Jump to content
IGNORERAD

Jorda huset + jordfelsbrytare


baver999

Recommended Posts

Jag vet att vår är på 5 kw vilket kräver 25 ampere.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    11

  • baver999

    6

  • Tommy

    4

  • janne_h

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bartjejer och politiktjafs, inget slår en tråd om electricitet. Har redan rensat ut några väl upphetsade inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bartjejer och politiktjafs, inget slår en tråd om electricitet. Har redan rensat ut några väl upphetsade inlägg.

Jaså, inte ens här kan folk sköta sig(;

Blir väl så, när alla vet bäst:)

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bartjejer och politiktjafs, inget slår en tråd om electricitet. Har redan rensat ut några väl upphetsade inlägg.

Överspänningsskyddet Joints skyddar så fort det hettar till... hehe

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad elektrikerns sista ord var?

Vad hade jag på jorden att göra?

Nu är du skyldig mig karma :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade jag på jorden att göra?

Nu är du skyldig mig karma :thumbsup:

Helt rätt!!

Du får ha karma vid annat tillfälle mina är slut nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvivlar på att den klarar den höga effekten men det kan du läsa på den. En vattenvärmare ligger vanligtvis på 5 kw

300L normalt 3Kw liten beredare ännu mindre.

I Sverige.

Dusch värmare i Thailand 6-9 Kw

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder ni Thai eller Svensk el-materiel ?

Thai vägguttag är inte så bra.

Hur är det med övrigt el-material i kvaliten ?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag citerar mig själv i annan tråd...

Jordfelsbrytare är naturligtvis bra, men Thailand har en helt annan kultur att installera el i ett hus alt. lägenhet, tex genom att inte använda sig av skyddande plaströr, adekvata kopplingsdosor, med dåliga kopplingar ofta virade ledare med lite eltejp över... liggandes nakna på stålkonstruktioner etc...

Det innebär att krypström, och små överslag finns lite här o där, och definitivt slår ut jordfelsbrytaren om den kommer på plats

Om endast EN enda Jordfelsbrytare sätts på hela anläggningen (i centralen) så blir det becksvart i hela lägenheten om ett fel uppstår någonstans. Var felet ligger kan ta dagar att ta reda på. Om det ens går.

En vanlig amatör kommer aldrig klara den felsökningen.

Jag har ett hus med Jordfelsbrytare på hela huset installerat , 63 ampere.Den har löst ut många gånger, och brann dessutom upp två gånger...Trots att detta hus är NYTT och nyinstallerat.

Då ledsnade jag på att ha det så och tog bort den stora Jbrytaren som tog hela Centralen och satt separata J brytare på specifika grupper i huset som ansågs ”farliga områden”, Ledningsgruppen till Köket, utomhusuttag, VV beredare, badrum etc.

Installera flertal Jbrytarepå separata grupper.

Om man skall installera Jbrytare på detta sätt på varje grupp (proppgrupp) t.ex till VVberedare måste man veta vilken som är fasledare, vilket oftast är enkelt att reda ut. Men nollan måste också vara med och att det är rätt nolla tillhörande samma fas. Båda skall sedan passera Jbrytaren

Inte alldeles enkelt att hitta den rätta nollan (tråden) i Centralen då ledningarna ofta med Thaieldragning kommer ner i ett gigantiskt knippe till centralen.

I Sverige ser man vilken nolla som tillhör resp fas därför att varje grupp ligger i

tillsammans i samma rör (eller kabel).

Om elanlägningen är liten och om man har en garanterat bra Thaielektriker som kan reda ut detta, t.ex genom mätning av varje grupp, ja då kanske det går...

Innan man monterar Jbrytaren.

Den stora frågan är dock VAR man hittar en proffsig elektriker i Thailand.

Jbrytare i Thailand är enl min uppfattning av sämre kvalitet än vi är vana vid.

Jag köper mina i Sverige, De är dessutom billigare än de i Thai.

UdonCH elektriker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag citerar mig själv i annan tråd...

Jordfelsbrytare är naturligtvis bra, men Thailand har en helt annan kultur att installera el i ett hus alt. lägenhet, tex genom att inte använda sig av skyddande plaströr, adekvata kopplingsdosor, med dåliga kopplingar ofta virade ledare med lite eltejp över... liggandes nakna på stålkonstruktioner etc...

Det innebär att krypström, och små överslag finns lite här o där, och definitivt slår ut jordfelsbrytaren om den kommer på plats

Om endast EN enda Jordfelsbrytare sätts på hela anläggningen (i centralen) så blir det becksvart i hela lägenheten om ett fel uppstår någonstans. Var felet ligger kan ta dagar att ta reda på. Om det ens går.

En vanlig amatör kommer aldrig klara den felsökningen.

Jag har ett hus med Jordfelsbrytare på hela huset installerat , 63 ampere.Den har löst ut många gånger, och brann dessutom upp två gånger...Trots att detta hus är NYTT och nyinstallerat.

Då ledsnade jag på att ha det så och tog bort den stora Jbrytaren som tog hela Centralen och satt separata J brytare på specifika grupper i huset som ansågs ”farliga områden”, Ledningsgruppen till Köket, utomhusuttag, VV beredare, badrum etc.

Installera flertal Jbrytarepå separata grupper.

Om man skall installera Jbrytare på detta sätt på varje grupp (proppgrupp) t.ex till VVberedare måste man veta vilken som är fasledare, vilket oftast är enkelt att reda ut. Men nollan måste också vara med och att det är rätt nolla tillhörande samma fas. Båda skall sedan passera Jbrytaren

Inte alldeles enkelt att hitta den rätta nollan (tråden) i Centralen då ledningarna ofta med Thaieldragning kommer ner i ett gigantiskt knippe till centralen.

I Sverige ser man vilken nolla som tillhör resp fas därför att varje grupp ligger i

tillsammans i samma rör (eller kabel).

Om elanlägningen är liten och om man har en garanterat bra Thaielektriker som kan reda ut detta, t.ex genom mätning av varje grupp, ja då kanske det går...

Innan man monterar Jbrytaren.

Den stora frågan är dock VAR man hittar en proffsig elektriker i Thailand.

Jbrytare i Thailand är enl min uppfattning av sämre kvalitet än vi är vana vid.

Jag köper mina i Sverige, De är dessutom billigare än de i Thai.

UdonCH elektriker...

Hej

Att ha jordfelsbrytare på hela huset misstänkte jag skulle ge oss problem så därför tänkte jag i första hand på en separat i duschen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju inte så kunnig. Var exakt sitter jordfelsbrytaren. Sitter den i automatsäkringsskåpet? Hur ser satt säga bara en jordfelsbrytare ut. Kan jag montera in fler i skåpet då eller ?

Just nu låter det ju som att jag borde ha en separat till tvättmaskinen och en till micro och en till värmeplattan. Kanske inte är så viktigt för tex tv och dator? Fan vad klurigt detta är.

Vad blir skillnaden om man bara jordar och inte har någon jordfelsbrytare? Eller det hänger det ihopa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordfelsbrytaren (Jfb) funkar så natt den känner av skillnader i fas resp. nollledaren skiljer det mer än 30(vanligtvis) milliampere (mA) så löser den ut dvs. slår av strömmen på berörd brupp där Jfb är installerad.

Ja mitt råd är att du delar upp centralen via flera Jfb. Å köp dom i Sverige och gärna av känt fabrikat typ - Hager, Legrand eller Garo. Absolut inte Biltema eller Malmbergs.

Nu vet inte jag hur högt man säkrar en vägguttagsgrupp tex. i Thailand, men ett alternativ e ju att skippa säkringar över huvudtaget och installera personskyddsautomater (pa) i stället.

pa är jordfelsbrytare med inbyggd säkring. Fast det blir ett avsevärt dyrare alternativ.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur den funkar. Men man installerar alltså jfb i automatsäkringsskåpet? Jag kommer att följa ditt råd om att installera flera stycken. I med att det mesta här i huset kommer att dras om så kommer det antagligen inte bli så svårt att lokalisera nollan som nämndes i tidigare inlägg.

Tyvärr har jag inte möjlighet att fixa grejer ifrån Sverige.

Hushållet använder inte mycket el alls. Så är egentligen inget stort projekt. Är som jag nämnde innan bara tvättmaskin, micro, värmeplatta som jag är orolig över.

För jag menar TV, dator, ac kan väl inte vara så farligt? Varmvatten beredare finns här inte.

Kollade idag utanför huset. Där går 2 ledningar så antar att det betyder att här inte finns tillgång till 3 fas.

...

Jag börjar bli orolig över framtida hus planer när det kommer till elen. Verkar vara en TOTAL DJUNGEL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orolig behöver du inte vara, men va försiktig å ssv. köp gärna med dej mtrl. från Sverige vi har lite mer kvalitetskontroll på prylarna..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schneider är ett Franskt kvalitetsmärke som är stora i värden och så också i Thailand.

Fast i Thailand kostar elmatrialet av fabrikatet schneider bara hälften av vad det kostar i Sverige, så mitt tips är att köpa i Thailand, men håll dig till kvalitet.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske de e så, men vad gäller Jordfelsbrytare så har mej veteligen Schneider inte det i sitt sortiment.

Schneider har i stort sett monopol på vissa saker i Sverige idag... Lite obehagligt faktiskt.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jordfelsbrytare och elskåp av märket Schneider installerat i Surin.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...