Jump to content
IGNORERAD

Heja Willys


Enis

Recommended Posts

Ostronsås 21,90 kr

Fisksås 11,95 kr

svampsojasås 22,90 kr

räkchips 12,90 kr

Rambutan i syrup 21,90 kr

Longan i syrup 18,90 kr

Fanns lite mera "grön", "blå", "röd" chilipasta. bambuskott mm

/Enis

Det ser ju ut som bra priser (även om frukten eventuellt var någon krona dyrare än i vissa asiatbutiker, tror jag). :thumbsup:

Får nog titta i hyllorna lite bättre nästa gång man handlar för man är ju bara van vid att hitta dom "svenska" märkena av asiatiska varor på bla willys.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    8

  • Sam sip sam

    8

  • Soengsang

    6

  • Enis

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Hej

Det var nog inte som vare sig som "förebilder" eller varnande exempel som jag konstaterade att det inte bara är i Thailand som man äter med händerna, utan just mer ett konstaterande och så lär det fortsätta utan att vi kan påverka det.

Så enligt mig så sätter man sig ned och äter det som finns på den plats man befinner sig tillsammans med människorna där, alternativt så hyr man in sig på ett lyx hotell med air condition och ett internationellt kök och tittar på landet man besöker genom fönsterrutan, vilket innebär att man kan ha kostymen och slipsen på hur varmt eller kallt det är ute och vilka vanor än folket har på den plats man råkar befinna sig.

Båda sätten fungerar, men själv föredrar jag den varianten där man tar seden dit man kommer, och jag kan t.o.m tänka mig att skita i rännstenen om inget annat alternativ finns just då och om alla andra gör på det sättet på den platsen, att springa runt och leta efter en toalett är nog rätt meningslöst om det inga finns.

Mvh Isan Lover

Tydligen ser du inga gråzoner eller alternativ mellan livstilen i din bonnby och affärsresenärens boende på lyxhotel.

Den uppfattningen verkar ju en smula inskränkt och andefattig, tycker jag.

Du skriver här ovan att du kan tänka dig att följa vissa seder och bruk om "inget annat alternativ finns just då".

och det gör nog de flesta av oss om man exempelvis inte vill skita på sig.

Men om nu ett alternativ tydligen finns så ska man enligt dig ändå följa

det tillvägagångssätt som verkar mest onaturligt för en själv?

En minst sagt självdestruktiv inställning tycker jag.

Du skriver:

"Det jag ibland har reagerat på är när västerlänningar sätter sig (blir satta) vid ett eget litet bord en bit ifrån övriga gäster och äter"

Anledningen till att de sätter sig till bords på en stol är väl av den enkla anledningen att det just där i den miljön

finns ett alternativ till att obekvämt sitta på golvet, och på så vis slipper de få ont i både arsle, knän och fotknölar.

Skulle detta handlande vara fel eller dumt på något vis ?

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här gamla tanten som är frugans faster och bor hos oss har kommit några gånger när jag har lagat mat och försökt att pilla i maten med sina fingrar, men si då blir det en liten smäll på fingrarna och en tillrättavisning.

Tycker det är vidrigt när flera människor gräver/petar i maten med sina fingrar man vet ju inte var fingrarna har varit innan dom kom till matbordet.

post-3132-0-00687200-1320403918_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Den här gamla tanten som är frugans faster och bor hos oss har kommit några gånger när jag har lagat mat och försökt att pilla i maten med sina fingrar, men si då blir det en liten smäll på fingrarna och en tillrättavisning.

Tycker det är vidrigt när flera människor gräver/petar i maten med sina fingrar man vet ju inte var fingrarna har varit innan dom kom till matbordet.

- Nja inte slå den gamla damen på fingrarna för att hon pillar och kanske sprider bassilusker i käket.

Hon som förmodligen är betydligt äldre än IsanLover kan ju till skillnad mot honom åberopa "senilitet - klausulen",

och det måste man ju som en överseende humanist ta hänsyn till.

MVH

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Heja Willys var rubriken! men så fort IL lägger en kommentar är där en hög medlemmar som känner sig tvingade att nagelfara allt som han skriver, låt bli och håll er till ämnet är ni snälla. Själv så ska jag åka till willys och se vad för godsaker de har att erbjuda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Den här gamla tanten som är frugans faster och bor hos oss har kommit några gånger när jag har lagat mat och försökt att pilla i maten med sina fingrar, men si då blir det en liten smäll på fingrarna och en tillrättavisning.

Tycker det är vidrigt när flera människor gräver/petar i maten med sina fingrar man vet ju inte var fingrarna har varit innan dom kom till matbordet.

post-3132-0-00687200-1320403918_thumb.jp

Hej

Utan att vare sig lägga några negativa eller positva värderingar i detta så får det väl betecknas som ett exempel på kulturkrock.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är vidrigt när flera människor gräver/petar i maten med sina fingrar man vet ju inte var fingrarna har varit innan dom kom till matbordet.

Jag vet var fingrarna varit innan :crazy:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tydligen ser du inga gråzoner eller alternativ mellan livstilen i din bonnby och affärsresenärens boende på lyxhotel.

Den uppfattningen verkar ju en smula inskränkt och andefattig, tycker jag.

Du skriver här ovan att du kan tänka dig att följa vissa seder och bruk om "inget annat alternativ finns just då".

och det gör nog de flesta av oss om man exempelvis inte vill skita på sig.

Men om nu ett alternativ tydligen finns så ska man enligt dig ändå följa

det tillvägagångssätt som verkar mest onaturligt för en själv?

En minst sagt självdestruktiv inställning tycker jag.

Du skriver:

"Det jag ibland har reagerat på är när västerlänningar sätter sig (blir satta) vid ett eget litet bord en bit ifrån övriga gäster och äter"

Anledningen till att de sätter sig till bords på en stol är väl av den enkla anledningen att det just där i den miljön

finns ett alternativ till att obekvämt sitta på golvet, och på så vis slipper de få ont i både arsle, knän och fotknölar.

Skulle detta handlande vara fel eller dumt på något vis ?

SN

Hej

Ingen ska känna sig tvungen att göra något som dom ogillar och kan man inte sitta med dom övriga t.ex av medicinska skäl eller fysiska begränsningar så är det ju bara att beklaga och gilla läget, och naturligvis tar ingen illa upp.

Och jag tror faktiskt att man kan se lite av det land man besöker även som "affärs resenär" om man slänger av sig kostymen och lämnar lyxhotellet ibland, så brukar jag göra och med flip flops på fötterna och en T-shirt och shorts med några lösa sedlar i ger jag mig ut, visst kan man bli både svettig och skitig om fötterna men inget slår att känna alla dofter som sött, surt, ruttet och avgaser om vart annat, och känna värmen och fukten i luften, när man sen hittar något att äta på en lokal gatuservering och sitter där med något att dricka i näven och tittar och lyssnar på allt runt om kring som lokal musik annat språk och ser nya gester så känner man verkligen att man är någon annanstans, och 99 gånger av hundra så kommer det alltid fram någon eller några som är nyfikna och vill prata, och nästan 99 gånger av hundra är det vänliga människor som undrar var man kommer ifrån, vad man tycker om det man äter och undrar varför man inte är rädd som dom andra utlänningar och så har man helt plötsligt fått lite nya vänner.

Detta kan man uppleva nästan var som helst både i I-länder och U-länder, t,ex i dom utbrända och delvis övergivna stadsdelarna i USA,s storstäder som Detroit där mestadels färgade eldar i oljefat som dom värmer sig på, då brukar jag leta upp en liqoure store med nät för fönstren och galler mellan expediten och kunden och köpa mig en Miller i en brun papperpåse som jag intar i närmaste gatuhörn, omgiven av s.k "utslagna", det ger också en känsla av närvaro och man får känslan av att verkligen vara där, jag har aldrig råkat illa ut p.g.a denna min vana, utan tvärtom träffat många spännande människor som har blivit förvånade av att träffa mig där och som har haft mycket att berätta, ibland har man blivit inbjuden till någon, hängt med på en barrunda och t.o.m blivit erbjuden lift och grävlingjakt med en full skogshuggare med gevär i bilen.

Mvh isan Lover

PS.

Det känns som om det här bär iväg lite väl mycket off topic, så det kanske är dags att återgå till trådens ämne.

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset Enis - nu blir det till att bunkra! Enda fördelen med Thaibutiken är väl då kanske att man kan ställa sig i ett hörn, blunda, lyssna och dofta. Då får man nästan uppfattningen att man står i hörnet Sukhumvit / Soi 8...

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Detta kan man uppleva nästan var som helst både i I-länder och U-länder, t,ex i dom utbrända och delvis övergivna stadsdelarna i USA,s storstäder som Detroit där mestadels färgade eldar i oljefat som dom värmer sig på, då brukar jag leta upp en liqoure store med nät för fönstren och galler mellan expediten och kunden och köpa mig en Miller i en brun papperpåse som jag intar i närmaste gatuhörn, omgiven av s.k "utslagna", det ger också en känsla av närvaro och man får känslan av att verkligen vara där, jag har aldrig råkat illa ut p.g.a denna min vana, utan tvärtom träffat många spännande människor som har blivit förvånade av att träffa mig där och som har haft mycket att berätta, ibland har man blivit inbjuden till någon, hängt med på en barrunda och t.o.m blivit erbjuden lift och grävlingjakt med en full skogshuggare med gevär i bilen.

Mvh isan Lover

-Jasså du brukar "leta upp en liqoure store med nät för fönstren och galler mellan expediten och kunden . . . bla bla bla " .

Ja, jag säger då det - vilka mytomaniska drag som kommer upp i dagen när du ska försköna och mystifisera dig själv.

Du har nog förläst dig på innehållet i div kiosklitteratur À la "Nick Carter" eller andra stora pocketverk av ex. Robert Ludlum.

Vi som över huvud taget orkar ta oss tid att bemöta ditt sanningsbefriade pladder på Mpr har nog

fått intrycket att du "brukar" hålla till i din fantastiska och icke namngivna by i Isaan,

och inte i de amerikanska slumkvarteren som turistande missäretnograf .

Men om du nu vill stärka din självkänsla genom att antingen fabulera om din storhet här på mpr,

eller genom att söka dig utomlands till ett utslaget mänskligt umgänge som till sin karaktär

vida understiger din egna sociala status och bildningsnivå så må det väl vara hänt - var och en blir ju salig på sin tro . . .

Och med alla dessa utslagna stackare (Isaanbönder eller Detroit-winos) som vill "flockas" omkring dig och din pava

så känner du dig nog jäkligt framgångsrik och präktig, kan jag tro.

Skål på dig ditt Troll . .

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut viktigaste skälet att inte sitta och äta med fingrarna är givetvis hygieniska-särskilt i dessa tider bör man ju tänka på det.

På Issan restaurangerna i Bangkok som jag besöker får man iallafall Kao Niaw i en egen burk så skulle man vilja sitta och pela i sig det med fingrarna är det iallafall bara ens egna baciller man sväljer...

Ligger en bra somtam krog på Convent road, ungefär mitt emot den Irländska puben. Ett mattips så här i all enkelhet.

On topic, det är väl bara bra att "etnisk" mat får plats hos våra stora matkedjor men det kan ju i slutändan betyda att många asienbutiker går under?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Maichai och SN, ni är två riktiga lipsillar som verkar ha svårt med att få tiden att gå. Vad fan är det för häxjakt ni två sysslar med? En sak är väl att ni bitcha i politiker trådarna med IL. Men att komma in och bitcha i en tråd som handlar om vilka produkter man kan köpa på Willys blir lite patetiskt. Ni verkar ju inte göra annat än letar fel på allt IL skriver?! Kamma till er båda två och ta en öl eller tre och släpp sargen.

Tillbaks till topic:

Frugan handlade för nån vecka sen och var lyrisk när hon kom hem med varorna. :)

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Även här i Uppsala har Willys ett bra sortiment med bra priser

Nelins i samma stad har och mycket Thaivaror och ris till bra pris, oftast billigare än asienbutikerna

När det gäller mat så blandar jag gärna, använder chili och andra thaikryddor i div svenska rätter och tvärt om :winktongue:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Utan att vare sig lägga några negativa eller positva värderingar i detta så får det väl betecknas som ett exempel på kulturkrock.

Mvh Isan lover

Så om du gjort potatismos då skulle du acceptera om en Thailändare stoppar ner handen i moset, tar en näve och lägger på sin tallrik, precis som när dom gräver i sina klibbriskorgar.

Det handlar inte om kulturkrock det handlar om renlighet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vad fan är det för häxjakt ni två sysslar med?

:)

Ha ha ha,

Inte lipar jag :cray: eller håller i någon sarg när jag ser IsanLovers skriverier,

och inte är det någon Häxjakt heller på denna man ;)

Jag själv har svarat honom en smula kritiskt och sarkastiskt på de off-topic inlägg som han själv har publicerat i denna tråd.

Det får han allt tåla när han väljer att gå utanför ämnet,

och när han medvetet provocerar läsarna med fantasier och sina svart-vita påståenden i olika frågor.

:ok:

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Samtidigt som dom införde thai-maten på Willys så plockade IKEA bort bord och stolar ur sitt sortiment och Duka bestämde sig för att sluta sälja bestick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Maichai och SN, ni är två riktiga lipsillar som verkar ha svårt med att få tiden att gå. Vad fan är det för häxjakt ni två sysslar med? En sak är väl att ni bitcha i politiker trådarna med IL. Men att komma in och bitcha i en tråd som handlar om vilka produkter man kan köpa på Willys blir lite patetiskt. Ni verkar ju inte göra annat än letar fel på allt IL skriver?! Kamma till er båda två och ta en öl eller tre och släpp sargen.

Tillbaks till topic:

Frugan handlade för nån vecka sen och var lyrisk när hon kom hem med varorna. :)

Har tills nu gjort två inlägg i denna tråd, det ena riktat till Poffa och det andra mer allmänt hållet om att den främst är för hygienens skull man bör undvika att äta med fingrarna plus ett tips om en Somtam restaurang i Bangkok. Dessutom att jag tycker det är bra att etnisk mat får mer plats i de vanliga butikerna men jag uttrycker även min oro för hur det ska gå för de mindre asienbutikerna när de stora kedjorna tar över deras nisch.

Men du får det till en häxjakt på IL?

Imponerande...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

-Jasså du brukar "leta upp en liqoure store med nät för fönstren och galler mellan expediten och kunden . . . bla bla bla " .

Ja, jag säger då det - vilka mytomaniska drag som kommer upp i dagen när du ska försköna och mystifisera dig själv.

Du har nog förläst dig på innehållet i div kiosklitteratur À la "Nick Carter" eller andra stora pocketverk av ex. Robert Ludlum.

Vi som över huvud taget orkar ta oss tid att bemöta ditt sanningsbefriade pladder på Mpr har nog

fått intrycket att du "brukar" hålla till i din fantastiska och icke namngivna by i Isaan,

och inte i de amerikanska slumkvarteren som turistande missäretnograf .

Men om du nu vill stärka din självkänsla genom att antingen fabulera om din storhet här på mpr,

eller genom att söka dig utomlands till ett utslaget mänskligt umgänge som till sin karaktär

vida understiger din egna sociala status och bildningsnivå så må det väl vara hänt - var och en blir ju salig på sin tro . . .

Och med alla dessa utslagna stackare (Isaanbönder eller Detroit-winos) som vill "flockas" omkring dig och din pava

så känner du dig nog jäkligt framgångsrik och präktig, kan jag tro.

Skål på dig ditt Troll . .

SN

Hej

Synd att du tror att jag är ett mystifiserat Troll, när jag i själva verket är en vanlig jordnära människa som inte nöjer sig med att läsa om livet i böcker eller se det på TV, men för dom som känner mig är sånt här inte det minsta oväntat utan snarare helt väntat och ganska typiskt när det gäller mig.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Just återkommen från Willys, Falu.

Samma sortiment där!

Tyvärr ingen Naam Phrik Sri Racha, min storfavorit!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha,

Inte lipar jag :cray: eller håller i någon sarg när jag ser IsanLovers skriverier,

och inte är det någon Häxjakt heller på denna man :wink:

Jag själv har svarat honom en smula kritiskt och sarkastiskt på de off-topic inlägg som han själv har publicerat i denna tråd.

Det får han allt tåla när han väljer att gå utanför ämnet,

och när han medvetet provocerar läsarna med fantasier och sina svart-vita påståenden i olika frågor.

:ok:

SN

Tänk på hälsan S-N, du kommer ihåg hur det gick sist du gick igång på IL's beskrivning av sitt Isaan-utopia! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Just återkommen från Willys, Falu.

Samma sortiment där!

Tyvärr ingen Naam Phrik Sri Racha, min storfavorit!

Mvh

Amja

Willys i Norslund?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men svenskar i Thailand ska sitta på golvet och äta med fingrarna i hemmiljö. För det är väl trots allt inte ute på restaurang som sitter på golvet och äter!

Vi sitter vid bordet och äter med sked och gaffel, tom i byn DoiTao söder om ChiangMai sitter vi vid bordet.

Inte för länge sedan var det stor fest i byn och alla satte vid bord.

Jag såg ibland att man sitter på golvet men förfarande alla använde sked och gaffel.

:crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...