Jump to content
IGNORERAD

Köpa motorbike


smilet

Recommended Posts

Som någon skrev så är sätet på PCX lite konstigt. Den passar nog vissa men är en riktig pest för andra (inkl mig) .

Själv har jag min special. Honda Air- Blade. Den har ett mycket bättre säte än ex Click plus då en riktig ram till skillnad från alla plangolvsmoppar. Sedan sitter ju tanken mellan benen på samma sätt som på PCX och det gör att man får in ganska mycket under sätet. (ex 6 stora flaskor vatten).

Sedan har ju Honda sin Combi Brake som är ganska suverän vad gäller säkerhet.

hf

1.jpg

Och den kostar ny ?

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • smilet

    8

  • Stickan

    7

  • IngeVidare

    7

  • Nicholas

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har 2st Honda Wave 1st125R och en 125i halv automat bara växla, 125R 6 år gammal alldrig haft bekymmer 2400mil 125i ny i Juni 52000:- Bath

Min osikt är bättre med större hjul som på Honda Wave eller liknade från Yamaha eller dom andra Jappsen, Skoter modellen med små hjul gillar inte jag

Är 187cm väger 112kg årkar med enkelt min vikt

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Själv kör jag runt på en Fino.

Min åsikt om den är följande.

Den är för liten till en normallång farang. Man känner sig som en schimpans på en mini-cykel på valfri cirkus.

Tycker inte att den tål vikten så bra heller. Ensam går bra, men två st på Fino'n så slår den igenom. Då väger jag ca 78kg och frun ca 30 kg mindre.

Fast eftersom jag bara tar den när jag ska lufta mig runt kvarteret så skiter jag i det. Men en längre tur är den inte bygd för.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Och den kostar ny ?

Smilet

Air Bladen kostar 56000-62000 thb.

Den har ju dessutom stötdämpare på båda sidorna och sedan en "i" motor vilket ju spara en del soppa.

Och just nu är det akut brist på den och många andra Honda då dom haft problem med vattnet.

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Honda Airblade görs väl inte längre??

Det är PCX:n som har tagit över den storleken såvitt jag vet.

Dock finns det väldigt bra beggade airblades att köpa för bra pris.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Men Honda Airblade görs väl inte längre??

Det är PCX:n som har tagit över den storleken såvitt jag vet.

Dock finns det väldigt bra beggade airblades att köpa för bra pris.

Nja, AirBlade tillverkas fortfarande i Bangkok (innan översvämningen då). Dock var det några nötter på Hondas marknadsavdelning som för drygt ett år sedan bestämde att man skulle sluta sälja den i Thailand och bara exportera till Laos, Vietnam osv.

Dock märkte handlarna rätt snabbt att PCX inte var ett alternativ hos kunderna. Då den är mycket tyngre och passar bäst på fina stora vägar. Men där AB är ganska smidig på även sämre vägar.

Så därför säljer numer dom flesta Hondahandlare AB igen. Men eller utan huvudkontorets goda minne vet jag däremot inte.

Sedan begagnat. Jo det finns det. Men några saker att tänka på.

Combi Brake kom som tillbehör för 5 år sedan. Och blev standard för 3 år sedan. Så det finns många begagnade utan denna enkla men ack så viktiga funktion. (Särskilt för förare som inte lärt sig att hantera framhjulsbroms riktigt. Och det är många vill jag påstå. Hemskt många olyckor beror på att föraren bromsar framhjulet för mycket och därför trillar. Eller bromsar framhjulet för lite och inte får stopp i tid vid hinder) .

Sedan har ju insprutningsmotorn inte funnits så länge så därför är det svårt att hitta begagnat med det.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var också inne på en PCX ett tag, men efter ha hyrt en dag så ändrade jag mej.

Man sitter i ett "säte" i sadeln som man inte justera, och jag som har långa ben kommer alltför långt fram på hojen.

Då sitter jag bättre på en Nouvo där jag får bestämma själv var arslet hamnar liksom. Och Nouvon är rappare och smidigare tycker jag.

Sätena går att modifiera vid behov,har sett massor med olika stylingar. Thaiarna e duktiga på att snygga till sina hojar..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätena går att modifiera vid behov,har sett massor med olika stylingar. Thaiarna e duktiga på att snygga till sina hojar.. :)

ok, har inte sett det själv.

då måste man byta hela sätet i så fall.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nouvon har som tidigare skrivits en 135cc motor. Dom där sista cubiken gör större skillnad än man tror.

Nouvon är byggd för att bära en farang och inte bara ett par thailändare.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, AirBlade tillverkas fortfarande i Bangkok (innan översvämningen då). Dock var det några nötter på Hondas marknadsavdelning som för drygt ett år sedan bestämde att man skulle sluta sälja den i Thailand och bara exportera till Laos, Vietnam osv.

Dock märkte handlarna rätt snabbt att PCX inte var ett alternativ hos kunderna. Då den är mycket tyngre och passar bäst på fina stora vägar. Men där AB är ganska smidig på även sämre vägar.

Så därför säljer numer dom flesta Hondahandlare AB igen. Men eller utan huvudkontorets goda minne vet jag däremot inte.

Sedan begagnat. Jo det finns det. Men några saker att tänka på.

Combi Brake kom som tillbehör för 5 år sedan. Och blev standard för 3 år sedan. Så det finns många begagnade utan denna enkla men ack så viktiga funktion. (Särskilt för förare som inte lärt sig att hantera framhjulsbroms riktigt. Och det är många vill jag påstå. Hemskt många olyckor beror på att föraren bromsar framhjulet för mycket och därför trillar. Eller bromsar framhjulet för lite och inte får stopp i tid vid hinder) .

Sedan har ju insprutningsmotorn inte funnits så länge så därför är det svårt att hitta begagnat med det.

hf

AirBladen har ju bara en 110cc motor medans PCX:en har en 125cc's motor

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs ej,växla ned med tårna går bra.

De motobike jag har hyrt har haft mycket vassa kanter på växelpedalens undersida som har skavt sönder ovansidan på min fot då jag kör med flip-flop.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

AirBladen har ju bara en 110cc motor medans PCX:en har en 125cc's motor

Helt riktigt. Och 110cc är ju lägre än Yamaha Nuovo 135cc.

Men för mig räcker dom 110cc insprutningsmotor mer än väl att ta sig mellan hålorna i vägen. Trots mina 100+ kg.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Här är ett alternativ. Yamaha Spark 135 cc Med luftkyld olja.

53.000 Baht.

Går som ett spjut.

:thumbsup:

Är det halvautomat eller med koppling?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oljekyld, ej vatten kyld.

Dvs oljan går genom en kylare.

Ej vattenkyld? stämmer inte det in på 100% av alla moppar i Thailand? eller finns det vattenkylda moppar i Thailand?

ps. jag trodde luftkyld var den vanligaste varianten bland moppar i Thailand

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ej vattenkyld? stämmer inte det in på 100% av alla moppar i Thailand? eller finns det vattenkylda moppar i Thailand?

ps. jag trodde luftkyld var den vanligaste varianten bland moppar i Thailand

De flesta motobike av nyare snitt är- hör och häpna faktskt vatten kylda!

tex Honda Click, Air Blade, Wave och Pcx

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta motobike av nyare snitt är- hör och häpna faktskt vatten kylda!

tex Honda Click, Air Blade, Wave och Pcx

Ja du ser, alltid lär man sig något nytt :)

Själv har jag en luftkyld Yamaha Mio som har ett par år på nacken, kanske de nya Yamahana också är vattenkylda?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du ser, alltid lär man sig något nytt :)

Själv har jag en luftkyld Yamaha Mio som har ett par år på nacken, kanske de nya Yamahana också är vattenkylda?

Jag har hyrt "storasyster" Nouvo vid något tillfälle men är inte säker om det funnits ett expansionskärl på den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hyrt "storasyster" Nouvo vid något tillfälle men är inte säker om det funnits ett expansionskärl på den också.

Det har jag inte sett till något.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle precis säga att jag var säker på att nouvo är vattenkyld.

Jag kollade wikipedia, och där står att den blev vattenkyld år 2008.

Jag trodde den alltid varit det.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...