Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Bangkok 2011


kokos

Recommended Posts

Sukhumvit soi 39 var ikväll torr, likaså Ratchada soi 10 samt damens hus ute vid Soi bearing. Kanske klarade sig centrala Bangkok mycket bättre är vad vi fasade för?

Däremot ligger tydligen Thonburi sidan illa till?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    126

  • MaiChai

    93

  • Kjell

    70

  • Jive

    50

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On topic:

Uppskattar rapporterna. Pratade med min gamla granne och han berättade att han hade byggt en ramp och kört upp sina bilar upp på garagetaket, men struntat i att säkra upp med en vall för huset i övrigt - kanske ett tecken på att bilen är så ohyggligt central i thailändares liv.

En annan fördel är att det nästan inte är någon trafikstockning i centrala Bangkok längre, alla har parkerat sina bilar högt upp och åker kollektivt. problemet för mig är att jag anländer till mina olika mötesplatser för tidigt då jag beräknat restiden efter "normal" Bangkok trafik...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On-topic: Det är snustorrt vid Suvarnabhumi och i Bangna och man har dessutom tömt alla kanaler i väntan på vattnet.

Off-topic: Det finns de på forumet och säkert en hel del thailändare som tycker att Bangkok får oförtjänt mycket utrymme och oproportioneligt mycket resurser. Så var det nog också i början och jag tyckte också att det snackades för mycket om Bangkok medan Auyutthaya, Nakhon Sawan mfl provinser låg under vatten. Nu måste man nog dock se det längre perspektivet. Det verkar finnas de som tror att Bangkok består av ett par miljoner politiker and bankdirektörer och att det bara handlar om deras 100-miljonersvillor och 20-miljoners bilar men Bangkok har 12 miljoner invånare, Greater Bangkok 20 miljoner invånare och lägger man dessutom till de som bor och jobbar i Greater Bangkok men är skrivna i sin hemstad så närmar vi oss 30 miljoner människor, alltså nästan halva Thailands befolkning, och merparten av dem är lika fattiga som övriga Thailands befolkning.

Jag har varit i Japan, Kina, Korea och Taiwan sedan översvämningarna började och medans det "bara" berörde provinserna norr om Bangkok så såg man inget i lokala tidningar och på lokal TV. Nu är det dock konstant bevakning och alla dessa länder, som står för en betydande del av alla investeringar och alla turister i Thailand, har utfärdat starka resevarningar och många företag diskuterar om de ska våga bygga upp sina fabriker i Thailand igen. Om Thailand inte kan visa att de åtminstonde kan skydda sin huvudstad så kommer det inverka oerhört negativt på Thailands industri i 10-tals år framöver och det får en effekt ut till minsta thailändsk by.

Det är oerhört tragiskt för alla människor som förlorat anhöriga och all sin egendom och jag skulle tro att minst 5 år av ekonomisk utveckling redan flytit bort med vatten massorna. Skulle dessutom Bangkok lamslås i en månad så försvinner alla möjligheter till återhämtning och folket som drabbats längre norrut kommer inte kunna få någon som helst hjälp eller möjlighet att bygga upp sina liv igen inom överskådlig framtid. Jag hoppas att jag överdriver men gör jag det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg Atom :) Helt otroligt mkt folk i BKK.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är oerhört tragiskt för alla människor som förlorat anhöriga och all sin egendom och jag skulle tro att minst 5 år av ekonomisk utveckling redan flytit bort med vatten massorna. Skulle dessutom Bangkok lamslås i en månad så försvinner alla möjligheter till återhämtning och folket som drabbats längre norrut kommer inte kunna få någon som helst hjälp eller möjlighet att bygga upp sina liv igen inom överskådlig framtid. Jag hoppas att jag överdriver men gör jag det?

De siffror jag har sett räknade med tillväxten i år skulle sjunka med 2-3 procentenheter. BoT & co räknar alltså fortfarande med att BNP kommer växa. Nu är det ju så att uppbyggnadsfasen efter katastrofer höjer BNP med t.ex. ökad aktivitet i byggsektorn. Dock är det en annan femma om Thailands välstånd kommer öka i år. Sen är det ju också de som tjänar på översvämningen/uppbyggnaden och andra som förlorat otroligt mycket om inte allt.

Ett tips för de som behöver livsmedel. Det verkar som om det är lättare att hitta Vatten, ägg, mjölk, ris, nudlar etc. i små butiker. Big C (Ratchada) har varit ganska tomt på de nämnda varorna medan jourbutiken i mitt hus har haft iaf vatten och ägg hela tiden. Igår var jag och handlade lite på 7eleven den första butiken jag kollade var nästan tom på varor (men det var mycket kunder) så jag gick till en annan mindre 7eleven ca 50m från den första. Där fanns det ganska gott om varor (men inte så mycket kunder).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för en liten gammal bild (OT).

Den här tog jag på Sukhumvit/Nana 1988 det steg till knähöjd som max lite senare.

nana1.jpg

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On-topic: Det är snustorrt vid Suvarnabhumi och i Bangna och man har dessutom tömt alla kanaler i väntan på vattnet.

Off-topic: Det finns de på forumet och säkert en hel del thailändare som tycker att Bangkok får oförtjänt mycket utrymme och oproportioneligt mycket resurser. Så var det nog också i början och jag tyckte också att det snackades för mycket om Bangkok medan Auyutthaya, Nakhon Sawan mfl provinser låg under vatten. Nu måste man nog dock se det längre perspektivet. Det verkar finnas de som tror att Bangkok består av ett par miljoner politiker and bankdirektörer och att det bara handlar om deras 100-miljonersvillor och 20-miljoners bilar men Bangkok har 12 miljoner invånare, Greater Bangkok 20 miljoner invånare och lägger man dessutom till de som bor och jobbar i Greater Bangkok men är skrivna i sin hemstad så närmar vi oss 30 miljoner människor, alltså nästan halva Thailands befolkning, och merparten av dem är lika fattiga som övriga Thailands befolkning.

Jag har varit i Japan, Kina, Korea och Taiwan sedan översvämningarna började och medans det "bara" berörde provinserna norr om Bangkok så såg man inget i lokala tidningar och på lokal TV. Nu är det dock konstant bevakning och alla dessa länder, som står för en betydande del av alla investeringar och alla turister i Thailand, har utfärdat starka resevarningar och många företag diskuterar om de ska våga bygga upp sina fabriker i Thailand igen. Om Thailand inte kan visa att de åtminstonde kan skydda sin huvudstad så kommer det inverka oerhört negativt på Thailands industri i 10-tals år framöver och det får en effekt ut till minsta thailändsk by.

Det är oerhört tragiskt för alla människor som förlorat anhöriga och all sin egendom och jag skulle tro att minst 5 år av ekonomisk utveckling redan flytit bort med vatten massorna. Skulle dessutom Bangkok lamslås i en månad så försvinner alla möjligheter till återhämtning och folket som drabbats längre norrut kommer inte kunna få någon som helst hjälp eller möjlighet att bygga upp sina liv igen inom överskådlig framtid. Jag hoppas att jag överdriver men gör jag det?

Bra skrivet ! Jag tror inte att du överdriver , flera tidningar har samma tankar som du . Det kommer att bli en mycket svår tid för Thailand ekonomiskt och det kommer att ta lång tid för dom att komma igen . Kommer inte ihåg siffran , men det var en mycket stor del av Thailand industri som står stilla nu .

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Bra skrivet ! Jag tror inte att du överdriver , flera tidningar har samma tankar som du . Det kommer att bli en mycket svår tid för Thailand ekonomiskt och det kommer att ta lång tid för dom att komma igen . Kommer inte ihåg siffran , men det var en mycket stor del av Thailand industri som står stilla nu .

Såg siffror på detta for ca en vecka sedan.

Då var det ca 10 000 fabriker som stängts ner och samanlagt ca 700 000 anställda som drabbats

i dessa fabriker.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som kan hjälpa mej att få fram uppgifter om vattenrenare. Min fru vill köpa en och skicka till sin familj. Vi bor i Stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som kan hjälpa mej att få fram uppgifter om vattenrenare. Min fru vill köpa en och skicka till sin familj. Vi bor i Stockholm.

Hej NGW :)

En nyfiken fråga.. Varför inte köpa på plats i Thailand?

HomePro har ett antal olika modeller, kostar ca 2000 till 5000 Baht beroende på utförande. Även Tesco Lotus har ett litet sortiment, är garanterat lättare än att skicka en från Sverige med tullar och så vidare.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hur många lägenheter är det i huset verkar stort , hyr ni ut lgh ?

Hej! Nej det är bara en av delarna som är vår.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej NGW :)

En nyfiken fråga.. Varför inte köpa på plats i Thailand?

HomePro har ett antal olika modeller, kostar ca 2000 till 5000 Baht beroende på utförande. Även Tesco Lotus har ett litet sortiment, är garanterat lättare än att skicka en från Sverige med tullar och så vidare.

Ha en bra dag!

:wai:

En bra rekommendation. Jag blir lite orolig när jag ser bilder på barn som simmar omkring och leker både över och under vattenytan i de översvämmade områdena. Jag förstår att det är svårt att undvika vattnet - men det känns lite onödigt att självmant "dricka" av det förorenade vattnet.

Så att åtminstone rena vattnet man dricker tror jag är en bra idé.

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Puh vad skönt, tråkigt om min favvobar inte är kvar när jag dyker upp, vill ju inte den ska flyta iväg. 1000 tack för infot och ha en trevlig dag därborta. Vi syns kankse snart hos Maitan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det var ju en ål.

Det upptäckte dom först på slutet och känslan var nog precis lika obehaglig ända fram till dom upptäckte det som om det vore en riktig orm. Eller hur ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det upptäckte dom först på slutet och känslan var nog precis lika obehaglig ända fram till dom upptäckte det som om det vore en riktig orm. Eller hur ?

Så du skrev ditt inlägg innan artikeln och reportaget var klart.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du skrev ditt inlägg innan artikeln och reportaget var klart.

Jag skrev inget.

Jag kopierade bara rubriken och länken.

Rubriken är det som reportern själv säger en bit in i filmen

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg siffror på detta for ca en vecka sedan.

Då var det ca 10 000 fabriker som stängts ner och samanlagt ca 700 000 anställda som drabbats

i dessa fabriker.

Vilka siffror det rör sig om , det är nästan svårt att förstå !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar det med moppar och bilar som körs med motorn under vattenytan. Går väl inte mer än några timmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min frus kusin som jobbar på Sony i Bangkok (Sony har stängt den verksamheten han jobbar med) ska tydligen få 75 % av sin normala lön nästa månad om han fortfarande inte kan jobba. Så det är tydligen inte alla företag som inte tar sitt sociala ansvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...