Jump to content
IGNORERAD

Nyhet: Thaksin får thailändskt pass "snart"


MPR Nyheter

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    7

  • Tallviking

    6

  • pigge01

    5

  • andersbangkok

    5

Mest aktiva i denna tråd

Fattar inte vad ni tramsar om och hur det har med Thaksin att göra. Försök hålla er till ämnet eller skapa en ny "sandlådstråd" där ni kan berätta om vem av er som kan mest (Min pappa kan mycket mer än din.)

Här gillas det att peka med hela handen ser jag. Fin mössa du har föressten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle kunna göra det enkelt för mig (så du hänger med) genom att endast hänvisa till mitt tidigare inlägg om dina inlägg.Hänger du med?

För att kunna uttala sig om min kunskap och erfarenhet om Thailand så är väl ett minimikrav att du känner till NÅGOT om mig och vad jag arbetat med i Asien?

Eftersom du inte gör det (jag är säker på att jag skulle komma ihåg om jag träffat en som du :-) ) så blir ditt inlägg helt utan värde.

Då antar jag att dina inlägg bottnar i någon form av mindervärdighetskomplex, kanske för att du inte kan följa de ibland virvlande och virriga trådarna här.

Om du jobbar på riktigt och koncentrerar dig på annat än att slå i spikar så kanske du en dag förstår vad som skrivs i trådarna här. Lycka till!!

:thumbsup:

Nu ska du inte va elak,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,lura grabben att slå sej på tummen

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Carpenter :)

Jag är inte den som brukar skriva i politiska trådar, och detta beroende av att vi alla är olika individer dvs. har olika syn och åsikter om saker och ting.

Men att man lär sig Thailand när man "bor på landet" håller jag defentivt inte med dig om, man lär sig betydligt mer om man:

- Bor och lever på landet (tex. under sin semester).

- Bor och arbetar i stan.

- Umgås med Thailändare från olika samhällsklasser, dvs. allt från den fattige risbonden, medelklass Somchai till MD:n på ett stort internationellt företag i Bangkok.

Det är först då man vidgar sina vyer och kan se Thailand i ett helhets perspektiv.

PS! Thailand är mer än Isaan, eller Phuket (Patong), Nana Soi4, Södra Pattaya eller centrala Bangkok.

Ha en bra dag!

:wai:

Hej

Du har naturligtvis helt rätt i detta, men jag tror att Carpenter menar att många missar eller missförstår just den fattiges perspektiv, det räcker inte med att se på fattiga på avstånd på väg till jobbet eller flygplatsen eller träffa några när man delar ut allmosor till dom, ej heller kan man läsa sig till allt, man bör nog sova, äta och leva med och på samma sätt som dessa under längre perioder och olika årstider för att helt förstå deras livssituation, bor man i deras hus (skjul) med både råttor, insekter och ibland ormar, och äter det som man har lyckats få ihop tillsammans med dessa samtidigt som man känner alla slummens dofter, hör alla ljud och tar del av samtalen och deras vardagliga små och stora problem så inser man nog ganska snart varför dom är beredda att ställa sig framför stridsvagnar och skarpskjutande soldater i kampen för ett bättre liv, och så ser det ungefär ut både i Bangkok, Manilla, Bombay och Jakarta.

Att rika har det bra på så sätt att dom har fina hus, bilar, guld och diamanter, och att dom kan äta vad dom vill när dom vill, studera var dom vill, och att dom har tillgång till allt det som dom fattiga bara kan drömma om vet dessa, men hur många rika har insikt i hur det är att vara fattig och bo i ett skjul under en bro eller längs en klong som myndigheterna kommer och river med jämna mellanrum om inte dom boende betalar mutor till polis och myndigheter, som inte vet om dom har mat på bordet nästa dag, och inte har råd att låta sina barn ens gå i den statligt finansierade skolan som är gratis för att dom måste samla sopor, sälja knark, stjäla eller prostituera sig för att familjen ska kunna bo kvar under bron och få något i magen, här tror jag att det finns stora brister hos många skribenter även om dessa förmodligen är mindre än hos personer som inte reser till länder som Thailand alls.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

:ahh: Va,ska IL till suvvan redan.Jag visste att han nåt skäl för att vara så påstridig :ahh: Dessa smygkapitalister har alltid ett ess i ärmen :24:

Hej

Jag kommer den 13 dec.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag håller med IL.

I Sverige har man ingenting att säga till om politiken så vida man inte bor i Vuogatjolme, där det riktiga Sverige är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är för mycket tjat mellan personer istället för att hålla sig till

det som tråden handlar om. Forumet tappar värde av att många trådar slutar

på sandlådenivå tyvärr. Kanske moderator kunde vara lite mer på alerten...

Eller är det bara jag som tycker det?

Personligen tycker jag det är helt ointressant att läsa om vem som har fötterna på jorden

och vem som är bror duktig när inte tråden handlar om det. Försök att skärpa er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Isan Lover :)

Då syns vi på Annandagsträffen i Udon Thani? :)

Ha en bra dag!

:wai:

Hej

Inte helt omöjligt alls.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har naturligtvis helt rätt i detta, men jag tror att Carpenter menar att många missar eller missförstår just den fattiges perspektiv, det räcker inte med att se på fattiga på avstånd på väg till jobbet eller flygplatsen eller träffa några när man delar ut allmosor till dom, ej heller kan man läsa sig till allt, man bör nog sova, äta och leva med och på samma sätt som dessa under längre perioder och olika årstider för att helt förstå deras livssituation, bor man i deras hus (skjul) med både råttor, insekter och ibland ormar, och äter det som man har lyckats få ihop tillsammans med dessa samtidigt som man känner alla slummens dofter, hör alla ljud och tar del av samtalen och deras vardagliga små och stora problem så inser man nog ganska snart varför dom är beredda att ställa sig framför stridsvagnar och skarpskjutande soldater i kampen för ett bättre liv, och så ser det ungefär ut både i Bangkok, Manilla, Bombay och Jakarta.

Att rika har det bra på så sätt att dom har fina hus, bilar, guld och diamanter, och att dom kan äta vad dom vill när dom vill, studera var dom vill, och att dom har tillgång till allt det som dom fattiga bara kan drömma om vet dessa, men hur många rika har insikt i hur det är att vara fattig och bo i ett skjul under en bro eller längs en klong som myndigheterna kommer och river med jämna mellanrum om inte dom boende betalar mutor till polis och myndigheter, som inte vet om dom har mat på bordet nästa dag, och inte har råd att låta sina barn ens gå i den statligt finansierade skolan som är gratis för att dom måste samla sopor, sälja knark, stjäla eller prostituera sig för att familjen ska kunna bo kvar under bron och få något i magen, här tror jag att det finns stora brister hos många skribenter även om dessa förmodligen är mindre än hos personer som inte reser till länder som Thailand alls.

Mvh Isan Lover

Fantastiskt vilken människa du måste vara,ena stunden sover du med ormar andra köper du gummiplantager eller reser till något av era residens.Hur många år har du jobbat som volontär i slummen(du har ju sån insikt)Du arbetar både på hemmaplan med facket och reser jorden runt som flygtekniker,därimellan fiskar du hummer och är jordbrukare(hur hinner du allt)SLU kan ju slänga sig i väggen och alla historier om Robin Hood bleknar ju i jämförelse med dina äventyr.Du måste vara det bästa som hänt världen sen hjulet uppfanns.Mvh en halvnormal Måne som är imponerad

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har naturligtvis helt rätt i detta, men jag tror att Carpenter menar att många missar eller missförstår just den fattiges perspektiv, det räcker inte med att se på fattiga på avstånd på väg till jobbet eller flygplatsen eller träffa några när man delar ut allmosor till dom, ej heller kan man läsa sig till allt, man bör nog sova, äta och leva med och på samma sätt som dessa under längre perioder och olika årstider för att helt förstå deras livssituation, bor man i deras hus (skjul) med både råttor, insekter och ibland ormar, och äter det som man har lyckats få ihop tillsammans med dessa samtidigt som man känner alla slummens dofter, hör alla ljud och tar del av samtalen och deras vardagliga små och stora problem så inser man nog ganska snart varför dom är beredda att ställa sig framför stridsvagnar och skarpskjutande soldater i kampen för ett bättre liv, och så ser det ungefär ut både i Bangkok, Manilla, Bombay och Jakarta.

Att rika har det bra på så sätt att dom har fina hus, bilar, guld och diamanter, och att dom kan äta vad dom vill när dom vill, studera var dom vill, och att dom har tillgång till allt det som dom fattiga bara kan drömma om vet dessa, men hur många rika har insikt i hur det är att vara fattig och bo i ett skjul under en bro eller längs en klong som myndigheterna kommer och river med jämna mellanrum om inte dom boende betalar mutor till polis och myndigheter, som inte vet om dom har mat på bordet nästa dag, och inte har råd att låta sina barn ens gå i den statligt finansierade skolan som är gratis för att dom måste samla sopor, sälja knark, stjäla eller prostituera sig för att familjen ska kunna bo kvar under bron och få något i magen, här tror jag att det finns stora brister hos många skribenter även om dessa förmodligen är mindre än hos personer som inte reser till länder som Thailand alls.

Mvh Isan Lover

Hur stor del av den Thailändska befolkningen, bedömer du, lever under dessa förhållanden ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har naturligtvis helt rätt i detta, men jag tror att Carpenter menar att många missar eller missförstår just den fattiges perspektiv, det räcker inte med att se på fattiga på avstånd på väg till jobbet eller flygplatsen eller träffa några när man delar ut allmosor till dom, ej heller kan man läsa sig till allt, man bör nog sova, äta och leva med och på samma sätt som dessa under längre perioder och olika årstider för att helt förstå deras livssituation, bor man i deras hus (skjul) med både råttor, insekter och ibland ormar, och äter det som man har lyckats få ihop tillsammans med dessa samtidigt som man känner alla slummens dofter, hör alla ljud och tar del av samtalen och deras vardagliga små och stora problem så inser man nog ganska snart varför dom är beredda att ställa sig framför stridsvagnar och skarpskjutande soldater i kampen för ett bättre liv, och så ser det ungefär ut både i Bangkok, Manilla, Bombay och Jakarta.

Att rika har det bra på så sätt att dom har fina hus, bilar, guld och diamanter, och att dom kan äta vad dom vill när dom vill, studera var dom vill, och att dom har tillgång till allt det som dom fattiga bara kan drömma om vet dessa, men hur många rika har insikt i hur det är att vara fattig och bo i ett skjul under en bro eller längs en klong som myndigheterna kommer och river med jämna mellanrum om inte dom boende betalar mutor till polis och myndigheter, som inte vet om dom har mat på bordet nästa dag, och inte har råd att låta sina barn ens gå i den statligt finansierade skolan som är gratis för att dom måste samla sopor, sälja knark, stjäla eller prostituera sig för att familjen ska kunna bo kvar under bron och få något i magen, här tror jag att det finns stora brister hos många skribenter även om dessa förmodligen är mindre än hos personer som inte reser till länder som Thailand alls.

Mvh Isan Lover

Fagra ord!

Men bara en liten undran... vad är det som gör att du och Carpenter tror att andra människor, som inte delar era åsikter, inte har erfarenheter från ett sådant umgänge du beskriver?

Min familj har flytt undan riktig diktatur (och inte läst om det i blädderböcker) och om du behöver det så kan jag också skriva en fager beskrivning som förmedlar känslan och misären från den tiden. Jag är uppväxt i socialklass 3 som barn. Hade det funnits en socialklass 4 så hade vi väl tillhört den. Och om du vill så kan jag också skriva en fager och samtidigt deprimerande beskrivning från hur det var.

I Thailand så finner jag att jag har otroligt mycket mer gemensamt med fattigbönder än med någon överklass och jag har absolut min beskärda del av nätter på jordgolv.

Vad EXAKT får dig att tro att jag inte skulle förstå den fattiges perspektiv?

Är det inte så, med handen på hjärtat, att du tycker att jag inte fattar "hur det är" - ENBART för att jag inte tycker som du?

Är det inte så att du, bara för att du är en ganska osäker livskallsromantiker med dåligt självförtroende, tror att du har tolkningsföreträde ENBART för att just DU lyckats transportera DIN lekamen till landsbygden på Thailand?

Och att du, och dina medfanatiker, tycker att enbart era ögon ser sanningen?

Jag tycker att ni borde börja något som ni borde ha gjort för många decennier sedan.

Nämligen att lära er att ifrågasätta egna övertygelser och innerligt försöka förstå andras.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Fantastiskt vilken människa du måste vara,ena stunden sover du med ormar andra köper du gummiplantager eller reser till något av era residens.Hur många år har du jobbat som volontär i slummen(du har ju sån insikt)Du arbetar både på hemmaplan med facket och reser jorden runt som flygtekniker,därimellan fiskar du hummer och är jordbrukare(hur hinner du allt)SLU kan ju slänga sig i väggen och alla historier om Robin Hood bleknar ju i jämförelse med dina äventyr.Du måste vara det bästa som hänt världen sen hjulet uppfanns.Mvh en halvnormal Måne som är imponerad

Hej

Det var väl lite att ta i, men jag erkänner att dygnets timmar knappt räcker till och en livstid kommer heller inte att räcka till för allt jag vill göra och uppleva, och jag nog är lite äventyrslysten och nyfiken på det som sker utanför dom fina salongerna och därför har sökt upp dom miljöer som folk med andra alternativ försöker undvika, dels av nyfikenhet, dels för att lära mig och inte minst för att försöka förstå varför det är som det är, men senare också för att jag fascineras av dom människor som lever i skuggan av välfärden och det etablerade samhället med sin avslappnade och otidsenliga livstil som jag tycker är värda all beundran och inte minst ett bättre liv.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg precis i Bangkok Post att Thaksin är undantagen den kungliga Amestin. Så undrar var han ska använda passet till?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte undantagen. Han kvalificerar inte att bli benådad för han har inte suttit av någon tid ännu

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg precis i Bangkok Post att Thaksin är undantagen den kungliga Amestin. Så undrar var han ska använda passet till?

Mvh Janne

Åka till Thailand och kanske

i finkan bli en man! :nyam:

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åka till Thailand och kanske

i finkan bli en man! :nyam:

Hälsar pigge01

Han har ju Nicaraguanskt diplomatpass så han har hela tiden kunnat resa till Thailand närhelst han vill (och vågar)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har ju Nicaraguanskt diplomatpass så han har hela tiden kunnat resa till Thailand närhelst han vill (och vågar)

Då kanske han blir utslängd som Persona non grata :crazy:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Persona_non_grata

Ett enkelt sätt att bli av med honom!

Då är han inte Thai längre!

Han är Nicaraguanskt medborgare!

Inte Thai!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske han blir utslängd som Persona non grata :crazy:

http://sv.wikipedia.rsona_non_grata

Ett enkelt sätt att bli av med honom!

Då är han inte Thai längre!

Han är Nicaraguanskt medborgare!

Inte Thai!

Hälsar pigge01

Har han avsagt sig sitt Thailändska medborgarskap menar du?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har han avsagt sig sitt Thailändska medborgarskap menar du?

JA!

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

JA!

Hälsar pigge01

När gjorde han det ?

Att de dragit in hans thailändska pass vet jag men inte att han avsagt sig sitt thailändska medborgarskap

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

JA!

Hälsar pigge01

Det är jag tveksam till, har du någon källa på det?.

Sent from Finspång using a brevduva

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

När gjorde han det ?

Att de dragit in hans thailändska pass vet jag men inte att han avsagt sig sitt thailändska medborgarskap

Han gjorde det när han fick nytt medborgarskap!

I annat land.

Detta finnes att läsa på annat håll på MPR.

Jag letar inte upp det nu.

Reser en thai in på annat pass än thailändskt så är den "utlänning".

Han måste visa sitt gamla Thai pass i Immigration pass kontrollen.

Eller sitt Thai ID.

Som "Diplomat" kan han bli avisat som icke önskad person. .

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han gjorde det när han fick nytt medborgarskap!

I annat land.

Detta finnes att läsa på annat håll på MPR.

Jag letar inte upp det nu.

Reser en thai in på annat pass än thailändskt så är den "utlänning".

Han måste visa sitt gamla Thai pass i Immigration pass kontrollen.

Eller sitt Thai ID.

Som "Diplomat" kan han bli avisat som icke önskad person. .

Hälsar pigge01

Enligt den retoriken så har min fru,s Thailändska medborgarskap dragits in när hon vart svensk?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blir spännande.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...