Jump to content
IGNORERAD

Bara! 3 % per / månad lån av falang.


Jerker

Recommended Posts

Skulle tro att lån till nära och kära skall man undvika...oavsett var någonstans man befinner sig på denna planet... Blir bara bråk.

Lånar man ut,,se det som en gåva.räkna inte med att få tillbaka...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • chiangmai

    6

  • måne

    5

  • Nypan

    5

  • Singha711

    5

Mest aktiva i denna tråd

Själv har jag aldrig lånat ut personligen till släkten. Frugan har fått sköta den biten, även om det är med mina pengar är det bättre att hon sköter det. Eftersom hon förstår samspelet thai - thai bättre än vad jag gör, tycker jag att det är bättre att hon sköter den biten. De förstår ändå att pengarna kommer från mig, åtminstonne förr i tiden innan frugan hade inkomst. Vi har aldrig tagit ränta, ibland vet vi att pengarna inte kommer tillbaka. Vi har bara lånat ut då pengarna används till något vettigt. Köp av kor, bilar, skolgång etc.

En gång har vi tagit till storsläggan och krävt pengar tillbaka. Det var när systern köpte bil och inte betalade tillbaka pengar. Både hon och maken har arbete, men hon spelar bort alla pengar. Efter att inte fått hon att inse hur dumt det är att spela bort pengarna hela tiden, och varför ska vi betala hennes spelande. När vi inte fått pengar på ett halvår fick de lämna över en bit mark. Som vi köpte för det den var värd. De pengar som hon fick över använde hon för att betala andra skulder. Jag tror att jag fått henne att sluta spela genom att skälla på henne och dragit in umgänget ett par ggr. Först var hon flygförbannad, men jag ställde hårt mot hårt och till sist kam hon och bad om ursäkt. Maken hennes har aldrig vågat säga till henne att sluta spela på riktigt. Han kom och tackade mig senare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt mitt yttryck !!

Men Thaikärringar är ibland som små barn, man måste hålla efter dom, och vara stenhård ibland.

Samtidigt fordrar dom kärlek som alla andra.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt mitt yttryck !!

Men Thaikärringar är ibland som små barn, man måste hålla efter dom, och vara stenhård ibland.

Samtidigt fordrar dom kärlek som alla andra.

Problemet är att det finns de som hellre lyssnar på sina väninnor än på sin respektive.

Men det är faktiskt ganska gott om svenska damer som har

krediter och konton hos Ellos, Lindex, H&M, IKEA osv. Bakom ryggen på sin make.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ofta(förut)lånat ut pengar till släkten.Deras betalningsmoral skulle få vilken kreditgivare som helst att ruska på huvudet.När vi lånar ut utan säkerhet så räknar de med att det är en gåva(ni har ju pengar ändå)Och skulle vi stöta på om lånet så börjar tugget att man är snål och girig.Lånade ut senast för 3 år sedan(200000)till en släktings husköp,summa återbetalt 5000,för 6 år sen 55000 summa åter 0 plus otaliga smålån till diverse.Inte undra på att de ser oss faranger som pengaträd när vi inte spöar upp dem(som de andra långivarna i byn gör)Nu ska vi börja låna av dem på samma villkor(hur tror ni det går)Mvh Måne som ska bli miljonär på släktlån nu

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller med om att lån till släktingar och vänner är något som man helst ska undvika, det blir bara osämja och problem, det är bättre att fortsätta vara vänner och låta dom sköta sin egen ekonomi, ska man göra något så är det bättre att göra som flera har beskrivit tidigare hjälpa till med skolpengar, bygga lite eller köpa något som familjen behöver.

Vi har varit väldigt ovilliga till att låna ut pengar därför att vi är rädda att bli ovänner med folk, och också för att om vi börjar låna ut kommer fler att också vilja låna och då blir dessa besvikna och arga när dom inte får låna när den och den fick, så vi försöker slippa hela den här situationen och det är vi helt överens om både frugan och jag.

Frugans storasyster lånade en gång och kunde inte betala tillbaka, men det löste vi på så sätt att hon och hennes man fick jobba av skulden hos oss, så det blev en månads arbete för båda två, och det tyckte dom var en bra lösning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Håller med om att lån till släktingar och vänner är något som man helst ska undvika, det blir bara osämja och problem, det är bättre att fortsätta vara vänner och låta dom sköta sin egen ekonomi, ska man göra något så är det bättre att göra som flera har beskrivit tidigare hjälpa till med skolpengar, bygga lite eller köpa något som familjen behöver.

Vi har varit väldigt ovilliga till att låna ut pengar därför att vi är rädda att bli ovänner med folk, och också för att om vi börjar låna ut kommer fler att också vilja låna och då blir dessa besvikna och arga när dom inte får låna när den och den fick, så vi försöker slippa hela den här situationen och det är vi helt överens om både frugan och jag.

Frugans storasyster lånade en gång och kunde inte betala tillbaka, men det löste vi på så sätt att hon och hennes man fick jobba av skulden hos oss, så det blev en månads arbete för båda två, och det tyckte dom var en bra lösning.

Mvh isan lover

Använd det Kinesiska ordspråket;

Om du lånar av mig, och inte betalar tillbaka så blir jag sur.

Bättre jag inte lånar ut till dig, och du blir sur, en stund.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att det finns de som hellre lyssnar på sina väninnor än på sin respektive.

Men det är faktiskt ganska gott om svenska damer som har

krediter och konton hos Ellos, Lindex, H&M, IKEA osv. Bakom ryggen på sin make.

mvh

Och ännu fler som har lån ute på byn som "gubben" inte vet om, han får veta först då lånehajen drar åt tumskruven ordentligt.

Det kan drabba dig som är ihop med damen med, eftersom hon INTE betalar, kommer "någon" att kräva dig, för man anser att du skall hålla reda på "din" Dam.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt mitt yttryck !!

Men Thaikärringar är ibland som små barn, man måste hålla efter dom, och vara stenhård ibland.

Samtidigt fordrar dom kärlek som alla andra.

Och Faranggubbar är ibland som senila stofiler, som kräver ständig omvårdnad, och en underdånig attityd ibland.

Samtidigt fordrar de kärlek som alla andra.

Oct tack vare ödets lyckliga nyck och billiga flygbiljetter kan dessa två utsatta grupper träffas och förhoppningsvis trivas tillsammans trots de uppenbara bristerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Använd det Kinesiska ordspråket;

Om du lånar av mig, och inte betalar tillbaka så blir jag sur.

Bättre jag inte lånar ut till dig, och du blir sur, en stund.

Hej

Ja det tycker jag var ett väldigt bra ordspråk.

Själv hörde eller läste jag något förra veckan som jag gillade, "Dom rika har klockan och dom fattiga har tiden".

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Va i helv är det för avatar du har skaffat dig :crazy:

:offtopic: . Jadu. har lagt på mig lite :crazy: . Nu såg jag att den var borta och även medlemstiteln . Har jag blivit censurerad :13: ?

Fick bli en favorit i repris som ny avatar. Btt väcker ont blod hos många :14: .

Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

:offtopic: . Jadu. har lagt på mig lite :crazy: . Nu såg jag att den var borta och även medlemstiteln . Har jag blivit censurerad :13: ?

Fick bli en favorit i repris som ny avatar. Btt väcker ont blod hos många :14: .

Mvh Hn :wai:

Är det inte censur är det säkert ett virus som varit framme.

http://www.maipenrai.se/forum/t/16661-viktigt-meddelande-varning-utfardad/page__pid__403899#entry403899

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens moster kom en dag och frågade om lån på 2000baht för en vecka till de hade sålt sin skörd. Hade innan dock tänkt mig inga lån men men..:) Efter en vecka ingenting,samma visa 3-4 månader trots att att tjejen fråga ofta. Till slut ruttna hon och hämtade ris hos dem för 3000baht,hehe.. Inga mer lån bestämde vi oss för att undvika gräl och sånt. Nuförtiden är jag luspank alltid då nån frågar och några undrar hur kan hon vara med en så fattig falang..:) Lättlöst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Han nog koll på sina pengar det han ligger bakom lånen inte kusinen.

Och om nu thai-kusinen, skiljer sig från sin falang-gubbe, hur bra chanser har han då att kräva igen sina privata lån. Han bör rimligen inte kunnat ta panter på mark mm. som utlänning. Möjligen frun kan ha panterna, men då blir han nog blåst vid en skiljsmässa. Svårt även att gå till thailändsk domstol och vinna tror jag. Tror också att det är olagligt för utlänningar att bedriva utlåning i vinstsyfte, för då blir ju en rörelse som kräver arbetstillstånd.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och om nu thai-kusinen, skiljer sig från sin falang-gubbe, hur bra chanser har han då att kräva igen sina privata lån. Han bör rimligen inte kunnat ta panter på mark mm. som utlänning. Möjligen frun kan ha panterna, men då blir han nog blåst vid en skiljsmässa. Svårt även att gå till thailändsk domstol och vinna tror jag. Tror också att det är olagligt för utlänningar att bedriva utlåning i vinstsyfte, för då blir ju en rörelse som kräver arbetstillstånd.

Leif

Och total avsaknad av empati och samvete

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Och total avsaknad av empati och samvete

Eller skänk en slant, för det är det som det handlar om!

De allra flesta "lån" är bara ett finare sätt att tigga!

Eller "skenken slant" som flyttgubben sa när han tappa byrån i trappan!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller skänk en slant, för det är det som det handlar om!

De allra flesta "lån" är bara ett finare sätt att tigga!

Eller "skenken slant" som flyttgubben sa när han tappa byrån i trappan!

Dom skänker inga pengar, vet dom har tagit över hus och mark när hennes stora syster inte kunde betala.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort klart att det blir inga lån till familjen . Då jag flyttade hit balanserade jag hustruns havererade ekonomi, och det anser jag får räcka. Hustrun och familjen har accepterat detta till 100% .De är 7 syskon i arbetsför ålder. Min svärfar och svärmor är redan avlidna. Så de har förutsättningar att klara sig själva.

Den person här som jag har för avsikt att hjälpa är hustruns pojk på 13 år. Dvs skolgången framöver.

Det som däremot är ganska irriterande är att hustruns jobbarkompisar , kunder och bekanta etc, ställer sig frågande varför hon fortfarande arbetar och inte istället tar det lugnt. Hon har ju farang numera. Verkar som thai tror att alla faranger är välbeställda jultomtar , vars högsta önskan är att ha en hemmafru.

Jag har försökt förklara att jag med min lutheranska uppfostran tycker att en frisk 45 åring (hustrun) gott kan jobba...

Och för egen del är det för tidigt med parasolldrinkar och trädgårdsskötsel som enda syssla...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog tro att dom flesta Thailändare tror att vi faranger är grabbarna med guldbyxorna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog tro att dom flesta Thailändare tror att vi faranger är grabbarna med guldbyxorna.

Tjena!

Är det bara jag som minns serien på 80-talet(Pojken med guldbyxorna)

Han hade ju någon special med gummiband,snören m.m

Drog ju upp tio-kronors sedlar med blixtens hastighet.ur byxfickan. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort klart att det blir inga lån till familjen . Då jag flyttade hit balanserade jag hustruns havererade ekonomi, och det anser jag får räcka. Hustrun och familjen har accepterat detta till 100% .De är 7 syskon i arbetsför ålder. Min svärfar och svärmor är redan avlidna. Så de har förutsättningar att klara sig själva.

Den person här som jag har för avsikt att hjälpa är hustruns pojk på 13 år. Dvs skolgången framöver.

Det som däremot är ganska irriterande är att hustruns jobbarkompisar , kunder och bekanta etc, ställer sig frågande varför hon fortfarande arbetar och inte istället tar det lugnt. Hon har ju farang numera. Verkar som thai tror att alla faranger är välbeställda jultomtar , vars högsta önskan är att ha en hemmafru.

Jag har försökt förklara att jag med min lutheranska uppfostran tycker att en frisk 45 åring (hustrun) gott kan jobba...

Och för egen del är det för tidigt med parasolldrinkar och trädgårdsskötsel som enda syssla...

En hundrapoängare, känner precis lika dant, härom veckan dök en av granntanterna, ensamstående, inte ung men välvårdad och trevlig, upp och berättade att nu var hennes jobbiga tid med 2 hus o bil som skall betalas ur världen, hon hade träffat en farang!

Få se hur länge det dröjer tills en av dom känner sig utnyttjad, eller förhoppingsvis lyckliga!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fingertopps känsla i thai samhället ,är att en kvinnas mål är att få en försörjare. Helst thai ,i andra hand farang..

Min mor är 83, hon gick och lärde till skolfröken, men planen var att få en make som skötte försörjningen. Vilket så skedde...

Thailand är i denna min personliga måttstock på samma tidsaxel ,, dvs 1948, då min mor tog examen som skolfröken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fingertopps känsla i thai samhället ,är att en kvinnas mål är att få en försörjare. Helst thai ,i andra hand farang..

Min mor är 83, hon gick och lärde till skolfröken, men planen var att få en make som skötte försörjningen. Vilket så skedde...

Thailand är i denna min personliga måttstock på samma tidsaxel ,, dvs 1948, då min mor tog examen som skolfröken.

Jag är rätt säker på att 100% av alla thailändska kvinnor hoppas på att deras man ska kunna försörja dem och detsamma gäller nog nästan alla asiatiska kvinnor och asiater är ju en klar majoritet av världens befolkning så man kan ju inte påstå att de har fel..

Thailand är ju ett enormt klassamhälle så en kvinna från en fattig familj kan givetvis bara gifta sig med en man från en fattig familj och då blir det inte fett om man vill vara hemmafru så i de flesta fall får de ta någon form av arbete. En kvinna från en överklassfamilj gifter sig givetvis med en man från en överklassfamilj och i många fall väljer de att jobba men då oftast i familjeföretaget eller ett eget företag och givetvis har de råd att anställa ett helt fotbollslag med maids, nannies och andra helpers.

Jag känner flera thailändska hi-so kvinnor som är gifta med Faranger så jag tror inte nödvändigtvis att alla thaikvinnor väljer man efter etnicitet och att Farangen alltid är ett nödalternativ. För en fattig outbildad bondtjej som vill leva medelklassliv är dock att gifta sig med en Farang eller annan förhållandevis rik utlänning enda möjligheten eftersom en medelklass thaiman aldrig skulle gifta sig med henne pga de strikta klasskillnaderna som inte är helt olika apartheidsystemet. Sedan kan en thaikvinna givetvis gifta sig med en Farang av flera andra anledningar än att de vill få ett bekvämt liv.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...