Jump to content
IGNORERAD

Bara! 3 % per / månad lån av falang.


Jerker

Recommended Posts

Min fingertopps känsla i thai samhället ,är att en kvinnas mål är att få en försörjare. Helst thai ,i andra hand farang..

Min mor är 83, hon gick och lärde till skolfröken, men planen var att få en make som skötte försörjningen. Vilket så skedde...

Thailand är i denna min personliga måttstock på samma tidsaxel ,, dvs 1948, då min mor tog examen som skolfröken.

Med denna utvecklingsperspektiv går det faktiskt att förstå och förklara många thailändska fenomen (inte alla) som idag kan kännas annorlunda och främmande.

Ekonomi och trygghet är mycket starka faktorer i varje kultur. Om inte socialstaten skulle träda in som mellanhand hos oss skulle vi väldigt snabbt vara tillbaks där själva, möjligtvis med skillnaden att ekonomiskt svaga söker ekonomiskt starka partners vilket inte betyder att kvinnor söker män som i dagens Thailand.

Den uppmärksamma har säkert redan konstaterat att vi redan är på bästa väg dit efter att ha nått socialstatens uppenbara begränsningar. För att finansiera en familj krävs det minst 2 inkomster och 2 svaga inkomster är snart inte tillräckliga för att hålla sig över existensminimum.

M.a.o. är vi snart tillbaks på ruta ett i försörjningsdramat. Människor tvingas att välja partner med allt större hänsyn till ekonomiska faktorer, precis som det har varit förr. Enda skillnaden är att det blev en viss utjämning i utgångsposition mellan män och kvinnor. Åtminstone för de kvinnor som tog sina chanser under denna övergångsperiod. Och det skall vi vara glada för men vi får inte glömma att denna fördel bara håller för en generation.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • chiangmai

    6

  • måne

    5

  • Nypan

    5

  • Singha711

    5

Mest aktiva i denna tråd

Betyder alltså att era flickvänner och fruar ljuger när de säger ""jag älskar dig"" de menar jag älskar dina pengar :crazy:

Jag har sagt till min fru redan första dagen att jag är ingen rik man och kommer inte att försörja hela släkten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt säker på att 100% av alla thailändska kvinnor hoppas på att deras man ska kunna försörja dem och detsamma gäller nog nästan alla asiatiska kvinnor och asiater är ju en klar majoritet av världens befolkning så man kan ju inte påstå att de har fel..

Thailand är ju ett enormt klassamhälle så en kvinna från en fattig familj kan givetvis bara gifta sig med en man från en fattig familj och då blir det inte fett om man vill vara hemmafru så i de flesta fall får de ta någon form av arbete. En kvinna från en överklassfamilj gifter sig givetvis med en man från en överklassfamilj och i många fall väljer de att jobba men då oftast i familjeföretaget eller ett eget företag och givetvis har de råd att anställa ett helt fotbollslag med maids, nannies och andra helpers.

Jag känner flera thailändska hi-so kvinnor som är gifta med Faranger så jag tror inte nödvändigtvis att alla thaikvinnor väljer man efter etnicitet och att Farangen alltid är ett nödalternativ. För en fattig outbildad bondtjej som vill leva medelklassliv är dock att gifta sig med en Farang eller annan förhållandevis rik utlänning enda möjligheten eftersom en medelklass thaiman aldrig skulle gifta sig med henne pga de strikta klasskillnaderna som inte är helt olika apartheidsystemet. Sedan kan en thaikvinna givetvis gifta sig med en Farang av flera andra anledningar än att de vill få ett bekvämt liv.

Det är ju f-n att du inte skrev detta för 20 år sedan.Min målsättning i livet har alltid varit att hitta en rik kvinna som ska försörja mig,tillåta mig att ha mitt glamorösa leverne utan att behöva röra en fena själv.Med facit i handen så är hela mitt liv ett enda stort misslyckande.De kvinnor som gift sig med mig(lurat mig)har däremot haft/har ett sorglöst liv innehållande både sus och dus.föga har de bidragit till familjens levebröd men väl sett till att ha ett sorglöst liv dem själva.Undrar om min dröm någonsin faller in(börjar bli bråttom)Mvh Måne som har ett liv iaf om än slit och släpaktigt

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om nu thai-kusinen, skiljer sig från sin falang-gubbe, hur bra chanser har han då att kräva igen sina privata lån. Han bör rimligen inte kunnat ta panter på mark mm. som utlänning. Möjligen frun kan ha panterna, men då blir han nog blåst vid en skiljsmässa. Svårt även att gå till thailändsk domstol och vinna tror jag. Tror också att det är olagligt för utlänningar att bedriva utlåning i vinstsyfte, för då blir ju en rörelse som kräver arbetstillstånd.

Leif

Det kanske t.o.m. så att tjejen är inblandad, på det viset att när falangen har lånat ut ALLT han har, så sparkar tjejen iväg honom och inga lån är betalda. Hon delar sedan, med dom som fick låna, nytt sätt att blåsa falangen på.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

M.a.o. är vi snart tillbaks på ruta ett i försörjningsdramat. Människor tvingas att välja partner med allt större hänsyn till ekonomiska faktorer, precis som det har varit förr. Enda skillnaden är att det blev en viss utjämning i utgångsposition mellan män och kvinnor. Åtminstone för de kvinnor som tog sina chanser under denna övergångsperiod. Och det skall vi vara glada för men vi får inte glömma att denna fördel bara håller för en generation.

//Singha711

Menar du att detta även gäller Sverige ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hos frugans kusiner verkar det vara kvinnorna som har välbetalda jobb, medans männen inte har så avancerad utbildning.

Det har retat upp modern i huset som inte gillar deras pojkvänner det minsta lilla

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos frugans kusiner verkar det vara kvinnorna som har välbetalda jobb, medans männen inte har så avancerad utbildning.

Det har retat upp modern i huset som inte gillar deras pojkvänner det minsta lilla

Det är som i Sverige. Kvinnorna dominerar i högre utbildning och den utvecklingen verkar fortsätta. Något svenskar som tror att thaikvinnor är förtryckta och underdåniga missat totalt.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att detta även gäller Sverige ?

Fritz..

Ja, naturligtvis.

Sverige är inget undantag när man tittar med lite längre historisk perspektiv på denna centrala fråga, både bakåt och framåt.

Ekonomi och status (=pengar) har alltid varit de starkaste drivkrafterna för partners att hitta varandra och det kommer nog att förbli så under lång tid framöver. Vår generation som var 'aktiv' på 60-/70-talet kanske hade en annorlunda syn på detta, men vi får förr eller senare inse att vi bara representerar en historisk (mycket intressant) parentes.

Socialstatens funktion är enbart att få lite mera balans i utbud och efterfråga på denna marknad. Ur ett utvecklingsperspektiv är det inget annat än att en befolkning tar bättre vara på sina (mentala) resurser, t.ex. genom att sträva efter jämlikhet (i alla avseenden).

Men socialstaten, som vår generation känner den, har sina uppenbara begränsningar och kan bara fungera under en historiskt sett kortare period.I en utformning där staten garanterar allt för alla kommer inte de skapande resurser till sin rätt. Det är ungefär så som att enbart mjölka kossan utan att ge den näring. Där är vi nästan nu (inte bara i Sverige) och stora ansträngningar görs att bygga om socialstaten till att enbart garantera ett undre säkerhetsnät vars (fall)höjd reguleras av konjunkturen/tillväxtkraften.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänger inte med riktigt i ditt resonemang. Jag är övertygad om att den svenska kvinnan i dag inte behöver titta så mycket på mannens ekonomi som för säg 50 år sen.

Numera har dom flesta kvinnor en yrkesutbildning och kan försörja sig själva om dom inte hittar nån man som dom vill leva sitt liv med, eller skiljas från den som dom lever med.

För 50 år sen var kvinnorna ofta hemmafruar och hade inte råd att lämna sina män även om dom ville. Så menar jag att det är i Sverige i alla fall.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är som i Sverige. Kvinnorna dominerar i högre utbildning och den utvecklingen verkar fortsätta. Något svenskar som tror att thaikvinnor är förtryckta och underdåniga missat totalt.

Neil

Hej

Här har jag samma uppfattning som dig, Thaikvinnor är inte alls generellt undrordnade männen och dom studerar oftare än männen, det är ganska vanligt att kvinnan är den som håller ihop och styr familjen och det även ekonomiskt och männen står för muskelkraften, hur många har inte t.ex en mormor eller farmor som släktens överhuvud, och dom som förväntar sig en kuvad "hemhjälp" hemma när dom gifter sig med en Thailändska lär nog bli överraskade.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här har jag samma uppfattning som dig, Thaikvinnor är inte alls generellt undrordnade männen och dom studerar oftare än männen, det är ganska vanligt att kvinnan är den som håller ihop och styr familjen och det även ekonomiskt och männen står för muskelkraften, hur många har inte t.ex en mormor eller farmor som släktens överhuvud, och dom som förväntar sig en kuvad "hemhjälp" hemma när dom gifter sig med en Thailändska lär nog bli överraskade.

Mvh Isan Lover

Huvudet på spiken +

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Detta med en Thaifamiljs eviga lånande hos diverse skumma långivare, typ lokala maffian har nog gett ett antal faranger ett nervöst samanbrott. Att pengarna dessutom ofta används till till exempel en ny TV, istället för ett nytt tak gör inte saken bättre.

Att en familj lånar till en ränta på säg 10 procent per månad gör i praktiken detta lån obetalbart. Familjen kan på sin höjd betala räntan, men de kan aldrig amortera på själva lånet, utan att sälja mark eller ta ett annat lån istället.De är i realiteten skuldsatta för all evighet.

En farang som träffar dottern i denna familj kommer mycket fort att bli ombedd via dottern att hjälpa till för att förhindra familjens ekonomiska undergång. I början kommer farangen bli ombedd att bidra med ex. vis 5.000 baht. Efter en månad kommer en ny önskan om 5.000 Baht. osv. När farangen börjar att nysta i detta kommer han så sakta att bli varse att familjen har lånat 50.000 Baht till en ränta på 5.000 Baht per månad. När farangen har hämtat sig från chocken räknar han snabbt ut att när han betalat 5.000 Baht i månaden i tio månader så motsvarar detta hela skulden på 50.000 Baht. Den ekonomiskt sinnade och logiskt tänkande farangen drar naturligtvis slutsatsen att det är mycket billigare för honom att omgående betala 50.000 Baht som en engångssumma, istället för att betala 5.000 Baht i månaden i evighet för ett lån som familjen numera dessutom struntar i att betala. Varför skall familjen bry sig om detta lån, de har ju numera en farang som betalar åt dom.

Den västerlänskt logiskt tänkande farangen anser dessutom att han efter det att han löst familjens lån, och besparat familjen en utgift på 5.000 baht per månad i evighet, en gång för alla har gjort sitt ekonomiska bidrag för familjen. Farangen resonerar som så att han genom att han tagit över lånet och betalt det att han i praktiken skänker 5.000 Baht i månaden i all evighet till familjen. Att få en Thaifamilj att förstå denna glasklara faranglogik kan nog anses vara ett av de största pedagogiska problem värden har skådat.

I en del fall går det säkert bra, och den numera skuldfria familjen njuter av sin skuldfrihet. Men i alldeles för många fall så rusar den numera skuldfria och dessutom mer kreditvärdiga familjen, de har ju numera en farang, iväg till byns penningutlåningsmaffia och sätter sig i minst samma skuld igen. Därefter kommer familjen som den naturligaste saken i värden att sätta press på sin dotter för att hon skall se till att farangen uppfyller sin plikt mot familjen och betalar varje månad.

Cyniska tanker från.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

har icke hört talas om detta förr, men det finns säkert

Verkar vara många bittra faranger på detta forum som råkat illa ut

har träffat rätt många nu genom MPR men de flesta verkar haft en jävla tur då eftersom jag inte känner igen mig i dessa pessimistiska sanningar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Cyniska tanker från.

Luttrad.

´Jag forstår inte problemet, fast jag hr läst om det på MPR och andra forum, det är väl för f*n upp till var och en

vad man gör med sitt liv och pengar och om man då väljer att göra som du har beskrivit i ditt inlägg. Så kom inte

och klaga sen... det är jo du som är naiv isåfall och väljer att kasta stålar i ett avgrundsdjupt hål. Jag har nog inte den

utbildning som behövs för att forstå inlägg som det här. För som sagt är du vuxen och tjänar egna pengar på arbete

och sedan kastar bort dom på något så har DU SJÄLV GJORT DET VALET så gå hem o gråt istället för att göra

det offentligt och kasta skulden på någon annan. Tänker man med byxormen så pröjsa o se glad ut.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma ener som här hemma tar sms lån som de sedan inte klarar av att betala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika barn leka bäst, är man oekonomisk får man tyvärr skylla sig själv.

Har du inte på 10 år lyckats få din sambo att förstå ekonomins grundregel är nog allt kört nu - sorry.

Själv har jag den uppfattningen att thaikvinnor överlag är väldigt ekonomiska, kanske bara haft en sjusärdeles tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beklagar om jag sårat, eller gjort någon upprörd på forumet. Dessutom var det kanske inte vare sig speciellt diplomatiskt eller taktfullt att skriva ett sådant inlägg på en fredag kväll. Men vad är det för kontroversiellt med att påstå att ockerlån är alldeles för vanliga, och att dessa nästan alltid får otrevliga konsekvenser? Att bekämpa dåliga nyheter genom att skjuta budbäraren är en gammal beprövad taktik, enda felet är att denna taktik aldrig löser problemet, utan bara döljer det!

Men till själva innehållet i mitt inlägg och de svar som kom på det.

Är jag verkligen den enda farangen som sett en ny TV i ett hus med sönderrostat tak?

Är jag verkligen den enda farang som har stött på ockerlån?

Är jag verkligen den enda farangen som har bekanta vars thaifamiljer anser att familjens skulder är farangens problem?

Är jag verkligen den enda farangen som har en bekant som fått sitt hus belånat utan sin vetskap?

Det skulle kunna vara så, men jag tror att så inte är fallet. Speciellt som denna tråd handlar om just ockerlån mm.

Det är förståligt att trådläsare, speciellt på en fredagskväll blir så upprörda av ett trådinlägg som inte överensstämmer med deras egen uppfattning att de inte läser inlägget ordentligt, utan börjar att skriva ett svar i ett mycket upprört tillstånd. Svaret kan då bli lite svårförståligt och ologiskt, då svaret innehåller kommentarer på påståenden som inte ens fanns med i det inlägg som de svarar på.

För att undvika missförstånd. Mitt inlägg handlade inte om mig själv, inte ens om min "vän"! Däremot var det en blandning av innehållet på detta forum, och speciellt denna tråd. Kombinerat med vad mina bekanta har upplevt under sina långa vistelseperioder i Thailand, och slutligen finns det med en del egna erfarenheter, till exempel TV:n och taket.

Jo, jag har utan tvivel blivit lite cynisk i Thailand genom åren. Till skillnad från många andra har Thailand för mig aldrig varit ett paradis, utan jag har alltid sett Thailand med ett realistiskt filter framför mina ögon. Genom åren har denna uppfattning bara förstärkts, och jag ser idag Thailand som en plats där jag kan vara i ett antal månader men sedan vill jag åka hem till sverige igen. Jag äger ingenting i Thailand, och har heller aldrig gjort det.

Jag förstår att min cyniska inställning upprör de forumläsare som anser att Thailand och dess folk är paradiset på jorden.

Återigen jag beklagar om mitt inlägg fick er att bli upprörda då det uppenbart gick helt emot er egen uppfattning!

mvh.

Luttrad.

Ändrades av Luttrad
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beklagar om jag sårat, eller gjort någon upprörd på forumet. Dessutom var det kanske inte vare sig speciellt diplomatiskt eller taktfullt att skriva ett sådant inlägg på en fredag kväll. Men vad är det för kontroversiellt med att påstå att ockerlån är alldeles för vanliga, och att dessa nästan alltid får otrevliga konsekvenser? Att bekämpa dåliga nyheter genom att skjuta budbäraren är en gammal beprövad taktik, enda felet är att denna taktik aldrig löser problemet, utan bara döljer det!

Men till själva innehållet i mitt inlägg och de svar som kom på det.

Är jag verkligen den enda farangen som sett en ny TV i ett hus med sönderrostat tak?

Är jag verkligen den enda farang som har stött på ockerlån?

Är jag verkligen den enda farangen som har bekanta vars thaifamiljer anser att familjens skulder är farangens problem?

Är jag verkligen den enda farangen som har en bekant som fått sitt hus belånat utan sin vetskap?

Det skulle kunna vara så, men jag tror att så inte är fallet. Speciellt som denna tråd handlar om just ockerlån mm.

Det är förståligt att trådläsare, speciellt på en fredagskväll blir så upprörda av ett trådinlägg som inte överensstämmer med deras egen uppfattning att de inte läser inlägget ordentligt, utan börjar att skriva ett svar i ett mycket upprört tillstånd. Svaret kan då bli lite svårförståligt och ologiskt, då svaret innehåller kommentarer på påståenden som inte ens fanns med i det inlägg som de svarar på.

För att undvika missförstånd. Mitt inlägg handlade inte om mig själv, inte ens om min "vän"! Däremot var det en blandning av innehållet på detta forum, och speciellt denna tråd. Kombinerat med vad mina bekanta har upplevt under sina långa vistelseperioder i Thailand, och slutligen finns det med en del egna erfarenheter, till exempel TV:n och taket.

Jo, jag har utan tvivel blivit lite cynisk i Thailand genom åren. Till skillnad från många andra har Thailand för mig aldrig varit ett paradis, utan jag har alltid sett Thailand med ett realistiskt filter framför mina ögon. Genom åren har denna uppfattning bara förstärkts, och jag ser idag Thailand som en plats där jag kan vara i ett antal månader men sedan vill jag åka hem till sverige igen. Jag äger ingenting i Thailand, och har heller aldrig gjort det.

Jag förstår att min cyniska inställning upprör de forumläsare som anser att Thailand och dess folk är paradiset på jorden.

Återigen jag beklagar om mitt inlägg fick er att bli upprörda då det uppenbart gick helt emot er egen uppfattning!

mvh.

Luttrad.

Jag tvivlar starkt på att det finns någon på detta forum som anser att "Thailand och dess folk är paradiset på jorden".

Däremot finns det nog en del som anser att man kan leva ett behagligt liv här utan att det behöver kosta skjortan - bl a jag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Jag tvivlar starkt på att det finns någon på detta forum som anser att "Thailand och dess folk är paradiset på jorden".

Däremot finns det nog en del som anser att man kan leva ett behagligt liv här utan att det behöver kosta skjortan - bl a jag.

Thailand är ju mycket vacker utanför storstäder och billig är det ju på landet.

Alla byar har en bar man kan ta sig en eller två öl och det går ju alltid att prata med folk om livet thai är ju mycket öppnare.

I nästan varje by finns det en och annan fnask för de som behöver.

Klimatet är underbar i alla fall i CNX och rund omkring.

Phuket, Pataya, HuaHin och Bkk är absolut inga paradis. Vill jag bada så finns det vattenfall eller så åker jag till PrachuapKhirikan eller norr om ChaAm liten fiskeby, där sliper man turister

och hotell är mycket billiga, färsk fisk i överflöd och frukter hur mycket som helst.

:crazy:

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med en Thaifamiljs eviga lånande hos diverse skumma långivare, typ lokala maffian har nog gett ett antal faranger ett nervöst samanbrott. Att pengarna dessutom ofta används till till exempel en ny TV, istället för ett nytt tak gör inte saken bättre.

Att en familj lånar till en ränta på säg 10 procent per månad gör i praktiken detta lån obetalbart. Familjen kan på sin höjd betala räntan, men de kan aldrig amortera på själva lånet, utan att sälja mark eller ta ett annat lån istället.De är i realiteten skuldsatta för all evighet.

En farang som träffar dottern i denna familj kommer mycket fort att bli ombedd via dottern att hjälpa till för att förhindra familjens ekonomiska undergång. I början kommer farangen bli ombedd att bidra med ex. vis 5.000 baht. Efter en månad kommer en ny önskan om 5.000 Baht. osv. När farangen börjar att nysta i detta kommer han så sakta att bli varse att familjen har lånat 50.000 Baht till en ränta på 5.000 Baht per månad. När farangen har hämtat sig från chocken räknar han snabbt ut att när han betalat 5.000 Baht i månaden i tio månader så motsvarar detta hela skulden på 50.000 Baht. Den ekonomiskt sinnade och logiskt tänkande farangen drar naturligtvis slutsatsen att det är mycket billigare för honom att omgående betala 50.000 Baht som en engångssumma, istället för att betala 5.000 Baht i månaden i evighet för ett lån som familjen numera dessutom struntar i att betala. Varför skall familjen bry sig om detta lån, de har ju numera en farang som betalar åt dom.

Den västerlänskt logiskt tänkande farangen anser dessutom att han efter det att han löst familjens lån, och besparat familjen en utgift på 5.000 baht per månad i evighet, en gång för alla har gjort sitt ekonomiska bidrag för familjen. Farangen resonerar som så att han genom att han tagit över lånet och betalt det att han i praktiken skänker 5.000 Baht i månaden i all evighet till familjen. Att få en Thaifamilj att förstå denna glasklara faranglogik kan nog anses vara ett av de största pedagogiska problem värden har skådat.

I en del fall går det säkert bra, och den numera skuldfria familjen njuter av sin skuldfrihet. Men i alldeles för många fall så rusar den numera skuldfria och dessutom mer kreditvärdiga familjen, de har ju numera en farang, iväg till byns penningutlåningsmaffia och sätter sig i minst samma skuld igen. Därefter kommer familjen som den naturligaste saken i värden att sätta press på sin dotter för att hon skall se till att farangen uppfyller sin plikt mot familjen och betalar varje månad.

Cyniska tanker från.

Luttrad.

Detta stämmer väl bra överens med verkligheten för många. Känner själv igen mig i en del från ett tidigare förrhållande där tjejens familj hade skulder upp över öronen och ständigt låg på sin dotter om pengar. Problemet hamnade ju då förstås i mitt knä och eftersom jag inte är intresserad av att betala någon annans skulder så bidrog detta till att förhållandet gick i graven ganska snabbt. Ingen skugga faller på tjejen utan det var hennes familjs dåraktiga beteende som förstörde för henne.

Om man upptäcker att ens tjej eller hennes familj har skulder och inte kan ta hand om sin ekonomi på ett bra sätt så kan man lika gärna dumpa tjejen annars kommer problemet att förr eller senare drabba en själv eftersom thaitjejer på gott och ont alltid är ett med sin familj. Människor som tar för mycket lån, särskilt med för hög ränta, och dessutom spenderar de mesta av pengarna på skit lär sig aldrig. Det spelar ingen roll om det är svenskar eller thaiare.

Jag tror dock att toklån är vanligare bland thaiare än bland svenskar vilket i och för sig inte är särskilt märkligt med tanke på att en ganska stor del av befolkningen är utestängda från vanliga banklån och den optimistiska leva för dagen mentaliteten som finns hos många. Att många tjejer (eller deras familjer) som söker sig till faranger har en märklig uppfattning om hur man skall hantera pengar förefaller för mig helt säkert. Men dessa två saker går väl hand i hand.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha låneverksamhet utanför banksystemen är vanligt i Thailand. Den speditör vi anlitar ,skall dessutom vara en av de största privatbankerna i Thailand.

Rena maffialån också vanligt. Amortering varje vecka ,ibland varje dag.

Min reflektion är att den moraliska debatten om ockerränta inte finns i Thailand.. Jag vet att enligt lag är ocker förbjudet, men verkar vara ofarligt.

Snarare tvärtom... har du låneverksamhet anses det allmänt vara en bra business..

Beg handeln med bilar är upplagt med privatbank...

Edit//

svar till TS...

Min erfarenhet är att thai lånar om det går.

Har själv klipp 2 kreditkort från hustrun..

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det ett problem med kreditgivning för vanligt folk i Thailand.

Men även med kreditmoralen vilket vanligtvis driver upp låneräntan i sin tur.

Men man undrar ju varför man ändå måste betala ockerräntor fastän man har 100%-ig säkerhet i form av hus och landegendom.

Det är väl inte speciellt vågat att påstå att kreditsituationen för vanligt folk är en de mera allvarligare samhällsproblem i Thailand. Precis som korruptionen slår den väldigt hård framförallt mot de fattigare i Thailand där det inte är precis ovanligt med att folk stupar i lånefällan med att förlora hus och landegendom för att klara en oförutsedd familjehändelse eller konsumtionen av en värdelös statuspryl.

Mvh

//Singha811

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dock att toklån är vanligare bland thaiare än bland svenskar vilket i och för sig inte är särskilt märkligt med tanke på att en ganska stor del av befolkningen är utestängda från vanliga banklån och den optimistiska leva för dagen mentaliteten som finns hos många. Att många tjejer (eller deras familjer) som söker sig till faranger har en märklig uppfattning om hur man skall hantera pengar förefaller för mig helt säkert. Men dessa två saker går väl hand i hand.

Neil

SMS-lånen har satt många svenskar i klistret. Skillnaden i Sverige är ju att myndigheterna ligger på och ser till att bankerna jobbar "något sånär" seriöst. Så även här har en hel del ett konsumtionsmönster som inte är så värst hälsosamt.

Thailändarna i Sverige har ju tagit med sig en hel del av ockerverksamheten hit. Men visst har du rätt i att det är värre i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Har efter snart 15 års förhållande med en thaitjej aldrig hört talas om dessa lån, men visst frugans bror är spelare, precis som jag och då är ett lån på 3-5 % väldigr BRA!! Sitter man i klistret och behöver kontanta medel så brukar räntan ligga på helt sjuka nivåer, så allt under 10%måste ses som rena vinsten.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...