Jump to content
IGNORERAD

Skrota datorn?

Mr Ning Ning

Recommended Posts

Så här ser det ut för mig under en dag.

Startar den på morgonen och det verkar fungera rätt bra.

Kolllar mail, och nuförtiden måste jag skriva min adress varje gång.

Under dagen blir den segare å segare.

Jag får ofta upp(svarar inte) i den blå remsan högst upp. Enl Telia är det kontakt med nätet??

Nu har även det lilla timglaset brevid pekpilen börjat blinka som en fyr nästan hela tiden.

Att logga in på t.ex MPR kan ta upp tilll 5min på kvällen.

Den kommer inte ihåg några sidor eller annat som den gjorde förut.

Jag har tömt cache å cockies och även gjort återställning.

Den håller nog på att begå självmord.

Finns det någon lösning på sånt här??

mvh

Mr N-N

Veteran

Dela på andra sajter

• Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Peo61

3

• Soengsang

2

• Tallviking

2

• RobertA

2

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Bästa lösningen är att köpa en ny.

Frustration som bygger på saker som inte fungerar är av ondo.

Valfri laptop som passar börsen är att rekommendera

Dela på andra sajter

En lösning kan vara att formatera hårddisken och installera allt på nytt.

//Peo

Håller med till fullo, brukar lösa de flesta problem.

Mvh. borje222

Dela på andra sajter

Håller med till fullo, brukar lösa de flesta problem.

Mvh. borje222

En lösning kan vara att formatera hårddisken och installera allt på nytt.

//Peo

Varför inte att pröva först att installära och köra Glary Utilities http://www.glarysoft.com/products/utilities/glary-utilities/download/

Glary Utilities innehåller totalt 17 utmärkta verktyg för att fixa, skydda och snabba upp din dator. Programmet rensar i registret, tar bort temporära filer och obrukbara genvägar. På några enkla klick blir du även fri från elaka spyware och farliga startprogram.

Att formatera hd är det det sista man gör! :crazy:

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vet inte vad du har för os och inställningar, men diskrensning och defragmentering kanske kan hjälpa? Men det kanske redan är gjort eller sköts automatiskt :)

Dela på andra sajter

en enkel sak är att defragga pc och i bland måste man göra en ominstallation speciellet om man kör med windows som operativsystem.

Mantra

Dela på andra sajter

Hej!

Om datorn börjar "sega" så beror det väldigt ofta på överhettning.

Ofta räcker det att dammsuga ur datorn och smörja fläktarna (med typ 5-55) du har sitter i datorn och kolla att de snurrar som de skall.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Dela på andra sajter

Hej!

Om datorn börjar "sega" så beror det väldigt ofta på överhettning.

Ofta räcker det att dammsuga ur datorn och smörja fläktarna (med typ 5-55) du har sitter i datorn och kolla att de snurrar som de skall.

Dammsuga är ett bra förslag, 5-56 är jag dock tveksam till, jag hade nog inte sprutat det i min dator iaf. Inte så att jag vet att det är fel med 5-56 men jag har inte vågat testa..

Några datorer har temperatur mätning i bios, och det finns det några program som man kan se detta om det är tillgängligt. Kommer tyvärr inte ihåg vad ett sådant program heter, men kan kolla i morgon.

Jag tycker att ett enkelt sätt att testa en dator är att lasta ner en ubuntu live cd och bränna.

Man bootar på denna cd och låter datorn stå några timmer innan man kollar om den har blivit trög.

Har datorn blivit lika trög är det sannolikt hårdvarufel (processor/fläkt) och det bästa alternativet är att köpa nytt.

En processor som har överhettas mår inte särskilt bra ens efter den kyls ner igen enligt min erfarenhet.

Om den inte har blivit trög, så är det antingen operativsystemet eller hårddisken, och jag hade då testat att ominstallera operativsystemet.

Skulle det fortsatt vara trögt efter detta så är det sannolikt hårddiskfel.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Dela på andra sajter

Skulle nog rekommendera att du får tag på nån som kan datorer och på plats titta på datorn och avgöra vad som är lämpligast att göra med den

Låta snillen spekulara på MPR kan leda till vad som helst.

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

...

Har datorn blivit lika trög är det sannolikt hårdvarufel (processor/fläkt) och det bästa alternativet är att köpa nytt.

En processor som har överhettas mår inte särskilt bra ens efter den kyls ner igen enligt min erfarenhet.

Om den inte har blivit trög, så är det antingen operativsystemet eller hårddisken, och jag hade då testat att ominstallera operativsystemet.

Skulle det fortsatt vara trögt efter detta så är det sannolikt hårddiskfel.

//Peo

Snälla Peo,

en dator med hårdvarufel typ processor eller moderkort startar inte i långt över 99% av fallen.

Symtomen som TS beskrev dem är med säkerhet mjukvarurelaterade, möjligtvis föranledda av hög temperatur (damm etc.).

Jag skulle inte satsa ett endaste satang på hårdvarufel, även om "verkstaden" säger så.

Data Robert

Dela på andra sajter

Snälla Peo,

en dator med hårdvarufel typ processor eller moderkort startar inte i långt över 99% av fallen.

Symtomen som TS beskrev dem är med säkerhet mjukvarurelaterade, möjligtvis föranledda av hög temperatur (damm etc.).

Jag skulle inte satsa ett endaste satang på hårdvarufel, även om "verkstaden" säger så.

Data Robert

Och nu kom han ut på banan igen :crazy:

Måne

Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Skulle nog rekommendera att du får tag på nån som kan datorer och på plats titta på datorn och avgöra vad som är lämpligast att göra med den

Låta snillen spekulara på MPR kan leda till vad som helst.

Vadå? Det brukar ju bli underhållande :rotfl: Hoppas den utvecklar sig i samma stil som gubbens tråd förra året :)

http://www.maipenrai.se/forum/t/11433-hjalp-med-dator/

Dela på andra sajter

Vadå? Det brukar ju bli underhållande :rotfl: Hoppas den utvecklar sig i samma stil som gubbens tråd förra året :)

http://www.maipenrai...jalp-med-dator/

Tusan att man missade den tråden när det begav sig, Men den är fortfarande otroligt underhållande! :neo::rotfl::rotfl:

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Dela på andra sajter

Snälla Peo,

Data Robert

Snälla Robert,

Jag har jobbat som servicetekniker och programmerare i 20 år och vet faktiskt vad jag pratar om.

Det är inga som helst gissningar från min sida, det jag beskriver är mina 20 åriga erfarenheter.

Vilka erfarenheter har du att bidra med??

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Dela på andra sajter

Snälla Robert,

Jag har jobbat som servicetekniker och programmerare i 20 år och vet faktiskt vad jag pratar om.

Det är inga som helst gissningar från min sida, det jag beskriver är mina 20 åriga erfarenheter.

Vilka erfarenheter har du att bidra med??

//Peo

Mig veterligen så är RobbanA/S711 en pensionerad datagubbe som också är tämligen duktig på it.

Men mitt tipps är lyft på locket och damsug, speciellt kring fläkten och luftvägarna där..ofta går det att på ett enkelt sätt att lossa kylflänsarna och annat runt processorn isof gör det så kommer du också åt att ta bort dam som har samlats däromkring.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Glöm inte att ta ut sladden bara först

jag fick in en dator att försöka reparera som en kille "dammsugit" utan att dra ut nätsladden och med ett metallmunstycke/rör på dammsugaren är det inget bra

Han kortslöt så moderkortet var bara att kasta

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Varför råda en kille som inte är så hemma på det här med datorer att börja pilla själv med nåt som han kanske inte har en aning om.

Risken är ju rätt stor att det blir fel.

Jag sällar mej till rådet att lämna in den till en yrkesman.

Dela på andra sajter

Varför råda en kille som inte är så hemma på det här med datorer att börja pilla själv med nåt som han kanske inte har en aning om.

Risken är ju rätt stor att det blir fel.

Jag sällar mej till rådet att lämna in den till en yrkesman.

Nja...nu är det väl inte så tekniskt avancerat att lyfta på ett lock och dammsuga lite!.klarar med all säkerhet de flesta av.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...