Jump to content
IGNORERAD

Översvämningar i Bangkok 2011


kokos

Recommended Posts

Vattnet som finns kvar uppe i norr finns huvudsakligen på lågliggande risfält, omgärdade av vägar som hindrar det från att rinna ut och utgör inte längre något hot mot Bangkok.

Det är vattnet som redan finns i Bangkok och omedelbart norr om stan som är problemet.

Enligt ett meddelande från National Disaster Warning Center i dag rör det sig om 267 miljoner kubikmeter. Pumparna i Bangkok klarar enligt samma källa att dränera ut 11 miljoner kubikmeter om dan.

Är det 267 miljoner kubikmeter omedelbart norr om Bangkok, eller totalt sett? Jag antar du syftar på omedelbart norr.

Ändrades av username
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stjp8729

    126

  • MaiChai

    93

  • Kjell

    70

  • Jive

    50

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Siffror är bara anledning till debatter och bråk, det viktiga är hur vattnet drabbar befolkningen och områden.

Vi ha fått så oerhört exklusiva ögonblicksskillningar av Poffa och STJP men siffrorna jag glömmer jag.

Orsak, verkan, politik glömmer vi i denna tråd och jag vill bara se positiva uppdateringar om läget, inget annat.

Rena fakta är min vision.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det 267 miljoner kubikmeter omedelbart norr om Bangkok, eller totalt sett? Jag antar du syftar på omedelbart norr.

Vatten nivån är vid vårat hus på samma nivå som det var ifjol när det var som mest.

Detta är i Ayuttahaya där floden börjar mot Bangkok.

Hur lång tid det tar sen för vattnet att dränera ut sig i havet vet jag ej skulle kanske tippa på en månad innan normal flod nivå igen igenom Bangkok.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten nivån är vid vårat hus på samma nivå som det var ifjol när det var som mest.

Detta är i Ayuttahaya där floden börjar mot Bangkok.

Hur lång tid det tar sen för vattnet att dränera ut sig i havet vet jag ej skulle kanske tippa på en månad innan normal flod nivå igen igenom Bangkok.

Mvh.Plätt

Vattnet som kommer ner till Bangkok via floden, Chao Pharaya, skapar inga problem. Det har läckt lite vid högvatten i västra Bangkok den vägen.

Det är vattnet som kommer ner till Bangkok vid sidan av floden som skapat problem. Och lyckligtvis kommer det inte ner så mycket vatten den vägen längre.

Om siffrorna som publicerades i dag stämmer skulle det alltså ta 267/11 ~ 24 dagar att dränera ut vattnet från Bangkok. Om nu vattnet finns exakt där pumparna finns.

Siffrorna skall dock tas med en stor nypa salt. Olika myndigheter redovisar ibland väldigt olika siffror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte orkat hålla mig uppdaterad i tråden men åker till LOS på torsdag, så om någon ville redogöra för situationen kring Suvvan idag och kommande vecka (den förväntade) vore det tacksamt!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Siffror är bara anledning till debatter och bråk,

Hmm, jasså?

det viktiga är hur vattnet drabbar befolkningen och områden.

Säger du ja, men alla tycker nödvändigtvis inte exakt som dig.

Vi ha fått så oerhört exklusiva ögonblicksskillningar av Poffa och STJP men siffrorna jag glömmer jag.

Bara för att det inte är viktigt för dig, behöver inte betyda att de inte kan vara intressant för andra

Orsak, verkan, politik glömmer vi i denna tråd och jag vill bara se positiva uppdateringar om läget, inget annat.

Eh, du är minst sagt lite speciell.

Rena fakta är min vision.

Jag tar fram anteckningsblocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vattnet som kommer ner till Bangkok via floden, Chao Pharaya, skapar inga problem. Det har läckt lite vid högvatten i västra Bangkok den vägen.

Det är vattnet som kommer ner till Bangkok vid sidan av floden som skapat problem. Och lyckligtvis kommer det inte ner så mycket vatten den vägen längre.

Om siffrorna som publicerades i dag stämmer skulle det alltså ta 267/11 ~ 24 dagar att dränera ut vattnet från Bangkok. Om nu vattnet finns exakt där pumparna finns.

Siffrorna skall dock tas med en stor nypa salt. Olika myndigheter redovisar ibland väldigt olika siffror.

Ja, man kan självklart aldrig vara säker, men är som sagt intresserad av att överhuvudtaget höra lite olika statistik. Sedan får man så klart själv bilda sig en uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ca. 12.000 experrter här som svarar på allt och inget, men när någon ställer en direkt fråga blir det dödläge..

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärmorsaspiranten låter meddela att hennes Moobaan är på väg att dräneras från vattnet som har stått upp till 1,50 meter i alla husen med hjälp av en militär brandbil och ett antal ingenjörssoldater som byggt ett system med vattenavledningskanaler i området-äntligen kan de pumpa ut vattnet i kanalen utanför.

Det bör ta ungefär 10 timmar att tömma området-förutsatt att inga fler vallar rivs och höjer vattennivån i kanalen.

post-3473-0-45759100-1321651720_thumb.jp

post-3473-0-45759100-1321651720_thumb.jp

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ca. 12.000 experrter här som svarar på allt och inget, men när någon ställer en direkt fråga blir det dödläge..

Suvvan har inte varit stängd under översvämningen, vattennivåerna sjunker i och runt Bangkok för varje dag som går, vad tror du själv om situationen nästa vecka?

Jag tror att den är öppen man jag kan ju inte lova dig det...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Suvvan har inte varit stängd under översvämningen, vattennivåerna sjunker i och runt Bangkok för varje dag som går, vad tror du själv om situationen nästa vecka?

Jag tror att den är öppen man jag kan ju inte lova dig det...

Om min gissning hade känts relevant hade jag ju självklart inte frågat. Min åsikt var att korkade svar, typ ditt, är ju överflödiga, och även om du gillar uppmärksamheten så tror jag att du håller med mig i sak..

Du insinuerar att det är svår att utala sig om morgondagen, men det va ju precis därför jag var noggran med hur jag formulerade min fråga. Plocka dina graits "poäng" någon annanstans och svara bara på frågan istället.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om min gissning hade känts relevant hade jag ju självklart inte frågat. Min åsikt var att korkade svar, typ ditt, är ju överflödiga, och även om du gillar uppmärksamheten så tror jag att du håller med mig i sak..

Du insinuerar att det är svår att utala sig om morgondagen, men det va ju precis därför jag var noggran med hur jag formulerade min fråga. Plocka dina graits "poäng" någon annanstans och svara bara på frågan istället.

Exata svar om översvämmningarna runt Bkk, får man inte på MPR.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Exata svar om översvämmningarna runt Bkk, får man inte på MPR.

Leif

Nej, och det inser jag såklart! Däremot kanske man skulle kunna få en avancerad gissning istället för en ironiserande kommentar? Om jag var ute efter ett nedvärdernade påståenden hade jag köpt Aftonbldet diretkt, inte frågat deras journalister här på forumet! I min naiva inställning har jag trott att Aftonbladet har "modifierat" sina jouranlitsers kommentarer, men börjar nog inse att dom (journalisterna) är precis lika måna om att sälja som tidningen själv!

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om min gissning hade känts relevant hade jag ju självklart inte frågat. Min åsikt var att korkade svar, typ ditt, är ju överflödiga, och även om du gillar uppmärksamheten så tror jag att du håller med mig i sak..

Du insinuerar att det är svår att utala sig om morgondagen, men det va ju precis därför jag var noggran med hur jag formulerade min fråga. Plocka dina graits "poäng" någon annanstans och svara bara på frågan istället.

Du kan kanske kalla det billiga poäng men det är förmodligen ingen som kan säga hur det ser ut runt Suvvan nästa vecka, det kan börjar regna igen, fler vallar kan ha sprängts av ilskna lokalbor, någon politiker kan få en ny snilleblixt, osv, osv.

Det finns ingen som med säkerhet kan uttala sig hur de ser ut där nästa vecka men jag gissar att den är öppen då alla tecken tyder på det, du får väl helt enkelt chansa på det eller ställa in resan?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, och det inser jag såklart! Däremot kanske man skulle kunna få en avancerad gissning istället för en ironiserande kommentar? Om jag var ute efter ett nedvärdernade påståenden hade jag köpt Aftonbldet diretkt, inte frågat deras journalister här på forumet! I min naiva inställning har jag trott att Aftonbladet har "modifierat" sina jouranlitsers kommentarer, men börjar nog inse att dom (journalisterna) är precis lika måna om att sälja som tidningen själv!

Gilla läget, vi här bör inte bråka om detta, eller andra journalistiska påståenden.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Suvarnabhumi.? Idag och kommande vecka?

Hej Tujtuj :)

Idag är det inga som helst problem vid Suvarnabhumi airport, och med dom insatserna som gjorts kommer det inte heller nästa vecka att vara ett problem. Desutom sjunker vattennivån just norr om flygplatsen, och igår tex minskade det med 10 cm. :)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Lördagens rapport från Ramkhamheang området..

post-4239-0-76480600-1321667763.jpg

46 cm vatten på Ramkhamheang Soi 174 idag, det är 8 cm mindre än förra veckan :)

post-4239-0-93456300-1321667872_thumb.jp

Skillnaden syns inte på bild, och det är fortfarande en massa vatten.

post-4239-0-98369500-1321667927_thumb.jp

Här är anledningen till det minskade vattendjupet, pumpar och mera pumpar.

post-4239-0-19082200-1321667977_thumb.jp

På Ramkhamheang Soi 164 ser det ju nästan normalt ut :wink:

post-4239-0-78905100-1321668016_thumb.jp

Vi åker vidare till marknaden och Ramkhamheang Soi 166, forfarande en del vatten men betydligt mycket mindre än för bara två dagar sedan.

post-4239-0-76272500-1321668089_thumb.jp

Stanken vid marknaden gör att man får kväljningar, lukten är obeskrivlig men det närmsta man kan säga är nog en mycket frän avloppslukt.

post-4239-0-26128400-1321668190_thumb.jp

Tillbaks på början av Ramkhamheang Soi 164, även här luktar det "skit" efter vattnet har pumpats bort.

post-4239-0-44745800-1321668256_thumb.jp

I slutet på soien är det fortfarande vatten, men hoppas det försvinner snart.

post-4239-0-82544700-1321668310.jpg

Tillbaks hemma för en kaffe så har denna blomman slagit ut..

post-4239-0-44745800-1321668353.jpg

Och också denna blomman har slagit ut, hoppas det är ett tecken på att det blir en kanonbra helg.

Flera av våra anställda som har haft översvämmning rengör nu sina hus, och dom beskriver inte vattnet som det stora problemet utan lukt och mögel efter husen stått i vatten i två till tre veckor.

Dock har fortfarande många anställda över en meter vatten i husen, och måste säga att dom flesta är vid gott mod och humör trots att deras hem blivit översvämmade.

Ha en kanonbra helg!

:wai:

post-4239-0-76480600-1321667763.jpg

post-4239-0-93456300-1321667872_thumb.jp

post-4239-0-98369500-1321667927_thumb.jp

post-4239-0-19082200-1321667977_thumb.jp

post-4239-0-78905100-1321668016_thumb.jp

post-4239-0-76272500-1321668089_thumb.jp

post-4239-0-26128400-1321668190_thumb.jp

post-4239-0-44745800-1321668256_thumb.jp

post-4239-0-82544700-1321668310.jpg

post-4239-0-44745800-1321668353.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Lördagens rapport från Ramkhamheang området..

post-4239-0-76480600-1321667763.jpg

46 cm vatten på Ramkhamheang Soi 174 idag, det är 8 cm mindre än förra veckan :)

post-4239-0-93456300-1321667872_thumb.jp

Skillnaden syns inte på bild, och det är fortfarande en massa vatten.

post-4239-0-98369500-1321667927_thumb.jp

Här är anledningen till det minskade vattendjupet, pumpar och mera pumpar.

post-4239-0-19082200-1321667977_thumb.jp

På Ramkhamheang Soi 164 ser det ju nästan normalt ut :wink:

post-4239-0-78905100-1321668016_thumb.jp

Vi åker vidare till marknaden och Ramkhamheang Soi 166, forfarande en del vatten men betydligt mycket mindre än för bara två dagar sedan.

post-4239-0-76272500-1321668089_thumb.jp

Stanken vid marknaden gör att man får kväljningar, lukten är obeskrivlig men det närmsta man kan säga är nog en mycket frän avloppslukt.

post-4239-0-26128400-1321668190_thumb.jp

Tillbaks på början av Ramkhamheang Soi 164, även här luktar det "skit" efter vattnet har pumpats bort.

post-4239-0-44745800-1321668256_thumb.jp

I slutet på soien är det fortfarande vatten, men hoppas det försvinner snart.

post-4239-0-82544700-1321668310.jpg

Tillbaks hemma för en kaffe så har denna blomman slagit ut..

post-4239-0-44745800-1321668353.jpg

Och också denna blomman har slagit ut, hoppas det är ett tecken på att det blir en kanonbra helg.

Flera av våra anställda som har haft översvämmning rengör nu sina hus, och dom beskriver inte vattnet som det stora problemet utan lukt och mögel efter husen stått i vatten i två till tre veckor.

Dock har fortfarande många anställda över en meter vatten i husen, och måste säga att dom flesta är vid gott mod och humör trots att deras hem blivit översvämmade.

Ha en kanonbra helg!

:wai:

Som alltid mycket fina bilder.

Skulle vilja bjuda dig på en Leo för varje bild du lagt upp.

Misstänker att det då skulle bli för många att dricka :D .

Vi får träffas när det hela lugnat ner sig och jag kommer ner till Bangkok?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
:thumbsup: synd plussen vart slut

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alltid mycket fina bilder.

Skulle vilja bjuda dig på en Leo för varje bild du lagt upp.

Misstänker att det då skulle bli för många att dricka :D .

Vi får träffas när det hela lugnat ner sig och jag kommer ner till Bangkok?

Mvh Janne

Hej Janne, :)

Ni är alltid välkommna hem till oss för en öl och lite mat.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vattnet som kommer ner till Bangkok via floden, Chao Pharaya, skapar inga problem. Det har läckt lite vid högvatten i västra Bangkok den vägen.

Det är vattnet som kommer ner till Bangkok vid sidan av floden som skapat problem. Och lyckligtvis kommer det inte ner så mycket vatten den vägen längre.

Om siffrorna som publicerades i dag stämmer skulle det alltså ta 267/11 ~ 24 dagar att dränera ut vattnet från Bangkok. Om nu vattnet finns exakt där pumparna finns.

Siffrorna skall dock tas med en stor nypa salt. Olika myndigheter redovisar ibland väldigt olika siffror.

Oj vad fel jag kan ha då. trodde det var den floden Chao Pharaya River 500 meter från mitt hus i Ayutthaya som rinner igenom Bankok, för mina Thaivänner som har bogserbåtar som drar dom svarta pråmarna åker på den floden igenom Bangkok !!

Så då vet inte jag vad vattnet som finns i Bangkok kommer ifrån!!

Vet du Poffa?

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten nivån är vid vårat hus på samma nivå som det var ifjol när det var som mest.

Detta är i Ayuttahaya där floden börjar mot Bangkok.

Hur lång tid det tar sen för vattnet att dränera ut sig i havet vet jag ej skulle kanske tippa på en månad innan normal flod nivå igen igenom Bangkok.

Mvh.Plätt

Jag tror nog att det tar längre tid än en månad innan allt vatten är borta, tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad fel jag kan ha då. trodde det var den floden Chao Pharaya River 500 meter från mitt hus i Ayutthaya som rinner igenom Bankok, för mina Thaivänner som har bogserbåtar som drar dom svarta pråmarna åker på den floden igenom Bangkok !!

Så då vet inte jag vad vattnet som finns i Bangkok kommer ifrån!!

Vet du Poffa?

Mvh.Plätt

Jag tror Du missuppfattade mitt inlägg. Det vatten som kommer ner till Bangkok via floden, Chao Pharaya, stannar kvar i floden för i Bangkok är floden rejält invallad. 75 kilometer fasta vallar med en höjd av 2,5 meter "över havet".

Det vatten som nu dränker Bangkok är vatten som redan innan Bangkok har svämmat över Chao Pharaya och som via risfält,väger och bevattningskanal har tagit sig ner till Bangkok utanför den invallade floden.

Men det var kritiskt nära att även Chao Pharaya svämmade över inne i Bangkok. Som högst var vattenståndet 2,53 m. 3 cm över nominell höjd på vallarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårt område Amonphan Village så verkar det som vi slipper vatten in på området. Ute på gatan senanikom 1ligger det "bara" 20 cm och det är alla lite förvånade över med så nära till Khlong Lat Phrao. Känns inte som det kommer bli värre.Det får man tacka för!

post-4345-0-69038300-1321711115.jpg

post-4345-0-52142300-1321711117.jpg

post-4345-0-69038300-1321711115.jpg

post-4345-0-52142300-1321711117.jpg

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...