Jump to content
IGNORERAD

Filmtips


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Tja, min ljudanläggning behövs inte kalibreras men visst är det så. Tog några som är värda att se igen.

Böcker är ju helt klart bättre, hade inte fattat grottbjörnens folk eller sagan om ringen utan att ha läst böckerna. Men det ger en extra dimension att göra både och. Läs boken först och sen kika på filmen.

Jo, jämförelse bok och film är intressant.

Jag läser inte så mycket böcker men har väl hunnit med några i alla fall.

Och i vissa böcker avverkar man en "scen" på 7 sidor - som bara tar 20 sekunder i filmen, då man inte kan beskriva tankar, känslor, funderingar och vissa detaljer på filmmediet.

På så vis lite otacksamt att vara regissör kanske.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Enis

    179

  • kitungmakmak

    45

  • Bibben

    43

  • bond1

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Bra ljud och sen på med Das boot... Ja fy f#n för och sitta i djupet, kallt mörkt och inte veta om man kommer upp...

Där snackar vi klassiker.

När båten går ner under tillåtet djup och bultarna kommer flygande så man sitter och duckar i vardagsrummet. Hua,,,

:-)

das-boot-movie.thumb.jpg.cfb8def7a3c4d2d

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog sett alla varianter som extended och dir cut.. De har ju klippt lite olika, en saknar ju pisse scenen i början och andra har de väl klippt bort just sega moment, men det var ju seg när de väl satt där.

Ja den har man sett ett antal gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev sugen på att plocka fram en gammal krigshistoria. Kikade på Generalernas flykt.

Paul Newman borgar ju för bra skådisprestationer. Filmen är från 1968 och utlovas vara en krigsfilm med humorinslag.

Tyvärr tycker jag filmen har varken eller och jag ser hellre Kellys hjältar, Flykten från Telemarken, Kanonerna på Navarone, Örnnästet eller någon av de andra odödliga.

En recensent på nätet har fångat filmens dålighet i tre bra punkterr;

1. "Generalernas flykt" är en hopplös svensk titel, men frågan är om den är sämre än konstiga originalnamnet "The Secret War of Harry Frigg".

2. Handlingen hade tjänat på att tidigare införa ett element av risk och spänning. Genom tre fjärdedelar av speltiden finns det så gott som ingenting som hotar protagonisterna, och jag tror att det bidrar till storyns känsla av livlöshet.

3. Osökt kommer man när man ser "Generalernas flykt" att tänka på mästerverket "The Great Escape" från 1963, en film som lyckas vara 100 gånger roligare utan att ens ha humor som huvudingrediens.

 DSC_0064.thumb.jpg.335039b051b1f51d43d12

Någon annars som har tips på bra krigsfilm som inte är mainstream eller klassiker - tipsa gärna.

 

 

Såg nyligen White Tiger en lite ovanlig rysk krigsfilm om en "spök Tiger" bra med autentiska ryska vagnar, men tror inte att jag kommer att se den igen. http://www.imdb.com/title/tt2318405/?ref_=fn_al_tt_1

Så, sevärd och ovanlig, betyg 3 av 5.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Ska kika på War Pigs (2015). kanske en vettig krigsfilm för mig, gillar dom inte riktigt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

//... jag gillar idén med att kunna se in i framtiden.

 

 

Jag hade nog mer uppskattat en tidsmaskin för att ta mig bakåt i tiden. Inte helt hundra på att allt blir bättre här i världen. (nu låter jag säkert gammal som en dinosaurie)

Om du kunde se vilken dag du komer dö - skulle du vilja veta det då? Jag hade nog hoppat över. Min far brukade säga att när han kände att det var dags att gå vidare skulle han bege sig till skogs för att aldrig återvända. Synd tycker jag att han inte hann det.

Kopplingen till film? Ingen aning, men var det inte någon film där en indian sade; -"Ugh, today is a good day to die".

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Jag hade nog mer uppskattat en tidsmaskin för att ta mig bakåt i tiden. Inte helt hundra på att allt blir bättre här i världen. (nu låter jag säkert gammal som en dinosaurie)

Om du kunde se vilken dag du komer dö - skulle du vilja veta det då? Jag hade nog hoppat över. Min far brukade säga att när han kände att det var dags att gå vidare skulle han bege sig till skogs för att aldrig återvända. Synd tycker jag att han inte hann det.

Kopplingen till film? Ingen aning, men var det inte någon film där en indian sade; -"Ugh, today is a good day to die".

 

 

 

Tja, han såg bara 2 minuter in i framtiden för sig själv. Så han kunde ducka för kulor eller testa flörta med kvinnor på lite olika sätt och se vad som fungerade. 

Inte helt fel, att veta om du blir överkörd av en bil om 2 minuter för att du går över en gata. Stanna kvar en sekund extra eller gå fortare så överlever du.

EDIT: Jäkligt svårt att skriva samtidigt som jag kollar på en film på datorn jag skriver på.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 

//.. skriva samtidigt som jag kollar på en film på datorn jag skriver på.

Och så finns det kvinnor som hävdar att män inte kan göra två saker samtidigt - bevisa dem fel!

:-)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Och så finns det kvinnor som hävdar att män inte kan göra två saker samtidigt - bevisa dem fel!

:-)

 

 

Sa inte att jag inte kan, men lätt är det inte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Idag har jag kikat på Safe House.

Begriper inte att jag inte har sett den tidigare, då jag köpte den för länge sedan.

DSC08001.thumb.JPG.ac73dc288bb7b92c60d7b

Jag tyckte den var riktigt bra.

Spännande och den stackars bashögtalaren fick jobba för fullt.

Bra spänning - väldigt likt Bourne Identity - och en Washington som Mr Cool. Nutidens Steve Mc Queen, eller om man vill nutidens variant av den mörka Shaft (Richard Roundtree).

Action rakt igenom, och en verklighetsflykt som heter duga.

4 HP av 5.

:-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
kitungmakmak

Kikade på A Brilliant Young Mind "X+Y" (2014) och den var faktiskt helt OK. Inte vad jag gillar men över 3/5 kameler får den ändå. Inte riktigt en 4a men nästan.

Oops, länk ska det vara åxå.

http://www.imdb.com/title/tt3149038/

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte följt denna tråden och orkar inte scrolla,filmen jag såg nytt var riktigt bra och bör väl ha diskuterats här,om inte kan den rekomenderas, "Nightcrawler".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Var på bio och såg INSIDAN UT i 3D med dottern.

Insida.thumb.jpg.1dc6ee9b265992e3f15e896

Det är Pixar som ligger bakom filmen. Ganska otroligt vad verklighetstrogna saker man kan få till genom modern animering.

Filmen var underhållande och det fanns faktiskt några skämt även för oss vuxna. Några roliga scener vid eftertexterna - så spring inte iväg som en tok när filmen slutar.

http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/recension-av-pixarfilmen-insidan-ut/

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Oregistrerad

Idag har jag kikat på Insurgent 

DSC08369.thumb.JPG.f34fae55a62e9994e97f9

Jag tycker bra om sci fi movies, men detta var inget speciellt.

Lite som hunger games, människor med speciella egenskaper, mycket special effekter och dataanimering.

Bara tre pilsner av fem.

Finns bättre.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Igår kikade jag på filmen Eagle Eye från 2008 med Shia LeBouf.

Nu är inte han någon favoritskådis direkt, men filmen hade bra tempo och en del snygga effekter. Möjligen lite väl mycket frågetecken a ´la LOST,

Det blir 3 whiskypinnar av fem möjliga.

DSC_0089.thumb.jpg.7ba2dcad7e1fdcaa7800d

eagle_eye_blu_ray.thumb.jpg.b6c38bfe91dc

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev sugen på att plocka fram en gammal krigshistoria. Kikade på Generalernas flykt.

Paul Newman borgar ju för bra skådisprestationer. Filmen är från 1968 och utlovas vara en krigsfilm med humorinslag.

Tyvärr tycker jag filmen har varken eller och jag ser hellre Kellys hjältar, Flykten från Telemarken, Kanonerna på Navarone, Örnnästet eller någon av de andra odödliga.

En recensent på nätet har fångat filmens dålighet i tre bra punkterr;

1. "Generalernas flykt" är en hopplös svensk titel, men frågan är om den är sämre än konstiga originalnamnet "The Secret War of Harry Frigg".

2. Handlingen hade tjänat på att tidigare införa ett element av risk och spänning. Genom tre fjärdedelar av speltiden finns det så gott som ingenting som hotar protagonisterna, och jag tror att det bidrar till storyns känsla av livlöshet.

3. Osökt kommer man när man ser "Generalernas flykt" att tänka på mästerverket "The Great Escape" från 1963, en film som lyckas vara 100 gånger roligare utan att ens ha humor som huvudingrediens.

 DSC_0064.thumb.jpg.335039b051b1f51d43d12

Någon annars som har tips på bra krigsfilm som inte är mainstream eller klassiker - tipsa gärna.

 

 

Mitt tips på en bra krigsfilm blir tex. http://www.imdb.com/title/tt0098437/

Återkom gärna om den var i din smak.

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

skit i filmerna och läs Sven Hazel´s böcker (sven hassel) då kommer det riktigt nära

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

skit i filmerna och läs Sven Hazel´s böcker (sven hassel) då kommer det riktigt nära

Hmm, sven Hassel.

Min svenska lärare på komvux för 25 år sedan höll på att inte ge mig betyg då jag valde en Sven Hasselbok att berätta om på en svenska lektion då jag läste in 4 årig teknisk linje.

Kommer inte ihåg vad den hette, men det var något med pansarvagn och handlade om krig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, sven Hassel.

Min svenska lärare på komvux för 25 år sedan höll på att inte ge mig betyg då jag valde en Sven Hasselbok att berätta om på en svenska lektion då jag läste in 4 årig teknisk linje.

Kommer inte ihåg vad den hette, men det var något med pansarvagn och handlade om krig.

Förmodligen "döden på larvfötter" jag läste alla hans böcker för läääänge sedan o vad han beskrev var inte

det "glamorösa" kriget som ofta beskrivs i filmer utan svett, blod och död,

Idag kanske jag skulle uppleva dom annorlunda men den gången för ett antal år sedan

gillade jag dom för dom beskrev fasor o rädsla

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer nog det, jag känner igen namnet och jag har nog inte läst någon annan bok av honom, jag valde den där bara för att reta läraren.

Jag kan ju säga nu att jag gillade inte boken alls, det var ju inte en sån här bok som man bara måste läsa nästa sida direkt.

Snarare en bok som var som en berättelse om jag kommer ihåg rätt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...