Jump to content
IGNORERAD

Långresor till Thailand - Aktuell lista

Singha711

Recommended Posts

Dagen långresor till Thailand. Fortfarande tusentals biljetter kvar under 6000 kr.

Resor under 6000 kr och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 33-91 dagar samt utresa 11.Nov 2011-10.April 2012:

//Singha711

Dela på andra sajter

Dagen långresor (33-91 dagar) till Thailand.

Resor under 6000 kr (6500 från Göteborg) och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 33-91 dagar samt utresa 14.Nov 2011-13.April 2012:

OBS. 6500 kr som övre gräns!

//Singha711

Dela på andra sajter

Ok, då är det dags igen att botanisera i biljettfloran. Just nu finns det otroligt många billiga biljetter (12353 st för STO-BKK under 6000kr).

Resor under 6000 kr (6500 från Göteborg) och under 20 timmars restid/sträcka med reslängd 33-91 dagar samt utresa 21.Nov 2011-20.April 2012:

//Singha711

Dela på andra sajter

Det har det väll alltid funnits. Inget märkvärdigt med den listan eller ? Jag har då inga problem att hitta långresor till BKK under 6000 hela sommaren/hösten/vintern då jag gör sökningar men mitt mål har dock varit att hitta under 5000kr! :crazy:

Dela på andra sajter

Det har det väll alltid funnits. Inget märkvärdigt med den listan eller ? Jag har då inga problem att hitta långresor till BKK under 6000 hela sommaren/hösten/vintern då jag gör sökningar men mitt mål har dock varit att hitta under 5000kr! :crazy:

Var glad för det då!

///Singha711

Dela på andra sajter

Inget att vara jubelglad för. Det är normal-läget. Tycker bara att det låter överarbetat att göra listor då det är minutiös färskvara när man ska boka. Fin fina priser kan man se i alla annonser och även i sökningar MEN att lyckas boka en befintlig sittplats till annonserat pris är det svåra. Har du resebyrå eller spekulerar du bara för skojs skull? Menar inget illa. Bara undrar varför du gör dessa listor?

H: BC

Dela på andra sajter

Hade du informerat dig om när och hur man använder listorna till sin fördel, hade du vetat att det går att sortera listan efter personliga behov.

Vill man tex sortera efter pris klickar man i kolumnrubrik 'Pris' (kolumnhuvud) för att få listan sorterat efter pris i stigande eller fallande ordning. Du får då de lägsta priser först och klickar du en gång till får du de högsta priser först om det är det du är intresserad av.

På samma sätt kan man sortera listan efter alla kriterier (Utresa, restid, Airline etc) som finns i listan.

Så, med lite eftertanke kommer även du i underfund med hur man får fram biljetter under 5000 kr.

I annat fall kan du ju bara ignorera listan. Det finns absolut inget tvång här. Kanske borde du även ta hänsyn till att listorna i nuvarande form enbart är en gratis biprodukt till en mera generell teknikutveckling med helt andra syften. De är långtifrån en kommersiell applikation och kommer förmodligen inte att bli det i nuvarande form. Men om de kan bidra till att hjälpa den ene eller andra här att planera sin resa så tycker jag inte att jag förtjänar att bli klandrat för det.

//Singha711

Dela på andra sajter

Inget att vara jubelglad för. Det är normal-läget. Tycker bara att det låter överarbetat att göra listor då det är minutiös färskvara när man ska boka. Fin fina priser kan man se i alla annonser och även i sökningar MEN att lyckas boka en befintlig sittplats till annonserat pris är det svåra. Har du resebyrå eller spekulerar du bara för skojs skull? Menar inget illa. Bara undrar varför du gör dessa listor?

H: BC

Har inget resebyrå men är (pensionerad) professionell systemutvecklare med erfarenheter i många branscher förmodligen långt innan du kunde stava till ordet 'dator'.

Jag har som specialitet att utveckla teknik, koncept och metoder (inom rel. outvecklade områden) som jag sedan säljer och överlämnar till andra förmågor som behöver 'upparbetade spår' i sin systemutveckling.

Det här projektet är ett tidsfördriv eftersom jag (som många andra) har svårt att helt och hållet koppla från mitt yrkesliv. Men det finns intressenter för den bakomliggande tekniken som kortfattat går ut på att automatiskt och maskinellt åter strukturera ostrukturerat information på internet i stora mängder. Att jag testar tekniken till en början på flygbiljettmarknaden har med mitt (och kanske även ditt) intresse att göra att leta fram billiga biljetter.

Slutligen tror jag med bestämdhet att svaret på en fråga som tex 'Ge mig de 1000 billigaste/prisvärdaste resor på en viss sträcka under februari nu (och inte nästa vecka etc)' alltid kommer att vara attraktivt, inte minst för fristående resebyråer som tjänar pengar på bättre marginaler, men också för slutkonsumenten som kan planera sin resa efter priset och inte omvänt.

//Singha711

Dela på andra sajter

Men är listorna som funkar så finurligt anslutna till ett biljettbokningssystem ONLINE ? min fråga Är...finns dom eller fanns dom?

Vad är annars för mening med listor som redan sålts/reserverats? Jag vet ju inte Hur dom är utformade. Online eller inte?

Eller är de bara en imponerande teknisk lista från något som en gång i tiden fanns?

Bara för du kan skapa program och system (MYCKET IMPONERAD!) gör väll inte att biljetterna FINNS om systemet inte "söker" Online.

Eller?

Dela på andra sajter

Jag har vid flera tillfällen klickat för att kontrollera om resorna verkligen finns kvar.

Är ju nyfiken på detta. Resorna har alltid funnits kvar både vid sökning och provbokning.

Nu har dessa resor jag kollat, alltid legat minst 75 dar bort i tiden.

Men som sagt var, är sökningen närmare resdagen, så är risken större att den är såld.

Finns denna service kvar inför mina nästa års vinter-resor, så kommer jag att använda dom i mina sökningar.

Denna vinters resor har jag redan sen länge både bokat och betalt.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Ja då säger jag bara att LISTORNA är bra. Billiga??? Njaaa..Vill man ha ner priset så gäller fortfarande att testa under en dag och boka när man träffar rätt på pris. Testa om dom billiga går att boka. Går det med enligt listan så KANON JOBBAT av Sigha711!!!

Dela på andra sajter

Men är listorna som funkar så finurligt anslutna till ett biljettbokningssystem ONLINE ? min fråga Är...finns dom eller fanns dom?

Vad är annars för mening med listor som redan sålts/reserverats? Jag vet ju inte Hur dom är utformade. Online eller inte?

Eller är de bara en imponerande teknisk lista från något som en gång i tiden fanns?

Bara för du kan skapa program och system (MYCKET IMPONERAD!) gör väll inte att biljetterna FINNS om systemet inte "söker" Online.

Eller?

Återigen, Beer Chang,

listorna är en biprodukt till en annan utveckling och representerar inte 'the state of the art'.

Men de har visat sig användbara i den nuvarande form och det är egentligen det enda som räknas här.

Om du hade studerat listorna bara lite grand och experimenterat med den befintliga funktionaliteten hade du kommit i underfund med att det finns 2 kolumner som är länkar till resesajter på internet.

Den första länken (kallat 'källa') reproducerar källan till informationen i ordets sanna bemärkelse. Det är inget annat än att återskapa sidan som gett upphov till den i databasen lagrade informationen. För MPR kör jag med www.allaflygbiljetter.se, en mycket känt jämförelsesajt som datorerna hämtar sin information ifrån. Där kan du genast kolla om priset fortfarande är samma när du har hittat resp. resa på sidan om 20 resor. Vill du boka går det bra att boka därifrån.

Den andra länken (kallat 'Agent') leder dig direkt till reseagenten för resp. resa. Det är samma länk som om du först hade kallat upp källan och därefter gått till den utvalda resans reseagent. Länken har helt enkelt sparats i databasen och kan därför köras direkt från listan.

I vilket fall som helst så ser du det nu aktuella priset och kan jämföra med priset på lista. Listans högraste kolumn anger datum och klockslag när sökningen för resan är gjort. Där kan du se att de flesta sökningar inte är äldre än max 1-2 dagar, åtminstone för resor där utresan sker de närmaste 4 veckor.

I övrigt skulle du tjäna på att på egen hand ta reda på den mest grundläggande funktionaliteten i ett program/applikation innan du kritiserar än det ena än det andra. Det blir bäst så för alla inblandade.

//Singha711

Dela på andra sajter

Resan jag sökte på FANNS kvar MEN! Till ett högre pris. Mjöken var Sur! Jag ska testa en lista när Singha711 kommer tillbaka efter avtjänat "straff" (?). Och han publicerar en ny lista. Då dom är färska funkar dom säkert men det gäller säkerligen under en halv dag för billiga flyg. Dyra reserveras långsamt.

Vad jag hela tiden velat förklara är att oavsett hur smart en lista är så är flygbiljetter en färskvara med åtgång. Annars skulle man ju kunna öppna en resebyrå som skulle få alla andra att gå omkull om man kan garantera tillgång och lågt pris längre tider.

Dela på andra sajter

Det är rätt vanligt att inte resan finns till det låga priset när man kollar. Dock har jag ofta sett att nästa dag finns samma resa åter igen till det låga priset. Mjölken skiftar kvalité ofta. Jag får den uppfattningen att det säljs någon enstaka resa per dygn till det låga priset oavsett internetresebyrå, sen släpps det nya enstaka resor igen i små poster av flygbolagen. Jag hittade ett riktigt fynd en gång och när jag skulle boka, fanns den naturligtvis inte, jag klickade då på nästa resebyrå i listan som var 1 krona dyrare och där gick den att boka och den blev bekräftad rätt snabbt, så det var bara att betala.

Det lönar sig att vara envis och söka ofta, även att testa att boka på flera nät-resebyråer.

Finns inte "kapet", på de första resebyråerna, kan den finnas på någon annan i listan.

Nu tar många nät-resebyråer en kortavgift på upp till 100 kr, så billigaste är inte alltid billigaste när biljetten är slutbetald.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Har en känsla av att detta med nätbokning via diverse sökmotorer har blivit big business. Man har sina lockvaror som vissa elektronik kedjor.Fantastisk rea ,, men vi har bara en radio till det priset .

Misstänker att flygbolagen satt i system att släppa billiga biljetter... som sedan inte kan bokas... En ohelig allians mellan bolagen och nätsajterna...

Begriper inte varför man skall sitta som någon ojlehandlare på spotmarknaden för att köpa en flygbiljett..

Tröttnade många gånger då jag bodde i Sverige. Slutade med att jag gick till någon resebyrå som hade verklig online kontakt.

Här i Thailand då jag flyger inrikes funkar det bra med nätbokning direkt mot respektive bolag.. de har inga lockpriser på internet utan man bokar normalt.

I alla fall Bangkok air och nok air och air asia.

Fattar inte varför konsumentverket inte synar dessa nät sajter...

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...