om tjejerna i Roks statistik, hur många av de hjälpsökande har egentligen blivit misshandlade (fysiskt eller psykiskt)? och hur många av de hjälpsökande är det egentligen som är här på UT?

Hur många av de hjälpsökande behövde bara lite hjälp med svar på några få frågor?

Dessutom, hur ser den generella statistiken ut på skilsmässofronten i Sverige, är det vanligare med skilsmässa bland thai-svenska par än bland svensk-svenska? Och är det vanligare med kvinnomisshandel i thai-svenska par än i helsvenska?

Själv misstänker jag nog att skilsmässofrekvensen kan vara högre bland helsvenska par än i thai-svenska och jag betvivlar också starkt att misshandelsfrekvensen är större i thai-svenska förhållanden än i helsvenska.

Tycker exemplet aftonbladet tar upp där de pekar ut en "utnyttjad" thaitjej som påstås ha blivit utslängd vind för våg efter 15 års förhållande är närmast löjeväckande. Hur många svensk-svenska förhållanden håller egentligen i 15 år? Måste thai-svenska par hålla ihop för evigt?

Självklart ska vi ta hand om, och förbättra möjligheterna för de stackars tjejer som faktiskt drabbas. Tycker oerhört synd om de thaitjejer som råkar illa ut här i Sverige och ofta finns det också oskyldiga meddrabbade barn i sammanhanget vilket gör mig väldigt beklämd. Men jag skulle också innerligt önska att man i artiklar och rapporter kunde utskilja och koncentrera sig på de par som faktiskt har problem och inte bara ösa ur sig en massa förtäckta, generella påståenden om fruimport och statistik som man vägrar att presentera mer detaljerat eftersom det antagligen kan motverka ens organisations mål och syften.

Känns nästan som att man på Mpr skulle behöva beställa och bekosta en oberoende forskarrapport som ger statistiska svar på hur det förhåller sig mellan thai-svenska par kontra helsvenska. Har Roks rätt, eller har de fel när de påstår att den sk "fruimporten" svenska män bedriver från Thailand är ett samhällsproblem?

Skulle vara skönt att kunna presentera statistik som motbevisar deras generella anklagelser.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär 40 minuter. Glad att stå till tjänst.

Kan vi ha en dialog om ämnet utan att dra in muslimer/terrorister/konspirationsteorier etc eller är det omöjligt?

Kanske dina älskade muslimer/ terrorister//konspirationsteonsteorier toppar dom ämnen du älskar att bli inblandand i

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet som jag ser det med Roks rapporter är att ingen tror på dem. Det finns med all säkerhet problem på många håll, men på det sätt Roks rappoterar förkastar man gärna allt beroende på att rapporterna serut som de gör. Vore mycket trevligt att se en rapport som hanterar probelemen på ett vettigt sätt, sätter in problematiken i ett förståeligt sammanhang, och även jämför med andra (svensk/svensk) förhållanden.

Jag kan mycket väl tänka mig att problematiken är större i svensk/thai förhållanden än i svensk/svenska förhållanden beroende på att de flesta svenskor troligen lämnar ett dåligt förhållande tidigare än en thailändska. Samtidigt flyttar troligen inte svensk/svenska par heller ihop lika snabbt som ett svensk/thai par. Känner också till ett flertal fall där mannen inte kan tänka sig en svensk kvinna igen (!), utan väljer en thailändska för att de ställer mindre krav på mannen. Detta är ju i alla fall en tänkbar orsak till framtida problematik.

Vore som sagt intressant att se en undersökning som inte har Roks som ursprung, för man har svårt att tro på något som kommer därifrån.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske farbro A skulle försöka att lära sig läsa ... Som du kanske ser så är det en fråga inte ett påstående... därav ??? ? i slutet. Efter ha läst dina högt intelektuella inlägg så lär du vinna en ny klockradio kanske du får et sk. wake upp call!

Som du kanske fattar av mitt "nick" så har jag haft möjlighetet att se vår underbara stora värld från många vinklar. kanske farbror A. ska på semester igen och se världen och sen komma med inlägg som den insnöade domare farbror A. verkar vara.

Nog om detta. Trevlig fortsättning.

På 60-talet var jag ute på sjön mellan åren 1965-1969, då kunde Araber och amerikaner umgås, jag var i Tanger i Marocco 1967 med M/S Kungsholm och gick med några Amerikaner från USA upp i Arabkvarteren och det var inga problem, vi blev inbjudna att slå oss ner och äta med dem. Det troliga är nog att hatet oftast kommer från politiker som vill skylla på någon istället för att ta eget ansvar.

Angående trådens ämne så tycker jag at det är för jäkligt som de män som götr detta men, vi får inte glömma att det finns Golddiggers bland Thaidamerna också.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske dina älskade muslimer/ terrorister//konspirationsteonsteorier toppar dom ämnen du älskar att bli inblandand i

Ja, så är det nog. gäsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns nästan som att man på Mpr skulle behöva beställa och bekosta en oberoende forskarrapport som ger statistiska svar på hur det förhåller sig mellan thai-svenska par kontra helsvenska. Har Roks rätt, eller har de fel när de påstår att den sk "fruimporten" svenska män bedriver från Thailand är ett samhällsproblem?

Skulle vara skönt att kunna presentera statistik som motbevisar deras generella anklagelser.

Det skulle vara väldigt intressant men antagligen ta lång tid att samla och bearbeta ny data. En doktorsavhandling i ämnet hade varit fint. MPR kan ju rekommendera en tolk iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är iaf skandal att hänga ut Thailändska kvinnor som speciellt utsatta av AB.

Det första man får upp när man googlar lite, är en statistik från kvinnohuset i Örebro, inte en enda Thailändsk kvinna har varit i kontakt där med dem under 2010, "konstigt" nog en hel del hedersrelaterade fall, samt om man tittar lite snabbt på listan över nationaliteter så ser man snabbt att muslimska länder är helt klart överrepresenterade.när törs någon kvällstidning ta upp en sådan statistik?...det är ju inte riktigt PK.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det hemskt att det finns en del thaitjejer som råkar illa ut hos svinpälsar till män när de kommer till Sverige och samhället bör väl försöka göra vad den kan för att hjälpa dessa stackars individer. Fast själv kan jag inte undgå att irriteras över medias, och Roks, sätt att presentera statistiken över problemet. Man hävdar att "fruimporten" är ett problem.. Problem på vilket sätt?

Cut

.

Självklart ska vi ta hand om, och förbättra möjligheterna för de stackars tjejer som faktiskt drabbas. Tycker oerhört synd om de thaitjejer som råkar illa ut här i Sverige och ofta finns det också oskyldiga meddrabbade barn i sammanhanget vilket gör mig väldigt beklämd. Men jag skulle också innerligt önska att man i artiklar och rapporter kunde utskilja och koncentrera sig på de par som faktiskt har problem och inte bara ösa ur sig en massa förtäckta, generella påståenden om fruimport och statistik som man vägrar att presentera mer detaljerat eftersom det antagligen kan motverka ens organisations mål och syften.

Känns nästan som att man på Mpr skulle behöva beställa och bekosta en oberoende forskarrapport som ger statistiska svar på hur det förhåller sig mellan thai-svenska par kontra helsvenska. Har Roks rätt, eller har de fel när de påstår att den sk "fruimporten" svenska män bedriver från Thailand är ett samhällsproblem?

Skulle vara skönt att kunna presentera statistik som motbevisar deras generella anklagelser.

Du fick med det mesta där, bra skrivet.

Förutom att det finns en del svenska skitstövlar så finns det ett annat sätt som vad jag vet har ställt till bekymmer för ett par thaitjejer. En del thailändskor boende här i landet tar in släktingar eller bekanta mot betalning för att gifta bort.

En tjej som jag vet om, fick inte någon som nappade på giftermål och efter en dryg månad skjutsade de som tog hit henne, ut hon till ett fyllo och dumpade henne där. Hon pratade ingen engelska en blyg 30åring.

Kanske det finns flera sådana fall av äktenskapsmäklare som ställer till mera problem än vad svenska hustruimportörer gör. Sånt är svårt att få med i eventuell statistik.

En utmärkt tanke att få till en oberoende undersökning tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du fick med det mesta där, bra skrivet.

Förutom att det finns en del svenska skitstövlar så finns det ett annat sätt som vad jag vet har ställt till bekymmer för ett par thaitjejer. En del thailändskor boende här i landet tar in släktingar eller bekanta mot betalning för att gifta bort.

En tjej som jag vet om, fick inte någon som nappade på giftermål och efter en dryg månad skjutsade de som tog hit henne, ut hon till ett fyllo och dumpade henne där. Hon pratade ingen engelska en blyg 30åring.

Kanske det finns flera sådana fall av äktenskapsmäklare som ställer till mera problem än vad svenska hustruimportörer gör. Sånt är svårt att få med i eventuell statistik.

En utmärkt tanke att få till en oberoende undersökning tycker jag.

Det är också dn sida av myntet som sälla beskrivs. Jag känner till flera fall. Oftast har det gott bra eftersom släktingarna och deras faranger har sett till att det är bra karlar de hamnat hos, men det finns även här undantag.

Man skall inte heller glömma de stora kulturkrockar, som alltid dyker upp, även om man tror man är väl förberedd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är iaf skandal att hänga ut Thailändska kvinnor som speciellt utsatta av AB.

Det första man får upp när man googlar lite, är en statistik från kvinnohuset i Örebro, inte en enda Thailändsk kvinna har varit i kontakt där med dem under 2010, "konstigt" nog en hel del hedersrelaterade fall, samt om man tittar lite snabbt på listan över nationaliteter så ser man snabbt att muslimska länder är helt klart överrepresenterade.när törs någon kvällstidning ta upp en sådan statistik?...det är ju inte riktigt PK.

Nu är ju inte Örebro rätt stad att ta statistik ifrån eftersom vi örebroare är så extremt snälla men som ovanstående skrev så nog många fall muslimrelaterade för de har väl en helt annorlunda syn på kvinnan än vad vi svenskar fått lära oss.Och innan ni hackar så är jag inte rasist(har bäde svarta och gula i släkten)Men att en kvällstidning skulle ta upp något sådant får vi nog drömma om,de säljer inga lösnummer.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14139473.ab

Thailand är ett himmelrike för svensk brottslighet också. 65 svenskar hamnade i fängelse längre eller kortare tid. det är. Det är ungefär 0,02% procent av alla svenskar som varje år besöker Thailand. Samarbetspolisen hade 178 ärenden på nordbor. Det framgår inte hur många som blev fällda för brott. Även den här artikeln känns en smula överdriven, eller vad säger sakkunskapen här på forumet

Link to comment
Dela på andra sajter

Duma aftonblaskan vill ha betald för tidigare artiklar i serie. Vem fan vill köpa skit journalistik? Enda gång jag läser blaskan så är det på nätet. jag har inte köpt aftonblaskans lön nummer på kanske 10 år. :crazy:

det är gratis
Link to comment
Dela på andra sajter

Är man nazist om man vill ge nån stryk så lär väl jag vara det åsså då jag vill ge engelsmannen stryk som behandlade en bekant som en slagpåse

Nej inte nödvändigtvis. Men den rättsuppfattning Du ger uttryck för var vanlig i Tyskland under trettitalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det hemskt att det finns en del thaitjejer som råkar illa ut hos svinpälsar till män när de kommer till Sverige och samhället bör väl försöka göra vad den kan för att hjälpa dessa stackars individer. Fast själv kan jag inte undgå att irriteras över medias, och Roks, sätt att presentera statistiken över problemet. Man hävdar att "fruimporten" är ett problem.. Problem på vilket sätt?

Man säger t ex att 43 thailändska kvinnor besökt ett läns kvinnojour under ett år men inte i vilket ärende de kom eller om de blivit misshandlade, utan underförstått ska vi alla tolka det som att 43 thailändska kvinnor blivit misshandlade, utnyttjade och sedan utkastade. precis innan de varit 2 år i Sverige och kunde få PUT.

I själva verket så vet jag att många thailändska tjejer går till kvinnojouren när deras förhållande tagit slut på ett helt normalt sätt, dvs utan att det förekommit någon fysisk eller psykisk misshandel. De går dit dels för att de i Sverige inte har det släkt/vän-nätverk svenska tjejer oftast har när förhållandet kraschar. De går dit för att de inte känner till någon annanstans där de kan söka hjälp och sist men inte minst, de går dit för att det faktiskt innebär att man kan få hjälp att gå förbi bostadskön.

Går man istället till socialen och säger att man gjort slut med sin kille så är det förstås den vanliga bostadskön som gäller, samhället har inga speciella lägenheter på lager för människor som av en eller annan anledning flyttar isär.

Att 43 thailändskor besöker en kvinnojour innebär alltså inte med automatik att de finns 43 misshandlade och utnyttjade thailändskor med bara någon månad kvar till permanent uppehållstillstånd. Det som vanligt folk antar när de läser Roks rapporter. En del av dem kanske bara kommer för att fråga vad de juridiskt har rätt att få från det gemensamma boet vid en skilsmässa.. Men i Roks statistik blir det besöket till ytterligare ett i raden av alla utnyttjade fruimporter.

Själv skulle jag väldigt gärna veta mer om tjejerna i Roks statistik, hur många av de hjälpsökande har egentligen blivit misshandlade (fysiskt eller psykiskt)? och hur många av de hjälpsökande är det egentligen som är här på UT?

Hur många av de hjälpsökande behövde bara lite hjälp med svar på några få frågor?

Dessutom, hur ser den generella statistiken ut på skilsmässofronten i Sverige, är det vanligare med skilsmässa bland thai-svenska par än bland svensk-svenska? Och är det vanligare med kvinnomisshandel i thai-svenska par än i helsvenska?

Själv misstänker jag nog att skilsmässofrekvensen kan vara högre bland helsvenska par än i thai-svenska och jag betvivlar också starkt att misshandelsfrekvensen är större i thai-svenska förhållanden än i helsvenska.

Tycker exemplet aftonbladet tar upp där de pekar ut en "utnyttjad" thaitjej som påstås ha blivit utslängd vind för våg efter 15 års förhållande är närmast löjeväckande. Hur många svensk-svenska förhållanden håller egentligen i 15 år? Måste thai-svenska par hålla ihop för evigt?

Självklart ska vi ta hand om, och förbättra möjligheterna för de stackars tjejer som faktiskt drabbas. Tycker oerhört synd om de thaitjejer som råkar illa ut här i Sverige och ofta finns det också oskyldiga meddrabbade barn i sammanhanget vilket gör mig väldigt beklämd. Men jag skulle också innerligt önska att man i artiklar och rapporter kunde utskilja och koncentrera sig på de par som faktiskt har problem och inte bara ösa ur sig en massa förtäckta, generella påståenden om fruimport och statistik som man vägrar att presentera mer detaljerat eftersom det antagligen kan motverka ens organisations mål och syften.

Känns nästan som att man på Mpr skulle behöva beställa och bekosta en oberoende forskarrapport som ger statistiska svar på hur det förhåller sig mellan thai-svenska par kontra helsvenska. Har Roks rätt, eller har de fel när de påstår att den sk "fruimporten" svenska män bedriver från Thailand är ett samhällsproblem?

Skulle vara skönt att kunna presentera statistik som motbevisar deras generella anklagelser.

Jag har tjafsat fram och tillbaka med vänstervriden manshaterskan Nivette Dawod

och hon har skickat till mig två ROKS rapporter som sitt försvar till artiklar.

Bifogar de hoppas att det går att få fram de och läsa. Rapporter är i pdf format

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tjafsat fram och tillbaka med vänstervriden manshaterskan Nivette Dawod

och hon har skickat till mig två ROKS rapporter som sitt försvar till artiklar.

Bifogar de hoppas att det går att få fram de och läsa. Rapporter är i pdf format

Skrev nedstående i fel tråd upptäcker jag, så så jag klistrar in det här också där jag egentligen ville ha det från början...

Har ägnat ca 45 min med att skumma igenom rapporterna du bifogat och utan att ha detaljstuderat dem så kan jag väl säga att jag inte finner någon direkt anledning att tycka illa om de åtgårder som i rapporterna föreslås för att minska problemet med misshandlade "importfruar". Jag har inget emot att de genomförs om de faktiskt hjälper de som råkar illa ut.

Vad gäller siffror så anges inte så många men i alla fall 2008 så var det tydligen 36 thailändska kvinnor som sökte hjälp hos kvinnojourerna i hela Sverige så uppgiften i aftonbladets artikel som påstod att det bara i Luleås kvinnojour var 43 thailändska kvinnor som sökt hjälp under ett år måste alltså vara en felskrivning av aftonbladet. Det borde vara hela landets siffror det handlar om och antagligen 2009. Enligt rapporterna du bifogade var det nämligen bara 7 kvinnor som sökt hjälp på kvinnojouren i hela Norrbottens län under ett år (osäkert vilket år?) och ingen av dessa i Luleå. Vilken nationalitet de 7 kvinnorna hade anges inte så det är inte säkert att någon ens är thailändsk.

Är väl ett ganska allvarligt fel av aftonbladet att hävda att 43 thailändska kvinnor sökt hjälp hos kvinnojouren i Luleå under 1 år när den egentliga siffran verkar vara 0 kvinnor (av alla nationaliteter).

Antagligen så är siffran för hela landet alltså, 36 thailändska kvinnor 2008 och 43 thailändska kvinnor 2009 har uppsökt en kvinnojour i Sverige för att få hjälp.

Sedan om man betänker att det finns ca 30 000 thailändska kvinnor i Sverige och att det varje år tillkommer dryga 2000 så vet jag inte om ca 1 thailändsk kvinna per 1000 som råkar illa ut per år egentligen borde leda till en massa tidningsartiklar som utmålar oss "importörer" som svin?

Och hur ser statistiken för misshandlade svenska kvinnor i helsvenska förhållanden egentligen ut? Är det mer eller mindre än 1 på 1000 per år som råkar ut för en misshandlande man?

Självklart finns det ett mörkertal att också ta hänsyn till, men det finns det förstås både bland svenska och thailändska kvinnor

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det hemskt att det finns en del thaitjejer som råkar illa ut hos svinpälsar till män när de kommer till Sverige och samhället bör väl försöka göra vad den kan för att hjälpa dessa stackars individer. Fast själv kan jag inte undgå att irriteras över medias, och Roks, sätt att presentera statistiken över problemet. Man hävdar att "fruimporten" är ett problem.. Problem på vilket sätt?

Man säger t ex att 43 thailändska kvinnor besökt ett läns kvinnojour under ett år men inte i vilket ärende de kom eller om de blivit misshandlade, utan underförstått ska vi alla tolka det som att 43 thailändska kvinnor blivit misshandlade, utnyttjade och sedan utkastade. precis innan de varit 2 år i Sverige och kunde få PUT.

I själva verket så vet jag att många thailändska tjejer går till kvinnojouren när deras förhållande tagit slut på ett helt normalt sätt, dvs utan att det förekommit någon fysisk eller psykisk misshandel. De går dit dels för att de i Sverige inte har det släkt/vän-nätverk svenska tjejer oftast har när förhållandet kraschar. De går dit för att de inte känner till någon annanstans där de kan söka hjälp och sist men inte minst, de går dit för att det faktiskt innebär att man kan få hjälp att gå förbi bostadskön.

Går man istället till socialen och säger att man gjort slut med sin kille så är det förstås den vanliga bostadskön som gäller, samhället har inga speciella lägenheter på lager för människor som av en eller annan anledning flyttar isär.

Att 43 thailändskor besöker en kvinnojour innebär alltså inte med automatik att de finns 43 misshandlade och utnyttjade thailändskor med bara någon månad kvar till permanent uppehållstillstånd. Det som vanligt folk antar när de läser Roks rapporter. En del av dem kanske bara kommer för att fråga vad de juridiskt har rätt att få från det gemensamma boet vid en skilsmässa.. Men i Roks statistik blir det besöket till ytterligare ett i raden av alla utnyttjade fruimporter.

Själv skulle jag väldigt gärna veta mer om tjejerna i Roks statistik, hur många av de hjälpsökande har egentligen blivit misshandlade (fysiskt eller psykiskt)? och hur många av de hjälpsökande är det egentligen som är här på UT?

Hur många av de hjälpsökande behövde bara lite hjälp med svar på några få frågor?

Dessutom, hur ser den generella statistiken ut på skilsmässofronten i Sverige, är det vanligare med skilsmässa bland thai-svenska par än bland svensk-svenska? Och är det vanligare med kvinnomisshandel i thai-svenska par än i helsvenska?

Själv misstänker jag nog att skilsmässofrekvensen kan vara högre bland helsvenska par än i thai-svenska och jag betvivlar också starkt att misshandelsfrekvensen är större i thai-svenska förhållanden än i helsvenska.

Tycker exemplet aftonbladet tar upp där de pekar ut en "utnyttjad" thaitjej som påstås ha blivit utslängd vind för våg efter 15 års förhållande är närmast löjeväckande. Hur många svensk-svenska förhållanden håller egentligen i 15 år? Måste thai-svenska par hålla ihop för evigt?

Självklart ska vi ta hand om, och förbättra möjligheterna för de stackars tjejer som faktiskt drabbas. Tycker oerhört synd om de thaitjejer som råkar illa ut här i Sverige och ofta finns det också oskyldiga meddrabbade barn i sammanhanget vilket gör mig väldigt beklämd. Men jag skulle också innerligt önska att man i artiklar och rapporter kunde utskilja och koncentrera sig på de par som faktiskt har problem och inte bara ösa ur sig en massa förtäckta, generella påståenden om fruimport och statistik som man vägrar att presentera mer detaljerat eftersom det antagligen kan motverka ens organisations mål och syften.

Känns nästan som att man på Mpr skulle behöva beställa och bekosta en oberoende forskarrapport som ger statistiska svar på hur det förhåller sig mellan thai-svenska par kontra helsvenska. Har Roks rätt, eller har de fel när de påstår att den sk "fruimporten" svenska män bedriver från Thailand är ett samhällsproblem?

Skulle vara skönt att kunna presentera statistik som motbevisar deras generella anklagelser.

Hej,

Snälla Kim skicka detta inlägg till Aftonbladet. Ok dom kanske inte svarar. Men jag tycker det är värt ett försök. Du skriver mycket bra och välformulerat. Förresten vore det bra om fler skickar mail till dom angående detta. Själv är jag för dålig på´att skriva. Och ett bra inlägg tar halva dan att få iordning.

Gott nytt år

Snucke

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Snälla Kim skicka detta inlägg till Aftonbladet. Ok dom kanske inte svarar. Men jag tycker det är värt ett försök. Du skriver mycket bra och välformulerat. Förresten vore det bra om fler skickar mail till dom angående detta. Själv är jag för dålig på´att skriva. Och ett bra inlägg tar halva dan att få iordning.

Gott nytt år

Snucke

Snucke

Jag vet att några skrivit till Aftonblaskan och till Nivette Dawod, Jag gör det själv och kräver svar på frågor

som tyvärr de svarar på ganska ytligt.

Jag tror att polisanmälan skulle tvinga de att att se över en del av deras undermåliga journalistik. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att några skrivit till Aftonblaskan och till Nivette Dawod, Jag gör det själv och kräver svar på frågor

som tyvärr de svarar på ganska ytligt.

Jag tror att polisanmälan skulle tvinga de att att se över en del av deras undermåliga journalistik. :crazy:

Hej

Skulle vara intressant att se vad ni skriver till dom och vilka svar ni får.

Men det är bra att höra , ös på med mail till dom . Så kanske det resulterar i nånting positivt.

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att några skrivit till Aftonblaskan och till Nivette Dawod, Jag gör det själv och kräver svar på frågor

som tyvärr de svarar på ganska ytligt.

Jag tror att polisanmälan skulle tvinga de att att se över en del av deras undermåliga journalistik. :crazy:

Mja, jag tror inte att polisen är rätt instans att anmäla en journalist eller tidning på, men lycka till. :crazy:

Åsiktsfrihet, yttrandefrihet och tryckfrihet måste man nog acceptera om man vill ha ett demokratiskt samhälle.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckfrihet

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...