Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Bangkok 2011


kokos

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    126

  • MaiChai

    93

  • Kjell

    70

  • Jive

    50

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo jag har hört att syndafloden kommer, det är därför jag bygger noaks ark nu... STJP kan jag fråga dig vart du befinner dig i dagsläget``?

Hej Rob :)

Jag befinner mig i Hua Mark, Rakhamheang Soi164, Lumpini, Lardprao och Rama2. Så med andra ord rör mig runt i Bangkok för jobbet och inte bara emellan Soi Nana och Soi Cowboy på Sukhumvit ;)

Lägger ut bilder senare idag...

Ha en torr dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Ratchada soi 10 är det lugnt nu på morgonen-har visserligen inte varit framme vid kanalen och tittat men vakten vid dörren satt lugnt och spelade spel på sin mobile. Inte för att han skulle märka något förrän det blev fuktigt runt fötterna på honom men ändå...

Under gårdagen var jag ute, bland annat i Pratunam området och saen saeb kanalen och där verkade det också finnas hyfsad marginal?

post-3473-0-03420700-1319509541_thumb.jp

Nu kan det ju vara så att kanalen har olika långt upp till kanten på olika ställen i Bangkok, vad jag vill minnas så är det större riskt för översvämmning vid exempelvis Phrom Pong sektionen på Saen Saeb

post-3473-0-20846900-1319509609_thumb.jp

Men jämfört med kanalen hemma-Huay Khwang- så flyter iallafall Saen Saeb synligt. Panthip plaza ligger på höger hand efter Grand Diamond på denna bild.

post-3473-0-19574900-1319509663_thumb.jp

post-3473-0-03420700-1319509541_thumb.jp

post-3473-0-20846900-1319509609_thumb.jp

post-3473-0-19574900-1319509663_thumb.jp

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Utan att sakna empati för de som drabbats så kan jag hålla med Rob på vissa punkter. Det har varit många rop om att vargen (vattnet) kommer till centrala Bangkok "i natt eller imorgon" t.ex. så har Central Ladprao stängt tidigt ett antal kvällar för att "vattnet kommer i natt".

Vad jag inte kan förstå är; att om det är sant att det kommer en "flodvåg" på 3 meter (4000 kubikmeter/s) från Ayuttaya. Varför har man då inte höjt i Chao Phraya river med säg ca: 1 meter redan nu? Antingen så vet de styrandes inkompetens inga gränser eller så överdriver de kraftigt de framtida problemen.

Det jag syftade på med drinking water -maskinerna är; Klara de av att rena vattnet även om det skulle vara mer kontaminerat än vanligt?

Jag hittade även den här sidan på Thai som ser väldigt high-tech ut och verkar visa vattennivån i flooder och kanaler i Bangkok.

http://dds.Bangkok.g.../PageGraph.aspx

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Utan att sakna empati för de som drabbats så kan jag hålla med Rob på vissa punkter. Det har varit många rop om att vargen (vattnet) kommer till centrala Bangkok "i natt eller imorgon" t.ex. så har Central Ladprao stängt tidigt ett antal kvällar för att "vattnet kommer i natt".

Vad jag inte kan förstå är; att om det är sant att det kommer en "flodvåg" på 3 meter (4000 kubikmeter) från Ayuttaya. Varför har man då inte höjt i Chao Phraya river med säg ca: 1 meter redan nu? Antingen så vet de styrandes inkompetens inga gränser eller så överdriver de kraftigt de framtida problemen.

Det jag syftade på med drinking water -maskinerna är; Klara de av att rena vattnet även om det skulle vara mer kontaminerat än vanligt?

Jag hittade även den här sidan på Thai som ser väldigt high-tech ut och verkar visa vattennivån i flooder och kanaler i Bangkok.

http://dds.Bangkok.g.../PageGraph.aspx

Det är nog så, att det är en kombination av inkompetens, samt att det har byggts ett stort antal hinder (vallar) som temporärt stoppar upp vattnet och fördröjer flödet mot Bangkok, men om jag skall göra en sammanfattning av all info i nyhetsmedia, så går det inte att undvika att även centrala Bangkok kommer att drabbas av översvämning och detta senast runt 30/10 då tidvattnet står som högst och ger flodströmmen störst motstånd.

Så även om stadskärnan är torr idag, så behöver det inte betyda att så är fallet om några dagar.

Det Rob skriver kan liknas vid att gå upp och sätta sej på järnvägsspåret och tycka att här är det lugnt.

5 min senare kommer tåget - ajöss.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Här är en karta (på engelska) från den 14:e okt som är tydlig och kanske den bästa jag sett hittills.

http://www.nationmul...14-Flood-v8.jpg

Oct-14-Flood-v8.jpg

Jag har räknat lite och är nu lite mindre orolig.

Det sägs att det ska komma 4000 kubikmeter/s till Bangkok från Ayuttaya.

Enligt uppgifter i kartan ovan så har man ett utflöde på 355 000 000 kubikmeter/dygn enbart i Chao Phraya. Plus ca 150 000 000 öster och väster om Bangkok (tillsammans)

4000 m3/s* 3600s * 24h = 345 600 000 m3/dygn

Alltså ska enbart Chao Phraya klara av det vatten som kommer från Ayuttaya med viss marginal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför gärna med bilderna i inlägg 221 som är tagna på ungefär samma ställe.

post-3473-0-02235700-1319516594_thumb.jp

Nog ser det ut som om nivån håller sig i princip konstant?

post-3473-0-01415800-1319516649_thumb.jp

Problemet är väl att Bangkok ligger i snitt 3 meter över havsytan, höjdskillnaderna i staden är minimala och svåra att se med blotta ögat och därför tror jag det är mycket svårt att sia om vilket eller vilka områden som kommer att översvämmas och i så fall hur mycket kommer de att översvämmas?

Har assisterat en kompis med material för att rädda sina maskiner och kylar i restaurangen, pallar, domkrafter, vulkaniserande tejp och ett antal dränkbara pumpar med bensindrivna generatorer. Samt gjort en plan för vilka dörrar och utrymmen som ska förseglas OM vattnet kommer.

Better safe than sorry...

post-3473-0-02235700-1319516594_thumb.jp

post-3473-0-01415800-1319516649_thumb.jp

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför gärna med bilderna i inlägg 221 som är tagna på ungefär samma ställe.

post-3473-0-02235700-1319516594_thumb.jp

Nog ser det ut som om nivån håller sig i princip konstant?

post-3473-0-01415800-1319516649_thumb.jp

Problemet är väl att Bangkok ligger i snitt 3 meter över havsytan, höjdskillnaderna i staden är minimala och svåra att se med blotta ögat och därför tror jag det är mycket svårt att sia om vilket eller vilka områden som kommer att översvämmas och i så fall hur mycket kommer de att översvämmas?

Har assisterat en kompis med material för att rädda sina maskiner och kylar i restaurangen, pallar, domkrafter, vulkaniserande tejp och ett antal dränkbara pumpar med bensindrivna generatorer. Samt gjort en plan för vilka dörrar och utrymmen som ska förseglas OM vattnet kommer.

Better safe than sorry...

Jag såg ett nyhetsprogram sent igår kväll där de visade samma karta och där hade de dragit flödespilar rakt ner i det vita området (Bangkok), så vi får väl se och hoppas på det bästa.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom sa på nyheterna igår att bl.a Chatuchak hotades att bli översvämmat

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyhetsflash just nu:

Don Muang Airport flooded. Nok Air is canceling flights until Nov 1. Todays flights are being rerouted to Suvarnabhumi Airport.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick SMS fran ThaiVisa att Tesco stanger sina butiker p.g.a leverans problem av varor...

Wanipok

Nationwide!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med livsmedelsbristen är iaf. för mig personligen ett större problem än översvämningarna... Borde det inte gå att importera stora mängder flaskvatten, nudlar, konserver etc. från Malaysia och Indonesien de länderna är väl inte drabbade av några katastrofer för tillfället och det borde gå att ta in varorna till Bangkok söderifrån. är Thailand så protektionistiskt att man inte ens i kristider kan tänka sig att importera från sina ASEAN-kolegor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sms från Thaivisa idag:

US Navy: Flood-hit Thailand declines offer of help.

Bangkok residents advised to start storing tap water.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyhetsflash just nu:

Don Muang Airport flooded. Nok Air is canceling flights until Nov 1. Todays flights are being rerouted to Suvarnabhumi Airport.

Har ledsnat pa att klafsa omkring i skitvatten (sen den 6/10) och satt just och bokade biljetter med Nok Air nar deras server slutade svara ca kl 12.

Det fick bli Air Asia i stallet. Om vi nu lyckas ta oss till Suvarnabhumi.

Nar det galler vattnet har i Ayutthaya ar laget ungefar oforandrat. Vaster om vag 32, dar jag bor, har vattnet sjunkit nagot. Ca 25 cm, men oster om 32:an ar det fortfarande stigande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just från BigC i Udon, börjar även här se tomt ut på en del hyllor, främst mejeriprodukter samt importerat grönt o frukt!. Chark o sånt är ju lokalt så inga problem.

Sorry lite OT, men hittar ingen tråd med såna här meddelanden!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Rob skriver kan liknas vid att gå upp och sätta sej på järnvägsspåret och tycka att här är det lugnt.

5 min senare kommer tåget - ajöss.

Det vill nog till att man har ett starkt tålamod om man väntat i 3 veckor på att tåget ska komma. :whistle:

Kan nog tycka att liknelsen att jämföra tåget med syndafloden var lite komisk.om man nu får vara lite komisk i allt elände som drabbat de översvämmade områdena i Thailand.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vill nog till att man har ett starkt tålamod om man väntat i 3 veckor på att tåget ska komma...

Själv satt man bra hos Maitans när frun ringde oroligt från ,

BKK den 9 och då blev det att bege sig hemåt i all hast! :ahh: . Nu säger de kanske i morgon men det har de sagt snart i 3 veckor.

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde till frugan just nu hon jobbar pa tesco i Phuket som underhallschef o kollade laget inga som helst problem med varor, samt va kollade varan Lotus express hyllorna val fyllda o personalen hade inte hort talas om stangning pga varubrist.

Wanipok

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Nånstans månste man sansa sig, och fundera vad man skriver typ 3 meter vatten kräver att nordpolen har smält.. Sluta nu snälla...

Tja... vårt hus har nu 2,1m vatten (hela området alltså inkluderat vårt hus) Har Nordpolen smält än? Kan inte vara mycket kvar med din logik. :crazy:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... vårt hus har nu 2,1m vatten (hela området alltså inkluderat vårt hus) Har Nordpolen smält än? Kan inte vara mycket kvar med din logik. :crazy:

Han har missat den lilla skillnaden mellan en flod som svämmar över på grund av monsunregn och världshaven som stiger på grund av att polarisarna smälter :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ju hoppas att fördämmningarna på Suvvan håller bättre än de på Don Muang-annars kan det bli en lång väntan på avgång ikväll. Nu till helgen ska vara den mest kritiska perioden i samband med högvatten. De beräknade att Chao Phraya kunde nå 2.60 meter över sin normalnivå-fördämmningarna är byggda för att klara 2.50...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm undra hur pass man kan lita på att inte Suvvan också drabbas? Är vattnet på vÄg dit?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...