Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Bangkok 2011


kokos

Recommended Posts

Kjell följ Johans råd, minst det att stänga av elen på alla lågt belägna elkonsumenter och var beredd att stänga elen för vägguttag på nedervåningen, om det går.

Inplastningen kommer säkert att läcka.

Inplastningen av er glasdörr kommer antagligen inte att hålla, och om den håller en bit upp så riskerar ni att hela glasväggen trycks in, kanske bättre att ta lite vatten på golvet, eller bygga en för dämmning vi dörren?

Avloppen på övervåningen tror jag inte du behöver oroa dej för, de kommer "bara" att svämma över om vatten nivån kommer upp till den höjden, och då har ni allvarligare problem.

Lycka till.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    126

  • MaiChai

    93

  • Kjell

    70

  • Jive

    50

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Förr i tiden när jag jobbade som rörmokare så använde vi gummiblåsor ungefär sådana som sitter i fotbollar när vi provtryckte avloppsrör, tryckte ner gummiblåsan i röret och pumpade upp tryck. Men om det finns sådana att få tag på här i Thailand vet jag ej.

Ok,tack för svaret..alltid bra med kunnigt folk på MPR. Vi har ringt efter ett proffs,han får tala om vad som ytterligare behöver göras

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten är bra att leta sig olika vägar. Vi "pluggade" avloppsbrunnar och WC-holkar. Men vatten trängde in t.ex. runt inkommande vattenrör i köket. Och genom vägguttag i ytterväggar där jag har uttag både på ut och insida. Och genom ett vägguttag som visade sig sitta i ett schakt för avloppsrör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

En tröst i allt elände är att årets översvämningar är demokratiska, jäntemot förra årets som var elitens och diktaturens översvämningar. :nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten är bra att leta sig olika vägar. Vi "pluggade" avloppsbrunnar och WC-holkar. Men vatten trängde in t.ex. runt inkommande vattenrör i köket. Och genom vägguttag i ytterväggar där jag har uttag både på ut och insida. Och genom ett vägguttag som visade sig sitta i ett schakt för avloppsrör.

Sant.

Om vattnet kommer upp över golvytan inne i huset så kan man bara begränsa inflödet, har man tur så begränsas det tillräckligt för att eventuella pumpar skall ha en chans att pumpa undan så att det inte stiger inomhus.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kjell följ Johans råd, minst det att stänga av elen på alla lågt belägna elkonsumenter och var beredd att stänga elen för vägguttag på nedervåningen, om det går.

Inplastningen kommer säkert att läcka.

Inplastningen av er glasdörr kommer antagligen inte att hålla, och om den håller en bit upp så riskerar ni att hela glasväggen trycks in, kanske bättre att ta lite vatten på golvet, eller bygga en för dämmning vi dörren?

Avloppen på övervåningen tror jag inte du behöver oroa dej för, de kommer "bara" att svämma över om vatten nivån kommer upp till den höjden, och då har ni allvarligare problem.

Lycka till.

MVH Tommy

Aj,aj..det börjas kännas oroväckande verkligt det här..ok...följer ert råd men det vore ju rackarns olyckligt om glasdörren ger efter..inte kul då

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur går det för era släktingar i Nothanburi

Det verkar lungt tanten ringde ner igår men men man vet ju aldrig bara att hålla tummarna!!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,tack för svaret..alltid bra med kunnigt folk på MPR. Vi har ringt efter ett proffs,han får tala om vad som ytterligare behöver göras

Jo, den där plastningen av glasdörrarna är jag också skum på. Tål inte mycket tryck.och rasar dom, så är det kört.

Elektronik/datashoppar, 7/11 och andra butiker med värdefulla saker, har gjort små murar av 7cm mursten som en liten alkov utanför sina glasdörrar och skyltfönster. Muren ska putsas för att bli stark och vattentät. Kan evenuellt avlastas med sandbags på insidan om vattnet blir för högt.

Det enda som jag anser är utprovat sen tidigare och fungerar.

Givetvis är pluggning av avloppen på bottenvåningen viktigt då det är där skiten kommer först. En fontän av innehållet i septiken ur toastolen..."last in-first out".osv

Men innan skit-vattnet kommer det en invasion av jätte-kackerlackor, som normalt lever nere i avloppsrören...Har erfarenhet av detta i 2 hus..

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,tack för svaret..alltid bra med kunnigt folk på MPR. Vi har ringt efter ett proffs,han får tala om vad som ytterligare behöver göras

Jo, den där plastningen av glasdörrarna är jag också skum på. Tål inte mycket tryck.och rasar dom, så är det kört.

Elektronik/datashoppar, 7/11 och andra butiker med värdefulla saker, har gjort små murar av 7cm mursten som en liten alkov utanför sina glasdörrar och skyltfönster. Muren ska putsas för att bli stark och vattentät. Kan evenuellt avlastas med sandbags på insidan om vattnet blir för högt.

post-6170-0-34856000-1319103821_thumb.jp

post-6170-0-06374800-1319104067_thumb.jp

post-6170-0-30729400-1319104571_thumb.jp

Det enda som jag anser är utprovat sen tidigare och fungerar.

Givetvis är pluggning av avloppen på bottenvåningen viktigt då det är där skiten kommer först. En fontän av innehållet i septiken ur toastolen..."last in-first out".osv

Men innan skit-vattnet kommer det en invasion av jätte-kackerlackor, som normalt lever nere i avloppsrören...Har erfarenhet av detta i 2 hus..

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,tack för svaret..alltid bra med kunnigt folk på MPR. Vi har ringt efter ett proffs,han får tala om vad som ytterligare behöver göras

Jo, den där plastningen av glasdörrarna är jag också skum på. Tål inte mycket tryck.och rasar dom, så är det kört.

Elektronik/datashoppar, 7/11 och andra butiker med värdefulla saker, har gjort små murar av 7cm mursten som en liten alkov utanför sina glasdörrar och skyltfönster. Muren ska putsas för att bli stark och vattentät. Kan evenuellt avlastas med sandbags på insidan om vattnet blir för högt.

post-6170-0-34856000-1319103821_thumb.jp

post-6170-0-06374800-1319104067_thumb.jp

post-6170-0-30729400-1319104571_thumb.jp

Det enda som jag anser är utprovat sen tidigare och fungerar.

Givetvis är pluggning av avloppen på bottenvåningen viktigt då det är där skiten kommer först. En fontän av innehållet i septiken ur toastolen..."last in-first out".osv

Men innan skit-vattnet kommer det en invasion av jätte-kackerlackor, som normalt lever nere i avloppsrören...Har erfarenhet av detta i 2 hus..

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan, håller seven eleven öppet trots denna hindermur?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den där plastningen av glasdörrarna är jag också skum på. Tål inte mycket tryck.och rasar dom, så är det kört.

Elektronik/datashoppar, 7/11 och andra butiker med värdefulla saker, har gjort små murar av 7cm mursten som en liten alkov utanför sina glasdörrar och skyltfönster. Muren ska putsas för att bli stark och vattentät. Kan evenuellt avlastas med sandbags på insidan om vattnet blir för högt.

post-6170-0-34856000-1319103821_thumb.jp

post-6170-0-06374800-1319104067_thumb.jp

post-6170-0-30729400-1319104571_thumb.jp

Det enda som jag anser är utprovat sen tidigare och fungerar.

Givetvis är pluggning av avloppen på bottenvåningen viktigt då det är där skiten kommer först. En fontän av innehållet i septiken ur toastolen..."last in-first out".osv

Men innan skit-vattnet kommer det en invasion av jätte-kackerlackor, som normalt lever nere i avloppsrören...Har erfarenhet av detta i 2 hus..

/Johan

Det blev många påminnelser,men bättre för många än ingen alls :ok:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte övertyga frun att vi skulle bygga muren i båge runt ytterdörren men icke sa nicke! Nu blev det 2 små murar från bil platserna och de tillsammans med den lilla höjd huset står på skall vi klara 0.5-0.7 m. Det var värsta scenariot .Det är lätt att vara efterklok. Fortfarande är det bara 2 hus på området som haft som ambition att göra något. De flesta har glas dörrar som oss

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte övertyga frun att vi skulle bygga muren i båge runt ytterdörren men icke sa nicke! Nu blev det 2 små murar från bil platserna och de tillsammans med den lilla höjd huset står på skall vi klara 0.5-0.7 m. Det var värsta scenariot .Det är lätt att vara efterklok. Fortfarande är det bara 2 hus på området som haft som ambition att göra något. De flesta har glas dörrar som oss

Din fru styr dig med järnhand men du kanske kan säga"vad var det jag sa"senare

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringt frun och bett henne ringa sin kontakt för att få tag på sand säckar...nu har ni skrämt upp mig vill jag lova men bättre det än inga goda råd alls...tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan, håller seven eleven öppet trots denna hindermur?

Japp, man kliver över på de sandsäckarna, utlagda på in och utsida.

Du kanske kan rensa lite i mina poster. Det vart nån ketchup-effekt. Först hände ingenting på ett tag, sen kom allt på en gång..

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr i tiden när jag jobbade som rörmokare så använde vi gummiblåsor ungefär sådana som sitter i fotbollar när vi provtryckte avloppsrör, tryckte ner gummiblåsan i röret och pumpade upp tryck. Men om det finns sådana att få tag på här i Thailand vet jag ej.

Möjligt att man kan pula ner en plastpåse i avloppet med en sten som hindrar den att åka ur. Du som jag vet ju vilka stopp dylika kan orsaka i ett vanligt avlopp.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vore du, skulle jag skruva loss grindmotorerna och ställa dom torrt.

Kolla och stäng av all annan el utomhus, som kan tänkas stå under vatten.

Det är inte kul att få in nätspänningen i vattnet när man vadar omkring. Vanlig olycksorsak i översvämningsområdena!!

Elen brukar inte stängas av centralt, utan det är upp till husägarna att se till och passa så inte vattnet blir strömförande. även i områden med över 1 meter vatten är elen vanligtvis fortfarande på. Mycket vanligt är el-läckage i billiga dränkbara pumpar, så satsa på kvalitet om ni tänker inhandla sådana.

/Johan

Egentligen är elen inget problem då vattnet jordar. Problemet kan vara om man vadar och tar tag i nånting strömförande så går strömmen rakt genom kroppen.

Så att tända lyset samtidigt som man vadar i vatten kan i värsta fall vara livsfarligt.

Har man vanliga säkringar som fungerar så löser dom troligtvis om en kontakt kommer i kontakt med vatten.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen behövs en sån här för att ta hand om det vatten som trots allt läcker in

post-5577-0-01762100-1319105703.jpg

Och en sån här för att slippa vada i "avloppsvattnet"

post-5577-0-76538300-1319105765_thumb.jp

De hade lustigt nog samma pris. 4.400 bath/st.

Ytterligare "en bra att ha sak". Vid översvämningar brukar elen funka lite som den vill.

post-5577-0-72827500-1319106588_thumb.jp

post-5577-0-01762100-1319105703.jpg

post-5577-0-76538300-1319105765_thumb.jp

post-5577-0-72827500-1319106588_thumb.jp

Ändrades av Poffa
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är elen inget problem då vattnet jordar. Problemet kan vara om man vadar och tar tag i nånting strömförande så går strömmen rakt genom kroppen.

Så att tända lyset samtidigt som man vadar i vatten kan i värsta fall vara livsfarligt.

Har man vanliga säkringar som fungerar så löser dom troligtvis om en kontakt kommer i kantakt med vatten.

Mvh Janne

Du ska inte säga att det inte är något problem. Många metall-saker, som staket & grindar kan bli strömförande om det står i vatten nära elinstallationer. En säkring löser ut vid t.ex 15 Ampere, mens en dödlig ström genom kroppen är mindre än en hundradel av det. En jordfelsbrytare ska lösa ut om strömmen "läcker" till vattnet, men inte många har det.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt att man kan pula ner en plastpåse i avloppet med en sten som hindrar den att åka ur. Du som jag vet ju vilka stopp dylika kan orsaka i ett vanligt avlopp.

Mvh Janne

Så sant så.

Men det roligaste stopp i avloppet jag har varit med om var när en familj hade gjort saft på körsbär eller vad det var och för att göra det lätt för sig och bli av med den där överblivna körsbärssockrade blandningen så spolade dom ner det i toastolen, vilket medförde att den blandningen nästan blev som cement efter ett slag i det kalla vattnet

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte säga att det inte är något problem. Många metall-saker, som staket & grindar kan bli strömförande om det står i vatten nära elinstallationer. En säkring löser ut vid t.ex 15 Ampere, mens en dödlig ström genom kroppen är mindre än en hundradel av det. En jordfelsbrytare ska lösa ut om strömmen "läcker" till vattnet, men inte många har det.

Vad jag menar är att ta död på myten att vattnet i sig är strömförande bara man vistas i det vilket inte är sant. Ström tar den kortaste vägen.

Däremot likt du beskriver kan omkringliggande saker vara strömförande. och i.o.m det så kan strömen gena genom kroppen om man tar tag i det.

med eventuell dödlig utgång.

Folk tror att bara den ström som går i själva vattnet är urkopplad så är man safe, vilket är fel.

Typ som Hollywodfilmer där dom kastar en strömkabel i vattnet varav dom som befinner sig i vattnet dör är en skröna som ej kan hända i verkligheten då vatten i sig själv redan är en jordpunkt.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :(

Inte bra.. Inte bra alls... Inatt kommer vattnet.. Skit också!!!

post-4239-0-60194200-1319109437_thumb.jp

Ösregn var ju precis vad som behÖvdes.. F#% också...

post-4239-0-98752200-1319109441.jpg

Det mesta är redan på Övervåningen..

post-4239-0-84077100-1319109445.jpg

Ja, nu kan du vara glad.. Nu stänger jag ner datorn och flyttar upp resten av värdesakerna och lämnar huset...

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-0-60194200-1319109437_thumb.jp

post-4239-0-98752200-1319109441.jpg

post-4239-0-84077100-1319109445.jpg

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...