Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Bangkok 2011


kokos

Recommended Posts

Varför dessa skriverier om översvämningar i Bangkok hela tiden i tidningar och tv världen över. Hela Thailand har ju drabbats av dessa översvämningar, även landsbygden

Jag får väl sägs som så att jag bryr mig inte så mycket om översvämningarna i Bangkok, jag tänker mer på fattiga risbönder på landet som har förlorat sin inkomst om dom inte har försäkring

Tjena!

Håller med dej. Men för farmare är det inte direkt ovanligt.detta skrev jag tidigare:

Inlagd 16 October 2011 - 09:09

Tjena!

Bara lite tankar. Givetvis får farmarna sin skörd förstörd. Om inget ändras så får dom ju ett visst bidrag från Thailändska staten för förstörd skörd. Ca 2.000 Baht/rai. När vattnet har runnit undan så har ju fortfarande bonden sin mark för nya risodlingar.

Det måste vara 10-falt värre för alla familjer som har litat på sin månatliga försörjning via ett fast arbete på någon fabrik. Ofta jobbar ju både mannen och kvinnan på samma fabrik. Kanske har dom sålt sin mark som dom har ärvt av sina föräldrar för att satsa på ett liv i en större stad. Bättre skola för sina barn m.m Nu står många utan jobb,inget socialt skyddsnät. Har fortfarande kostnader för hyra, barnens skolgång,ofta en bil på avbetalning. m.m Jag bor ju själv här och har många Thailändska farmare i min frus släkt. Det dom säger är att sånt här händer. Kan vara regn,torka,brist på vatten till risfältet.insektssvärm som äter upp hela skörden och denna gång översvämmningar. Men som svåger sa i går: Det kommer nya skördar. Så jag lider mycket mer med alla familjer som i princip är satta på bar backe. Tror dom har ett helvete framför sej!

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    126

  • MaiChai

    93

  • Kjell

    70

  • Jive

    50

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det kanske inte är helt otroligt att Yingluck är en bra medkännande människa men bland alla testeronstinna herrar så är det inte lätt att ta plats. Som novis på det politiska schack brädet så är hon förmodligen ett lätt offer för människo tjurar som vet bäst. Jag får nog säga att jag tycker lite synd om henne.

I Senanikom går man torr skodd ännu men man ser en ökande frenesi bland byggande av murar. Om jag förstått det hela rätt så är det tidvattnet som kommer in och möter flodvattnet den 26 och 26 på kvällen måste jag vara på flygplatsen och då är det nog klokast att komma från andra hållet dvs från Jomtien sidan.

Tidvattnet är nog inget större problem, så länge de kan kontrollera flödet in i Bangkok iaf. Sen är ju vägarna ut till Suvan (om det är den du menar) upphöjda och annars går ju tåget (SARL) också.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Vad fasen skall man tro??

Fick just ett sms (14:34) där boende i Sai Mai, Klong Samwa, Bang Khen, Nong Chock, Minburi, Lad Krabang och Kannayao uppmanas att omedelbart förflytta sig till högre platser!?

Kanske skall åka hem lite tidigare idag, man vet ju inte.. Boende i Minburi som man är...

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser det ut inne kring Sukhumvit? Dimper nog ner där inom kort och vill veta om det är värt att åka in till BKK eller om man skall dra direkt ner till Maitan och Jomtien.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser det ut inne kring Sukhumvit? Dimper nog ner där inom kort och vill veta om det är värt att åka in till BKK eller om man skall dra direkt ner till Maitan och Jomtien.

Hej swedenfarang :)

Sukhumvit.. Inga problem (just nu) men skulle bli förvånad om det blev problem på Sukhumvit inne i Bangkok..

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Sukhumvit och resten av innerstan för den delen är inte drabbat. Hörde att klongen i Pra Kanong är fylld till bredden nu men ingen översvämning än så länge. Jag fick ge min chaufför 3 dagar ledigt eftersom hans hus utanför Bangkok Noi drabbades igår natt. Känns hemskt att översvämningen nu även drabbat mig indirekt, nu måste jag åka BTS och MRT till och från jobbet och tvingas umgås med kreti och pleti. :ironi:

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej swedenfarang :)

Sukhumvit.. Inga problem (just nu) men skulle bli förvånad om det blev problem på Sukhumvit inne i Bangkok..

Ha en bra dag!

:wai:

Glömde du möjligtvis "inte" mellan det och blev?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde du möjligtvis "inte" mellan det och blev?

Hej Jive :)

Nej, tror inte att blir några problem inne i centrala Bangkok. Dom gör allt för att styra undan vattnet från centrala BKK, om centrala BKK drabbas lika illa som andra delar av Thailand kan dom lika gärna hänga upp skylten "Thailand stängt tillsvidare".. Redan nu över 14 000 fabriker med över 600 000 anställda är stängda, och sen har vi alla bönder, småföretagare, etc, etc.. som redan drabbats.. Fy fasen.. Inte bra.. Kommer att ta lång tid innan Thailand "repar sig efter detta".

Red Shirt upproren förra året är inget mot denna katastrof. :(

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jive :)

Nej, tror inte att blir några problem inne i centrala Bangkok. Dom gör allt för att styra undan vattnet från centrala BKK, om centrala BKK drabbas lika illa som andra delar av Thailand kan dom lika gärna hänga upp skylten "Thailand stängt tillsvidare".. Redan nu över 14 000 fabriker med över 600 000 anställda är stängda, och sen har vi alla bönder, småföretagare, etc, etc.. som redan drabbats.. Fy fasen.. Inte bra.. Kommer att ta lång tid innan Thailand "repar sig efter detta".

Red Shirt upproren förra året är inget mot denna katastrof. :(

Ha en bra dag!

:wai:

Hej stjp!

Vi får hoppas att du har rätt betr centrala Bkk. 26-27/10 verkar, enl TV, bli en kritisk tidpunkt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att hela situationen känns helt surrealistisk. Sedan jag kom hem till Thailand i fredagskväll har det inte regnat en droppe där jag befunnit mig och det har varit strålande solsken med begynnande sköna vintervindar. Hemma i byn (Phanom Sarakham, Chachoengsao) fick jag vattna i trädgården och hela byn var snustorr trots att grannkommunen Bang Khla och andra delar av provinsen låg 2 meter under vatten. Nu tillbaka i Bangna är det också snustorrt och strålande väder medans andra delar av Greater Bangkok, för att inte tala om provinserna längre norrut, ligger flera meter under vattnet. Första bilden nedan är tagen åt Suvarnabhumihållet och det enda som är blött är poolen (de har till och med satt igång vattenspridarna!) och den andra bilden är åt Srinakarin och Sukhumvithållet, också snustorrt.

Hade naturen haft sin gång hade det givetvis varit ordentligt blött här också och det är bara att beklaga alla som bor i områden som offras för att vi ska vara torra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan vara av intresse för någon

post-3519-0-35604500-1319015150_thumb.jp

post-3519-0-35604500-1319015150_thumb.jp

Ändrades av Dempa

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att tro att det inte skulle bli ännu värre. Det är ju mängder med vatten norr om Bangkok som ska ner i gulfen. :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser det ut inne kring Sukhumvit? Dimper nog ner där inom kort och vill veta om det är värt att åka in till BKK eller om man skall dra direkt ner till Maitan och Jomtien.

Tjänare du är alltid välkommen hur än vatten (ståndet) är.. :thumbsup: Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår hade vattnet sjunkit undan en hel del i Khlongen utanför mitt bostadsområde-inser också att min Iphone tar usla bilder men man ser tydligt att "smutsranden" ligger någon decimeter över vattennivån.

Här hade jag tänkt mig att bilden skulle vara...men det verkar som uppgraderingen av MPR spökar lite då bilden bara försvinner från fältet när jag trycker på "Bifoga denna fil"

Nåväl SurinP3 jobbar nog på det, i Singapore dit jag åkt idag har det öst ner rejält idag men ingen "Nam Tuam" här inte. Kan det ha att göra med ett mindre korrupt styre än vad Thailand har haft?

Edit: Woohoo, bilden kom med-trots att den inte syntes i skrivfältet. Kanske en mindre bugg?

post-3473-0-99761900-1319020104_thumb.jp

post-3473-0-99761900-1319020104_thumb.jp

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför dessa skriverier om översvämningar i Bangkok hela tiden i tidningar och tv världen över. Hela Thailand har ju drabbats av dessa översvämningar, även landsbygden

Jag får väl sägs som så att jag bryr mig inte så mycket om översvämningarna i Bangkok, jag tänker mer på fattiga risbönder på landet som har förlorat sin inkomst om dom inte har försäkring

Det var översvämmningar förra året med.

Men det bodde inte så mycket turister där så det blev bara en liten notis i tidningarna.

Duracellkanin med dopade batterier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var översvämmningar förra året med.

Men det bodde inte så mycket turister där så det blev bara en liten notis i tidningarna.

Ja det var ju ett himla kul svar, kan du vidareutveckla, men jag antar att du aldrig varit utanför turistorterna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha sett bilden nedan så blev jag för första gången lite orolig att man faktiskt ändå kanske blir våt om fötterna...

321187_136679303099276_124981234269083_129388_1321507051_n.jpg

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Rob,

det är mycket vatten som ska ner igenom Chao Phraya...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

[size=4]Bangkok Governor Sukhumbhand Paribatra Wednesday warned residents of

seven districts to prepare themselves for possible flooding and monitor announcements by the city administration.[/size]

Sukhumbhand said Sai Mai, Bang Khen, Klong Samwa, Nong Chok, Min Buri and Lat Krabang could be flooded after the Klong Song, Klong Si, Klong Ha and Klong Hok sluice gates were opened to let upstream water into the Rangsit Canal.

Sukhumbhand said Rangsit Canal could hold only 400 million cubic metres of water

but the four subcanals in Pathum Thani were expected to dump 1.2 billion cubic metres of water into Rangsit Canal.

http://www.nationmultimedia.com/national/Seven-Bangkok-districts-at-risk-of-flooding-30168043.html

Oj då, tre gånger så mycket - ja det lär nog svämma över då skulle jag tro. :wacko::angry2:

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

En "kompis" som jobbar på en Japansk elektroniktillverkare i Phatumtanee norr om bkk, hälsade att de stängde fabriken idag, tills vidare.

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...