Jump to content
IGNORERAD

Underhåll till barn i Th


En Kall Tiger

Recommended Posts

Jag gör allt för min senaste dotter ,men det kostar inte mer än 3000 baht

ja det är ju upp till dig vad du tycker ditt barn är värt.

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Scandinaviancorner

    7

  • karlarpsmetz

    6

  • måne

    4

  • Baa

    3

Mest aktiva i denna tråd

Scandinaviancorner

Ja hon kan inte göra annat än att äta dricka skita, och kläd kontot är inte så dyrt

här nere i värmen heller. Hon kommer nog att bli dyr i drift så småningom, men då

kommer det inte vara mitt problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hon kan inte göra annat än att äta dricka skita, och kläd kontot är inte så dyrt

här nere i värmen heller. Hon kommer nog att bli dyr i drift så småningom, men då

kommer det inte vara mitt problem

kommer hon inte alltid vara ditt barn???

menar du att efter att hon är myndig så bryr du dig inte mer?

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

jag antar att hon blir gift någongång i framtiden och då får den mannen försörja henne

om hon inte gör det själv. varför skulle jag göra det ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor med min "Gumma" och hennes son som är 2,5 år. Och sedan han slutat med välling och bara har blöjer på natten, men dricker mer mjölk nu så ligger kostnaden för honom på C:a 1700tbh/mån. Då kostar bara mjölken som han dricker 700 tbh.Han äter samma mat som vi för det mesta. Kläder köper vi lite då och då når vi har lust.

Så betala inte mer än max 2000tbh/m det är vad ett barn kostar. skola kostar 5-600 tbh/ per termin.

Tänk på att om någon sitter och betalar skyhöga arvoden, för sina och andras barn så kommer det att bli som priserna på tukk tukk i Phuket, dvs. ett riktigt vansinne. Den ena kvinnan säger att han betalar minsann, varför inte du, hur vet du vad som är sanning och inte.Bara ett sätta att få mer pengar.

Tack till dig som tog upp tråden det var bra gjort.

Nu jämför du väl nypon med päron eller hur det nu heter :wink:

Trådskaparen bor i Sverige och är pappa till ett barn i Thailand.

Det går väl knappast att jämföra med din situation som "plastpappa" här i Thailand, eller tänker jag fel nu igen ?

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag värderar inte mina barn i pengar

inte jag heller det är ju det jag säger

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

10000 till en skolunge , en trafikpolis tjänar 6ooo baht är ni inte riktigt kloka

eller så har ni fan inte vart i Thailand längre än en kafferast

Barnet kan ju inte tjäna nåt extra på att stoppa Pickuper och MC, om pengarna börjar tryta :police:

Att betala 24000 i månaden skulle nog, som många skriver, göra att barnet ses som en inkomstkälla, som de aldrig skulle släppa iväg till Sverige...

Jag har ingen summa att rekommendera, alla fall är olika och det beror på hur du väljer att betala.

Direkt till ett bättre dagis, där ditt barn kan lära sig nåt vettigt (engelska tex), en sjuk och olycksfallsförsäkring och sen en slant till mat å kläder, kanske?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är väl där det kanske borde hamna.

Men det jag menar är att det verkar dumt att betala mer än man behöver göra i Sverige. Dom vill ju ha ca 4ggr mer än vad det kostar i Sverige samtidigt som levnadskostnaderna inte bör vara riktigt så höga i Thailand för gemene man.

24000Thb betyder att han även betalar för kusiner och grannar

Det är mycket lätt att bli mjölkad! :crazy:

Dom är inte så finurliga dom små söta tjejerna! :queen:

Men för F-N var på er vakt!

Du kan lätt bli en levnad ATM-maskin :rtfm::umnik::wai:

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Nu är det faktiskt hans son det handlar om och jag vet att han älskar sitt barn mer än någonting annat och jag tror nog att han vill att han ska ha det så bra som möjligt. sedan tar mormodern även hand om sonens kusin som En kall tiger tycker mycket om med. sedan tycker jag att 10.000 BHT är en skitsumma för oss Svenskar skulle inte du göra vad som helst för ditt barn eller du ser dem bara som en kostnad?

Om man älskar sina barn så skäm inte bort de för mycket. Lär dem värdet på pengar och att ge 24 000 bath i månaden är en lyxtillvaro i Thailand. Hur går det senare när han kommer till sverige och ska leva ett svensson-liv. Och varför ska mamman släppa guldkalven till Sverige och bli av med försörjningen. Kommer att bli problem tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis blev dömd av en svensk domstol att betala 750 kronor i månad till sin thai son.

Faderskapet blev fastställd och thaiambassaden hjälpte tjejen att ta upp det till tinget.

750 sek ger ungefär 3400 thaibath. Tjejen ambassaden och kompisen är alla nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Fritz !!

Du tror väl inte att barnet kostar mer, bara för att man som pappa bor i SWE Den enda orsaken till att barn kostar mer, om man som betalande, bor i SWE är att man INTE vet, hur många andra som man också betalar underhåll till.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Fritz !!

Du tror väl inte att barnet kostar mer, bara för att man som pappa bor i SWE Den enda orsaken till att barn kostar mer, om man som betalande, bor i SWE är att man INTE vet, hur många andra som man också betalar underhåll till.

Jo, jag tror att det är dyrare att ha sina barn på avstånd än att ha dom hemma hos sig. Men jag skulle inte bli överraskad om jag har fel, det har ju hänt förr :wink:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis blev dömd av en svensk domstol att betala 750 kronor i månad till sin thai son.

Faderskapet blev fastställd och thaiambassaden hjälpte tjejen att ta upp det till tinget.

750 sek ger ungefär 3400 thaibath. Tjejen ambassaden och kompisen är alla nöjda.

Låter otroligt! Har läst på om detta och det ligger till ungefär så här: Om han INTE skulle betala, då skulle det bli avdraget från hans lön antar jag och skatteverket/försäkringskassan kan INTE dra underhåll till utlandet. Lika väl som en Thai dam som fått tillstånd att flytta hem med sitt Svenskfödda barn heller INTE kan få barnbidrag/underhåll till Thailand. Svenska myndigheter ser till att barn i Sverige får sitt underhåll men inte en chans att det fixas till Thailand. Detta är vad jag blivit grundligt informerad om.

Sedan kan det ju vara så att din kompis endast behövde någon part som hjälpte hans Ex och honom att komma överens. Men som jag tror så är det hans goda vilja som ligger bakom avtalet. Domstol.Njaa...Låter otroligt att driva igenom underhållsbidrag till Thailand med svensk lag.

Vore intressant med mer info i denna affär!

MVH: BC

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar ner 3000 skr varje månad till min familj.

Fru + kille på 8år + kille på 17 månader.

Dom väntar fortfarande på uppehållstillstånd.

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter otroligt! Har läst på om detta och det ligger till ungefär så här: Om han INTE skulle betala, då skulle det bli avdraget från hans lön antar jag och skatteverket/försäkringskassan kan INTE dra underhåll till utlandet. Lika väl som en Thai dam som fått tillstånd att flytta hem med sitt Svenskfödda barn heller INTE kan få barnbidrag/underhåll till Thailand. Svenska myndigheter ser till att barn i Sverige får sitt underhåll men inte en chans att det fixas till Thailand. Detta är vad jag blivit grundligt informerad om.

Sedan kan det ju vara så att din kompis endast behövde någon part som hjälpte hans Ex och honom att komma överens. Men som jag tror så är det hans goda vilja som ligger bakom avtalet. Domstol.Njaa...Låter otroligt att driva igenom underhållsbidrag till Thailand med svensk lag.

Vore intressant med mer info i denna affär!

MVH: BC

Låter otroligt! Har läst på om detta och det ligger till ungefär så här: Om han INTE skulle betala, då skulle det bli avdraget från hans lön antar jag och skatteverket/försäkringskassan kan INTE dra underhåll till utlandet. Lika väl som en Thai dam som fått tillstånd att flytta hem med sitt Svenskfödda barn heller INTE kan få barnbidrag/underhåll till Thailand. Svenska myndigheter ser till att barn i Sverige får sitt underhåll men inte en chans att det fixas till Thailand. Detta är vad jag blivit grundligt informerad om.

Sedan kan det ju vara så att din kompis endast behövde någon part som hjälpte hans Ex och honom att komma överens. Men som jag tror så är det hans goda vilja som ligger bakom avtalet. Domstol.Njaa...Låter otroligt att driva igenom underhållsbidrag till Thailand med svensk lag.

Vore intressant med mer info i denna affär!

MVH: BC

Kan inte kommentera detta specifika fall, men på ,tror det var försäkringskassan, fick jag information om att barnbidrag kan man visst ta med sig stort sett vart som helst, bara vederbörande bott i Sverigen minst ett år.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte kommentera detta specifika fall, men på ,tror det var försäkringskassan, fick jag information om att barnbidrag kan man visst ta med sig stort sett vart som helst, bara vederbörande bott i Sverigen minst ett år.

Jag är heller inte helt hundra på alla regler. Men underhållsbidrag har jag bestämt för mig att man inte betalar/driver in till annat land. Kanske till EU.

Tänk er själva..Mannen vägrar betala underhållsbidrag och det blir Skatteverket som ska se till att pengarna betalas. Men det kan dom ju inte driva in till utlandet och deras skatteverk. kanske EU men inte Thailand i varje fall.

Det var någon som kommenterade en liknande fråga jag själv ställde för länge sedan här på forumet. Forumisten som jobbat just med underhållsbidrag gav ett utförligt svar på denna fråga. Skulle typ vara som att driva in en obetald räkning i Thailand via kronofogden i Svedala. Hur många tror det skulle funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte kommentera detta specifika fall, men på ,tror det var försäkringskassan, fick jag information om att barnbidrag kan man visst ta med sig stort sett vart som helst, bara vederbörande bott i Sverigen minst ett år.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_bor,_arbetar_eller_studerar_utomlands/foralder_bosatt_utomlands

Om du bor utanför EU

Barnbidrag och flerbarnstillägg

En tillfällig utlandsvistelse som varar längst 6 månader påverkar inte din rätt till barnbidrag. Är däremot vistelsen planerad att sträcka sig längre än sex månader upphör rätten till barnbidrag från Sverige redan vid utresan.

Genom bland annat överenskommelser mellan Sverige och vissa andra länder utanför EU, kan du i vissa fall få barnbidrag och flerbarnstillägg från Sverige även om utlandsvistelsen varar mer än sex månader. Det gäller till exempel dig som sänds utomlands av en statlig arbetsgivare och för studerande. I de fallen kan du ha rätt till barnbidrag under hela perioden du vistas utomlands.

Underhållsstöd

Underhållsstöd betalas inte ut till barnet eller en förälder som har lämnat Sverige. Är utlandsvistelsen längst sex månader påverkas inte utbetalningen av underhållsstöd. Då räknas ni fortfarande som bosatta i Sverige. Men är utlandsvistelsen avsedd att vara mer än sex månader upphör rätten till underhållsstöd redan vid utresan från Sverige. Se också undantagen som beskrivs ovan under barnbidrag och flerbarnstillägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Acarls.

TACKAR!

Härligt med ordentligt svar! Med andra ord så Lobuz kompis är väll bara en sådan där kompis som vi alla säger när vi inte vet helt. "jag känner en Kompis som...".

MVH: BC

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.forsakrin...osatt_utomlands

Om du bor utanför EU

Barnbidrag och flerbarnstillägg

En tillfällig utlandsvistelse som varar längst 6 månader påverkar inte din rätt till barnbidrag. Är däremot vistelsen planerad att sträcka sig längre än sex månader upphör rätten till barnbidrag från Sverige redan vid utresan.

Genom bland annat överenskommelser mellan Sverige och vissa andra länder utanför EU, kan du i vissa fall få barnbidrag och flerbarnstillägg från Sverige även om utlandsvistelsen varar mer än sex månader. Det gäller till exempel dig som sänds utomlands av en statlig arbetsgivare och för studerande. I de fallen kan du ha rätt till barnbidrag under hela perioden du vistas utomlands.

Underhållsstöd

Underhållsstöd betalas inte ut till barnet eller en förälder som har lämnat Sverige. Är utlandsvistelsen längst sex månader påverkas inte utbetalningen av underhållsstöd. Då räknas ni fortfarande som bosatta i Sverige. Men är utlandsvistelsen avsedd att vara mer än sex månader upphör rätten till underhållsstöd redan vid utresan från Sverige. Se också undantagen som beskrivs ovan under barnbidrag och flerbarnstillägg.

Hej. Jo, jag har läst det där, men envis som man är skickade jag ett mail och beskrev vår situation, alltså bor i Thailand med fru och barn som är registrerat i Sverige., vad gäller till 100%?

Fick då svar att: Man måste bo i Sverige minst 12 månader för att få ta med sig barnbidraget, detta under förutsättning att barnet var svensk medborgare vilket ju är fallet.

Så här står ord mot ord, ett från en utredare på FK och ett skrivet regelverk.

Kan bara citera allas vår Astrid Lindgren, VAFFÖ Ä DE PÅ DETTA VISE?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte kommentera detta specifika fall, men på ,tror det var försäkringskassan, fick jag information om att barnbidrag kan man visst ta med sig stort sett vart som helst, bara vederbörande bott i Sverigen minst ett år.

Tror faktiskt att du bara kan få bidraget i 6 månader om du befinner dig utomlands,men är ej säker.OOPPPPS.acarls hann före Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar vad som är normalt eller skäligt att betala i underhåll för sitt barn i Th, därför vill jag höra om det är andra som är i samma situation som jag och på ett ungefär höra vad ni måste punga ut med.

Nu är det så att mormor tar hand om lillen på 3år och han går på dagis/förskola 8 timmar om dagen, han äter som en häst och är bortskämd som bara den.

Visst anser jag att mormor skall ha en slant för slitet men jag vill inte föda hela familjen som jag misstänker att de är ute efter när de vill ha 24 tusen B i månaden.

Visserligen vet jag att mjölk är dyrt här och att han växer så det knakar med alla utgifter det innebär men men. Har vi separerat så har vi separerat.

Missförstå mig inte jag älskar min son och han skall komma till sverige när jag fått igång leverne och ett bra boende men än så länge har han det bättre där tillsammans med sin kusin som är 1 år äldre och kompisar.

Många säger att jag inte skall betala mer än jag skulle gjort i sverige men det vet jag är alldeles för lite, så ni som redan har det som jag, hur gör ni och hur resornerar ni?

mvh

E K T

Hej kall tiger... 24000 B /månad är mycket pengar i Thailand. Överstiger medellönen med långt över 100%.

Då jag läser ditt inlägg fattar jag det som att mamman jobbar på annan ort, medan mormor ansvarar för pojken. och att övriga familjen bor i närheten (kusinen).

Det jag vet om separationer i Thailand , THAI/THAI, är att underhålls bidrag betalar man frivilligt. Många thaikillar drar bara, och struntar i sina barn.

Risk finns att du kommer att bli utnyttjad bara för att du är farang.

För att slippa hamna i en utpressnings situation var smart och gör följande...

50% betalar du ut utan någon närmare redovisning.

50% öppnar du sparkonto i Sverige för kommande studier . Skicka kontoutdrag varje månad.

Blir det bråk om detta ,, ja då har du ju fått svar på dina farhågor.

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej EKT.

Om man älskar sitt barn så skickar man allt man äger enligt vissa inlägg i denna tråd. Detta är naturligtvis sant, om pengarna verkligen bara går till det behövande barnet. Men hur mycket är det rimligt att skicka om kanske bara en tiondel går till barnet, och resten till "omkostnader" dvs försörja hela mammans familj? Det kan lätt uppstå en utpressningssituation där familjen först ser till sina egna behov och först när det blir något över ger detta till barnet.

Som en del tidigare har skrivit i denna tråd, se till att så mycket som möjligt av barnets kostnader betalas direkt av dig utan att först passera familjen. För en treåring borde det främst vara en bra sjukförsäkring. Senare tillkommer kostnader för skola mm. Om du åker ner och hälsar på ditt barn, se då till att samtidigt själv köpa kläder och allt annat som barnet behöver. Bygg upp ett lager så att familjen inte kan hävda att du måste skicka pengar för att barnet saknar kläder och andra basvaror. Kostnaden för barnet innan det börjar skolan bör inte vara särskilt stor, om du själv har direktbetalat de stora fasta utgifterna.

Om du vill att familjen skall släppa iväg barnet till dig i Sverige måste du cyniskt uttryckt få familjen att uppfatta barnet som till besvär och en ekonomisk börda, och inte som en tillgång som bidrar till familjens försörjning. Det ligger inte i ditt intresse att du inför familjen framstår som en omåttligt rik farang som desperat längtar efter sitt barn. Snarare tvärtom!

Vad du vill skicka är naturligtvis upp till dig, men det är alltid lättare att öka pengaskickandet från en låg nivå, än vad det är att minska den från en hög nivå! Gör klart för familjen att du känner till lönenivån i Thailand, och sätt familjens anspråk i relation med hur många arbetsdagar på risfälten familjemedlemmarna måste göra för att själva tjäna in vad de anser att du skall skicka till dom. Säg för enkelhets skull att dom vill att du skickar 1.000 Baht per dag, detta motsvarar mer än fem dagslöner på risfälten. Dessutom sju dagar i veckan, varje vecka året om!

Detta är bara mina egna små funderingar i ett ämne som jag lyckligtvis själv aldrig har hamnat i. Hur jag själv hade agerat i en sådan situation är jag lyckligt okunnig om.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...