Jump to content
IGNORERAD

Heja Willys


Enis

Recommended Posts

Vad har hänt?.. suvveränt är det dock...

Är det så att den thailändska populationen nu har blivit tillräckligt stor eller är det så att Svenne Banan vill ha same but no different när han handlar på hemmaplan eller är det så enkelt att någon i Willys ledning numera kamperar med en chokladbit från LOS

post-3356-0-01374000-1320360530_thumb.jp

Inhandlat på Willys idag ... thaishopparna får sänka sina priser radikalt för att hänga med.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    8

  • Sam sip sam

    8

  • Soengsang

    6

  • Enis

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur var priserna på dom varorna och fanns det något mer i sortimentet?

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Willys handlar jag offta i, likaså Citycross ,Netto, Coop , Iga Max Lidli mm och varje affär har sina bra grejer om än offta lokalt.

Vi försöker variera.

Med öppet sinne så hittar man :thumbsup: .

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ett mycket bra initiativ ifrån Willys, Nordby köpcenter mellan Strömstad och Norska gränsen har sedan flera år en Asiatisk del med dom flesta basvarorna i en av sina i övrigt vanliga livsmedels butik, man tar även hem en del färska grönsaker och flera Thailändskor som är anställda där har nog varit med och rekommenderat vad som ska finnas på hyllorna.

Själva handlar vi sedan 10 år med grossist konto på dom stora inköpsställena i Göteborg som Saigon, Asian Foods och Hung Fat och det innebär ju fina priser.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Coop i norra Sthlm har sedan c: 4 månader en stor hylla med asiatisk mat.

Oftast är det coccosmjölken vi köper då den är billigare där men även ingefärste och en del såser. Nudlar av märket MAMA hamnar också i korgen.

Dock saknas den söta sojasåsen.

Skall kolla in Willys på vår ort i helgen. :thumbsup:

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ett mycket bra initiativ ifrån Willys, Nordby köpcenter mellan Strömstad och Norska gränsen har sedan flera år en Asiatisk del med dom flesta basvarorna i en av sina i övrigt vanliga livsmedels butik, man tar även hem en del färska grönsaker och flera Thailändskor som är anställda där har nog varit med och rekommenderat vad som ska finnas på hyllorna.

Själva handlar vi sedan 10 år med grossist konto på dom stora inköpsställena i Göteborg som Saigon, Asian Foods och Hung Fat och det innebär ju fina priser.

Mvh Isan lover

Du har ju alltid hävdat att man "ska ta seden dit man kommer". In absurdum.

Så vad ska ni med asiatiska butiker till?

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av veckan gjordes det en del fynd, det blev en halv vagn fylld med billiga thaivaror. Saknas väl en del i sortimentet men en hel del fanns det att ta av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det känns helt naturligt att äta både Thai och Svenskt i ett blandat äktenskap och jag ser inget konstigt i detta alls, tvärtom berikar det och gör livet ändå skönare att leva.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju alltid hävdat att man "ska ta seden dit man kommer". In absurdum.

Så vad ska ni med asiatiska butiker till?

Det var många år sedan jag lärde mig att det är väl vi Svenskar som ska anamma andras seder och bruk :crazy::D:wink:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ta seden dit man kommer" gäller uppenbarligen endast i Isaan...åtminstonde i den värld som IL lever i. ???

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker för egen del att svensk mat är ganska tråkig, och äter gärna thailändsk,

både här i Sverige och på plats i Thailand.

Men det är väl upp till var och en vad man tycker om att äta.

Vi i Sverige har väl alltid varit ganska öppna för att ta till oss influenser från övriga världen.

Kebab, pizza och kåldolmar hör väl nästan till svenska husmanskosten...

Link to comment
Dela på andra sajter

blev glatt överaskad när jag såg att Willys hade dessa varor för 2 veckor sedan och till hyffsat bra pris

hoppas att dem utökar sortimentet lite till bara

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tycker för egen del att svensk mat är ganska tråkig, och äter gärna thailändsk,

både här i Sverige och på plats i Thailand.

Men det är väl upp till var och en vad man tycker om att äta.

Vi i Sverige har väl alltid varit ganska öppna för att ta till oss influenser från övriga världen.

Kebab, pizza och kåldolmar hör väl nästan till svenska husmanskosten...

Hej

Ja man glömmer lätt att även vad vi numera kallar svensk humanskost ofta är importerade rätter.

Själv äter jag det mesta runt om i världen, favoritmaten är dock Thai och Italienskt, dessa länders mat tycker jag har störst variationer och smaker, och man kan fortfarande hitta nya rätter efter alla år.

Men jag gillar även Indonesisk, Kinesisk och Indisk mat, men jag äter också gärna Grekisk, Tysk, Spansk, Mexikansk, Dansk, Jugoslavisk, Libanesisk, Polsk mat och ven säger nej till en Agentinsk eller Amerikansk stek med tillbehör, så egentligen gillar jag nog nästan alla länders mat, men just Fransk mat tycker jag har ett överdrivet bra rykte även om den är god.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker för egen del att svensk mat är ganska tråkig, och äter gärna thailändsk,

både här i Sverige och på plats i Thailand.

Men det är väl upp till var och en vad man tycker om att äta.

Vi i Sverige har väl alltid varit ganska öppna för att ta till oss influenser från övriga världen.

Kebab, pizza och kåldolmar hör väl nästan till svenska husmanskosten...

Instämmer. När jag hade matgäster hemma hos mig i Sverige, innan jag flyttade hit, visste de aldrig vad som skulle komma på bordet. Det kunde bli indisk, mexikansk, thailändsk eller t.o.m. svensk mat.

Och på taket hade jag "bananparabol" så jag kunde se program från "halva världen".

Men för de "renläriga" här på forumet gäller helt andra regler. I alla fall i Thailand. Om man inte sitter på golvet och käkar kaonio med fingrarna kan man aldrig bli accepterad av thailändarna i sin omgivning så det är ett absolut krav.

Uppenbarligen gäller andra regler för thailändare i Sverige. Även bland de renläriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju tur vi har IKEA som exporterar våra kära köttbullar över hela världen :14:

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Poffa,

så du menar att de ska sitta vid vaxduksklädda bordet istället för på golvet, äta med bestick istället för med nävarna och be bordsbön istället för att waia andehuset?

Det känns ju som en mission impossible men vad gör man inte för att smälta in...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Instämmer. När jag hade matgäster hemma hos mig i Sverige, innan jag flyttade hit, visste de aldrig vad som skulle komma på bordet. Det kunde bli indisk, mexikansk, thailändsk eller t.o.m. svensk mat.

Och på taket hade jag "bananparabol" så jag kunde se program från "halva världen".

Men för de "renläriga" här på forumet gäller helt andra regler. I alla fall i Thailand. Om man inte sitter på golvet och käkar kaonio med fingrarna kan man aldrig bli accepterad av thailändarna i sin omgivning så det är ett absolut krav.

Uppenbarligen gäller andra regler för thailändare i Sverige. Även bland de renläriga.

Hej

Ja vad det gäller hur man ska sitta och hur man ska äta så brukar jag även där försöka göra det samma som mina bordsvänner i det land och kultur jag befinner mig, och äter övriga med händerna så gör även jag det, äter man sittande på marken i skogen, äter man sittande på golvet eller på låga bord med fötterna under bordet sittande på kuddar så gör även jag det, jag har alltid funnit detta helt naturligt och en del i resandet och upptäckandet av annorlunda kulturer.

Att äta med händerna är ju något som är vanligt förekommande över i stort sett hela världen, t.ex i Indien, Kina, Syd Amerika, Afrika, Mellanöstern och delvis även Europa och det upplevs som helt naturligt för miljarder av människor, själv har jag inga negativa synpunkter på deras vanor utan accepterar även dom som en del i resandet och upptäckandet av annorlunda kulturer.

Ska man sedan vistas stadigvarigt eller längre tider i någon annan kultur med annorlunda vanor bör man självklart försöka ta till sig dessa efter bästa förmåga, det gör ju också dom flesta Thailändskor som flyttar hit, och dom klarar då av att äta den mat som serveras på bjudningar, arbetsplatser och skolor med dom verktyg som hör till, detta är helt logiskt.

Men det innebär ju inte att dom för den sakens skull helt slutar äta sin egen mat hemma med familjen och tillsammans med sina landsmaninnor.

Det jag ibland har reagerat på är när västerlänningar sätter sig (blir satta) vid ett eget litet bord en bit ifrån övriga gäster och äter falangmat med kniv och gaffel ensamma och tysta medans alla andra sitter på golvet i grupp ätandes annan mat, pratandes och skrattandes på typiskt Thailändskt vis, jag tycker att det är naturligt att man kan hamna i en sån situation som nybörjare men sedan bör man nog försöka komma med i gemenskapen fullt ut precis som Thailändskorna i Sverige förväntas göra och klara av att både äta och umgås i den nya kulturen och landet, och det bör finnas maträtter som passar alla om man bara vågar prova.

Allt är inte starkt och en vanlig bymiddag innehåller ju oftast minst 10-15 rätter, grönsaker och frukter, så visst borde något gå att äta av allt detta och inte minst för sällskpets och den sociala funktion måltider fyller.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

cut

Men det innebär ju inte att dom för den sakens skull helt slutar äta sin egen mat hemma med familjen och tillsammans med sina landsmaninnor.

cut

Mvh Isan Lover

Men svenskar i Thailand ska sitta på golvet och äta med fingrarna i hemmiljö. För det är väl trots allt inte ute på restaurang som sitter på golvet och äter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Men svenskar i Thailand ska sitta på golvet och äta med fingrarna i hemmiljö. För det är väl trots allt inte ute på restaurang som sitter på golvet och äter!

Hej

Hemma hos oss har vi numera (sedan ett par år) bord och stolar, dessa används av frugan och mig till frukost och ibland till andra måltider, men alla större middagar och liknande som vi intar tillsammans med släkten då vi äter 15-20 personer tillsammans intar vi på golvet och dom flesta av våra släktingar har inga stolar och bord inomhus alls, och det enda som äts med verktyg är väl i princip soppa då sked används, men det är inte ovanligt att 4-5 skedar sätts i en soppskål och att alla som vill äter ur samma skål och delar skedarna.

Men just seden att äta med händerna gäller även på resturanger i Isaan och då även i storstäderna, man väljer någon fisk (kokt eller grillad) torkat kött eller bläckfisk som grillas, kanske laab, kanske grillad kyckling, klibbris och lite grönsaker till, och allt äts med händerna utan verktyg, det fungerar alldeles utmärkt och oftast finns det ett handfat ute i resturangen att tvätta sig i och papper eller servetter på bordet, och efter maten brukar det bli lite frukt, till maten dricker man öl, vatten eller whiskey.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var priserna på dom varorna och fanns det något mer i sortimentet?

Ostronsås 21,90 kr

Fisksås 11,95 kr

svampsojasås 22,90 kr

räkchips 12,90 kr

Rambutan i syrup 21,90 kr

Longan i syrup 18,90 kr

Fanns lite mera "grön", "blå", "röd" chilipasta. bambuskott mm

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får man besöka Willy´s Karlstad idag och se om samma utbud finns där,,

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Ja vad det gäller hur man ska sitta och hur man ska äta så brukar jag även där försöka göra det samma som mina bordsvänner i det land och kultur jag befinner mig, och äter övriga med händerna så gör även jag det, äter man sittande på marken i skogen, äter man sittande på golvet eller på låga bord med fötterna under bordet sittande på kuddar så gör även jag det, jag har alltid funnit detta helt naturligt och en del i resandet och upptäckandet av annorlunda kulturer.

Att äta med händerna är ju något som är vanligt förekommande över i stort sett hela världen, t.ex i Indien, Kina, Syd Amerika, Afrika, Mellanöstern och delvis även Europa och det upplevs som helt naturligt för miljarder av människor, själv har jag inga negativa synpunkter på deras vanor utan accepterar även dom som en del i resandet och upptäckandet av annorlunda kulturer.

Ska man sedan vistas stadigvarigt eller längre tider i någon annan kultur med annorlunda vanor bör man självklart försöka ta till sig dessa efter bästa förmåga, det gör ju också dom flesta Thailändskor som flyttar hit, och dom klarar då av att äta den mat som serveras på bjudningar, arbetsplatser och skolor med dom verktyg som hör till, detta är helt logiskt.

Men det innebär ju inte att dom för den sakens skull helt slutar äta sin egen mat hemma med familjen och tillsammans med sina landsmaninnor.

Det jag ibland har reagerat på är när västerlänningar sätter sig (blir satta) vid ett eget litet bord en bit ifrån övriga gäster och äter falangmat med kniv och gaffel ensamma och tysta medans alla andra sitter på golvet i grupp ätandes annan mat, pratandes och skrattandes på typiskt Thailändskt vis, jag tycker att det är naturligt att man kan hamna i en sån situation som nybörjare men sedan bör man nog försöka komma med i gemenskapen fullt ut precis som Thailändskorna i Sverige förväntas göra och klara av att både äta och umgås i den nya kulturen och landet, och det bör finnas maträtter som passar alla om man bara vågar prova.

Allt är inte starkt och en vanlig bymiddag innehåller ju oftast minst 10-15 rätter, grönsaker och frukter, så visst borde något gå att äta av allt detta och inte minst för sällskpets och den sociala funktion måltider fyller.

Mvh Isan Lover

1. De allra flesta västerlänningar sitter inte på golvet med benen i kors och käkar middag

av den enkla anledningen att det är så förbannat obekvämt, och för att man då som ovan

och stel får ledvärk i både knän och anklar.

2. Att vilja nyttja bestik när man äter istället för att bara bruka nävarna är en ren hygienfråga.

Du talar om bl.a. Indien och kontinenten Afrika som förebilder för hur även vi bör uppträda.

Tja, där på dessa platser är det inte helt ovanligt att de även gör sina naturbehov i första bästa rännsten.

Och det ger säkert både mer umgänge och gemenskap än att som vi "sitta och uggla ensam på ett dass".

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

1. De allra flesta västerlänningar sitter inte på golvet med benen i kors och käkar middag

av den enkla anledningen att det är så förbannat obekvämt, och för att man då som ovan

och stel får ledvärk i både knän och anklar.

2. Att vilja nyttja bestik när man äter istället för att bara bruka nävarna är en ren hygienfråga.

Du talar om bl.a. Indien och kontinenten Afrika som förebilder för hur även vi bör uppträda.

Tja, där på dessa platser är det inte helt ovanligt att de även gör sina naturbehov i första bästa rännsten.

Och det ger säkert både mer umgänge och gemenskap än att som vi "sitta och uggla ensam på ett dass".

SN

Hej

Det var nog inte som vare sig som "förebilder" eller varnande exempel som jag konstaterade att det inte bara är i Thailand som man äter med händerna, utan just mer ett konstaterande och så lär det fortsätta utan att vi kan påverka det.

Så enligt mig så sätter man sig ned och äter det som finns på den plats man befinner sig tillsammans med människorna där, alternativt så hyr man in sig på ett lyx hotell med air condition och ett internationellt kök och tittar på landet man besöker genom fönsterrutan, vilket innebär att man kan ha kostymen och slipsen på hur varmt eller kallt det är ute och vilka vanor än folket har på den plats man råkar befinna sig.

Båda sätten fungerar, men själv föredrar jag den varianten där man tar seden dit man kommer, och jag kan t.o.m tänka mig att skita i rännstenen om inget annat alternativ finns just då och om alla andra gör på det sättet på den platsen, att springa runt och leta efter en toalett är nog rätt meningslöst om det inga finns.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...