Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Bangkok 2011


kokos

Recommended Posts

Hur fungerar det med moppar och bilar som körs med motorn under vattenytan. Går väl inte mer än några timmar?

Det går inte alls.

Så fort vatten kommer in i luft insuget är det stop på riktig och kan vara ganska dyrt historia.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    126

  • MaiChai

    93

  • Kjell

    70

  • Jive

    50

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Delar av Charoen Krung road, mest i Chinatown tydligen, står under vatten. Ratchada soi 10, Sukhumvit soi 39 samt tantens kåk vid Soi Bearing fortfarande utan översvämning. Verkar som om jag baxade upp prylarna på ovanvåningen helt i onödan...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Central departmentstore och Foodland på Ramintra road har nåtts av översvämmningen idag, båda ligger ca 2Km från vårt område (fast åt Väster- resp Öster- ut) och på samma höjd över havet ungefär, men inget vatten på vår gata ännu :y2: .

Jag tolkade förresten kartan jag lade in lite galet och skyller hädanefter att det var otydliga färger...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens radhus i västra utkanterna av Bangkok ligger i klar riskzon nu för vattnet är längre ner på gatan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar det med moppar och bilar som körs med motorn under vattenytan. Går väl inte mer än några timmar?

Hmmm.ja inte lär de bli bäst i test efter några timmar under vatten... :skull:

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom från BKK i morse. När vi flög in från Surathani kunde man från luften se delar av staden som var översvämmade. Väl på marken märkte vi inget av det, förutom att man i stora delar av Sukhumvit förberedde sig på det som komma skall med sandsäcksbarriärer utanför shoppingcentrum, kontor, etc. Många verkade också välja att barrikadera sig bakom mer permanenta barriärer i form av murar som uppfördes framför enskilda och mindre affärsidkares lokaler. Enligt vissa uppgifter skall ju hela BKK hamna under vatten, medan andra är mer återhållsamma i sina bedömningar. Oavset vad så är det helt klart en katastrof för såväl de direkt drabbade som för stora delar av landets ekonomi.

En intressant förklaring till översvämningarna som jag fick berättad för mig var att dessa berodde på att de röda, vid demonstrationerna hade kastat blod på en staty av havets gudinna, och att vattnet kommer att stiga till dess att vattnet tvättat bort alla blodrester från denna staty.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

hur allvarlig är det i Bangkok nu?

orolig för min flickvän!

Var i BKK bor hon?

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade tidigare ikväll med min vän som bor i Chatuchak, i ett av de områden som man räknar kommer att drabbas minst. Men trots detta var hon rätt så negativ och tyckte att situationen just nu egentligen var jobbigare än om det väl skulle svämma över, att sitta i ett mellanläge och bara vänta. Hon hade inte sovit så mycket senaste nätterna utan tittat massa på nyheterna, och när hon vaknar är första tanken om golvet skall vara blött denna gång.

Bilen har hon parkerat på ett säkert ställe, och hon har nu flyttat upp det mesta sakerna till övervåningen i huset, så nu tyckte att det lika väl kunde ta att svämma, 'så att det blev gjort'. Hon tyckte också att det skulle vara väldigt jobbigt om just hennes hus skulle klara sig när nästan alla hennes vänner redan nu är hårt drabbade... att det skulle kännas som att vara den enda överlevaren när jorden har gått under.

Hon har också varit ute och hamstrat livsmedel, men det fanns inte mycket att få tag på. Inget bröd, ägg, mjölk eller andra färskvaror, och inte heller någon burkmat. Så hon köpte mest snacks och glass... sånt fanns det fortfarnade att få tag på, och efter två dagars letande hittade hon också en affär som hade Pepsi, vilket hon var mest orolig att bli utan :)

Så vi får se hur det går, själv hoppas jag dock att hon klarar sig från översvämning.

Vi konstaterade också båda med blandade känslor att det var rätt så 'bra' tajming av IKEA att snart öppna... om de klarar sig utan allt för stora problem så kommer det ju vara väldigt många som kommer att behöva nyttja deras tjänster och köpa nya möbler när vattnet väl rinner tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar det med moppar och bilar som körs med motorn under vattenytan. Går väl inte mer än några timmar?

Tappade en startad utombordsmotor, 2-taktare, i Mälaren en gång, hängde i bensinslangen så det var bara att lyfta upp den. Ur med tändstift och tömmning. startade direkt och fungerade därefter i många år.

Min far var ute och fiskade i Mälaren på 70-talet. Bottennapp och gubben var snål och ville inte mista draget. Hoppade i och fick upp en Volvo Penta U2 (tillverkad 1922 - 1929) som säkert tillbringat många år i mälardyn. Torkades, rengjordes, nya tändstift och den startade. Brorsan och jag hade den på en gammal träbåt en sommar.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar det med moppar och bilar som körs med motorn under vattenytan. Går väl inte mer än några timmar?

Hej Bäst i test :)

En modern bil som stått under vatten är inget som du vill ha, motorn / växellåda är det minsta problemet. Det som ställer till stora problem och kostnader är elsysystemet och all elektronik. Vissa elektronik noder kan säkert "räddas", men du kan mer eller mindre räkna med problem i framtiden på grund av oxidationer samt korrosion på i "datorer" samt kablagekontakter.

Som ett exempel till lambda sonden på Bosch bilar hämtas referensluften i elkablaget mellen lambdasond och motorstyrenhet, liten vatten i kablaget och du har en "förgiftad lambdasond" som amen i kyrkan.

Personligen skulle jag aldrig köpa en modern bil som stått under vatten, det är bara till att "köpa framtida problem".

PS! Om du kör en bil på lite höga laster och vattenfyller en cylinder via insuget, så är det mycket lämpligt att byta vevstakar. Har sett mer än en motor där vevstaken gått ut genom motorblocket, efter en lätt "stukad" vevstake på grund av hydrolock.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

sms Thaivisa.

Irrigation Department: 10 billion cubic metres of water remains in the North, 2 billion in the West and 7,6 billion in the East.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

sms Thaivisa.

Reports say that water has risen to 70 cm high now in Chaeng Wattana, flooding DSI and Govt Office Complex ( Immigration) there.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bäst i test :)

En modern bil som stått under vatten är inget som du vill ha, motorn / växellåda är det minsta problemet. Det som ställer till stora problem och kostnader är elsysystemet och all elektronik. Vissa elektronik noder kan säkert "räddas", men du kan mer eller mindre räkna med problem i framtiden på grund av oxidationer samt korrosion på i "datorer" samt kablagekontakter.

Som ett exempel till lambda sonden på Bosch bilar hämtas referensluften i elkablaget mellen lambdasond och motorstyrenhet, liten vatten i kablaget och du har en "förgiftad lambdasond" som amen i kyrkan.

Personligen skulle jag aldrig köpa en modern bil som stått under vatten, det är bara till att "köpa framtida problem".

PS! Om du kör en bil på lite höga laster och vattenfyller en cylinder via insuget, så är det mycket lämpligt att byta vevstakar. Har sett mer än en motor där vevstaken gått ut genom motorblocket, efter en lätt "stukad" vevstake på grund av hydrolock.

Ha en bra dag!

:wai:

Då kanske man ska vara väldigt försiktig med att köpa en begagnad bil i Thailand framöver man vet aldrig om den har legat under vatten och att problem uppstår senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår frugan att hon vill hem till huset och butiken hennes. Hon sitter nu tryggt i lopburi med hunden och jag kan väl tycka att hon sitter bra där spec nu när floden "äntligen" börjar närma sig senanikom. Både huset och butiken ligger någon km nedanför Sena putting green och en badminton hall. Närmaste granne är dock ett stort militärt bostads område.Kanalen som ev kommer bli översvämmad är Khlong song? Om inte något händer under närmaste dygnet så blir det hemresa imorgon enligt henne.Frågan är nu om jag skall lägga in mitt veto och få henne att vänta veckan ut?

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja enligt vad regeringen säger enligt reportage från SVT så ska det ju sjunka idag.

Detta till trots så började det att bubbla upp vatten ur dagvattenbrunnen borta vid 7/11 i hörnan av området idag.

Vi får väl hoppas att det inte blir värre?

Det vore ju snöpligt om det skulle bli översvämning idag om vi klarat oss till nu.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår frugan att hon vill hem till huset och butiken hennes. Hon sitter nu tryggt i lopburi med hunden och jag kan väl tycka att hon sitter bra där spec nu när floden "äntligen" börjar närma sig senanikom. Både huset och butiken ligger någon km nedanför Sena putting green och en badminton hall. Närmaste granne är dock ett stort militärt bostads område.Kanalen som ev kommer bli översvämmad är Khlong song? Om inte något händer under närmaste dygnet så blir det hemresa imorgon enligt henne.Frågan är nu om jag skall lägga in mitt veto och få henne att vänta veckan ut?

Har du vetorätt :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej Bäst i test :)

En modern bil som stått under vatten är inget som du vill ha, motorn / växellåda är det minsta problemet. Det som ställer till stora problem och kostnader är elsysystemet och all elektronik. Vissa elektronik noder kan säkert "räddas", men du kan mer eller mindre räkna med problem i framtiden på grund av oxidationer samt korrosion på i "datorer" samt kablagekontakter.

Som ett exempel till lambda sonden på Bosch bilar hämtas referensluften i elkablaget mellen lambdasond och motorstyrenhet, liten vatten i kablaget och du har en "förgiftad lambdasond" som amen i kyrkan.

Personligen skulle jag aldrig köpa en modern bil som stått under vatten, det är bara till att "köpa framtida problem".

PS! Om du kör en bil på lite höga laster och vattenfyller en cylinder via insuget, så är det mycket lämpligt att byta vevstakar. Har sett mer än en motor där vevstaken gått ut genom motorblocket, efter en lätt "stukad" vevstake på grund av hydrolock.

Ha en bra dag!

:wai:

Ja, jobbigt om motorn "hydrar". Vätska är väldigt knepigt att komprimera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja enligt vad regeringen säger enligt reportage från SVT så ska det ju sjunka idag.

Detta till trots så började det att bubbla upp vatten ur dagvattenbrunnen borta vid 7/11 i hörnan av området idag.

Vi får väl hoppas att det inte blir värre?

Det vore ju snöpligt om det skulle bli översvämning idag om vi klarat oss till nu.

Mvh Janne

Av de 10 miljarder kubikmeter vatten som ska passera Bangkok har hittills ca 3 miljarder anlant, sa det finns fortfarande en del kvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du vetorätt :crazy:

Ha,ha.Enligt hennes syster och Fortune Teller så är min röst och välmående viktigast :28: . Det var framför allt F.T som avgjorde att vi med språng tog oss till Lopburi. Nu är jag inte där och hon behöver inte ta hänsyn till mig, tänker hon kanske men jag får väl fundera på saken och se om jag hittar någon info att floden kommer i närheten av vårt hus. Om hon däremot i sedvanlig ordning lyckas beveka mig är en annan historia,ha,ha :blah:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...