Singha711 Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 (ändrad) Skall man boka tidigt eller skall man ha is i magen och vänta för att biljettpriset går ner? Ja, denna fråga har ju ältats många gånger här på forum och det finns väl en del olika uppfattningar om vilken strategi som är bäst. Fast det borde ju gå att mha verkliga statistiska data svara på den frågan eller åtminstone bringa något ljus i den. Som många säkert vet samlar jag på flygpriser på internetmarknaden i stor skala och har därför tillgång ett tiotal miljoner historiska prisuppgifter. I synnerhet för resor till Bangkok från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn finns det mer än tillräckligt underlag att tillförlitligt kunna besvara frågan. Här nedan finns grafer för prisutvecklingen för de olika rutterna till Bangkok. Linjerna visar hur priset utvecklas fram mot avresedagen i procent av slutpriset. Slutpriset är det priset som gällde dagen innan avresa. Man kan tydligt se att det finns en klassisk marknadsmekanism : Det initiala priset ligger fast tills den första bokningsvågen väller in. Detta gör att priset snabbt stiger (ibland över slutpriset). När denna våg har avmattats faller priset igen till ett minimum. Det är här som det är lämpligast att köpa resan. Priset stiger sedan sakta för att sedan i slutfasen accelerera mot slutpriset. Vad som också är iögonfallande är att priserna från Köpenhamn inte följer det svenska mönstret. är det andra aktörer som sätter priserna där? Kanske någon som vet mer. För resor från de svenska flygplatserna gäller iaf att boka efter att Svensson har gjort sina panikbokningar. Denna optimala tid infinner sig ca 3 månader innan avresa. Alltså gäller det att ha litet is i magen och inte panikboka när priset rör sig uppåt 4-5 månader innan avresa. Obs. att graferna enbart beskriver hur priserna har utvecklats i år. M.a.o. de ger ingen garanti för att prisutvecklingen kommer att beter sig så i all evighet. //Singha711 Ändrades Oktober 21, 2011 av Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
roffe Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Bra jobb Singha711 ska hålla ögonen på tre månaders biljetter. Hoppas många får nytta av ditt jobb Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
scorpio63 Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Mycket bra. Jag gillar även din sista Bkk till stockholm. En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Læste i någon tidigare tråd att 8 veckor innan var det optimala før att få ett bra pris på biljetten... Så 8 til 12 veckor verkar ju vara helt ok. Dock stæller jag mig undrande till om jag køper en biljett typ 8-12 veckor innan tex Thai air har en drive, om det du då sæger ær den bæsta tiden att køpa en biljett eller hade det bættre att ha væntat tills deras drive? //bob Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Ja boka kan man göra tidigt då är man garanterad ett bra pris ,skulle det dyka upp bättre priser bara att boka om , så gör jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Oktober 21, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Ja boka kan man göra tidigt då är man garanterad ett bra pris ,skulle det dyka upp bättre priser bara att boka om , så gör jag Tack, Sam Sip Sam, att du på detta sätt subventionerar min flygbiljett! //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Tack, Sam Sip Sam, att du på detta sätt subventionerar min flygbiljett! //Singha711 Njae det stämmer nog inte ,på vilket sätt subventionerar jag din biljett , är nog tvärtom jag håller ju en stol bokad som jag kanske inte utnyttjar och för det anra åker vi ju inte med samma bolag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
M33 Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Ja boka kan man göra tidigt då är man garanterad ett bra pris ,skulle det dyka upp bättre priser bara att boka om , så gör jag Hur gör man på detta sätt? Jag som novis bokar alltid via SAS eller Finnairs hemsida med omgående betalning. De 2 gånger jag har åkt Thai har det varit med bokning via Jade (även då omgående betalning). Antar att du gör detta via någon resebyrå eller? Vore ju skönt att kunna preliminärboka ibland då man inte vet om jobbet tillåter ledighet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Hur gör man på detta sätt? Jag som novis bokar alltid via SAS eller Finnairs hemsida med omgående betalning. De 2 gånger jag har åkt Thai har det varit med bokning via Jade (även då omgående betalning). Antar att du gör detta via någon resebyrå eller? Vore ju skönt att kunna preliminärboka ibland då man inte vet om jobbet tillåter ledighet. Om du bokar med Nonkis travel behöver du inte betala ngt om det inte är kampanjbiljetter där är det andra regler som gäller Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andersbangkok Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 tack Singha för ditt idoga arbete med priserna!! Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv." "Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 (ändrad) Hur gör man på detta sätt? Jag som novis bokar alltid via SAS eller Finnairs hemsida med omgående betalning. De 2 gånger jag har åkt Thai har det varit med bokning via Jade (även då omgående betalning). Antar att du gör detta via någon resebyrå eller? Vore ju skönt att kunna preliminärboka ibland då man inte vet om jobbet tillåter ledighet. Senast jag bokade var det med Air Berlin och där behövde det inte betalas direkt. Och stort tack till Singha! MVH Tommy Ändrades Oktober 21, 2011 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Oktober 21, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Njae det stämmer nog inte ,på vilket sätt subventionerar jag din biljett , är nog tvärtom jag håller ju en stol bokad som jag kanske inte utnyttjar och för det anra åker vi ju inte med samma bolag I en värld där flygbiljetter är gratis och kan bokas om när som helst är det nog en smart strategi att boka i tid. Men nu är det dessvärre en realitet att ombokningsbara biljetter kostar tusenlappar mer, vilket på långa vägar överstiger flygbolagens verkliga kostnader för detta. Lite tillspetsat kan man säga att det rör sig om en väldigt dyr pseudotjänst som överexploaterar två motstridiga behov: trygghet och flexibilitet. Och betalar du på så sätt ett högre pris eller ett pris som ligger över det genomsnittliga priset för alla resenärers sammanlagda biljettkostnader inom en klass, så är det ofrånkomligt att du subventionerar alla de passagerare som fick sin biljett under det genomsnittliga priset. (Jag tackar ännu en gång. ) Uppriktigt sagt så ingår jag ett noga kalkylerat och övervägt risk att inte boka ombokningsbara biljetter. Jag har i mitt liv flugit så många gånger på detta sätt och inte heller köpt något avbeställningsskydd (ingår i min hem+reseförsäkringen). Varje gång har jag 'mentalt' lagt undan en hundralapp eller två för att finansiera risken att inte kunna genomföra en resa på planerat datum. Detta har aldrig hänt och du kan tro mig att det numera finns så mycket pengar på min 'mentala bank' att jag utan vidare skulle kunna betala flera resor och ändå stå kvar på plussidan i mitt kalkyl. //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Du har missuppfattat alltihop , jag bokar en biljett kostar noll , sedan dyker det upp ett billigare alternativ då bokar jag av den första kostar noll och tar den billigare biljetten , är du med nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Oktober 21, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Du har missuppfattat alltihop , jag bokar en biljett kostar noll , sedan dyker det upp ett billigare alternativ då bokar jag av den första kostar noll och tar den billigare biljetten , är du med nu Har för mig att det bara är få förunnat att göra på detta sätt. Gratulerar iaf! F.ö. spelar det väl ingen roll hur du gör. Det viktiga är trots allt hur mycket du i slutändan betalar för biljetten. är vi överens nu? //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Har för mig att det bara är få förunnat att göra på detta sätt. Gratulerar iaf! F.ö. spelar det väl ingen roll hur du gör. Det viktiga är trots allt hur mycket du i slutändan betalar för biljetten. är vi överens nu? //Singha711 Det viktigaste för mig är att jag åker bra he he och naturligtvis är ett lägre pris bra också 'är vi överens då Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nack Laeng Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 har för mig att en flygstol säljs/bokas ungefär 7 ggr i snitt ett undantag är flighter till och ifrån Japan då japanerna inte bokar om lika mycke, där säljs en stol kanske 2-3 ggr To do list- (1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds. (3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 3 månader innan, då får de kanske ordnas nästa vecka även om det inte är Bangkokbiljett.Borde väl vara hyfsat lika på andra destinationer!? Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 3 månader innan, då får de kanske ordnas nästa vecka även om det inte är Bangkokbiljett.Borde väl vara hyfsat lika på andra destinationer!? Stockholm-Göteborg räcker att boka en vecka i förväg(nästa sthlmsträff) Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd Oktober 21, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 21, 2011 3 månader innan, då får de kanske ordnas nästa vecka även om det inte är Bangkokbiljett.Borde väl vara hyfsat lika på andra destinationer!? Skulle inte förvåna mig om mönstret är likadant från Sverige även för andra destinationer. Men som sagt, man kan inte vara säker innan man har ett facit i form av empiriska data. Men det faktum att flygningar till Bangkok från Kastrup inte följer samma mönster som från de svenska flygplatserna tyder ju på att det finns geografiska variationer i prissättning. Jag blev jätteförvånat eftersom jag tidigare betraktade hela Skandinavien som en marknad i detta avseende. //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L64 Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Stockholm-Göteborg räcker att boka en vecka i förväg(nästa sthlmsträff) Te Götet när de e träff i 08, e dom så farliga träffarna där uppe så man måste fly fältet? Älskar flygplansmat, karma och grupper. Best website on internet here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
måne Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Te Götet när de e träff i 08, e dom så farliga träffarna där uppe så man måste fly fältet? Du ska väl tebaks? Måne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Skulle inte förvåna mig om mönstret är likadant från Sverige även för andra destinationer. Men som sagt, man kan inte vara säker innan man har ett facit i form av empiriska data. Men det faktum att flygningar till Bangkok från Kastrup inte följer samma mönster som från de svenska flygplatserna tyder ju på att det finns geografiska variationer i prissättning. Jag blev jätteförvånat eftersom jag tidigare betraktade hela Skandinavien som en marknad i detta avseende. //Singha711 Kan ju nämna att thai airways oftare har bättre kampanjpriser från sthlm än dom har från köpenhamn så visst skillnader finns Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
THAISWEDE Inlagd Oktober 21, 2011 Dela Inlagd Oktober 21, 2011 Tack fulöl711 för att du delar med dig av uppgifterna. Måste lagt ner några timmar på att få fram alla siffror. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peo61 Inlagd Oktober 22, 2011 Dela Inlagd Oktober 22, 2011 Tack för intressanta data singha711. Det vore ännu mera intressant i mina ögon att se samma data partitionerrad per flygbolag. Då skulle man kunna se om ens "favoritbolag" har annorlunda periodicitet i sina priser. //Peo Gnällsmurfen gnäller igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Oktober 22, 2011 Dela Inlagd Oktober 22, 2011 Kan ju nämna att thai airways oftare har bättre kampanjpriser från sthlm än dom har från köpenhamn så visst skillnader finns Det är också fler som flyger via Kastrup. Från V46 flyger Thai 10 gånger i veckan från Kastrup mot 7 från Arlanda. Hälsar pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu